تمرینات ویلیام چیست؟ (بررسی تأثیر تمرینات در کمردرد)

تمرین‌های مکنزی چیست؟
تمرین‌ های مکنزی چیست؟
21 اسفند 1402
بررسی تأثیر بدنسازی بر زنان و تأثیر آن در بلند مدت
23 اسفند 1402
تمرینات ویلیام چیست؟ (بررسی تأثیر تمرینات در کمردرد)
4.7

تمرینات ویلیام که به عنوان تمرینات فلکشن ویلیامز یا کمری نیز شناخته می‌شود، تمریناتی برای افراد مبتلا به کمردرد است. تمرینات پشت ویلیامز برای افراد مبتلا به کمردرد برای کمک به بهبود خم شدن کمر و تقویت عضلات گلوتئال و شکم توصیه می‌شود. این تمرینات ابتدا برای مردان کمتر از 50 سال و زنان کمتر از 40 سال که لوردوز کمری متوسط تا شدید داشتند و فیلم‌های رادیولوژی ساده آن‌ها فضای دیسکی بین بخش‌های کمری L1-S1 را نشان می‌داد، ایجاد شد. همچنین این بیماران کمردرد مزمنی داشتند که ماهیت خفیف تا متوسط داشت.

تعریف تمرینات ویلیام

این تمرینات برای آموزش به بیمار معرفی شدند که چگونه از اکستنشن کمر که باعث تشدید کمردرد می‌شود اجتناب کند. تمرینات کمر ویلیامز یک گزینه غیر جراحی برای افراد برای بهبود کمردرد است. این تمرینات برای افرادی که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی کمر قرار بگیرند به وجود آمد. در دو دهه اخیر، تمرینات پشت ویلیامز برای افراد مبتلا به انواع مختلف کمردرد، حتی در غیاب تشخیص رسمی، کاربرد وسیعی داشته است. همچنین، هم پزشکان و هم فیزیوتراپیست ها انواع مختلفی از این تمرینات را ایجاد کرده‌اند.

در مقایسه، روش مک کنزی بر حرکت با افزایش کشش کمر تأکید داشت. تمرینات اکستنشن مک کنزی و تمرینات خم شدن ویلیام هر دو در دهه 1930 پایه گذاری شدند. روش مکنزی همچنین به عنوان روش تشخیص و درمان مکانیکی (MDT) شناخته می‌شود. هدف از تمرینات مک کنزی برای حفظ لوردوز کمری است. علاوه بر این، حرکت کامل ستون فقرات با ترکیبی از تمرینات فلکشن و اکستنشن توصیه می‌شود. مطالعات محدودی انجام شده است که اثربخشی تمرینات ویلیامز یا مک کنزی را در مقایسه با دارونما یا در مقابل یکدیگر در مقایسه مستقیم نشان می‌دهد. نشان داده شده است که روش مکنزی باعث بهبود حرکت در تکنیک‌های انرژی عضلانی برای درمان دستکاری استئوپاتیک می‌شود. چنین مطالعاتی برای تمرینات ویلیامز انجام نشده است.

طبقه بندی‌ها یا سندرم‌های مختلفی برای منشاء کمردرد در روش مک کنزی وجود دارد. سندرم‌های وضعیتی، اختلال عملکرد و اختلال شایع‌ترین هستند. درمان‌ها اغلب بر اساس موقعیت سهولت انجام می‌شوند که کمردرد بیمار را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر درد بیمار در فلکشن تسکین یابد، تمرینات فلکشن انجام می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که روش مک کنزی نسبت به سایر رژیم‌های ورزشی برای کمردرد تحت حاد و مزمن برتری دارد. با این حال، تفاوت محدود در شرایط حاد دیده شده است.

مجموعه‌ای از تمرین‌هایی که برای تمرین‌های کمردرد ویلیامز مشاهده می‌شود شامل چرخش لگن، حرکت کشش تک زانو به سمت قفسه سینه، حرکت کشش دو زانو به سمت قفسه سینه، نشستن جزئی، کشش همسترینگ، کشش خم کننده لگن و اسکات است. هدف از تمرینات کمردرد ویلیامز کاهش درد و بازیابی عملکرد است. علاوه بر این، پیشگیری از آسیب در آینده و ایجاد درد مزمن بسیار مهم است. در یک مطالعه هشت هفته‌ای که تمرینات کمردرد ویلیامز را با یک کنترل بدون درمان مقایسه کرد، گروه آزمایشی کاهش درد کمر و همچنین افزایش انعطاف پذیری عضلات همسترینگ، خم کننده‌های ران و عضلات بازکننده کمر را نشان داد. همچنین مشخص شد که آن‌ها قدرت عضلانی شکم را افزایش داده‌اند.

مسائل مورد توجه در تمرینات ویلیام

مسئله اصلی نگرانی این است که آیا تمرینات پشت ویلیام نسبت به پروتکل مک کنزی برتر یا پایین‌تر است. محققان پروتکل‌های ویلیامز و مک کنزی را برای کمردرد مقایسه کرده‌اند. کاهش درد و بازگشت حرکت کمری متغیرهای مورد بررسی بودند. در مقایسه دو گروه، بیمارانی که تحت پروتکل مک‌کنزی قرار گرفتند، عملکرد را به میزان قابل ‌توجهی نسبت به بیماران گروه پروتکل ویلیامز بهبود بخشیدند و همچنین در یک دوره کاهش قابل ‌توجه به این نتایج دست یافتند.

فعالیت EMG در چهار مهره کمری در بیمارانی که تمرینات شیب لگنی خلفی و قدامی پروتکل ویلیامز را انجام می‌دادند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که موقعیت‌های چرخش لگن، خمیدگی، کشش زانو به سمت قفسه سینه و کشش همسترینگ، زمانی که با شیب خلفی تکمیل شد، فعالیت الکترومیوگرافی را در هر دو ناحیه کمر و ساکرال به حداقل رساند.

علاوه بر این، برای به حداقل رساندن فعالیت الکترومیوگرافی در ناحیه کمر و ساکرال باید از استفاده از موقعیت‌های شیب قدامی خودداری شود. در نهایت، فعالیت الکترومیوگرافی چهار سطح مهره‌های کمری به طور مستقل از یکدیگر در حین انجام تمرینات فلکشن ویلیامز پاسخ می‌دهند.

به طور کلی، بیماران مبتلا به کمردرد مکانیکی حاد به فیزیوتراپی یا یک برنامه ورزشی خانگی ارجاع نمی‌شوند، اما جمعیت‌های انتخابی در معرض خطر ابتلا به کمردرد مزمن می‌توانند از این کار سود ببرند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که شروع تمرین درمانی برای کمردرد کمتر از چهار هفته کارایی متوسطی دارد، در حالی که بررسی‌های سیستماتیک متعدد نشان نداده‌اند که آن‌ها برتر از درمان محافظه‌کارانه هستند.

اگرچه برخی از مطالعات ثابت می‌کنند که اثربخشی قابل توجهی از ورزش درمانی در موارد منتخب کمردرد حاد (کمتر از چهار هفته) وجود دارد. با این حال، مرورهای سیستماتیک مزایای درمانی ورزش درمانی را در مقایسه با مدیریت محافظه کارانه نشان نداده است. به طور جداگانه شواهد از استفاده از ورزش درمانی برای بیماران مبتلا به کمردرد تحت حاد و مزمن حمایت می‌کند.

اهمیت بالینی

قبل از در دسترس بودن روش‌های درمانی پیشرفته‌تر برای کمردرد، تمرینات ویلیامز استاندارد برای این کار مشکل بود. تمرینات را می‌توان در حالت خوابیده بر روی هر سطح صافی انجام داد. اولین مانور مهم این است که پاها را بگیرید و زانوها را به سمت قفسه سینه بکشید و آن‌ها را برای چند ثانیه نگه دارید. ویلیامز احساس می‌کرد که این کار به باز شدن سوراخ بین مهره‌ای، کشش رباط‌ها و پرت کردن مفاصل آپوفیز کمک می‌کند.

ویلیامز در ابتدا این تمرینات را برای کمردرد مزمن ثانویه به بیماری دیسک کمر با درجه پایین که در اشعه ایکس مشاهده می‌شود طراحی کرد. تئوری این بود که وقتی فشار روی قسمت خلفی مهره کمری با اکستنشن وارد شود، فتق دیسک ممکن است رخ دهد. در تئوری، این به دلیل افزایش لوردوز کمری است. لوردوز کمری با محدود کردن فشار وارد شده به قسمت خلفی مهره کمری کاهش می‌یابد.

کاهش فشار با بهبود خم شدن دیسک مهره‌ای بهبود می‌یابد که منجر به کاهش فتق دیسک می‌شود و در نتیجه بروز کمردرد مزمن را کاهش می‌دهد. تمرینات پیشنهادی برای باز کردن سوراخ بین مهره‌ای برای ایجاد ثبات بیشتر کمری بودند. اساس تمرینات مک کنزی بر این باور است که انسان‌ها دائماً در یک موقعیت خمیده هستند. این به نوبه خود باعث می‌شود که هسته دیسک کمر به سمت عقب حرکت کند. سپس حرکت خلفی دیسک کمر باعث کمردرد می‌شود.

هنگامی که بیماران تمرینات را به طور منظم انجام می‌دهند، درد را کاهش می‌دهند، ثبات پایین لگن را بهبود می‌بخشند و دامنه حرکت را افزایش می‌دهند. هفت تغییر تمرینات ویلیامز عبارت‌اند از: 1) چرخش شیب لگن، 2) کشش یک زانو به سمت قفسه سینه، 3) کشش دو زانو به سمت قفسه سینه، 4) دراز و نشست جزئی، 5) کشش همسترینگ، 6) کشش فلکسور لگن و 7) چمباتمه زدن

تمرینات کمردرد ویلیامز قابل تکرار هستند و همچنین برای مدت زمان‌های مختلف انجام می‌شوند. مدت زمان توصیه شده برای ورزش هر روز 10 تا 20 دقیقه است. تمرینات در حالت خوابیده به پشت بیمار بر روی سطح صاف انجام می‌شود و در خانه تکمیل می‌شود. سپس بیمار با کشیدن زانوها به سمت سینه و نگه داشتن این وضعیت، پاهای خود را خم می‌کرد. بیمار آرام می‌شود و حرکت را تکرار می‌کند. نمونه‌ای از تمرینات مختلف در زیر ظاهر می‌شود.

وضعیت چرخش شیب لگن خلفی در حالی انجام می‌شود که بیمار به پشت دراز کشیده و دستانش به پهلو باشد و زانوهایش خم شده باشد. سپس به بیمار گفته می‌شود که عضلات شکم و همچنین عضلات باسن خود را سفت کند و پشت خود را روی زمین صاف کند.

حرکت کشش یک زانو به سمت قفسه سینه با دراز کشیدن بیمار روی میز یا تخت انجام می‌شود. سپس به آن‌ها دستور داده می‌شود که اجازه دهند پایی از روی میز یا تخت بیفتد، پای دیگر خود را خم کرده و دستان خود را دور زانوی خمیده بپیچند و پای خم شده را به سمت سینه خود بکشند.

کشش دو زانو به سمت قفسه سینه نیز با دراز کشیدن بیمار به پشت انجام می‌شود. به بیمار دستور داده می‌شود که هر دو زانو را یکی یکی به سمت سینه بیاورد. بیمار در حالی که دست‌های خود را در کنار هم قرار داده است، زانوهای خود را به سمت قفسه سینه می‌کشد و سر خود را به سمت جلو خم می‌کند. در حین انجام حرکت، به بیمار دستور داده می‌شود که زانوهای خود را در کنار هم نگه دارد و شانه‌های خود را صاف روی زمین قرار دهد. سپس بیمار هر بار یک پا را پایین می‌آورد.

وضعیت خم شدن کمر همراه با چرخش کامل می‌شود که بیمار به پشت دراز بکشد و دستان خود را به پهلوها و زانوهای خود را خم کند. سپس به بیمار دستور داده می‌شود که زانوهای خود را به سمت درد بچرخاند.

تمرین فلکشن کمر نشسته با نشستن بیمار به صورت عمودی شروع می‌شود. از بیمار خواسته می‌شود که به آرامی به جلو خم شود تا زمانی که تنش را در پشت خود احساس کند. در مقابل، تمرین فلکشن کمری ایستاده با ایستادن بیمار در حالت ایستاده و پاهایش به اندازه عرض شانه باز شده شروع می‌شود. بیمار به آرامی به جلو خم می‌شود و دستان خود را به سمت پاهای خود می‌لغزد تا زمانی که تنش را در پشت خود احساس کند.

تمرین دراز و نشست با دراز کشیدن بیمار به پشت در حالی که دستانش به پهلوها و زانوهایش خم شده است تکمیل می‌شود. به بیمار دستور داده می‌شود که هنگام بازدم از عضلات شکم خود برای بلند کردن قسمت بالایی پشت خود از زمین استفاده کند. قرار است بیمار فقط به اندازه‌ای بلند شود که تیغه‌های شانه‌هایش از زمین خارج شود. علاوه بر این، بیمار قرار نیست خود را از زمین پایین بیاورد یا سر خود را با بازوهای خود بلند کند. در حین انجام این حرکت، بیمار قرار است زانوهای خود را خم کرده و پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارد. بیمار باید انقباض عضلانی را فقط در عضلات شکم خود احساس کند. سپس به بیمار دستور داده می‌شود که به آرامی بالا تنه خود را با یک حرکت صاف و آرام پایین بیاورد.

دراز و نشست مورب با دراز کشیدن بیمار به پشت در حالی که دستانش در پهلوها و زانوهایش خم شده است تکمیل می‌شود. به بیمار دستور داده می‌شود که هنگام بازدم از عضلات شکم خود برای بلند کردن قسمت بالایی پشت خود از زمین استفاده کند. بیمار بالا تنه خود را با یک شانه بالاتر از دیگری از زمین بلند می‌کند. قرار نیست بیمار خود را از روی زمین پایین بیاورد یا سر خود را با بازوهای خود بلند کند، بلکه زانوهای خود را خم و پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارد. بیمار باید انقباض را فقط در عضلات شکم خود احساس کند. این حرکت قرار است صاف و آرام انجام شود در حالی که به آرامی بالا تنه آن‌ها را پایین می‌آورد.

کمردرد مکانیکی

کمردرد مکانیکی یکی از شایع‌ترین شکایاتی است که در کلینیک‌های مراقبت‌های اولیه دیده می‌شود. اغلب با مدیریت محافظه کارانه و گذشت زمان حل می‌شود. برنامه‌های تمرینی خانگی مانند تمرینات خم شدن ویلیام و تمرینات کششی مک کنزی دو مورد از رایج‌ترین تمرینات خانگی هستند. تمرینات فلکشن ویلیام برای بهبود خم شدن مهره‌های کمری و در عین حال محدود کردن اکستنشن کمر طراحی شده‌اند. هدف ما از انجام این تمرینات تقویت عضلات سرینی و شکم است. این تمرینات از دهه 1930 برای بیماران مبتلا به انواع شکایات کمردرد توصیه شده است.

اکثر شواهد یا سطح III یا IV هستند. مطالعات اخیر کمی در مورد تمرینات پشت ویلیامز انجام شده است، علیرغم اینکه قبلاً مراقبت استاندارد بود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که شامل پزشکان، درمانگران و پرستاران می‌شوند، باید در مورد برنامه‌های ورزشی خانگی با بیمارانی که کمردرد مکانیکی را تجربه می‌کنند، گفتگوهای فعالی داشته باشند. برنامه‌های ورزشی خانگی را می‌توان بخشی از استاندارد مراقبت از کمردرد مکانیکی، همراه با سایر گزینه‌های درمانی محافظه کارانه در نظر گرفت.

تمرینات خم شدن کمر یک تکنیک ورزشی است که هدف آن اصلاح وضعیت بدنی، شل کردن عضلات، افزایش استقامت، کشش و افزایش لوردوز است.

تمرینات کمردرد ویلیامز را می‌توان چندین بار تکرار کرد. مدت زمان توصیه شده برای ورزش هر روز 10 تا 20 دقیقه است. تمرینات در حالی انجام می‌شود که بیمار به حالت خوابیده بر روی یک سطح صاف دراز کشیده است. سپس بیمار تمرین را انجام داده و تکرار می‌کند.

یک مطالعه تصادفی‌ سازی و کنترل ‌شده شامل افراد بالای 50 سال مبتلا به کمردرد مزمن و اسپوندیلولیستزی دژنراتیو نشان داد که تمرینات فلکشن کمر نتایج مثبتی مشابه تمرینات تثبیت کمر از نظر کنترل درد و بهبود ناتوانی دارند.