موبایل و کامپیوتر عامل عارضه سر به جلو !
22 مهر 1398
درمان کایفوز با تمرینات اختصاصی !
28 مهر 1398

kyphosis

3.3
(6)

تعریف کایفوز سینه ای

 کایفوز سینه ای که معمولا به عنوان قوز پشتی شناخته می شود، همان قوس افزایش یافته ناحیه سینه ای به میزان بیش از 40 درجه است. زاویه نرمال کایفوز می تواند بین 20تا40 درجه در افراد جوان متغیر باشد اما در فراد مسن میانگین زاویه کایفوز در زنان بین 48تا 50 درجه و در مردان حدود 44 درجه است که در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. درجه کایفوز با سن افزایش می یابد اما تعریف قابل قبول و یکسانی برای اینکه کایفوز افزایش یافته یا نرمال با سن تغییر کند، وجود ندارد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

انواع کایفوز سینه ای:

  • بیماری شوئرمن: در نوجوانان و جوانان دیده می شود که در اثر نقص صفحه رشد بدنه مهره در سطح قشری رخ می­دهد و باعث تضعیف بدنه مهره و گوه ای شدن آن می­شود. این بیماری در پایان سن رشد و زمانی که غضروف رشد فعال نباشد، توقف می­کند.
  • kyphosis وضعیتی: رایج ترین نوع کایفوز است که در نتیجه ضعف ساختار بدن و عضلات و لیگامنت­های ستون فقرات بدون هیچگونه بدشکلی مهره رخ می­دهد.
  • kyphosis مادرزادی: نقص استخوانی در زمان تولد رخ داده و درصورتی که درزمان خودش درمان نشود، زاویه آن افزایش می­یابد.
  • kyphosis در افراد مسن: زاویه کایفوز با افزایش سن زیاد می­شود. باتوجه به اینکه افزایش زاویه کایفوز یکی از نتایج پوکی استخوان است اما بیش از 70درصد افرادی که دچار این نوع کایفوز هستند، چگالی استخوانی کمی ندارند. شیوع دقیق افراد دارای کایفوز بدون وجود پوکی استخوان هنوز ناشناخته است اما به صورت تخمینی 10 تا 45 درصد افراد بالای 50 سال دچار این عارضه می­شوند.
  • kyphosis با منشا عصبی: که می تواند نتیجه فلج عضلات شکمی باشد.

آناتومی

ناحیه سینه ای ستون فقرات گردشدگی به سمت جلو دارد که به عنوان کایفوز شناخته می­شود. در برخی مطالعات زاویه طبیعی تحدب  بین دامنه 20 تا 40 درجه است. کایفوز به راحتی از زاویه جانبی قابل مشاهده است و در حالتی که بیش از 40درجه باشد کاملا مشخص است.

همچنین دانستن اینکه ثبات ستون مهره­ها ناحیه سینه ای با دنده ها و مفاصل آن مرتبط است، مهم می­باشد. به این علت kyphosis می­تواند اثرات منفی بر دیگر عملکردهای بدن مثل تنفس بگذارد.

در وضعیت ایستاده، خط کشش ثقل از میان بدنه مهره­ها عبور می­کند. فشار نیروی جاذبه kyphosis سینه ای را افزایش می­دهد. این نیروهای خم کننده باعث تغییرات آناتومیکی می­شود که این تغییرات شامل محدودیت غیرفعال لیگامنت­ها، انقباض عضلات عمقی تک مفصلی و ناحیه سینه ای عضله بازکننده طویل می­شود.

kyphosis پشتی با عارضه سربه­ جلو (هایپرلینک به سربه­جلو) همراه است که در این عارضه سر به سمت جلو و بالا حرکت می­کند.

شیوع

دامنه طبیعی kyphosis به سن و جنس بستگی دارد. افزایش میزان کایفوز به همراه سن ثابت شده است. شیوع دقیق در جامعه هنوز نامشخص است. همچنین این عارضه در جنسیت متفاوت است به­طوری­که در زنان بیشتر از مردان رخ می­دهد.

درکنار سن و جنسیت ریسک فاکتورهای دیگری مسئول سیرتکامل kyphosis سینه ای است، مثل اختلالات حسی، عصبی-عضلانی و اسکلتی-عضلانی که می­تواند مسبب درجه بیشتر کایفوز شود.

همچنین اثرات فاکتورهای روانی مشخص شده است که ارتباطی بین kyphosis و موارد زیر وجود دارد:

افسردگی (depression)

اضطراب (anxiety)

ناایمنی(insecurity)

اندوهگینی(despondency)

از لحاظ بیومکانیکی، کایفوز سینه ای را می­توان با فشار زیاد برروی ستون مهره­ها و نیروی عضلانی تنه در وضعیت ایستاده توجیه کرد. این مسئله می­تواند موجب سرعت بخشیدن فرآیند تخریب و کمک به ناکارآمدی(dysfunction) و درد شود.

در فعالیت­های روزانه، جلوآمدن سر، کاهش دامنه حرکتی شانه دراثر نشستن های طولانی مدت به صورت خمیده، میز و صندلی های نامناسب مدارس و کوله­ های سنگین منجر به افزایش kyphosis سینه ای می­شود. ما بایستی از این ریسک­فاکتورهایی که باعث افزایش کایفوز سینه ای می شوند اجتناب کنیم تا بتوانیم از این طریق پیشگیری و بهبود kyphosis سینه ای را به دست بیاوریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان