حرکات اصلاحی گودی کمر

سندروم تونل کارپال
سندروم تونل کارپال
23 آذر 1399
بایدها و نبایدهای اسکولیوز
بایدها و نبایدهای اسکولیوز
30 آذر 1399
4.4
(491)

گودی کمر به وضعیتی گفته می‌شود که در قسمت تحتانی ستون فقرات کمری، انحنای بیش از حدی به وجود می‌آید. گودی کمر منحنی مشخصی به شکل C را در قسمت تحتانی کمر ایجاد می‌کند و غالباً در نتیجه وضعیت نامناسب بدن یا عدم ورزش و فعالیت ایجاد می‌شود. در ادامه، به بررسی گودی کمر پرداخته می‌شود و علائم و درمان آن توضیح داده خواهد شد. همچنین فهرستی از تمرینات ارائه شده است که می‌تواند به تسکین علائم و درمان گودی کمر کمک کند.

گودی کمر

لگن به شما کمک می‌کند تا راه بروید، بدوید و از زمین بلند شوید. همچنین به حفظ وضعیت مناسب بدن کمک می‌کند. گودی کمر زمانی اتفاق می‌افتد که لگن به سمت جلو چرخانده شده و ستون فقرات را مجبور به انحنا می‌کند. گودی کمر اغلب به دلیل نشستن بیش از حد بدون تحرک، ورزش و کشش کافی در طول روز ایجاد می‌شود. اگر گودی کمر داشته باشید، احتمالا در عضلات جلوی لگن ران احساس انقباض می‌کنید، در حالی که عضلات کمر ضعیف هستند. عضلات شکم نیز ممکن است ضعیف باشند. همه این‌ها می‌تواند باعث موارد زیر شود:

درد پایین کمر

درد مفصل ران و زانو

وضعیت نادرست بدن

چرخش مفصل ران و زانو

خوشبختانه تمرینات اصلاحی بسیاری وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به لگن کمک کند که به حالت خنثی بدون درد برگردد.

گودی کمر

فهرست مطالب

عوارض گودی کمر چیست؟

نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان دهنده ارتباط بین انحنای غیرطبیعی ستون فقرات و آرتروز یا بیماری دژنراتیو مفاصل (DJD) است. این نوعی بیماری است که در آن غضروف بین مفاصل تجزیه می‌شود. از مطالعه مشخص نیست که کدام یک از دو شرط باعث دیگری می‌شود. با این حال، محققان حدس می‌زنند که گودی کمر فشار اضافی بر روی مفاصل وارد می‌کند که می‌تواند باعث دژنراتیو مفاصل شود.

در صورت بدتر شدن درد کمر بهتر است به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه شود. بررسی شرایط و سوابق بیمار برای کنترل شدت درد کمر و چگونگی تأثیر آن بر فعالیت‌های روزانه ممکن است به تشخیص کمک کند. افراد همچنین در صورت تجربه هر یک از موارد زیر باید از مشاوره متخصص حرکات اصلاحی استفاده کنند، زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی یا اختلال باشد:

وجود یک منحنی همیشگی در قسمت تحتانی کمر، حتی هنگام خم شدن به جلو

احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در عضلات پشتی، بازوها یا پاها

اسپاسم عضلانی

بروز مشکلات مثانه یا روده

در بیشتر موارد، ایجاد گودی کمر به دلیل الگوهای وضعیتی و شیوه زندگی است. غالباً داشتن وزن مناسب و ورزش منظم می‌تواند مشکلات مربوط به کمردرد را بهبود بخشد. برای داشتن یک شیوه‌ی صحیح زندگی و داشتن وضعیت بدنی صحیح فرد باید به یک متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کند.

عوارض گودی کمر

ناهنجاری گودی کمر

علائم گودی کمر شامل درد کمر و ستون فقرات خمیده است. گودی کمر می‌تواند باعث سفت شدن عضلات در قسمت تحتانی کمر شود. همچنین می‌تواند به ستون فقرات و بافت‌های نرم در ناحیه کمر آسیب برساند. فرد مبتلا به گودی کمر ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

ستون فقرات خمیده: گودی کمر منجر به انحنای بیش از حد ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر می‌شود و باعث می‌شود شکم و باسن در نمای ظاهری برجسته‌تر به نظر برسند.

درد پایین کمر: افراد مبتلا به گودی کمر ممکن است درد خفیف تا شدید کمر را تجربه کنند که ممکن است با حرکت بدتر شود.

ناهنجاری گودی کمر

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر گودی کمر دارید و تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

درمان گودی کمر با تمرینات اصلاحی

مطالعاتی در مورد تأثیر برخی تمرینات بر خمیدگی ستون فقرات، قدرت عضلات کمر و درد مزمن کمر مورد بررسی قرار گرفته است. برخی شامل موارد زیر هستند که باید با توجه به نکات و رعایت موارد صحیح انجام شوند. البته لازم به ذکر هست که علت، نوع و شدت گودی کمر در انتخاب این تمرینات حائز اهمیت هست.

چرخش لگن به جلو در اصلاح گودی کمر:

این ورزش یکی از حرکات پایه برای کاهش گودی کمر هست.

فیلم تمرین چرخش لگن به جلو

چهار دست و پا و بلند کردن پا:
برد داگ یا سگ پرنده یکی از حرکات ورزشی هست که در حالت چهار دست و پا انجام می شود و تقریبا تمامی عضله‌های بدن را درگیر می‌کند. این حرکت به حفظ تعادل و ثبات بدن کمک می‌کند.

فیلم تمرین چهار دست و پا و بلند کردن پا

تمرین پل در اصلاح گودی کمر:
این ورزش عضلات باسن را به خوبی تقویت می‌کند و در کاهش گودی کمر تاثیر به سزایی دارد.

فیلم تمرین پل در اصلاح گودی کمر

تمرین سوپرمن در اصلاح گودی کمر:
حرکت سوپرمن یک ورزش مؤثر و کارآمد برای افراد با سطح آمادگی جسمانی بالا است. این حرکت عضلات کمر، باسن، پشت ران و عضلات شکم شما را به خوبی درگیر می کند و به تقویت عضلات کمری کمک می کند.

فیلم تمرین سوپرمن در اصلاح گودی کمر

تمرین بالا بردن پا به صورت صاف:
این ورزش به سفت شدن شکم و عضلات باسن کمک می‌کند.

فیلم تمرین بالا بردن پا به صورت صاف

کشش عضلات خم کننده ران:

این ورزش می تواند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات جلو مفصل ران و در ادامه به اصلاح گودی کمر کمک می‌کند.

فیلم تمرین کشش عضلات جلو ران

اسکوات در اصلاح Hyper Lordosis:
اسکوات یک ورزش کامل برای بدن است که به تقویت عضلات باسن، پشت ران و عضلات جلو ران کمک می‌کند.

فیلم تمرین اسکوات در اصلاح گودی کمر

پلانک در اصلاح گودی کمر:
حرکت پلانک یک تمرین ایزومتریک با به کارگیری وزن بدن است که شامل نگه داشتن بدن در حالتی مشابه با شنا زدن هست و یک تمرین عالی برای تقویت عضلات مرکزی بدن است.

فیلم تمرین پلانک در اصلاح گودی کمر

پلانک پهلو در اصلاح گودی کمر:
پلانک پهلو یا ساید پلانک یک تمرین عالی برای تقویت عضلات عرضی شکم است که در طول تمرینات شکمی مانند دراز و نشست یا پل کمتر این عضله به کار گرفته می شود.

فیلم تمرین پلانک پهلو در اصلاح گودی کمر

پلانک معکوس در اصلاح گودی کمر:

پلانک معکوس را می توان برای بهبود ثبات مرکزی که شما در حفظ وضعیت بدنی مناسب و سهولت در اجرای حرکات روزمره به آن نیاز دارید؛ انجام داد.

فیلم تمرین پلانک معکوس در اصلاح گودی کمر

درمان گودی کمر چقدر طول می‌کشد ؟

لوردوز یک منحنی درونی ستون فقرات است که اغلب در گردن یا کمر قرار دارد. چندین دلیل و فاکتور خطر وجود دارد، از جمله شرایط وراثتی، وضعیت نامناسب بدن و آسیب‌ها. یک متخصص حرکات اصلاحی اغلب می‌تواند لوردوز را با معاینه بدنی تشخیص دهد و اسکن تصویربرداری نیز در تشخیص کمک می‌کند.

معمولاً، فرد مبتلا به لوردوز خفیف نیازی به درمان ندارد، اما اگر منحنی باعث درد شود، ممکن است از درمان فیزیکی یا داروهای بدون نسخه استفاده کند. لوردوز شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

در مطالعاتی که انجام شده است، افراد شرکت کننده یک تمرین منظم 60 دقیقه‌ای را انجام دادند که شامل هشت تمرین تقویت کننده عضلات کمری بود که با هدف تقویت عضلات کمر و افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات انجام شده بود. آن‌ها این تمرین را 3 روز در هفته به مدت 12 هفته انجام دادند. بعد از 12 هفته، کاهش درد کمر و همچنین افزایش قدرت عضلات کمر و انعطاف‌پذیری وجود دارد. با این حال، تغییر قابل توجهی در انحنای ستون فقرات مشاهده نشده است.

با توجه به آزمایشات انجام شده و بررسی افراد مختلف درمان گودی کمر به ویژگی‌های فردی، سابقه خانوادگی، آسیب‌ها، وضعیت الگوهای عادتی فرد و میزان پیگیری درمان و نوع درمان بستگی دارد. گودی کمر در ابتدا ممکن است با داروهای ضدالتهابی درمان شود. پزشک ممکن است با تجویز داروهای ضدالتهابی برای تسکین علائم دردناک گودی کمر شروع کند. درمان طولانی مدت به علت بیماری بستگی دارد. در صورتی که گودی کمر مربوط به یک مسئله ساختاری با ستون فقرات باشد، مراجعه به یک متخصص حرکات اصلاحی ممکن است ضروری باشد. در مواردی که چاقی ممکن است یک عامل مؤثر باشد، پزشک احتمالاً یک برنامه کاهش وزن تجویز می‌کند. این ممکن است شامل تمرینات درمانی فیزیکی و تمرینات اصلاحی باشد که عضلات اصلی را برای بهبود وضعیت بدن کشش و تقویت می‌کنند.

درمان گودی کمر

آموزش رفع گودی کمر با حرکات اصلاحی + فیلم

تشخیص گودی کمر چگونه است ؟

تشخیص گودی کمر دشوار است زیرا در انحنای طبیعی ستون فقرات (لوردوز کمر) تنوع زیادی وجود دارد.تصویربرداری ممکن است به اندازه‌گیری انحنای ستون فقرات کمک کند، اما اگر تشخیص داده شود که ناهنجاری در بافت نرم باعث گودی کمر است، متخصص حرکات اصلاحی درخواست تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) را خواهد کرد.

تشخیص گودی کمر

متخصص حرکات اصلاحی برای تشخیص گودی کمر، آزمایشی به نام تست توماس را انجام می‌دهد.

نحوه‌ی انجام این آزمایش:

لبه یک میز سفت بنشینید.

روی میز دراز بکشید تا پاهایتان روی میز و زانوها آویزان شوند.

یکی از پاهایتان را به سمت خود بکشید، زیر زانوی خود را بگیرید و پای خود را خم کنید تا جایی که روی سینه قرار گیرد.

با پای دیگر تکرار کنید.

اگر لگن به درستی تراز شده باشد، با قرار گرفتن در این وضعیت پشت پای صاف میز را لمس می‌کند.

اگر برای لمس میز نیاز به کشیدن پا در حالت استراحت یا چرخاندن پا یا ران دارید، عضلات جلوی ران منقبض است و این احتمالاً کج شدن لگن و گودی کمر را نشان می‌دهد.

تشخیص گودی کمر

مهم‌ترین علت گودی کمر چیست ؟

علت دقیق ایجاد گودی کمر هنوز مشخص نیست اما دلایل و عوامل خطر خاصی وجود دارد. این موارد می‌توانند به یک متخصص حرکات اصلاحی کمک کنند تا لوردوز را طبقه‌بندی کند:

لوردوز تروماتیک: این امر در اثر آسیب به ستون فقرات مانند شکستگی ایجاد می‌شود. پوکی استخوان که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود احتمال بروز این شکستگی‌ها را افزایش می‌دهد.

لوردوز از بدو تولد: این می‌تواند از یک بیماری ارثی مانند آکندروپلازی ناشی شود که رشد غضروف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است به دلیل مشکلی در تکامل ستون فقرات در دوران کودکی نیز رخ دهد.

اضافه وزن: داشتن اضافه وزن یا ضعف در عضلات شکم می‌تواند خطر ابتلا به گودی کمر را افزایش دهد، زیرا هر دو عامل، کمر را تحت فشار قرار می‌دهند.

لوردوز عضلانی عصبی: چندین بیماری عصبی عضلانی می‌تواند باعث لوردوز شود، از جمله دیستروفی عضلانی و فلج مغزی.

لوردوز پس از جراحی: این نتیجه جراحی کمر است که باعث کم شدن قدرت ستون فقرات می‌شود، مانند لامینکتومی یا ریزوتومی پشتی.

لوردوز ثانویه: این امر به دلیل داشتن بیماری دیگری رخ می‌دهد، برای مثال نوع دیگری از منحنی ستون فقرات، مانند کیفوز یا اسکولیوز یا بیماری که مفاصل ران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پوکی استخوان: افزایش سن و سایر عوامل باعث ضعیف شدن استخوان و شکننده شدن آن می‌شود که ممکن است منجر به انحنای ستون فقرات شود.

علت گودی کمر

علت ناهنجاری Hyper Lordosis

نشستن به مدت طولانی بدون انجام حرکات کششی و تقویتی کافی می‌تواند باعث ایجاد گودی کمر ‌شود که باعث انحنای زیاد در ستون فقرات می‌شود. این وضعیت علاوه بر تأثیر در وضعیت قرارگیری بدن، می‌تواند باعث درد کمر و ران شود. با استفاده از ورزش، کشش و ماساژ می‌توانید گودی کمر را اصلاح کنید. اگر شغل شما شامل نشستن به مدت طولانی است، حتماً بلند شوید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید.

اسپوندیلولیستیز: این باعث می‌شود که یک مهره به سمت جلو و روی دیگری قرار گیرد و می‌تواند باعث لوردوز در قسمت پایین کمر شود.

بی‌تحرکی: علاوه بر افزایش خطر چاقی، عدم ورزش می‌تواند عضلات اصلی که در اطراف ستون فقرات و لگن قرار دارند را تضعیف کند. عضلات ضعیف قادر به پشتیبانی از ستون فقرات نیستند و به ستون فقرات اجازه می‌دهند بیش از حد خم شود.

لوردوز وضعیتی: این نوع لوردوز در نتیجه وضعیت نامناسب بدن ایجاد می‌شود. وضعیت نادرست یکی از شایع‌ترین دلایل گودی کمر است. هنگامی که فرد در حالت نشسته قرار دارد، عضلات ناحیه کمر می‌توانند بیش از حد سفت شوند زیرا سعی در تقویت و حمایت از ستون فقرات دارند. وضعیت نامناسب به تدریج ستون فقرات را از صاف بودن خارج می‌کند و باعث افزایش خمیدگی ستون فقرات می‌شود. افراد دارای مشاغلی که برای طولانی مدت نیاز به نشستن دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گودی کمر هستند.

راه‌های درمان گودی کمر

اگر منحنی در ستون فقرات خیلی شدید نباشد، ممکن است فرد نیاز به درمان خاصی نداشته باشد. اغلب، اگر دردی وجود نداشته باشد و منحنی بارز نباشد، متخصص حرکات اصلاحی نیازی به مداخله نمی‌بیند.

زمانی که لوردوز به درمان نیاز دارد، انتخاب روش صحیح درمان به علت انحنا بستگی دارد. به عنوان مثال، لوردوز وضعیتی ناشی از ضعف عضلانی یا اضافه وزن ممکن است با کاهش وزن و انجام تمرینات اصلاحی بهبود یابد.

اگر کودکی مبتلا به لوردوز است، ممکن است متخصص حرکات اصلاحی برای جلوگیری از پیشرفت منحنی با رشد کودک، یک بریس پشتی را همراه با انجام تمرینات اصلاحی به طور منظم توصیه کند.

اگر لوردوز باعث درد شود، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAID مانند ایبوپروفن (Advil) می‌توانند کمک کننده باشند.

یک فرد مبتلا به لوردوز شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، در طی آن یک جراح میله‌های فلزی را به استخوان‌های ستون فقرات متصل می‌کند که به طور دائمی در موقعیت صاف‌تر قرار می‌گیرند اما جراحی لوردوز نیز همانند دیگر عمل‌های جراحی سختی‌های بسیاری دارد.

رفع گودی کمر

اکثر افراد مبتلا به لوردوز به درمان پزشکی نیاز ندارند مگر اینکه یک مورد شدید باشد. درمان لوردوز به شدت انحنا  و وجود علائم دیگر بستگی دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

دارو، برای کاهش درد و تورم

تمرینات اصلاحی روزانه، برای تقویت عضلات و دامنه حرکتی

کاهش وزن، برای کمک به وضعیت بدن

بریس، در کودکان و نوجوانان

جراحی، در موارد شدید با نگرانی های عصبی

مکمل های غذایی مانند ویتامین D

علت درد در ناحیه گودی کمر

افزایش انحنا در زاویه لوردوز به تناسب باعث افزایش کرنش یا تنش برشی در جهت قدامی می شود و مرکز ثقل را به سمت جلو تغییر می دهد. این افزایش زاویه و استرس به عقیده برخی با وضعیت نامناسب و کمردرد مرتبط است. از نقطه نظر بیومکانیکی، لوردوز کمری برجسته با افزایش شیوع کمردرد همراه است. با این حال چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که کمردرد ارتباط مستقیمی با هیپرلوردوز کمری ندارد. عواملی وجود دارند که در افزایش میزان لوردوز کمری نقش دارند. این عوامل سببی مانند ضعف تنه، عضلات کوتاه پشت، ضعیف شدن ران و همسترینگ و غیره به نوبه خود می توانند باعث کمردرد شوند.

عضلات مولتی فیدوس، عرضی شکم و عضلات داخلی تنه در بیماران مبتلا به هایپرلوردوز دیر عمل می کنند. بین ضعف ماهیچه های تنه و افزایش زاویه لوردوز، که می تواند علت کمردرد باشد، ارتباط وجود دارد. ضعف در هر یک از عضلات کمربند کمری- لگنی می تواند به دنبال چرخش های لگنی و انحراف قوس پشت با اختلال در تعادل عضلانی در این ناحیه باشد و در نتیجه فرد مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باشد.

عوامل مختلفی بر لوردوز کمری تأثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که دامنه لوردوز کمری تحت تأثیر سن، جنس، حرکت در مرکز توده مانند بارداری و چاقی است. علل احتمالی هایپرلوردوزیس:

ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات

شیب داخلی لگن

عضلات کمر کوتاه

عدم تعادل بین عضلات احاطه کننده استخوان های لگن مانند خم کننده های لگن سفت، عضلات مرکزی ضعیف، عضلات گلوتئال ضعیف. این عدم تعادل عضلانی (سندرم متقاطع پایین) باعث کوتاه شدن عضلات وضعیتی در پاسخ به استرس می شود و آنها نیز به نوبه خود آنتاگونیست های خود را مهار می کنند.

افراد مبتلا به کمردرد، دامنه حرکتی کمری و حس عمقی را کاهش داده اند. عضلات تثبیت کننده آنها در مقایسه با افراد بدون انحنا کندتر عمل می کنند. معمولاً عضلات تثبیت کننده قبل از شروع حرکت فعال می شوند، اما در افراد مبتلا به کمردرد، این انقباض به تأخیر می افتد.

ورزش برای گودی کمر

برای اصلاح افزایش انحنای کمر، عضلات خم کننده ران و کمر باید کشیده شوند. عضلات گلوتئال و شکم ممکن است نیاز به تقویت داشته باشند. اگر راه را اشتباه بگیرید، می توانید اوضاع را بدتر کنید. همیشه توصیه می شود از کمک متخصص حرکات اصلاحی استفاده کنید.

کشش فلکسور هیپ

این باعث کشیدگی عضله ایلیوپسواس، قوی ترین فلکسور لگن می شود. کشش مهمی برای اصلاح هایپرلوردوزیس است.

به آرامی باسن را به سمت جلو فشار دهید و پشت را صاف نگه دارید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید.

20-30 ثانیه نگه دارید، 3-5 بار، چند بار در روز تکرار کنید.

کشش پایین کمر

به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید.

زانوها را تا جایی که راحت است به سمت شکم بکشید.

20-30 ثانیه نگه دارید و 3-5 بار، چند بار در روز تکرار کنید.

کرانچ شکم (آسان)

با زانوهای خم شده به پشت دراز بکشید.

به آرامی دست ها را به سمت بالا و به سمت زانوها بلغزانید و دوباره به پایین برگردید، سر و شانه ها را از زمین بلند کنید.

این تمرین را تا زمانی تکرار کنید که احساس کنید عضلات شکم سخت کار می کنند (در ابتدا ممکن است فقط 10 تکرار باشد).

یک دقیقه استراحت کنید و ۲ تا ۳ ست را هدف بگیرید.

کرانچ شکم (سخت تر)

می‌توانید با قرار دادن دست‌ها روی قفسه سینه یا کنار سر، دشواری این تمرین را افزایش دهید (اما نه پشت سر، زیرا ممکن است گردن را درگیر کند).

کرانچ چرخشی

به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید.

دست های خود را مطابق شکل در کنار شقیقه ها قرار دهید.

همانطور که سر و شانه ها را از زمین بلند می کنید، بالاتنه خود را بچرخانید تا آرنج سمت راست به سمت زانوی چپ حرکت کند.

به حالت اولیه برگردید و این کار را به طور متناوب بین چرخش چپ و راست تکرار کنید.

با انجام 2 ست 10 تایی شروع کنید و به تدریج به 3 ست 20 تایی برسانید.

پل

به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید.

به آرامی باسن و سپس قسمت پایین کمر را از روی زمین بلند کنید.

باسن را تا جایی که ممکن است به سمت بالا فشار دهید تا احساس کنید عضلات آنجا به شدت کار می کنند.

5-10 ثانیه نگه دارید، استراحت کنید و تکرار کنید.

در ابتدا 2 ست 10 تایی را هدف گذاری کنید و به 3 ست 20 تایی برسید.

این تمرین را می توان روی یک پا انجام داد تا آن را سخت تر کند.

برای گودی کمر چه کنیم؟

هنگام برنامه ریزی مداخله فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات اصلاحی وضعیتی، نه تنها تجزیه و تحلیل عضلات از نظر کوتاه شدن و بلند شدن آنها، بلکه کم‌فعالی و بیش فعالی آنها نیز باید در نظر گرفته شود. تمرین منظم و مداوم می تواند بر انحنای ستون فقرات ساژیتال تأثیر بگذارد.

یک ارزیابی وضعیتی خوب

در وضعیت ایده آل، خط سر، که از ناحیه شنوایی خارجی (یا در فرآیند ماستوئید استخوان تمپورال) شروع می شود، باید به طور عمودی از طریق آکرومیون، بدنه های مهره های کمری و سپس کمی به سمت عقب به سمت محور مفصل ران حرکت کند. مسیر این خط در یک وضعیت بدنی خوب با خط پایه که مرکز ثقل را به نقطه مرکزی ناحیه حمایت کننده می پیوندد همپوشانی دارد.

در وضعیت لوردوتیک، خط سر به سمت پایین به سمت بدنه‌های مهره‌های کمری می‌رود و از نزدیکی مفاصل بین مهره‌ای عبور می‌کند، که منجر به بارگذاری بیش از حد در داخل مهره ها می‌شود. خط سر نیز جلوی محور مفصل زانو است که منجر به بارگذاری بیش از حد قسمت قدامی زانو می شود. خط سر ممکن است روی خط پایه همپوشانی داشته باشد، یا در صورت انبساط سر، ممکن است از جلوی آن عبور کند.

اندازه گیری منحنی ستون فقرات

انحنای طبیعی ستون فقرات کمری در حالت ایستاده باید حدود 30-35 درجه باشد.

فضای بین ستون فقرات کمری و دیواره را ارزیابی کنید. هنگامی که فردی دارای درجه قابل قبولی از لوردوز کمری است، فقط باید بتوانید انگشتان خود را از پشت کمر به سمت بالا و در راستای بند انگشت دوم یا سوم دست خود (یعنی جایی که انگشتان به دست می رسند) بلغزانید. اگر فضای بین پشت و دیوار به اندازه کافی بزرگ باشد که بتوانید کل دست یا بازوی خود را از بین ببرید، در این صورت فرد مبتلا به لوردوز کمری بیش از حد است. هر چه فاصله بین دیوار و کمر بیشتر باشد، انحراف یا عدم تعادل شدیدتر است.

زاویه کمر و زاویه خاجی را می توان با گونیا اندازه گیری کرد. زاویه خاجی زاویه بین خط افقی موازی با انتهای پایین و صفحه انتهایی فوقانی ساکروم است. زاویه کمر را می توان بین صفحه انتهایی تحتانی L5 و صفحه انتهایی فوقانی L1 اندازه گیری کرد: به این روش کاب می گویند. با این حال، قابلیت اطمینان گونیا هنوز مورد تردید است.

متخصصان حرکات اصلاحی نکات زیر را به افراد مبتلا به گودی کمر آموزش می دهند:

توجه به وضعیت های صحیح در نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن بسیار مهم است. وضعیت نامناسب یکی از شایع ترین علل هیپرلوردوزیس است. هنگامی که بدن در وضعیت نشسته قرار دارد، ماهیچه های ناحیه کمر می توانند بیش از حد سفت شوند زیرا سعی می کنند ستون فقرات را ثابت و حمایت کنند. این به تدریج ستون فقرات را از تراز خارج می کند و باعث افزایش انحنای ستون فقرات می شود. افرادی که مشاغلی دارند که باید برای مدت طولانی بنشینند ممکن است در معرض خطر ابتلا به هایپرلوردوزیس باشند.

اهمیت ورزش – علاوه بر افزایش خطر چاقی، فقدان ورزش می تواند عضلات مرکزی را که در اطراف تنه و لگن نشسته اند ضعیف کند. عضلات ضعیف کمتر قادر به حمایت از ستون فقرات هستند و به ستون فقرات اجازه می دهند بیش از حد خمیده شود.

نحوه انجام یک مانور اولیه شیب لگن را آموزش دهید. این ابتدا در حالت خوابیده به پشت و چهار دست و پا و سپس در حالت ایستاده آموخته می شود.

تمرینات تقویتی مخصوص گودی کمر

تمرینات ایزومتریک و ایزوتونیک: ممکن است برای تقویت گروه های عضلانی اصلی تنه مفید باشد که ستون فقرات را تثبیت می کند و همچنین می تواند درد را کاهش دهد.

بیمار باید این تمرینات را به تدریج انجام دهد تا زمانی که بتواند آن را برای 10×10 ثانیه نگه دارد.

از طریق تمرینات قدرتی مرکزی، افراد مبتلا به کمردرد مزمن می توانند عضلات عمقی تنه خود را تقویت کنند.

طیف عظیمی از تمرینات روی زمین برای افزایش ثبات هسته وجود دارد.

تمرینات کنترل حرکتی: به نظر می رسد اثرات مفیدی بر درد و ناتوانی دارند.

فرد باید یاد بگیرد که عضله عرضی شکم را فعال کند و در عین حال در طول تمرین به طور طبیعی نفس بکشد. لمس می تواند به او بازخورد بدهد.

مرحله بعدی انقباض مشترک با عضله مولتی فیدوس و عضلات کف لگن خواهد بود.

هنگامی که فرد عملکرد خوبی از این تمرین داشته باشد، متخصص حرکات اصلاحی می تواند ورزش را با حرکات دست ها یا پاها ترکیب کند.

پس از آن، فرد باید انقباض عضله عرضی شکم را درگیر کند.

تمرینات کششی

کشش عضلات سفت شده مفید است. برای بهبود تحرک، فرد می تواند کشش عضلات همسترینگ، خم کننده های ران و عضلات پا تا کمر را در مدت 15 ثانیه انجام دهد. این باعث بهبود عضلات فعال و غیرفعال در اندام تحتانی می شود.

کشش نگهدارنده ایلیوپسوآس: می تواند کمردرد و زاویه لوردوز کمری بیش از حد را کاهش دهد، ایلیوپسواس را طولانی تر کند و ظرفیت فعال سازی عرضی شکم را افزایش دهد. لگن هدف به سمت زمین حرکت می کند تا زمانی که بیمار احساس کشش خفیفی کند. سپس بیمار باید یک انقباض ایزومتریک ارادی زیر حداکثری را به مدت 10 ثانیه انجام دهد و سپس به مدت 10 ثانیه کاملاً استراحت کند. اکنون پای شرکت‌کننده به آرامی به محدوده جدیدی منتقل می‌شود تا زمانی که یک احساس کشش خفیف توسط بیمار توصیف شود. سپس این موقعیت به مدت 20 ثانیه حفظ می شود. این کار 5 بار تکرار می شود و سپس 1 دقیقه استراحت به مدت 15 دقیقه انجام می شود.

تمرینات تثبیت

تمرینات تثبیت کننده ممکن است برای کاهش درد و ناتوانی مفید باشد. بیمارانی که تحت نظارت برنامه تمرینی تثبیت ستون فقرات را دنبال می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که یک برنامه ورزشی دیگر را دنبال می‌کنند، کاهش درد بیشتری نشان می‌دهند. در طول اغتشاش خارجی، جابجایی قدامی-خلفی کاهش می یابد.

ورزش درمانی

به نظر می رسد ورزش درمانی، از جمله تمرینات تحت نظارت، در کاهش درد و بهبود عملکرد در بزرگسالان مبتلا به کمردرد مزمن، موثر باشد. بیماران مبتلا به طغیان حاد کمردرد که ورزش درمانی را علاوه بر مدیریت پزشکی دریافت کرده بودند، در مدت طولانی عود کمتری داشتند. کاهش نیروهای کششی روی ستون فقرات کمری باید هدف تمرینات باشد. این می تواند منجر به کاهش لوردوز کمری شود. تمرینات باید به طور منظم انجام شود تا به حداکثر اثر برسد.

درمان گودی کمر با طب سنتی

درمان های سنتی همیشه راه حل هایی کم خطر تر و کم هزینه تر برای درمان بیماری ها و عارضه ها بوده است: استفاده از انواع دم نوش ها و روغن های گیاهی که با استفاده از آن ها می توان کمر درد را تسکین داد. اما توجه به این نکته ضروری است که این درمان ها فقط مختص زمانیست که شما از درد رنج می برید و برای درمان ریشه ای علت درد و گودی کمر خود باید حتما به یک متخصص مراجعه داشته باشید. گاهی این دردها در اثر پوزیشن های غلط ایستادن، راه رفتن و خوابیدن شما ایجاد می شود و گاهی ضعف و عدم تعادل عضلانی ست که این مسئله را به وجود آورده است. بنابراین توجه به این نکته ضروریست که تشخیص و علت گودی کمر همیشه باید توسط متخصص مربوطه( متخصص اورتوپد و یا حرکات اصلاحی) و با توجه به مدارک پزشکی شما بررسی شود. در ادامه برخی از راه کار های طب سنتی را برای تسکین کمر درد به وجود آمده از گودی کمر بررسی می کنیم:

زنجبیل: این ماده شفا بخش دارای خواص ضد التهابی زیادی ست . زنجبیل حاوی ماده ای به نام  جینجرول است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش دهد. شما می توانید از آن به هر صورتی که دوست دارید استفاده کنید: به عنوان ادویه در غذا، به عنوان دم نوش، همراه با چای و شیر.

بابونه: این گیاه زیبا که به وفور در طبیعت نیز یافت می شود می تواند درد های عضلانی را کاهش داده و در نتیجه باعث تسکین درد های کمری ناشی از گودی کمر شود.

زرد چوبه: شاید باور نکنید که این ماده زرد رنگ چقدر می تواند به درمان التهاب کمک کند. زردچوبه به علت داشتن کورکومین می تواند در تسکین درد ها و التهابات بسیار موثر باشد. پس این ماده ارزشمند را در وعده های غذایی خود بیشتر ارج بگذارید!

حرکات مضر برای گودی کمر

گاهی کمردرد ناشی از گ.دی کمر می تواند حتی انجام معمولی ترین کارها را بسیار آزاردهنده کند. برای اینکه این درد به یک موضوع آزاردهنده دائمی تبدیل نشود، تمرینات زیر را در باشگاه انجام ندهید، زیرا ممکن است گودی کمر شما و کمر دردتان را تشدید کند..

ورزش هایی که باید از آنها اجتناب کنید:

کرانچ شکم:

 این تمرین میتواند فشار زیادی به کمر وارد می کند. بنابراین، اگر گودی کمر دارید، باید از انجام این ورزش خودداری کنید.

اسکوات با هالتر از پشت:

این حرکت از آنجایی که میله هالتر در پشت شانه ها قرار گرفته است، می تواند ورزشی خطرناک برای کمر، باسن و زانوها باشد، حتی اگر به صورت کاملا درست اجرا شود. اگر گودی کمر دارید، باید از انجام این تمرین کاملاً اجتناب کنید.

بورپی:

این تمرین شامل حرکات و پرش های شدید است و این موضوع می تواند برای گودی کمر شما مضر باشد و یا حتی در صورت وجود درد، آن را بدتر کند.

پرش زانو بلند:

انجام این حرکت فشار زیادی را بر کمر منتقل کند و از طرفی ممکن است باعث پیچ خوردگی مچ پا و زانو نیز شود. بنابراین اگر گودی کمر یا کمردرد دارید از انجام آن خودداری کنید.

چرخش ایستاده کمر با میله:

این حرکت نیز فشار زیادی را به مهره های کمری وارد می کند و در افراد دارای گودی کمر می تواند در آینده منجر به آسیب و کمر درد شود، در نتیجه توصیه می کنیم تا از انجام آن خودداری کنید.

لیفت دو پا:

لیفت دو پا یکی دیگر از ورزش هایی است که افرادی که از گودی کمر رنج می برند باید از انجام آن اجتناب کنند زیرا این حرکت می تواند باعث ایجاد ناراحتی در قسمت پایین کمر شود و در صورت وجود درد آن را بدتر کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

52 Comments

  1. ساسان گفت:

    سلام، من وقتی با دیوار گودی کمرم رو اندازه می گیرم، قسمت گودی کمرم با دیوار ۷ سانت فاصله داره ، خواستم بدونم اگه ۱ سانت رو واسه گودی کمر طبیعی درنظر بگیریم آیا ۶ سانت قدم بلند میشه با رفع گودی کمر؟ ۱۹ سالمه آقا هستم.

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر،
      با انجام تمرینات اصلاحی و اصلاح ناهنجاری ها میتونید 3 تا 5 سانتی متر افزایش قد داشته باشید. البته باید ارزیابی از وضعیت ستون مهره ها داشته باشیم تا در خصوص میزان اصلاح گودی کمر و طول دوره اصلاح راهنماییتون کنیم.
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  2. سمانه گفت:

    سلام آقای دکتر چند وقتی هست گودی کمرم درد میکنه طوری که زیاد نمیتونم راه برم میزنه تو پام رفتم دکتر ام ار ای گرفتم میگفت مشکلی نداری البته مشکل همورئید دارم راهنماییم کنید ممنون

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      دردهای کمر و لگن میتونه ناشی از ضعف، عدم تعادل و بی تحرکی و یا الگوهای حرکتی نادرست مثل خوابیدن و نشستن نادرست باشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  3. علی زمانی گفت:

    سلام من گودی کمر دارم که قشنگ مشخصه خواستم ببینم روزانه ( ۲ تا از حرکات هایی که گذاشتین) رو انجام بدم ایا کافی است؟ و تاثیر در برطرف شدن کامل گودی کمرم داره ؟؟ یا باید حرکات بیشتری انجام بدم ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای اطلاح ناهنجاری های عصبی-عضلانی- اسکلتی نیاز به برنامه تمرینی منظم و زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی هست تا نتیجه ای که میخواهید بگیرید، با این حال تمریناتی که در پیج ایسنتاگرام یا سایت قرار داده شده میتونه کمک کننده باشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  4. ariya گفت:

    سلام خسته نباشید من ۳۲ سالمه و گودی کمر شدید و رماتیسم مفصلی شدید دارم که تمام مفاصل رو درگیر کرده میخواستم ببینم بخوام برم باشگاه باید بگم چه ورزش ها و نرمش های رو میخوامت ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به موردی که فرمودین باید ارزیابی دقیق از وضعیت کمر، لگن انجام بشه. مدارک پزشکیتون و تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  5. آرین گفت:

    سلام اگه بیشتر این تمرین هارو انجام بدیم حدتقل چقدر زمان میبره تا اوضاع کمر خوب بشه؟
    و اینکه چطور میتونم وضع کمرم رو با شما در میون بزارم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      زمان اصلاح و میزان اصلاح ناهنجاری ها بستگی به علت مشکل، شدت و سن و عوامل مختلفی هست که بعد از ارزیابی دقیق و انجام تست های اختصاصی خدمتتون گفته میشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  6. لیلا نهاوندی گفت:

    سلام من خانم ۳۰ ساله هستم کودی کمر دارم پام کز کز میکنه چی کار کنم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      گزگز پاها میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلات، آسیب دیسک های بین مهرهای و .. باشه باید ارزیابی از وضعیتتون انجام بشه تا بتونیم در خصوص راهکار مناسب راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  7. کسری رزاقی گفت:

    سلام پسر هستم میخواستم بدونم با تمرین زیاد و انجام حرکات کششی میتونم کمرم رو صاف کنم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      زمان اصلاح و میزان اصلاح ناهنجاری ها بستگی به علت مشکل، شدت و سن و عوامل مختلفی هست که بعد از ارزیابی دقیق و انجام تست های اختصاصی خدمتتون گفته میشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  8. داوود گفت:

    سلام وقت بخیر پسر ۷ساله من گودی کمر داره اوایل کم اما الان احساس میکنم خیلی زیاده البته بد راه رفتن و بد ایستادن هم تاثیر داره اما خیلی زیاد شده قبلا ک کوچیک تر بود ب پزشک مراجعه کردم گفتن یکم بزرگتر شه بعد آیا از الان میتونم درمان رو شروع کنم و ورزش‌هایی ک برای گودیه کمر بزرگسالان هست رو میتونم بهش بدم ک انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      معمولا ناهنجاری های ستون مهره ها در کودکان میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلانی هست که با انجام تمرینات اصلاحی تا حدود زیادی قابل اصلاح و پیشگیری هست، با این حال باید ارزیابی از وضعیت پسرتون انجام بشه تا بتونیم در خصوص تمرینات مناسب برای ایشون راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  9. بهرام گفت:

    سلام روز بخیر این حرکات اصلاح گودی کمر رو چند روز باید انجام داد

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      انجام تمرینات اصلاحی بستگی به شدت ناهنجاری و میزان انحراف متفاوت هست باید هر فرد مناسب با وضعیت خودش تمرینات مناسب دریافت کنه، با این حال انجام تمرینات سه در جلسه در هفته میتونه موثر باشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  10. arezoo گفت:

    سلام. آیا یک فرد 38 ساله هم با انجام حرکات اصلاحی میتونه گودی کمر رو اصلاح کنه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      بستگی به شدت ناهنجاری میزان اصلاح و طول دوره اصلاح متفاوت هست و قطعا فاکتور سن در طول دوره اصلاح موثر است، بهتره ارزیابی از وضعیت ستون مهره ها انجام بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  11. ahmad گفت:

    سلام گودی کمر باعث بزرگی شکم هم هست ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      یکی از علل گودی کمر ضعف عضلات شکم و گلوئتال هست که هر چی این عضلات ضعیفتر باشه شدت گودی کمر بیشتر میشه
      البته گاهی به دلیل چرخش ایجاد شده در لگن ناشی از گودی کمر به نظر میاد فرد شکم بزرگی داره

  12. بهزاد گفت:

    سلام من ۱۳ سالمه و گودی کمر دارم اگر این حرکات را انجام بدم گودی کمرم درست میشود و خیلی زود نیس برای سنم ک گودی کمر دارم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      معمولا ناهنجاری ها در سن رشد و بلوغ ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلات، عادت های نادرست که طولانی تکرار میشه اتفاق میافته و با انجام حرکات اصلاحی تا حدود زیادی اصلاح میشه، بهتره ارزیابی از وضعیتتون داشته باشیم تا بتونیم بهتر راهنمایتون کنیم
      برای تشخیص و راهنمایی دقیق نیاز هست در کنار ارزیابی مشاهده ای، تستها اختصاصی نیز گرفته بشه تا بتونیم بهتر کمکتون کنیم

  13. nava گفت:

    ببخشید رقصیدن در ایجاد گودی کمر تاثیر داره؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      علت ایجاد گودی کمر میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل در عضلات کمر، عادت های نادرست در الگوهای حرکتی که طولانی تکرار میشه باشه و رقصیدن باعث ایجاد گودی کمر نمیشه

  14. بهنام گفت:

    سلام، ایا این حرکاتو میشه بیشتر انجام داد تو یک روز و اگر بیشتر انجام بدیم زودتر نتیجه میگیریم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای اصلاح یک ناهنجاری باید برنامه تمرینی مرتبط با فرد طراحی بشه و در طول هفته به صورت مرتب 3 تا 4 جلسه بسته به شدت ناهنجاری در کنار اصلاح الگوهای حرکتی انجام بشه تا بتونیم نتیجه قابل قبولی بگیریم
      برای تشخیص و راهنمایی دقیق نیاز هست در کنار ارزیابی مشاهده ای، تستها اختصاصی نیز گرفته بشه تا بتونیم بهتر کمکتون کنیم

  15. سعید گفت:

    سلام، خسته نباشی، من دو روزه که این تمریناتو انجام میدم برای گودی کمرم، تا چه مدت باید انجام داد این تمر یناتو تا گودی کمرمان اصلاح بشه، با تشکر

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      طول دوره و میزان اصلاح ناهنجاری های ستون مهره ها با توجه به شدت و علت ناهنجاری و وضعیت بدنی هر فرد متفاوت هست، باید ارزیابی از وضعیت ستون مهره ها انجام بشه تستهای اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم در این خصوص راهنمایی تون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم
      با این حال انجام این تمرینات میتونه در بهبود وضعیت و کاهش دردهای ناحیه کمر موثر باشه

  16. saba گفت:

    من واقعا گودیه کمرم خیلی زیااده و جوری شده که همه مسخرم میکنن چون باعث شده باسنم بزرگ بنظر بیاد و هیچ کدوم از عواملی که اگر داشتیم به دکتر مراجعه کنیم رو ندارم چیکار کنم به غیر از ورزش و خوردن ویتامین و کمتر غذا خوردن

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      گودی کمر زیاد به مرور زمان و با افزایش سن باعث عدم تعادل در عضلات ناحیه کمر و لگن و شما در معرض ریسک آسیب به مهره ها و دیسک های بین مهره ای قرار میگیرید، باید برای اصلاح وضعیت حتما از متخصص کمک بگیرید
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  17. ghazal گفت:

    سلام من( کشش فیله و پشت پا تک پا نشسته ) رونمیتونم انجام بدم ، ۵ تا حرکت بقیه رو روزانه انجام بدم جواب میگیرم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای اصلاح وضعیت گودی کمر باید متناسب با هر فرد تمرینات اصلاحی مناسب طراحی بشه و در مدت زمان معین انجام بشه تا نتیجه مطلوب گرفته بشه با این حال انجام تمریناتی که در پیج و سایت قرار گرفته تا حدودی برای شروع میتونه کمک کننده باشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  18. زهرانیکو گفت:

    سلام وقت بخیر . من ۱۹ سالمه خانم هستم . ۴ساله که کمر درد شدید دارم یعنی تو روز ۱ ساعت بیشتر نمیتونم بشینم. وگودی کمرمم زیاده. چیکار کنم؟؟ لطفا جواب بدین

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      درد کمر میتونه ناشی از ضعف شدید عضلات، اسیب های دیسک و مهره ها باشه
      باید وضعیت کمر و لگن ارزیابی بشه و وجود ناهنجاری ها بررسی کنیم تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  19. یاس گفت:

    سلام خسته نباشید.فیلم ها و توضیحاتشون خیلی کامل اند و به راحتی قابل اجرا هستن فقط این که هر کدوم از این تمرین هارو در طول روز چند بار باید انجام بدیم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم تونستیم رضایت شمارو جلب کنیم
      بسته به شدت ناهنجاری میتونید در هفته سه روز انجام بدین

  20. روژان گفت:

    سلام ببخشید هر کدام از این حرکات و چند دقیقه و چند بار باید انجام بدیم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بسته به مشکلتون میتونید سه ست، 10 تکرار انجام بدین

  21. کامبیز گفت:

    درود
    انجام این حرکات برای تمام سنین مفیدن؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر آسیب یا مشکلی در ستون مهره ها نداشته باشین و حین انجام تمرینات درد نداشته باشین برای همه سنین مفید هست

  22. موحدی گفت:

    سلام برای اصلاح گودی کمر پیش چه متخصصی باید رفت؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای ارزیابی و تشخیص میتونید به متخصص ارتوپد یا ستون مهره ها و یا متخصص حرکات اصلاجی جهت دریافت برنامه تمرینی مراجعه کنید
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  23. عزیزی گفت:

    سلام آقای دکتر روزتون بخیر ببخشید من هم خودم و هم خانواده مادریم دچار گودی کمر هستیم میخواستم بدونم این نوع گودی ها( مادرزاد) در آینده باعث درد خواهند شد و باید درمان بشن؟ ممنون ازتون

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      معمولا گودی کمر به دلیل ضعف و عدم تعادل در عضلات ایجاد میشه
      این مشکل میتونه شمارو مستعد آسیب مهره ها و دیسک های بین مهره ای بکنه که نهایتا منجربه درد میشه
      باید قبل از بروز درد با انجام تمرینات ورزشی مناسب پیشگیری کنید
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  24. hhhh گفت:

    سلام جناب دکتر برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کمر چه کار هایی نباید انجام بدیم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برداشتن وسیله سنگین، خم و راست شدن غیراصولی ، نشستن ها و الگوهای حرکتی نادرست فشار بسیار زیادی که مهره های کمر وارد میکنه
      بهترین راهکار اصلاح سبک زندگی و انجام مرتب ورزش می باشد

  25. نرگس گفت:

    سلام و درود من هر وقت میخوام تمرین چهارم و انجام بدم در حد دو سه ثانیه میتونم انجامش بدم فقط و تقریبا اصلا تعادل ندارم چیکار باید انجام بدم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      در اجرای حرکت سوپر حفظ ئضعیت به اندازه 2 یا سه ثانیه برای شروع خوبه، نیاز نیست به خودتون فشار بیارین به حفظ وضعیت و انقباض ناحیه میان تنه تمرکز کنید

  26. mehriiii24 گفت:

    awli bood ,sepas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان