گردن درد چیست

درمان گردن درد و علت آن
26 بهمن 1399
کمر درد
کمر درد
10 اسفند 1399
0
(0)

درد قسمت فوقانی کمر و گردن می‌تواند فرد را در حین انجام فعالیت متوقف کند و گذراندن یک روز معمول را برای او دشوار کند. دلایل ایجاد این ناراحتی متفاوت است، اما همه این دلایل به چگونگی نگه داشتن بدن در حالت ایستاده، در حال حرکت و مهم‌تر از همه در حالت نشسته بر می‌گردد. گردن درد و کمردرد می‌تواند حرکات و توانایی‌های فرد را محدود کند. اگر در رابطه با کاهش درد کاری انجام ندهید، ممکن است بدتر شود، گسترش یابد و فعالیت فرد را بیشتر محدود کند. این معمولاً به این دلیل است که عضلات اطراف محل درد برای محافظت از آن در یک نقطه دچار تنش شده‌اند. این مشکل حرکت را محدود می‌کند و می‌تواند یک عضله سالم را به عضله‌ای دردناک همراه با سردرد تنشی تبدیل کند.

علت گردن درد

علل گردن درد عبارت‌اند از:

برداشتن نادرست وسایل سنگین

وضعیت نادرست بدن

مصدومیت ورزشی

داشتن اضافه وزن

سیگار کشیدن

استفاده بیش از حد از موبایل و کامپیوتر

نشستن نادرست طولانی مدت و بدون تحرک

مانند بسیاری از شرایط، اثرات گردن و کمردرد می‌تواند در افرادی که سیگار می‌کشند یا دارای اضافه وزن هستند شدیدتر باشد. اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به عضلات وارد کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

پیشگیری از گردن درد

درد مزمن گردن می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. با این حال، احساس درد در ناحیه پشت و گردن کاملاً رایج است. چند اقدام وجود دارد که می‌توانید در صورت بروز این ناراحتی برای تسکین سریع درد انجام دهید.

در سه روز اول پس از شروع درد، از یک کیسه یخ جهت تسکین درد و کاهش التهاب استفاده کنید.

پس از آن، گرما و سرما درمانی را در محل آسیب دیدگی خود اعمال کنید.

درد قسمت فوقانی کمر و گردن معمولاً به طور ناگهانی افزایش می‌یابد، اما بهبودی آن می‌تواند مدت‌ها طول بکشد.

اگر بعد از یک ماه هنوز درد دارید و حرکت شما محدود است، وقت آن است که به دکتر مراجعه کنید.

  1. از کمپرس آب سرد استفاده کنید. این می‌تواند به معنای یک مشت یخ در یک کیسه پلاستیکی پیچیده شده در یک حوله یا هر چیز سرد دیگری باشد.
  2. از داروهای مسکن امتحان کنید. اگر معده شما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروسین را تحمل می‌کند، هرچه سریع‌تر آن‌ها را طبق دستورالعمل‌های روی بسته مصرف کنید.
  3. صاف و صحیح راه بروید. پیاده‌روی با حالت صحیح نیز می‌تواند در کاهش درد کمک کند.

یک روش خوب برای یادگیری وضعیت صحیح ایستادن این است که تصور کنید توسط خطی از بالا تا پایین به هم متصل می‌شوید که از سر تا انگشتان پا را به هم متصل می‌کند.

تمرینات کششی و گردن درد

هنگامی که درد را آرام گردید و حدود یک روز به آسیب دیدگی خود استراحت دادید، می‌توانید سعی کنید گردن را از حالت انقباض رها کرده و از طریق کشش به بهبود آن کمک کنید. هر یک از این کشش‌ها به شما کمک می‌کند تا از بروز درد جدید جلوگیری کرده و یا از بروز مجدد آسیب قدیمی جلوگیری کنید.

وضعیت I

با نشستن روی یک صندلی یا روی یک توپ ورزشی در حالی که پاها را روی زمین قرار داده‌اید، دست‌ها و شانه‌ها را آرام به سمت بالا و پایین جا به جا کنید. در حالی که کف دستانتان رو به روی هم هستند، به آرامی به سمت زانوها آورده و سپس آن را تا بالای سر خود ببرید. آرنج‌ها را صاف نگه دارید و شانه‌ها را بلند نکنید. وضعیت I را به مدت سه تنفس عمیق نگه دارید و سپس بازوها را به آرامی به پهلو پایین بیاورید. 10 بار تکرار کنید.

وضعیت W

در حالی که پاها از عرض شانه فاصله دارند، پشت به یک دیواره بایستید. بازوها را به پهلو آویزان کنید و شانه‌ها را رها بگذارید. دستان خود را مانند W بالا آورده و در کنار خود نگه دارید.

در مرحله بعدی، سعی کنید پشت دستان و مچ دست خود را به دیواره برسانید.

شما در حال ساخت شکل W هستید، در حالی که نیم تنه شما به عنوان خط مرکز است.

آن را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.

حداقل یک بار و حداکثر سه بار در روز سه دور انجام دهید.

کشش سر و گردن

انجام این تمرین ساده در ابتدای آسیب دیدگی شما سخت‌ترین است. زیاد به خود فشار نیاورید و با گذشت زمان حرکت راحت‌تر می‌شود.

با نشستن روی صندلی یا روی یک توپ ورزشی در حالی که پاها را روی زمین قرار داده‌اید، اجازه دهید بازوها از شانه‌ها به سمت راست آویزان شوند. بازوی خود را در کنار بدن نگه دارید، صندلی خود را با دست راست بگیرید و گوش چپ خود را به سمت شانه چپ خود متمایل کنید. تا جایی که می‌توانید کشش دهید و یک نفس عمیق بکشید. 10 بار تکرار کنید، سپس با دست چپ تکرار کنید و 10 بار این تمرین را انجام دهید.

گردن درد در خواب

درد گردن و عضلات اطراف آن می‌تواند خواب شما را مختل کند. طبق نظریه بنیاد ملی خواب، در عمیق‌ترین مراحل خواب، عضلات شل می‌شوند. هنگامی که به دلیل کمردرد یا گردن درد نمی‌توانید بخوابید، فرصت بهبودی و آرامش را از دست می‌دهید.

گردن درد و مراجعه به پزشک

اگر گردن یا کمر شما در اثر ضربه‌ای آسیب دیده باشد، مانند وقتی که فوتبال بازی می‌کنید یا در یک تصادف رانندگی قرار دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار ضربه مغزی یا آسیب‌های داخلی شوید. تجربه هرگونه بی‌حسی نیز نشانه این است که باید ویزیت شوید. اگر می‌خواهید درد خود را در خانه درمان کنید و بعد از دو هفته برطرف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان