علت کمر درد در مردان

گردن درد عصبی
گردن درد عصبی
1 تیر 1401
کفی طبی برای کف پای صاف کودکان
کفی طبی برای کف پای صاف کودکان
5 تیر 1401
علت کمر درد در مردان
3.6
(104)

علت کمر درد در مردان بسیار است. به طور کلی کمر درد یکی از شایع ترین بیماری ها است که بسیاری از افراد را با خود درگیر کرده است. دلایل و علائم کمر درد در همه افراد مربوط به بافت ماهیچه و ساختار استخوان ها می باشند.

برای درمان و بهبودی کمردرد لازم است تا نوع و علت آن را مشخص کرد. شاید دلیل اصلی کمر درد در مردان مربوط به فشار های عصبی و اضطراب می باشد که باعث گرفتگی عضلات می شود. همانطور که گفته شد کمر درد در مردان علت ها و دلایل مختلفی دارد که برخی از دلایل شایع ترین نوع آن هستند.

علت کمر درد در مردان چیست؟

شاید یافتن علت کمر درد کار راحتی نباشد. تشخیص علت دقیق کمر درد در تخصص پزشکان و متخصصان است. مردان به دلیل عوامل جسمانی و روحی مختلف ممکن است درگیر این عارضه شوند.

ممکن است علت کمر درد به دلیل صدمات فیزیکی و جدی وارد آمده به ناحیه کمر باشد. آسیب های ورزشی نیز ممکن است علت بروز این درد باشد. در واقع بلند کردن اجسام سنگین با فرم ناصحیح بدن و یا نشستن های طولانی مهم ترین دلایلی کمر درد مردان می باشند.

پیچ خوردگی، بیماری های کلیه، اختلال در عملکرد اندام های شکمی، انسداد مهره های بدن و یا دیسک برآمده از دیگر علت های کمر درد می باشد. البته همانطور که در ابتدای متن بیان شد اضطراب و فشار های روحی و عصبی مهمترین و اصلی ترین علت کمر درد در مردان است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

 اما شاید مهمترین دلایلی که مردان را درگیر این بیماری کرده است مربوط به دلایل ذیل باشند.

اصلی ترین علت کمر درد چیست؟

اصلی ترین علت کمر درد مردها وارد زیر می باشند:

  • استرس؛

استرس با مختل کردن عملکرد قلب و ایجاد اختلال در تنفس و همچنین گرفتگی عضلات دلیل اصلی کمر درد در مردان می باشد.

  • حالت بد خوابیدن؛

یک سوم عمر ما در خواب به سر می برد. خوابیدن در وضعیت نامناسب باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی بدن افراد می شود.

  • آرتریت التهابی؛

درد و التهاب در پایین ستون فقرات باعث خشکی و ناتوانی و درد در زمان حرکت می شود. این بیماری با ژن افراد در ارتباط است. در سن 15 تا 35 سالگی رخ می دهد.

  • بالا رفتن سن؛

با افزایش سن استخوان ها و مفاصل تغییر شکل می دهند. همچنین دیسک ها فرسوده می شوند و دلیل عمده بسیاری از درد های کمر می باشد.

  • رگ به رگ شدن؛

کشیدگی یا رگ به رگ شدن به دلیل فعالیت های زیاد، بلند کردن جسم سنگین و … به وجود می آید.

اصلی ترین علت کمر درد در مردان

  • مفصل ران تنگ؛

افرادی که زمان زیادی در پشت میز می نشینند به مفصل کفل مبتلا می شوند.

  • فتق دیسک بین مهره ای و سیاتیک؛

گاهی فتق دیسک علت کمر درد در مردان می باشد.

  • سیاتیک؛

چنانچه کمر درد همراه با بی حسی پاها همراه باشد احتمال ابتلا به سیاتیک بسیار زیاد است که از دلایل اصلی بروز عارضه کمر درد می باشد.

  • پیچ خوردگی بیضه؛

یکی از علت های خاص کمر درد در مردان پیچ خوردگی بیضه است. این عارضه دارای علائمی است که در صورت وجود هر یک باید فرد به پزشک مراجعه کند. درد شدید و ناگهانی در بیضه یا کشاله ران، تورم بیضه، حالت تهوع، وجود خون در مایع منی و استفراغ و کشیده شدن درد به سمت راست یا چپ از علائم این عارضه می باشد.

علت کمر درد در مردان به دلایلی است که در متن فوق به آن اشاره شد. هر یک از این دلایل همراه با علائمی دیگر به جز کمر درد می باشد. لازم است که افراد برای درمان این عارضه به پزشک متخصص مراجعه کنند.

علت کمردرد در مردان جوان

کمردرد اغلب به عنوان یک مشکل بالقوه در میان بزرگسالان جوان در نظر گرفته نمی شود. بنابراین وقتی کمردرد در سنین جوانی ایجاد می شود، می تواند تعجب و سردرگمی در مورد علت را به وجود بیاورد. همه ما در جوانی ممکن است فکر کنیم که نابود نشدنی هستیم، اما بروز کمردرد در دهه بیست و سی سالگی امری غیرمعمول نیست.

اغلب، کمردردی که در سنین پایین تجربه می‌شود، ممکن است در نتیجه ورزش بیش از حد شدید، بلند کردن اجسام خیلی سنگین، یک حرکت ناگهانی و ناشیانه مانند خم شدن برای بلند کردن کودک نوپا به وجود بیاید. این نوع کمردرد معمولاً به دلیل کشیدگی کمر اتفاق می افتد.

کشیدگی یا استرین کمر چیست؟

کشیدگی یا استرین کمر می تواند بسیار دردناک باشد و به طور غیرمنتظره ای زندگی شما را مختل کند. درمان آن نیز می‌تواند شامل روش‌های استاندارد مانند یخ و گرما متناوب در نواحی آسیب‌دیده، مصرف داروهای ضدالتهاب و انجام حرکات کششی خاص یا تکنیک‌های آرام‌سازی کمر مانند تکنیک های ماساژ و یا کایروپراکتیک باشد.

استرین، کشش یا پارگی عضله و یا تاندون است (بافتی فیبر مانند که عضلات را به استخوان ها متصل می کند). در این حالت کمردرد اغلب با درد مبهم در پشت هنگام راه رفتن یا ایستادن بروز می کند. همچنین ممکن است در هنگام خم شدن، احساس خشکی در کمر احساس شود. و یا حتی درد در ناحیه‌ای موضعی که شبیه به درد سیاتیک نیست، وجود داشته باشد که باعث درد شدید در پاها می‌شود.

بیماری ساییدگی دیسک در نوجوانان

یکی دیگر از علل کمردرد، بیماری ساییدگی دیسک است. وضعیتی که می تواند در اوایل بزرگسالی خود را نشان دهد، که اغلب به عنوان بیماری ساییدگی دیسک نوجوانان شناخته می شود. مطالعات نشان می‌دهد که بیماری ساییدگی دیسک کمر در قسمت تحتانی ستون فقرات به دلیل «عدم تحرک کافی در  نوجوانانی» ممکن است اتفاق افتد. مهره های پشت توسط بالشت های دوناتی شکل و ژل مانندی که دیسک نامیده می شوند، محافظت می شوند. با بیماری ساییدگی دیسک، این “بالشت ها” شکسته می شوند و با حرکت هایی مانندبلند شدن از حالت نشسته درد ناگهانی ایجاد می کنند. درد ممکن است به گونه‌ای باشد که گویی دو استخوان درون ستون فقرات روی هم خراشیده می‌شود. اسپاسم عضلانی نیز می تواند رخ دهد، و همچنین درد سیاتیک، یعنی دردی که از باسن به پایین یک یا هر دو پا منتهی می شود.

این ناراحتی می تواند با نشستن های طولانی بدتر شود، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد و اغلب بسیار شدید است. گزینه های درمانی زیادی برای بیماری ساییدگی دیسک وجود دارد که با توجه به شدت وضعیت بیمار متفاوت است

آسیب کمردرد

در نهایت، تروما یا آسیب می تواند علت کمردرد در یک فرد بالغ جوان قوی و سالم باشد. یکی از این آسیب های کمری، شکستگی مهره نام دارد که به آن اسپوندیلولیز نیز گفته می شود. این آسیب می تواند باعث لغزش دو مهره روی هم شود. سقوط شدید نیز می تواند اغلب منجر به این نوع آسیب شود و باعث فشرده شدن شدید مهره ها شود. برآمدگی حاصل از این آسیب می تواند به شدت اعصاب اطراف را تحریک کند و در نتیجه باعث درد، بی حسی یا ضعف در اندام ها شود. مشاوره با یک متخصص ستون فقرات بهترین راه حل برای شناسایی میزان مشکل است.

رادیکولوپاتی گردنی

این عارضه یکی از رایج‌ترین تشخیص‌ها برای آسیب کمر است که علت آن فشرده شدن مهره‌های گردنی و در نتیجه اختلال عصبی است. این آسیب با ایجاد درد و ضعف یا از دست دادن احساس در بازوها، گردن یا شانه ها خود را نشان می دهد. مناطق نزدیک به عصب آسیب دیده رادیکولوپاتی گردن را می توان از طریق فیزیوتراپی و دارو درمانی کنترل کرد و در برخی موارد ممکن است جراحی برای کاهش فشار لازم باشد.

اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان (AIS)

اسکولیوز یک انحنای جانبی غیر طبیعی ستون فقرات است. می تواند ایدیوپاتیک (علت ناشناخته) یا ناشی از ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات، اسپاسم یا فلج عضلانی، عفونت، تومور یا علل دیگر باشد.

AIS  شایع ترین شکل اسکولیوز ایدیوپاتیک است که 80 تا 85 درصد موارد را تشکیل می دهد.

AIS  همچنین به عنوان شایع ترین ناهنجاری ستون فقرات ذکر شده است.  میزان شیوع این عارضه در نو جوانان با انحنای ستون فقرات یا زاویه کاب بیش از ده درجه، تقریباً 3٪ است.

از هر 10 نوجوان مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک فقط 1 نفر نیاز به درمان دارد.

بیماری شوئرمن / کیفوز نوجوانان

بیماری شوئرمن در اثر رشد غیر طبیعی (استئوکندروز) مهره های ستون فقرات به وجود می آید و معمولاً در ناحیه توراکولومبار(سینه ای-کمری) ستون فقرات منجر به افزایش انحنای ستون فقرات می‌شود و ممکن است با اسپوندیلوز همراه باشد.

شوئرمن شایع ترین علت کیفوز ساختاری در نوجوانان با شیوع 1 تا 8 درصد است و اغلب با وضعیت نامناسب و کمردرد همراه است.

برای تقویت عضلات، ورزش کنید

هنگام بروز کمردرد، بلند شدن و حرکت کردن می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، یک پیاده روی کوتاه، ایروبیک، یوگا، ایروبیک در آب، شنا یا سایر فعالیت های سبک می تواند به کاهش کمردرد کمک کند.

ورزش ممکن است عضلات منقبض را شل کند و اندورفین، مسکن طبیعی مغز را ترشح کند.

برای شروع می توانید تمرینات سبکی شامل تمرینات قدرتی و کششی برای کمک به انعطاف پذیری و قوی نگه داشتن عضلات را انجام دهید.

ورزش منظم ممکن است از بروز کمردرد در آینده که به دلیل ضعیف شدن عضلات است جلوگیری کند.

پاسچر و وضعیت بدنی ضعیف خود را اصلاح کنید.

درمان سریع کمردرد مردان

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که انواع ورزش های زیر ممکن است هم وضعیت بدنی و هم درد کمر را بهبود بخشد:

یوگا: یوگا باعث بهبود درد و در عین حال بهبود عملکرد ذهنی و فیزیکی شود.

پیلاتس: این فعالیت با تمرکز بر عضلات تنه، به بهبود تنفس و در نتیجه خون رسانی به اندام ها کمک می کند.

تای چی: این ورزش سنتی چینی نیز می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند.

تمرینات ثبات مرکزی: این تمرینات هماهنگی و فعال سازی عضلات تنه را بهبود می بخشد و می تواند به کاهش درد، کاهش تنش و اسپاسم عضلانی و بهبود خشکی عضلات تنه کمک کنند.

ورزش های هوازی: ورزش هوازی منظم ممکن است عملکرد فیزیکی، استقامت عضلانی، درد و سلامت روان را بهبود بخشد. این تمرینات می توانند با شدت زیاد، متوسط یا کم انجام شوند.

راه رفتن/دویدن: راه های مقرون به صرفه برای بهبود سلامت و تقویت عضلات!

شنا: گاهی پزشکان ممکن است شنا را برای تقویت کمر پیشنهاد کنند. زیرا آب از عضلات حمایت می کند. با این حال، مطالعات کمی در مورد اثربخشی آن در درمان کمردرد وجود دارد. برخی از پزشکان نیز ممکن است دوچرخه سواری را برای کمردرد مفید بدانند.

نکات دیگر برای بهبود وضعیت بدن عبارتند از:

در نظر گرفتن وضعیت بدن هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن:  سعی کنید همواره سر را صاف نگه دارید و شانه ها را به سمت عقب بکشید، و تا حد امکان از خم شدن بیش از حد به سمت جلو خودداری کنید و عضلات شکم خود را تا جای ممکن منقبض نگه دارید.

پرهیز از وضعیت‌های تکراری: بلند کردن وسایل سنگین یا نشستن طولانی مدت ممکن است منجر به کمردرد شود.

درست ایستادن: توزیع وزن در دو طرف بدن به جای تکیه دادن به یک پا یا پهلو.

آگاهی از وضعیت بدن و تلاش برای اصلاح آن ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما می تواند به کاهش احتمال آسیب های بعدی کمک کند.

کفش های خود را عوض کنید.

پوشیدن کفش های ناپایدار، کفش های پاشنه بلند یا کفش های نامناسب ممکن است منجر به کمردرد شود. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بین پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای مدت طولانی و کمردرد ارتباط وجود دارد.

پوشیدن کفش های خیلی صاف نیز به پاها و کمر فشار می آورد. گاهی برخی از افراد ممکن است برای حمایت صحیح از پاهای خود نیاز به اُرتز داشته باشند.

تغییر شرایط و محیط کاری

طبق گفته اداره ایمنی و بهداشت شغلی در ایالات متحده، یک محیط کاری مناسب ممکن است به کاهش کمردرد و سایر صدمات کمک کند.

یک فرد باید اطمینان حاصل کند که صفحه نمایش کامپیوتر خود در سطح چشم و صندلی او در ارتفاع مناسب قرار دارد.

اگر فردی به علت موقعیت شغلی خود مجبور به خم شدن ها مکرر است، باید از پاها و زانو های  خود – نه کمر خود – برای حمایت استفاده کند. بهتر است هنگام جابجایی اجسام بسیار سنگین کمک بخواهید یا از چرخ دستی استفاده کنید.

خواب کافی داشته باشید

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، کمبود خواب ممکن است بر میزان دردی که فرد می تواند تحمل کند، تأثیر بگذارد.

بر اساس منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اکثر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند.

بالش های اضافی می توانند به تنظیم ستون فقرات در موقعیت مناسب در هنگام خواب کمک کنند. بالش های سر باید انحنای گردن را به راحتی نگه دارند. هنگام خوابیدن به پهلو، یک بالش بین زانوها می تواند ستون فقرات را در یک راستا نگه دارد.

اگر کمبود خواب همچنان مشکل ساز است، فرد باید با یک پزشک مشورت کند.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افراد مبتلا به درد مزمن ستون فقرات به احتمال زیاد در رژیم غذایی خود از غلات، لبنیات و میوه ها استفاده نمی کنند.

استفاده بیش از حد از مواد قندی نیز می تواند خطر درد در ستون فقرات را افزایش دهد..

مصرف مواد غذایی دارای خواص ضد التهابی ممکن است به کاهش درد کمک کنند. این مواد غذایی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • غذاهای سبوس دار
  • میوه و سبزیجات، از جمله سبزیجات دارای برگ سبز
  • فیبر
  • ماست
  • برخی ادویه ها از جمله زردچوبه و زنجبیل
  • چای سبز
  • فلفل سیاه
  • غذاهایی که ممکن است باعث بدتر شدن التهابات شوند عبارتند از:
  • آرد گندم و یا به طور کل مواد دارای گلوتن
  • قندهای تصفیه شده
  • چربی های ترانس و چربی های اشباع شده
  • گوشت قرمز
  • محصولات لبنی
  • برخی سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی

استرس را مدیریت کنید

سطوح متوسط تا زیاد استرس ممکن است با کمردرد مرتبط باشد. برای از بین بردن استرس، می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید:

مراقبه ذهنی انجام دهید: یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ذهن آگاهی به افراد مسن کمک می کند تا با درد کنار بیایند.

تنفس عمیق: یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که تنفس عمیق می تواند به افراد کمک کند تا عضلات تنه خود را با تمرینات تنفسی تثبیت کنند.

آرام سازی پیشرونده عضلانی: کشش و شل کردن عضلات بدن، ممکن است به تسکین کمردرد کمک کند.

تصویرسازی هدایت شده: این تکنیک شامل تمرکز بر تصاویر ذهنی خاص برای ایجاد احساس آرامش و کمک به کاهش استرس است.

بسیاری از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند می توانند فرد را از طریق تکنیک های آرام سازی و مدیتیشن راهنمایی کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

4 Comments

  1. خیلی عالی توضیح داده شده است وروشن شفاف مطالب بیان گردیده است واز شما کمال تشکر وسپاسگزاری مینمایم برای توضیحات ومطالب عنوان شده ممنون که علم وتجربه خودرا دراختیار عموم قرار داده ایددرپناه حق خدا نگهدارتان

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما
      خوشحالیم تونستیم رضایت شمارو جلب کنیم

  2. محسن گفت:

    با سلام ، من یک مرد 35 ساله هستم ، چند ماهی کمر درد دارم ، پیچ خوردگی بیضه نیست ، دیسک کمر هم بعید میدونم چون اصلا هیچ وزنه سنگینی بلند نمیکنم ، تحرک کمی دارم و احساس میکنم مشکل از زیادی دراز کشیدنم هست ، و مورد بعدی که بهش شک دارم کلیه و پرستاتم هست ، چیزی که بتونم به این دو مورد آخر شک داشته باشم وجود ندارد

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      دردهای کمر میتونه ناشی از آسیب دیسک ها و مهره ها و یا ضعف و عدم تعادل عضلانی در ناحیه کمر و لگن و یا ناهنجاری اسکلتی عضلانی باشه
      باید ارزیابی از وضعییتون انجام بشه، تستها اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان