حرکات اصلاحی برای افتادگی شانه
علت کمر درد در مردان
2 تیر 1401
3.8

گردن درد عصبی دردی است که از اعصاب گردن شروع می‌شود و می‌تواند با تابش درد در یک یا هر دو بازو همراه باشد. گردن درد می‌تواند ناشی از تعدادی اختلال یا بیماری باشد که هر یک از بافت های گردن، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها یا ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند. ناحیه ستون فقرات گردنی، از هفت استخوان (مهره‌های C1-C7) تشکیل شده است که توسط دیسک‌های بین مهره‌ای از یکدیگر جدا شده‌اند. این دیسک‌ها به ستون فقرات اجازه می‌دهند آزادانه حرکت کنند و در حین فعالیت به عنوان ضربه‌گیر عمل کنند.

هر استخوان مهره دارای دهانه‌ای است که یک فضای طولی تو خالی ممتد را تشکیل می‌دهد که تمام طول پشت را می‌گذراند. این فضا که کانال نخاعی نامیده می‌شود، ناحیه‌ای است که طناب نخاعی و دسته‌های عصبی از آن عبور می‌کنند. طناب نخاعی در مایع مغزی نخاعی (CSF) قرار می‌گیرد و توسط یک لایه محافظ احاطه شده است.

علل گردن درد عصبی

گردن درد عصبی ممکن است ناشی از آرتروز، تحلیل دیسک، تنگ شدن کانال نخاعی، التهاب عضلانی، فشار یا ضربه باشد. در موارد نادر، ممکن است نشانه سرطان یا مننژیت باشد. برای مشکلات جدی گردن، باید با یک پزشک مراقبت‌های اولیه و اغلب یک متخصص، مانند جراح مغز و اعصاب، برای تشخیص دقیق و تجویز درمان مشورت شود.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

سن، آسیب، وضعیت نامناسب بدن یا بیماری‌هایی مانند آرتروز می‌تواند منجر به تحلیل استخوان‌ها یا مفاصل ستون فقرات گردنی شود و باعث فتق دیسک یا ایجاد خار استخوانی شود. آسیب شدید ناگهانی به گردن نیز ممکن است منجر به فتق دیسک، ضربه شلاقی، تخریب رگ‌های خونی، آسیب مهره‌ها شود و در موارد شدید ممکن است منجر به فلج دائمی شود. فتق دیسک یا خار استخوانی ممکن است باعث باریک شدن کانال نخاعی یا منافذ کوچکی شود که ریشه‌های عصبی نخاعی از آن خارج می‌شوند و به نخاع یا اعصاب فشار وارد می‌کنند.

فشار روی نخاع در ناحیه گردن می‌تواند یک مشکل جدی باشد، زیرا تقریباً تمام اعصاب بقیه بدن باید از گردن عبور کنند تا به مقصد نهایی خود برسند (بازوها، سینه، شکم، پاها). این به طور بالقوه می‌تواند عملکرد بسیاری از اندام‌های مهم را به خطر بیندازد. فشار روی عصب می‌تواند منجر به بی حسی، درد یا ضعف در ناحیه بازو شود که عصب را تأمین می‌کند.

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع زمانی اتفاق می‌افتد که کانال نخاعی باریک شده و طناب نخاعی را فشرده می‌کند و اغلب به دلیل انحطاط مرتبط با افزایش سن ایجاد می‌شود. دیسک‌های ستون فقرات که از هم جدا می‌شوند و مهره‌ها را بالشتک می‌کنند ممکن است خشک شوند. در نتیجه فضای بین مهره‌ها کوچک می‌شود و دیسک‌ها توانایی خود را برای عمل به عنوان ضربه‌گیر از دست می‌دهند. در عین حال، استخوان‌ها و رباط‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات کمتر انعطاف‌پذیر و ضخیم می‌شوند. این تغییرات منجر به باریک شدن کانال نخاعی می‌شود.

علاوه بر این، تغییرات دژنراتیو مرتبط با تنگی کانال نخاع می‌تواند با کمک به رشد خارهای استخوانی که ریشه‌های عصبی را فشرده می‌کند، مهره‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. تنگی خفیف کانال نخاع را می‌توان به صورت محافظه کارانه برای مدت طولانی درمان کرد تا زمانی که علائم به گردن درد محدود شود. تنگی شدید ممکن است به نخاع برخورد کرده و باعث آسیب شود و نیاز به ارجاع به جراح مغز و اعصاب دارد.

تنگی کانال نخاع

آسیب­های گردن

علائم آسیب گردن شامل سفتی گردن، درد شانه یا بازو، سردرد، درد صورت و سرگیجه است. درد گردن ممکن است ناشی از پارگی عضلات یا آسیب به مفاصل بین مهره‌ها باشد. علل دیگر درد پارگی رباط یا آسیب دیسک است. درمان محافظه کارانه این آسیب‌ها شامل مصرف داروهای مسکن، دوری از فعالیت‌های سنگین و انجام تمرینات اصلاحی است.

علائم گردن درد عصبی

علاوه بر موارد گفته شده، فشار روی ریشه عصبی یا نخاع توسط فتق دیسک یا خار استخوان ممکن است منجر به گردن درد عصبی و در نتیجه موارد زیر شود:

درد در بازو

بی حسی یا ضعف در بازو یا ساعد

سوزن سوزن شدن در انگشتان یا دست

مشکل در تعادل و راه رفتن

ضعف در بازوها یا پاها

علائم گردن درد عصبی

کسانی که گردن درد دارند ممکن است به دلیل درد در گردن، شانه یا سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازوها یا ضعف به جراح مغز و اعصاب ارجاع داده شوند. در موارد زیر برای گردن درد باید با جراح مغز و اعصاب مشورت شود:

پس از آسیب یا ضربه به سر رخ می‌دهد

تب یا سردرد همراه با گردن درد است

درد یک دست حین پایین آوردن

گزگز، بی حسی یا ضعف در بازوها یا دست‌ها وجود دارد

علائم گردن همراه با ضعف پا یا از دست دادن هماهنگی در بازوها یا پاها

درد به داروهای مسکن بدون نسخه پاسخ نمی‌دهد

درد بعد از یک هفته بهبود نمی‌یابد

تست و تشخیص گردن درد عصبی

تشخیص توسط جراح مغز و اعصاب بر اساس سابقه بیمار، علائم، معاینه فیزیکی و نتایج مطالعات تشخیصی در صورت لزوم انجام می‌شود. برخی از بیماران ممکن است به صورت محافظه کارانه درمان شوند و در صورت بی اثر بودن دارو و تمرینات اصلاحی، تحت مطالعات تصویربرداری قرار گیرند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT یا اسکن CAT)

دیسکوگرافی

الکترومیوگرافی (EMG)

مطالعات هدایت عصبی (NCS)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

میلوگرام

اشعه ایکس

تست و تشخیص گردن درد عصبی

درمان‌های غیر جراحی گردن درد عصبی

در بیشتر اوقات علل گردن درد تهدید کننده زندگی نیستند و با گذشت زمان و درمان‌های پزشکی محافظه کارانه برطرف می‌شوند. تعیین استراتژی درمانی عمدتاً به شناسایی محل و علت درد بستگی دارد. اگرچه گردن درد می‌تواند کاملاً ناتوان کننده و دردناک باشد، مدیریت غیر جراحی می‌تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش درد یا التهاب و شل کننده‌های عضلانی تجویز کند تا زمان لازم برای بهبودی ایجاد شود.

کاهش فعالیت بدنی یا پوشیدن گردن بند طبی ممکن است به حمایت از ستون فقرات، کاهش تحرک و کاهش درد و تحریک کمک کند. تزریق نقطه ماشه‌ای، از جمله کورتیکواستروئیدها، می‌تواند به طور موقت درد را تسکین دهد. گاهی ممکن است استروئیدهای اپیدورال توصیه شود. گزینه‌های درمانی محافظه کارانه ممکن است برای شش تا هشت هفته ادامه یابد.

اگر بیمار دچار ضعف یا بی حسی در بازوها یا پاها شد، فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر بیمار ضربه‌ای داشته است و اکنون با ضعف یا بی حسی گردن درد دارد، مشاوره فوری با جراح مغز و اعصاب توصیه می‌شود.

درمان‌های غیر جراحی گردن درد عصبی

عمل جراحي گردن

هنگامی که درمان محافظه کارانه برای گردن درد تسکین نمی‌دهد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. بیماران ممکن است کاندید عمل جراحی باشند اگر:

درمان محافظه کارانه کمکی نمی‌کند

بیمار به دلیل درد مداوم کاهش عملکرد را تجربه می‌کند

بیمار علائم عصبی پیشرونده را تجربه می‌کند که بازوها و پاها را درگیر می‌کند

بیمار در تعادل یا راه رفتن دچار مشکل می‌شود

در غیر این صورت وضعیت بیمار خوب است

چندین روش جراحی مختلف وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، انتخاب تحت تأثیر ویژگی‌های هر مورد است. همچنین، گزینه‌هایی برای رویکردهایی از جلوی گردن یا پشت گردن وجود دارد. در بسیاری از موارد، فیوژن ستون فقرات انجام می‌شود، اگرچه در برخی موارد، رفع فشار ساده یا جایگزینی دیسک مصنوعی ممکن است استفاده شود. همجوشی ستون فقرات عملی است که یک اتصال جامد بین دو یا چند مهره ایجاد می‌کند.

برای تقویت همجوشی و حمایت از نواحی ناپایدار ستون فقرات گردنی ممکن است از دستگاه‌های مختلفی (مانند پیچ‌ها یا صفحات) استفاده شود. این روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کند و در نتیجه به کاهش درد شدید و مزمن گردن کمک کند. عواملی که به تعیین نوع درمان جراحی کمک می‌کند شامل ویژگی‌های بیماری دیسک و وجود یا عدم وجود فشار بر نخاع یا ریشه‌های عصبی نخاعی است. عوامل دیگر عبارت‌اند از سن، مدت زمان ابتلای بیمار به این اختلال، سایر شرایط پزشکی و اینکه آیا قبلاً جراحی ستون فقرات گردنی انجام شده است یا خیر.

پیگیری گردن درد

اگر بیمار سیگار می‌کشد، باید سعی کند آن را ترک کند. سیگار به ساختار و معماری ستون فقرات آسیب می‌رساند و روند بهبودی را کند می‌کند. در صورت اضافه وزن، بیمار باید برای کاهش وزن تلاش کند. نشان داده شده است که هم سیگار و هم چاقی تأثیر منفی بر نتیجه جراحی فیوژن ستون فقرات دارند.

فواید جراحی همیشه باید به دقت در برابر خطرات آن سنجیده شود. اگرچه درصد زیادی از بیماران گردن درد پس از جراحی تسکین درد قابل توجهی را گزارش می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که جراحی به هر فردی کمک کند.

عمل جراحي گردن

اگر گردن درد با درمان غیر جراحی و محافظه کارانه برطرف شود، احتمالاً پیگیری بر اساس نیاز یا در صورت بازگشت علائم انجام خواهد شد. اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد، پیگیری برای هر نوع روش خاص است.

1. ممنون از راهنمایی خوبتون🙏