چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟

علت کمردرد و پا درد در زنان
4 آبان 1401
كف پاي صاف از سربازي معاف است
7 آبان 1401
چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟
3.7

چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟ تنگی کانال نخاعی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟ مطمئنا وقتی درباره عارضه تنگی کانال نخاعی می‌شنویم یا احتمال می‌دهیم که ستون فقرات ما دچار این مشکل شده با این سوالات مواجه می‌شویم. تنگی کانال نخاعی علائم و نشانه‌هایی دارد که با آن‌ها شناخته می‌شود. البته برای تشخیص دقیق و زودهنگام این عارضه لازم است که به پزشک متخصص مراجعه شود.

روش‌های تشخیص تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی عارضه‌ای است که در طی آن فضای دربرگیرنده نخاع و رشته‌های عصبی تنگ و باریک می‌شود. به دنبال این اتفاق نخاع و اعصاب ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرند. در نتیجه فرد دچار درد و ناراحتی‌هایی نظیر پادرد و کمردرد می‌شود.

با توجه به عوارض تنگی کانال نخاع تشخیص این ناهنجاری اهمیت زیادی دارد. اما چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟ روش‌های مورد استفاده در تشخیص تنگی کانال نخاعی کدامند؟

به طور معمول برای تشخیص تنگی کانال نخاع ابتدا به علائم این عارضه توجه می‌شود. پزشک با توجه به علائم تنگی کانال نخاعی نسبت به معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی بیمار اقدام می‌کند. در ادامه با روش‌های رایج تصویربرداری، احتمال تنگی کانال نخاعی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

می‌توان گفت استفاده از تصویربرداری برای تشخیص دقیق تنگی کانال نخاعی بسیار ضروری است. در حال حاضر پزشکان برای این منظور از انواع روش‌های تصویربرداری شامل اشعه ایکس، ام آر آی، میلوگرافی و سی تی اسکن استفاده می‌کنند.

آیا تنگی نخاع خطرناک است؟

پس از اینکه دانستیم که چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم احتمالا با سوالات دیگری نیز مواجه خواهیم شد. مطمئنا یکی از مهمترین پرسش‌ها در ارتباط با ناهنجاری تنگی کانال نخاعی، عوارض و تاثیراتی است که این عارضه بر سلامتی ما می‌گذارد.

بسیار مهم است که بدانیم آیا تنگی نخاع خطرناک است یا نه؟ در پاسخ باید گفت که به ندرت ممکن است تنگی کانال نخاعی با خطرات جدی برای سلامتی همراه باشد. البته در صورت بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن این عارضه، امکان پیشرفت آن و در نتیجه بروز عوارض جدی وجود خواهد داشت. ولی به طور کلی تنگی کانال نخاعی بیماری خطرناکی نیست و بیشتر کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکلاتی چون کمردرد، پادرد، درد گردن، ناتوانی نسبی در راه رفتن و در موارد نادر بی‌اختیاری مثانه و روده از جمله عوارض تنگی کانال نخاعی به شمار می‌رود.

چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم

علائم تنگی کانال نخاع

هنگام مواجهه با این سوال که چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم، توجه به علائم اولین چیزی است که به ذهن ما می‌رسد. در حقیقت اولین قدم برای تشخیص تنگی کانال نخاعی بررسی علائم و نشانه‌هایی است که می‌توانند خبر از وجود این بیماری داشته باشند.

در این بخش با برخی از رایج‌ترین علائم تنگی کانال نخاعی آشنا می‌شویم.

• وجود مشکل در راه رفتن یکی از علائم تنگی کانال نخاعی است. این عارضه موجب می‌شود نخاع فشرده شده و در زمان راه رفتن حفظ تعادل با دشواری همراه باشد.
  • ضعف عضلات پا نیز از دیگر اثرات تنگی کانال نخاعی است که در راه رفتن اختلال ایجاد می‌کند.
  • درد، بی‌حسی و ناراحتی در پاها علامت دیگری است که خبر از تنگی کانال نخاع دارد. اغلب در هنگام ایستادن، راه رفتن و خم شدن به عقب، پا دچار درد یا بی‌حسی می‌شود. استراحت و خم شدن به جلو می‌تواند به بهبود چنین دردی کمک کند.
  • درد سیاتیک یکی از رایج‌ترین علائم تنگی کانال نخاعی است. ممکن است این درد عصبی در باسن، کمر یا بخش‌های مختلف پا احساس شود. محل درد به موقعیت رشته‌های عصبی که آسیب دیده‌اند بستگی دارد.
  • تنگی کانال نخاعی ممکن است به بروز احساس درد، بی‌حسی، مور مور یا سوزن سوزن شدن در دست‌ها، گردن یا شانه‌ها منجر شود.
  • یکی دیگر از علائم تنگی کانال نخاعی به کاهش قابلیت‌های دست در انجام فعالیت‌هایی که نیازمند ظرافت بالا هستند اختصاص دارد. ناتوانی در انجام کارهایی چون نوشتن، بستن بند کفش، بستن دکمه لباس و… می‌تواند نشان از ابتلا به این عارضه داشته باشد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که نخاع و اعصاب در بخش گردن تحت فشار قرار بگیرند.

1. عالی و کامل بود سپاس