علت درد پشت گردن و شانه

فواید شنا برای زانو درد
فواید شنا برای زانو درد
8 تیر 1401
دراز نشست برای گودی کمر
دراز نشست برای گودی کمر
12 تیر 1401
3.5
(811)

درد گردن و شانه دردی تقریبا شایع میان افراد است که در افرادی که سر خود را به دلیل کاری و مختلفی بسیار خم می کنند شایع تر است. پس می توان علت درد پشت گردن و شانه را الگوی ناصحیح فیزیک بدن عنوان کرد. گاهی خستگی عضلات گردن باعث ایجاد این درد می شود. درمان درد پشت گردن و شانه به علت آن بستگی دارد. درد مزبور نوعی درد مزمن است که علاوه بر آنکه آستانه تحمل درد در افراد را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش فعالیت روزمره آن ها نیز می شود.

اما علت درد گردن و شانه چیست؟ پیچ خوردگی و کشیدگی در ناحیه گردن باعث درد همزمان می شود. درد های ایجاد شده ممکن است شدید یا خفیف باشد. این درد دارای علائمی است که در ادامه با این موضوع خواهیم پرداخت. ممکن است از خستگی یا کشیدگی عضلات سرشانه و یا به دلیل خم کردن سر باشد. درد پشت گردن و شانه با تیر کشیدن و سفتی گردن همراه است. اسپاسم های شدید و خفیف یا احساس مور مور شدن و درد در قسمت پشت گردن از دیگر علائم این عارضه می باشند. علت درد های همزمان پشت گردن و شانه دلایل مختلفی دارد که در متن فوق به آن اشاره شد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر گردن درد دارید و تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت درد پشت گردن و شانه چیست؟

در بیشتر مواقع علت درد پشت گردن و شانه پیچ خوردگی و کشیدگی می باشد. ورزش های شدید و بیش از حد و یا قرار گرفتن گردن در وضعیت نامناسب از دیگر دلایل درد پشت گردن و شانه می باشند. بافت گردن از قسمت هایی چون عضله، تاندون و رباط ها تشکیل شده است. عضلات شانه نیز شامل چهار تاندون در قسمت بالای دست می باشد. تاندون ها در بالای دست یعنی بازو را به قسمت شانه متصل می کند. پارگی تاندون ها نیز باعث ایجاد درد های شدیدی می شود. البته که پارگی تاندون ها بیشتر در ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می شود.

ممکن است علت درد پشت گردن و شانه به دلیل کهولت سن باشد. در برخی از موارد با افزایش سن تاندون شانه آسیب دیده و یا پاره می شود. این مورد زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی در بدن کاهش پیدا کند. در نتیجه ترمیم بافت آسیب دیده به شدت کند می شود. لازم به ذکر است اگر پارگی تاندون شدید و یکباره باشد درد ایجاد شده به شدت زیاد بوده و باعث ایجاد درد و ضعف های در بازو خواهد شد.

از دیگر دلایل درد گردن

علت درد گردن و شانه ممکن است به دلیل سقوط و یا ضربه به سر باشد. همچنین ممکن است به دلیل تکان دادن ناگهانی شد و برخورد ناگهانی در ورزش باشد. زمانی که به تاندون ها آسیب یکباره ایجاد می شود درد نیز به صورت ناگهانی ایجاد می شود.

علت درد پشت گردن و شانه چنانچه به خاطر یکی از شرایط ناگهانی فوق الذکر باشد، آسیب وارد شده را آسیب شلاقی می گویند. علائم آسیب های شلاقی ممکن است با سردرد، گردن درد، سرگیجه، احساس سفتی، تاری دید و احساس خستگی مداوم باشد.

آرتروز گردن نیز از دیگر دلایلی است که درد پشت گردن و شانه به آن مربوط است. آرتروز گردن در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد. آرتروز گردن به دلیل ساییدگی بین دیسک و استخوان ایجاد می شود.

درد گردن می‌تواند به علت موارد  ساده تر ی مثل  اسپاسم عضلانی  یا ضعف عضلات عمقی گردن باشد  که درصورت عدم توجه به موقع به آن می تواند  علت درد گردن شما به خاطر  یک مورد جدی تر مثل  بیرون زدگی دیسک گردن تشخیص داده شود . هنگامی که عضلات گردن ضعیف هستند حفظ راستای صحیح سر و گردن کار سختی می شود و گردن در معرض آسیب دیدگی های جدی تری قرار می گیرد.

فشار های عصبی نیز  دلیلی دیگری برای ایجاد درد های پشت گردن می باشد. فشردگی عصب در گردن با علائمی چون فتق دیسک، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان دست و ضعف در عضلات بازو و دست و شانه همراه است.

جمع بندی

علت درد پشت گردن و شانه در افراد متفاوت است. حمله قلبی، سکته مغزی و یا شریان گردنی، شکستگی کتف، تاندونیت شانه، جدا شدن شانه، سنگ صفرا یا بزرگ شدن صفرا، سرطان و … از دیگر دلایلی می باشند که ممکن است باعث ایجاد درد در این ناحیه شوند.

درمان درد گردن و شانه در خانه

اگر درد شما خفیف است، ممکن است درمان های خانگی، علائم شما را کاهش دهند. سعی کنید از کیسه های گرما یا یخ استفاده کنید و حرکات کششی و ورزش های ملایم انجام دهید. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درد و التهاب را تسکین دهند. برای استراحت گردن خود وقت بگذارید زیرا این موضوع به میزان قابل توجهی داغ شدن و درد پشت گردن را کاهش دهد. اگر درد در این ناحیه ناتوان کننده نباشد و  یا در اثر ضربه ایجاد نشده باشد، معمولاً می توان آن را با خود مراقبتی و در خانه درمان کرد.

یک دوره کوتاه استراحت کنید. سعی کنید از فعالیت‌ها و حرکات شدیدی که درد را تشدید می‌کنند برای چند روز اجتناب کنید، اما به یاد داشته باشید این استراحت نباید طولانی شود زیرا به کار نگرفتن عضلات و مفاصل برای مدت زیاد می تواند به ضعیف شدن آن ها و در نتیجه بدتر شدن اوضاع بیانجامد. می توانید از برخی حرکات سبک در این دوره برای تقویت و جلوگیری از ضعف عضلاتتان استفاده کنید.

یخ درمانی. استفاده از یخ می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. ماساژ یخ می تواند به تسکین درد گردن به روش های مختلفی کمک کند:

  • استفاده از یخ باعث کاهش التهاب و تورم بعد از آسیب می شود. بیشتر درد های گردنی با نوعی التهاب همراه هستند و رفع التهاب به کاهش درد کمک می کند.
  • یخ بافت‌های درد را بی‌حس می‌کند (تسکینی مشابه با بی‌حسی موضعی را فراهم می‌کند)
  • استفاده از یخ باعث کند شدن تکانه های عصبی در ناحیه می شود که واکنش درد و اسپاسم بین اعصاب را از بین می برد.
  • ماساژ یخ می تواند از آسیب های دوباره به بافت جلوگیری کند.
  • سرما باعث انقباض رگ های بافت عضله می شود و گردش خون را کاهش می دهد. پس از رفع سرما، رگ ها برای جبران، بیش از حد گشاد می‌شوند و خون به آن ناحیه سرازیر می‌شود. تزریق خون در این ناحیه، مواد مغذی لازم را برای کمک به بهبود عضلات گردن، رباط ها و تاندون های آسیب دیده به همراه دارد.

گرما درمانی. اعمال گرما ممکن است به شل شدن عضلات و رساندن جریان خون بیشتر و مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده کمک کند.  بدن به گرمای اعمال شده این گونه پاسخ می دهد: اعصاب های حسی، به وسیله پیام‌رسان‌های شیمیایی باعث گشادی رگ‌های خونی به صورت موضعی می شوند و سرعت جریان خون را افزایش می‌دهند. گرمای اعمال شده و همچنین افزایش جریان خون، منجر به بالا رفتن دمای پوست می شود تا با دمای مرکزی بدن تطابق پیدا کند. پس از رسیدن دمای پوست به دمای مرکزی، خون، گرمای اضافی را جذب کرده و از پوست در برابر سوختگی محافظت می کند. از طرفی بر اثر اسپاسم و گرفتگی های عضلانی، گردش خون محدود شده و سیگنال های درد به مغز ارسال می شود. گرما درمانی می تواند با جبران گردش خون، باعث شل شدن عضله های منقبض شود و کاهش درد ناشی از آن را به دنبال داشته باشد و در نتیجه به رفع گرفتگی در ناحیه گردن کمک کند.

مکانیزم “تئوری کنترل دریچه درد” عنوان میکند که گیرنده های حسی که در انتهای اعصاب قرار دارند برای رساندن پیام به مغز با یکدیگر رقابت می کنند و ممکن است مجموعه ای از گیرنده های فعال مجموعه دیگری از گیرنده ها را قطع یا مسدود کنند. گرما درمانی، کانال های کلسیمی حساس به گرما را فعال می کند. این کانال ها می توانند گیرنده های درد را مستقیماً مسدود کند یا گیرنده های حسی دیگری را برای کاهش درد به طور غیر مستقیم تحریک کند.

در هر صورت در انتخاب یخ درمانی یا گرما درمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که ماساژ ها به مدت 15 یا 20 دقیقه و با حداقل وقفه 2 ساعته انجام شود تا به پوست زمانی برای بهبودی داده شود.

اگر پزشک شما علت درد گردنتان را گرفتگی یا ضعف عضلانی تشخیص داد و به شما توصیه کرد به سراغ ورزش و حرکات اصلاحی بروید ؛ می توانید با چند تمرین ساده، گرفتگی عضلانی را مرتفع کنید و به افزایش قدرت و تحریک پذیری این ناحیه کمک کنید . در این مقاله لیستی از پرکاربرد ترین تمرینات مربوط به درد گردن را به شما آموزش می دهیم. اگر حرکت یا کشش خاصی باعث تشدید درد شد باید آن را متوقف کنید و به متخصص خود مراجعه کنید.

1.در مرحله اول توانبخشی درد گردن، به سراغ حرکات کششی ملایم برای رفع اسپاسم های عضلانی بروید. مجموعه این سه تمرین را می توانید سه بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که این یک حرکت عمومی هست و در صورت افزایش درد به متخصص مراجعه کنید.

فیلم تمرین کشش عضلات کنار گردن در کاهش درد گردن

فیلم تمرین کشش عضلات جلو-پشت گردن در کاهش درد گردن

    فیلم تمرین کشش عضلات چرخاننده گردن در کاهش درد گردن

    2.بعد از رفع اسپاسم عضلات اطراف گردن به تقویت عضلات عمقی نگه دارنده ستون مهرهای گردنی بپردازید تا به شما در حفظ صحیح موقعیت سر و گردن کمک کند.

    فیلم تمرین قدرتی در کاهش درد گردن

      3.شما همچنین می توانید با افزایش تحریک پذیری ناحیه سینه ای و  کاهش فشار از روی مهره ای گردنی ؛ به طور کامل تری درد گردن را مدیریت کنید.

      فیلم تمرین تحرک پذیری ناحیه سینه ای در کاهش درد گردن

      4.همچنین لازم هست روی اصلاح الگوی تنفس تان وقت بگذارید، شما در تنفس روزمره خود بیشتر از عضلات گردنی استفاده می کنید یا عضلات شکمی ؟!

      زندگی پر تنش این روزها باعث تغییر در الگوی تنفس می شود به شکلی که تنفس های عمقی و شکمی به تنفس های سطحی، سریع و سینه ای تبدیل می گردد و این باعث ایجاد استرس در عضلات این ناحیه می شود و شروع درد.

       بنابراین الگوی تنفسی که انجام می دهید در کاهش و یا افزایش درد ناحیه گردنی شما تاثیر مستقیم دارد. اصلاح تنفس تان رو در این پوزیشن شروع کنید و سعی کنید هر صبح و ظهر و شب ۳ دقیقه برای آن وقت بگذارید.

      فیلم تمرین اصلاح الگوی تنفس در کاهش درد گردن

      علت داغ شدن پشت گردن

      احساس سوزش و داغ شدن در گردن می تواند مانند حس فرو رفتن سوزنی داغ در آن ناحیه باشد. این درد می تواند از درد خفیف تا شدید متغیر باشد. این درد همچنین می تواند به سمت پایین گردن و به سمت شانه، پشت، بازوها و دست ها انتشار پیدا کند. این داغ شدن پشت گردن ممکن است به دلیل آسیب ها و شرایط مختلف رخ دهد.

      علل شایع داغ شدن گردن درد

      می توانید چندین مقصر را در احساس داغ شدن پشت گردنتان سرزنش کنید. مثلا کشیدگی یا استرین در گردنتان را! زیرا یکی از شایع ترین علل این نوع درد، رگ به رگ شدن یا کشیدگی در گردن است. یک حرکت ناگهانی ممکن است باعث آسیب به ناحیه شده باشد.

      فتق یا بیرون زدگی دیسک:  این عارضه نه تنها باعث درد گردن می شود، بلکه می تواند باعث علائم دیگری نظیر سوزش، بی حسی، گزگز و ضعف شود که دلیل آن فشردگی اعصاب این ناحیه می باشد.

      رادیکولوپاتی: مانند فتق و بیرون زدگی دیسک، رادیکولوپاتی باعث گرفتگی و تحت فشار قرار گرفتن  عصب می شود که اغلب به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. هرچند آسیب ستون فقرات نیز می تواند باعث آن شود.

      سندرم تونل کارپال: آسیب به یک عصب می تواند باعث احساس سوزش در گردن شود. مثلا آسیب شبکه بازویی. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که دسته ای از اعصاب اطراف نخاع شانه یا بازو کشیده، پاره یا زخمی می‌شوند و باعث داغ شدن پشت گردن شوند.

      تورتیکولی یا کج گردنی: این عارضه معمولاً به دلیل ضعف عضلانی و یا راستای بدنی نا مناسب به هنگام ایستادن، نشستن و یا خوابیدن رخ می دهد. گاهی اوقات نیز به هنگام آسیب دیدگی در گردن نیز ممکن است این عارضه بروز کند.

      درد در اثر دیسکوژنیک یا تخریب دیسک ناحیه گردنی: این درد با تغییر در ساختار یک یا چند دیسک گردن ایجاد می شود و اغلب به دلیل افزایش سن رخ می دهد.

      فشرده شدن عصب – هنگامی که یک دیسک در ستون فقرات از حالت طبیعی خارج می شود و حرکت می کند، اغلب بر روی اعصاب آن ناحیه فشار وارد می کند. این موضوع منجر به لیز خوردن دیسک می شود و در نتیجه داغ شدن در پشت گردن ایجاد می شود.

      آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

      برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

      3 Comments

      1. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

      2. Hdhhd گفت:

        سلام من سردرد دارم پشت گردنم و بالای سرم و از بالای سرم تا پایین گوشم میاد باید چکارکنم

        • پشتیبانی کلینیک گفت:

          سلام وقت بخیر
          دردها و مشکلات آسیب دیسک گردن گاهی منجربه سردرد میشن که باید مشکل اصلی رفع بشه
          باید ارزیابی از وضعییتون انجام بشه، تستها اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
          برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      مشاوره تلفنی رایگان