علت کمردرد و پا درد در زنان

درمان قوز پشت در طب سنتی
درمان قوز پشت در طب سنتی
3 آبان 1401
چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟
چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟
5 آبان 1401
علت کمردرد و پا درد در زنان
3.4
(143)

علت کمردرد و پا درد در زنان در زنان علل بالقوه زیادی دارد. برخی از آنها مربوط به شرایط خاص زنان است، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به علل احتمالی کمردرد در زنان خواهیم داشت و چه زمانی لازم است برای تشخیص و درمان با پزشک خود مشورت کنید.

کمردرد مختص زنان

برخی از علل کمردرد مختص زنان است. این شامل شرایط ذکر شده در زیر است.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی وضعیتی است که بسیاری از زنان قبل از عادت ماهانه خود به آن مبتلا می شوند. این علائم بالقوه زیادی دارد و احتمالاً همه آنها را نخواهید داشت. به طور کلی، علائم عبارتند از:

علائم فیزیکی مانند:

درد پایین کمر

سردرد

خستگی

نفخ

علائم عاطفی و رفتاری مانند:

نوسانات خلقی

هوس های غذایی

اضطراب

مشکل در تمرکز

سندرم پیش از قاعدگی معمولاً چند روز قبل از پریود شروع می شود و یک یا دو روز پس از شروع قاعدگی به پایان می رسد.

علت کمردرد و پا درد در زنان

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

اختلال بدشکلی پیش از قاعدگی (PMDD)

PMDD شکل شدیدتر PMS است که علائم آن به طور قابل توجهی در زندگی روزمره تداخل دارد. برخی از افراد مبتلا به PMDD ممکن است در هنگام بروز علائم حتی در عملکرد خود دچار مشکل شوند. زنان کمتری نسبت به PMS مبتلا به PMDD هستند.

علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی PMDD مشابه علائم PMS است. با این حال، همه انواع علائم ممکن است بدتر باشند. علائم معمولاً یک هفته قبل از پریود شروع می شود و چند روز پس از شروع پریود به پایان می رسد. اگر سابقه خانوادگی افسردگی و سایر اختلالات خلقی دارید یا سابقه خانوادگی PMDD دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به PMDD باشید.

آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می پوشاند، که به عنوان بافت آندومتر شناخته می شود، در خارج از رحم رشد می کند. با آندومتریوز، این بافت اغلب روی تخمدان ها، لوله های فالوپ و سایر بافت های پوشاننده لگن رشد می کند. حتی ممکن است در اطراف دستگاه ادراری و روده رشد کند. درد شایع ترین علامت آندومتریوز است. علائم دیگر عبارتند از:

دردهای قاعدگی بسیار دردناک

دردداشتن در حین یا بعد از رابطه جنسی

درد کمر و لگن

درد همراه با اجابت مزاج یا ادرار هنگام پریود شدن

آندومتریوز همچنین می تواند باعث خونریزی یا لکه بینی بین دوره های  شود. مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال نیز می تواند رایج باشد، به خصوص در طول دوره قاعدگی. اندومتریوز ممکن است باردار شدن را  دشوارتر کند.

آندومتریوز

دیسمنوره

قاعدگی بسیار دردناک به نام دیسمنوره شناخته می شود. اگرچه معمولاً قابل کنترل است، اما در برخی افراد می تواند بسیار شدید باشد. در صورتی که:

زیر 20 سال هستند

سیگاری هستند

خونریزی شدید در طول قاعدگی

سابقه خانوادگی پریودهای دردناک دارند

یک بیماری زمینه ای مانند:

اندومتریوز

فیبروم در رحم

بیماری التهابی لگن

درد ناشی از دیسمنوره معمولا در قسمت تحتانی شکم، کمر، لگن و پاها احساس می شود. معمولا 1 تا 3 روز طول می کشد. درد می تواند مبهم و دردناک باشد یا ممکن است مانند درد تیر کشیدن باشد.

دیسمنوره

بارداری

کمردرد در دوران بارداری شایع است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مرکز ثقل  جابه جا می شود، وزن اضافه می کنید و هورمون ها رباط ها  را شل می کنند تا برای تولد نوزاد آماده شوند. برای اکثر زنان، کمردرد بین ماه های پنجم تا هفتم بارداری اتفاق می افتد، اما می تواند خیلی زودتر شروع شود. اگر از قبل مشکلات کمردرد داشته باشید، احتمال بروز کمردرد در دوران بارداری بیشتر است. شایع ترین محل درد درست زیر کمر و در سراسر دنبالچه است. همچنین ممکن است در وسط کمر، دور کمرتان درد داشته باشید. این درد ممکن است به پاها  سرایت کند.

بارداری علت کمردرد و پا درد در زنان

سایر علل کمردرد در زنان

همچنین دلایلی برای کمردرد در زنان وجود دارد که می تواند هر فردی را از هر جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد. برخی از شایع ترین علل عبارتند از شرایطی که در زیر به آنها اشاره شده است:

فشار عضلانی

کشیدگی ماهیچه یا رباط یکی از شایع ترین علل کمردرد است. می تواند ناشی از:

بلند کردن مکرر وسایل سنگین

خم شدن یا پیچش ناشیانه

یک حرکت ناخوشایند ناگهانی

کشش بیش از حد عضله یا رباط

اگر به انجام حرکاتی که باعث کشیدگی عضله شده است ادامه دهید، در نهایت می تواند باعث اسپاسم کمر شود.

علت کمردرد و پا درد در زنان

سیاتیک

سیاتیک علامتی است که در اثر فشرده شدن یا آسیب به عصب سیاتیک، طولانی ترین عصب بدن  ایجاد می شود. این عصب است که از پایین ستون فقرات  از طریق باسن  و به پشت پاها  حرکت می کند. سیاتیک باعث سوزش  یا دردی می شود که مانند یک شوک در کمر  احساس می شود. معمولاً به سمت پایین یک پا کشیده می شود. در موارد شدید، ممکن است دچار بی حسی و ضعف پا نیز شوید.

سیاتیک

فتق دیسک

فتق دیسک زمانی است که یکی از دیسک‌هایی که مهره‌های  را بالشتک می‌کند فشرده می‌شود و به بیرون برآمده می‌شود. این در نهایت می تواند باعث پارگی دیسک شود. درد ناشی از فشار برآمدگی دیسک بر روی عصب است. فتق دیسک نیز می تواند ناشی از آسیب باشد. با افزایش سن احتمال آن بیشتر می شود. کمر شایع ترین مکان برای فتق دیسک است، اما ممکن است در گردن  نیز رخ دهد.

فتق دیسک

تخریب دیسک

با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات  شروع به فرسودگی می کنند. انحطاط همچنین می تواند در اثر جراحات یا حرکت های تکراری ایجاد شود. اکثر مردم بعد از ۴۰ سالگی دچار انحطاط دیسک می‌شوند. این مورد همیشه باعث درد نمی‌شود، اما در برخی افراد می‌تواند باعث درد شدید شود.دژنراسیون بیشتر در گردن و کمر  دیده می شود. درد ممکن است به باسن و ران  کشیده شود و ممکن است بیاید و برود.

تخریب دیسک

درمان های خانگی برای کمردرد در زنان

اگر کمردرد  ناشی از شرایط مربوط به دوره قاعدگی یا کشیدگی عضلانی است، ممکن است بخواهید داروهای خانگی زیر را برای کاهش کمردرد خود امتحان کنید:

یک پد گرمایی که روی پشت  گذاشته می شود می تواند گردش خون را تقویت کند، که به نوبه خود به مواد مغذی و اکسیژن اجازه می دهد تا به عضلات پشت  برسند.

یک حمام آب گرم می تواند گردش خون را بهبود بخشد و درد و سفتی عضلات را کاهش دهد.

مسکن های OTC داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (OTC) بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین، می توانند به کاهش کمردرد و سایر انواع دردهای مرتبط با پریود  کمک کنند.

ورزش. فعال ماندن می تواند گردش خون  را بهبود بخشد و عضلات منقبض را کاهش دهد.

کشش ملایم. کشش منظم ممکن است به کاهش کمردرد یا جلوگیری از بازگشت آن کمک کند.

یک کیسه یخ اگر کمردرد  به دلیل کشیدگی عضلانی یا آسیب است، کیسه یخ ممکن است به کاهش التهاب، درد و کبودی کمک کند. کیسه های یخ در 48 ساعت اول پس از کشیدگی یا آسیب عضلانی بهترین عملکرد را دارند.

بالش. اگر به پهلو می‌خوابید، قرار دادن بالش بین زانوها یا اگر به پشت می‌خوابید زیر زانوها، ممکن است به کاهش درد و ناراحتی کمر کمک کند.

پشتیبان خوب کمر استفاده از صندلی با حمایت خوب کمر ممکن است به کاهش کمردرد هنگام نشستن کمک کند.

علت کمردرد و پا درد در زنان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در برخی موارد، پیگیری با پزشک برای تعیین علت کمردرد بسیار مهم است. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

 نمی توانید بایستید یا راه بروید

کمردرد  با تب همراه است یا نمی توانید روده یا مثانه خود را کنترل کنید

درد، بی حسی یا گزگز در پاهای خود دارید

درد به پاها  کشیده می شود

شکم درد شدید دارید

کمردرد  شدید است و در زندگی روزمره  اختلال ایجاد می کند

علائم اندومتریوز را دارید

در دوران بارداری درد همراه با خونریزی واژینال، تب یا درد در هنگام ادرار دارید

پس از زمین خوردن یا تصادف کمردرد دارید

پس از یک هفته مراقبت در منزل هیچ بهبودی در درد  وجود ندارد

بسته به علت کمردرد، پزشک  ممکن است بتواند درمانی فراتر از درمان های خانگی یا اقدامات خودمراقبتی ارائه دهد. گزینه های درمانی تجویز شده توسط پزشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شل کننده های عضلانی

تزریق کورتیزون

کنترل بارداری هورمونی برای اندومتریوز، دیسمنوره، PMS و PMDD

داروهای ضد افسردگی که ممکن است علائم PMS و PMDD را تسکین دهند و همچنین به انواع خاصی از کمردرد کمک کنند.

جراحی برای اندومتریوز شدید، که شامل برداشتن بافت آندومتر از مناطقی است که در خارج از رحم رشد کرده است.

جراحی برای ترمیم دیسک ها

علت کمردرد و پا درد در زنان

کمردرد در زنان می تواند به دلیل بسیاری از شرایط و عوامل زمینه ای مختلف ایجاد شود. اگر تقریباً در زمانی از ماه است که  پریود می‌شوید، کمردرد  ممکن است به عوامل مرتبط با چرخه قاعدگی  مرتبط باشد. درد  همچنین ممکن است ناشی از شرایطی باشد که می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت تحت تاثیر قرار دهد، مانند کشیدگی عضلانی، سیاتیک، یا فتق دیسک.

درمان کمردرد به علت اصلی آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، می توانید ابتدا درمان های خانگی را امتحان کنید. اما، اگر کمردرد  بهبود نیافت یا بدتر شد، برای تشخیص و درمان با پزشک خود صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان