فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر

23 اسفند 1401
فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر
3.7

برخی از بیمارانی که دچار آسیب های کمر شده اند، به دلیل آسیب دیدگی های شدید، چاره ای جز عمل ندارند. مهم ترین دغدغه این بیماران چگونگی روند بهبودی بعد از جراحی است. بعد از جراحی دیسک کمر که به آن عمل لامینکتومی و دیسککتومی گفته می شود، جراحان، فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر را برای بیماران تجویز می کنند. انجام فیزیوتراپی بعد جراحی، به بیماران کمک می کند تا به بهبودی کامل دست پیدا کنند.

فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر در بازگشت دامنه حرکات، قدرت ستون فقرات، بازگشت به زندگی روال سابق زندگی، افزایش توان عضلات کمر و کاهش درد بعد لامینکتومی و دیسککتومی تاثیر بسیار بالایی دارد. فیزیوتراپی بهترین گزینه است تا مجدد از انجام فعالیت های مورد علاقه تان لذت ببرید. به طور کلی مهم ترین اهداف فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک عبارت است از:

• بهبود درد
  • افزایش انعطاف پذیری کمر پس از جراحی
  • اصلاح وضعیت بدن برای کاهش فشار بر ستون فقرات کمر
  • بازگشت به فعالیت های روزمره زندگی

متاسفانه برخی از بیماران بعد از جراحی، تحرک کمتری دارند؛ چون می ترسند که دیسک کمر عود کند، در حالی که این طرز تفکر کاملا غلط بوده و با این کار بیشتر در معرض آسیب های جدی قرار می گیرند.

جراحی آسیب های دیسک کمر

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

شروع فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر به شرایط بیمار و تشخیص پزشک معالج بستگی دارد. زمانی که در بیمارستان هستید، فیزیوتراپ درباره نحوه خوابیدن، بلند شدن و ایستادن به شما توضیحاتی داده، سپس در صورت رضایت می توانید به خانه بروید. معمولا جلسات فیزیوتراپی از 4 الی 6 هفته پس از جراحی شروع می شود. تعداد جلسات فیزیوتراپی نیز بستگی به نظر پزشک دارد؛ ولی بین 6 الی 12 هفته متغیر است. فیزیوتراپیست ها اول با تمرین های کششی آغاز می کنند تا توان حرکتی شما را افزایش دهند. شرایط شما انواع تکنیک های فیزیوتراپی را مشخص می کند. اولین عارضه بعد جراحی، دردهای شدید است. برای کاهش درد، فیزیوتراپیست ها از روش ها و تکنیک های ذیل استفاده می کنند.

• سرما و گرما درمانی: برای کاهش درد، کمپرس آب گرم و سرد بسیار موثر می باشد. سرما درمانی، التهابات را کاهش می دهد و گرما درمانی با منبسط کردن رگ های خونی موجب کاهش درد می شوند.
  • ماساژ درمانی و درمان های دستی: برای کاهش درد و التهاب در فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر، ماساژ و حرکات دست فیزیوتراپ، موجب تسکین ناحیه کمر می شود.
  • فیزیوتراپی با دستگاه: فیزیوتراپیست ها برای بازسازی بافت های آسیب دیده بعد از جراحی از تحریکات الکتریکی استفاده می کنند. تحریکات الکتریکی دستگاه هایی مثل الکتروتراپی، اولتراسوند، تنس یا اینتر فرنشیال انجام می پذیرد.
  • تمرینات بازتوانی: فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر با تمرینات بازتوانی و ورزش، بهترین تکنیک هایی است که در بهبودی بیماران جراحی شده نقش دارد. معمولا پس از عمل، فیزیوتراپیست ها ورزش ها و نرمش های مختلفی برای درمان به کار می برند.

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر؛ ورزش های پس از جراحی

بیماران تقریبا بعد از 4 الی 6 هفته می توانند، فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر را آغاز کنند. برای دستیابی به بهبودی کامل، انجام حرکات کششی، ورزش و نرمشی، بهترین گزینه خواهد بود؛ چون که انجام این تمرین ها، شما را آرام آرام به زندگی عادی باز می گرداند. از هفته اول شروع فیزیوتراپی تا هفته آخر، انجام هر کدام از تمرین های ورزش برای رسیدن به یک هدف مشخص، طراحی شده اند. این ورزش ها عبارت است از:

• انجام ورزش هایی که بافت های عصبی را تحریک می کنند.
  • انجام ورزش هایی که باعث پایداری ستون فقرات هستند.
  • انجام ورزش هایی که برای حرکات نوسانی لگن به کار می روند.
  • انجام ورزش هایی که برای کش عضلات پا استفاده می شوند.
  • انجام حرکات اسکات
  • انجام ورزش هایی که به صورت ایستاده انجام می شود تا عضلات پشت پا کشش پیدا کنند.

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر برای بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است. انجام تمام مراحل فیزیوتراپی بهتر است زیر نظر فیزیوتراپ های کارکشته و مجرب باشد.

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر با تمرینات کششی

مراقبت های پس از جراحی دیسک کمر

در کنار انجام فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر، رعایت برخی نکات طلایی، روند بهبودی را تسریع می کند. چگونگی مراقبت بعد از جراحی دیسک کمر به خود بیماران بستگی دارد. هر چه قدر که بیماران با فیزیوتراپیست ها و پزشکان همکاری کنند، زودتر بهبود پیدا کرده، به زندگی عادی باز می گردنند. برای کاهش درد و بازیابی سلامتی نکات مهم ذیل را رعایت کنید:

• کمپرس آب سرد و گرم برای کاهش درد و التهاب محل عمل را فراموش نکنید.
  • جابه جایی وسایل سنگین در 6 هفته اول اکیدا ممنوع است.
  • کم تحرک نباشید؛ ولی از نشستن های طولانی نیز اجتناب کنید.
  • از فیزیوتراپیست ها طرز نشستن، برخاستن و خم شدن را یاد بگیرید.
  • فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر را حتما انجام دهید.
  • توصیه های پزشک معالج تان را جدی بگیرید.
  • تمرین های بازتوانی را با کمک فیزیوتراپیست ها انجام دهید.

بیمارانی که مجبور به جراحی دیسک کمر می شوند، پس از جراحی برای بهبودی کامل باید انجام فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر را در برنامه مراقبتی خود قرار دهند. تکنیک های فیزیوتراپی به بیماران کمک می کند تا مسیر بهبودی و تندرستی را هر چه سریع تر طی کنند و به زندگی عادی شان باز گردند. شروع فیزیوتراپی از مهم ترین برنامه های فیزیوتراپی می توان به ورزش ها و تمرین های افزایش قدرت عضلات و فیزیوتراپی با دستگاه اشاره کرد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر