علت بی‌حسی در شانه چیست؟

آبدرمانی و تعادل در سالمندان
آبدرمانی و تعادل در سالمندان :آیا رابطه ای وجود دارد؟
18 اسفند 1401
فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر
فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر
22 اسفند 1401
علت بی‌حسی در شانه چیست؟
3.7
(7)

علت بی‌حسی در شانه چیست؟ بی‌حسی در شانه می‌تواند این پیام را به شما برساند که اعصاب ناحیه گردنی و شانه‌ای شما تحت‌فشار هستند. به طور معمولاً وظیفه اعصاب رساندن پیام‌هایی به مغز است تا شما بتوانید احساسات مختلفی همچون گرما، سرما و یا درد را حس کنید.

محل عبور این اعصاب از ناحیه گردن شروع می‌شود و در ادامه به سمت شانه امتداد می‌یابد. ای اعصاب در سرتاسر شانه و بازوهای شما کشیده شده‌اند و در انتها از انگشتان شما نیز عبور می‌کنند.

علائم بی‌حسی در شانه

گاهی اوقات آسیب‌هایی که به شانه وارد می‌شود می‌تواند منجر به بی‌حسی در این ناحیه شود. این احساس ممکن است حس سوزن‌سوزن‌شدن را به دنبال داشته باشد و یا گاهی کل ناحیه بازوی شما را دچار سری و بی‌حسی کند.

علائم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد عبارت است از:

کبودشدن

احساس سردشدن یا گرمای غیرطبیعی در شانه، بازو و یا انگشتان

حس سنگینی در این نواحی

ضعف عضلانی

 سوزن‌سوزن‌شدن یا به‌اصطلاح خواب‌رفتن

درد و یا حساسیت

ورم

ممکن است علائم در این نقاط نیز بروز کند:

گردن

قسمت بالایی کمر (ناحیه توراسیک)

کتف

استخوان ترقوه

علل بی‌حسی شانه

آسیب‌های عصبی شانه ممکن است به علت ساییدگی و پارگی تاندون‌ها و یا ضربات و حرکات تکراری نیز به وجود بیایند. گاهی فشرده‌شدن و تحت‌فشار قرارگرفتن یک عصب می‌تواند به بی‌حسی در شانه منجر شود. این فشردگی ممکن است در اثر برخورد عضلات، تاندون‌ها و یا حتی استخوان با عصب رخ دهد. گاهی اوقات تورم و یا التهابی که در اطراف مفصل وجود دارد نیز می‌تواند منجر به بی‌حسی در شانه شود. فشار و یا استفاده بیش از حد از عضلات و بافت‌های اطراف شانه نیز می‌تواند بی‌حسی در شانه را به وجود بیاورد.

درد در ناحیه گردن و ارتباط آن با شانه

اعصابی که ناحیه شانه را عصب‌دهی می‌کنند از گردن نشئت می‌گیرند؛ بنابراین بسیار طبیعی است که آسیب به این اعصاب منجر به درد و بی‌حسی در شانه شود.

رادیکولوپاتی گردن به وضعیتی گفته می‌شود که در آن یک عصب در گردن یا فوقانی کمر تحت‌فشار قرار می‌گیرد و حس درد و سوزن‌سوزن‌شدن در محل دیگری که از آن عصب، عصب‌رسانی می‌شود اتفاق می‌افتد. این عارضه علاوه بر بی‌حسی، می‌تواند باعث درد و ضعف عضلانی نیز شود.

خوابیدن در پوزیشن‌های نامناسب نیز می‌تواند اعصاب را تحت‌فشار قرار دهد. وضعیت‌های نامناسب نشستن به مدت طولانی در حالت خمیده نیز می‌تواند به اعصاب گردن، پشت یا شانه‌های شما آسیب برساند. همچنین ایستادن‌های طولانی و کارکردن در حالت‌های خمیده و نامناسب نیز می‌تواند وضعیت اعصاب شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. زیرا این موارد می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های اسکلتی – عضلانی در ستون فقرات شما شوند.

سایر عارضه‌هایی که منجر به بی‌حسی در شانه می‌شود

آسیب به نخاع و همین‌طور شکستگی‌های ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به فشردگی عصب و در ادامه بی‌حسی در شانه شود. بیرون‌زدگی یا لیزخوردن دیسک در ستون فقرات نیز می‌تواند عصب را تحت‌فشار قرار دهد.

آسیب به عضلات روتاتور کاف یا چرخاننده‌های خارجی نیز می‌تواند منجر به بی‌حسی در شانه شود. روتاتور کاف‌ها مانند یک حلقه دور استخوان بازو را فراگرفته‌اند و مانند یک نوار پلاستیکی بزرگ به نگهداری استخوان بازو در حفره شانه کمک می‌کنند. یک پارگی جزئی و یا آسیب‌دیدگی در این ناحیه می‌تواند منجر به تحت‌فشار قرارگرفتن روتاتور کاف‌ها شود. همچنین استفاده بیش از حد از عضلات شانه می‌تواند به روتاتور کاف‌ها آسیب برساند. مثلاً انجام حرکات تکراری در حین کار یا ورزش. از طرفی دیگر، عدم فعالیت بدنی نیز می‌تواند احتمال فشردگی اعصاب در اطراف روتاتور کاف‌ها را افزایش دهد.

التهاب بورسا یا بورسیت

بورساها کیسه‌های کوچک پر از مایعی هستند که معمولاً محل‌های تلاقی استخوان و عضلات و یا استخوان و تاندون‌ها وجود دارند و منجر به کاهش اصطکاک بین این اجزا می‌شوند.

التهاب بورسا یا بورسیت زمانی اتفاق می‌افتد که این بورساها ملتهب و متورم شوند. تورم باعث تحریک اعصاب و به دنبال آن درد و بی‌حسی می‌شود. این ناحیه می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد از شانه و یا آسیب به شانه دچار تورم و التهاب شود. همچنین آسیب به روتاتور کاف‌ها نیز باعث بورسیت در شانه می‌شوند.

التهاب ناشی از آرتروز

آرتروز یا آرتریت در شانه به دلیل ساییدگی و پارگی غضروف در مفصل شانه ایجاد می‌شود.

آرتریت روماتوئید (RA) زمانی اتفاق می‌افتد که التهاب در بدن به مفاصل آسیب می‌رساند. گاهی اوقات عفونت‌ها نیز می‌توانند منجر به آرتریت روماتوئید شود.

هر دو نوع آرتریت می‌توانند منجر به آسیب شانه شوند. این عارضه می‌تواند باعث شود تا احساس درد، خشکی و یا بی حس در شانه خود داشته باشید.

دررفتگی شانه

شانه از استخوان‌های زیر تشکیل شده است::

کتف

استخوان بازو

ترقوه

در دررفتگی شانه، استخوان بازو می‌تواند تا حدودی و یا به طور کامل از شانه خارج شود. همچنین دررفتگی می‌تواند باعث آسیب به روتاتور کاف، عضلات، تاندون‌ها و اعصاب شود و بی‌حسی در شانه را به دنبال داشته باشد. گاهی به علت پارگی و شل‌شدگی تاندون‌ها، شانه می‌تواند دچار دررفتگی‌های راجعه و برگشت‌پذیر شود.

خارهای استخوانی

خارها نواحی ضخیم استخوانی هستند که معمولاً دردناک نیستند. این زوائد استخوانی، معمولاً می‌توانند پس از آسیب به مفاصل ایجاد شوند. گاهی اوقات نیز بدون هیچ دلیل مشخصی به وجود می‌آیند و در طول زمان رشد می‌کنند. خارهای استخوانی می‌توانند فضا اعصاب را تنگ کرده و آنها را تحریک کنند و منجر به بی‌حسی شانه شوند.

درمان بی‌حسی در شانه

در بیشتر موارد، آسیب عصبی در شانه موقتی است و ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد. اما درمان آن بستگی به علت به‌وجودآمدن این درد دارد. عصب تحت‌فشار به طور معمول با داروهای ضددرد و ضدالتهاب درمان می‌شود.

درمان‌های خانگی:

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن

قراردادن کمپرس گرم روی شانه و یا محل درد و بی‌حسی

انجام حرکات کششی به طور منظم

درمان‌های پزشکی:

فیزیوتراپی

داروهای مسکن تجویزی

استفاده از بریس برای شانه یا بازو

استفاده از گردن‌بندهای طبی

تزریق استروئید در مفصل یا ستون فقرات

عمل جراحی

همچنین حرکاتی مانند بالابردن بازو می‌تواند فشار عصبی را در این ناحیه کاهش دهد. ورزش‌هایی که باعث تقویت و کشش عضلات گردن، کمر و شانه می‌شوند می‌توانند مفید باشند و به بهبود سلامت عصب در شانه کمک کنند

آسیب‌های جدی شانه، مانند دررفتگی شانه، شکستگی، یا پارگی شدید تاندون، ممکن است به جراحی یا درمان دیگری نیاز داشته باشد.

آسیب عصبی ناشی از دیابت یا سایر شرایط بدنی نیز نیاز به مدیریت بیشتری دارند که می‌توان این موارد را از طریق داروها، رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی انجام داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان