قوز پشتی و راه درمان
درمان قوز پشت با فيزيوتراپي
12 آبان 1401
3.9

عوارض قوز کمر به دلیل تاثیر این ناهنجاری بر بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. قوز کمر به عنوان اختلال در انحنای نرمال ستون فقرات، سلامتی ساختار اسکلت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر اسکلت، دیگر اعضای بدن نیز از قوز کمر تاثیر می‌پذیرند. با شناخت عوارض قوز کمر و راه درمان آن‌ها می‌توان از پیشرفت این ناهنجاری‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را برطرف نمود.

قوز کمر با چه علائمی شناخته می‌شود؟

قوز کمر با تاثیر بر سلامتی بدن موجب پدید آمدن علائم و نشانه‌هایی می‌شود. شناخت این علائم به تشخیص زودهنگام قوز کمر کمک می‌کند. علائم قوز کمر را می‌توانیم به این صورت خلاصه کنیم:

• وجود درد در ناحیه کمر به ویژه در هنگام راه رفتن
  • خستگی مزمن
  • بروز ناهنجاری سر رو به جلو
  • افتادگی و گرد شدن شانه‌ها
  • اختلال در سیستم تنفسی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی در نواحی پشتی بدن

علت قوز کمر چیست؟

اگر بدانیم که علت قوز کمر چیست، می‌توانیم با خودداری از انجام فعالیت‌های زیانبار از بروز این ناهنجاری جلوگیری کنیم. دلایل ایجاد قوز کمر متعدد و متفاوت است. برخی از انواع قوز کمر به دلیل مشکلات مادرزادی یا بیماری به وجود می‌آیند. همچنین این امکان وجود دارد که قوز کمر در اثر سانحه و آسیب‌‌دیدگی ایجاد شود. تغذیه نامناسب و افزایش سن نیز از جمله عواملی هستند که احتمال بروز قوز کمر را افزایش می‌دهند.

شایع ترین علت ایجاد قوز کمر عادات غلط روزمره است. کارهایی مثل ایستادن، نشستن، راه رفتن، خوابیدن، بلند کردن اشیاء و… اگر هر کدام به روش نادرست انجام شوند، می‌توانند در بلندمدت وضعیت طبیعی انحنای ستون فقرات را تغییر دهند. به طور کلی حرکات تکراری یا وضعیت‌های ثابت از پتانسیل بالایی برای ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی برخوردارند.

انجام برخی از تمرینات ورزشی نیز می‌تواند به بروز قوز کمر یا تشدید عوارض قوز کمر منجر شود. تمریناتی چون پرس سینه، کرانچ، کشش زانو و… به دلیل فشار بر ستون فقرات ممکن است قوز کمر را به وجود آورده یا آن را تشدید کنند.

بررسی عوارض قوز کمر

عوارض قوز کمر ممکن است از نوع خفیف و مزمن یا شدید و حاد باشد. در اغلب موارد، عوارض قوز کمر از نوع مزمن و خفیف است. البته این امکان وجود دارد که با تشدید ناهنجاری قوز کمر، عوارض ناشی از آن نیز شدت پیدا کند.

اغلب عوارض قوز کمر همان مشکلاتی هستند که با عنوان علائم این ناهنجاری شناخته می‌شوند. مشکلاتی چون جلو آمدن سر، کمردرد، خستگی، محدودیت حرکتی ستون فقرات، گردی شانه‌ها، کوتاه شدن قد، گرفتگی عضلات پشت و مشکلات تنفسی از جمله عوارضی هستند که نشان از وجود این ناهنجاری دارند.

علاوه بر این نمونه‌ها، عوارض قوز کمر ممکن است موارد جدی‌تری را شامل شود. به عنوان مثال امکان بروز بی‌اختیاری ادراری در موارد شدیدتر وجود دارد. مشکلات بینایی نیز از جمله عوارضی است که در برخی از افراد که قوز کمر آن‌ها شدت بیشتری دارد، دیده می‌شود.

ناتوانی در انجام امور روزانه از جمله عوارض قوز کردن است که اغلب در سنین بالاتر مشاهده می‌شود. با افزایش شدت قوز کمر و کاهش قدرت عضلات، قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد کاهش یافته و محدود می‌شود. این اتفاق بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به قوز کمر تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه امکان آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد.

درمان قوز کمر

برای درمان قوز پشت و رفع عوارض ناشی از این ناهنجاری از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. استفاده از بریس، فیزیوتراپی، لیزر، ورزش و عمل جراحی برخی از شیوه‌هایی است که برای این منظور به کار می‌رود.

برای درمان قطعی قوز کمر بسیار مهم است که از روش مناسب استفاده شود. برای نمونه معمولا درمان قوز کمر در کودکان و نوجوانان با استفاده از بریس یا قوزبند انجام می‌شود، زیرا ساختار اسکلت آن‌ها به طور کامل تثبیت نشده است. استفاده از بریس برای بزرگسالان نمی‌تواند به تنهایی کمک چندانی به درمان قوز کمر داشته باشد و باید در کنار دیگر روش‌های موجود به کار برود. همچنین روشی مثل عمل جراحی تنها در موارد حاد کاربرد دارد. حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی و اصلاح سبک زندگی از جمله روش‌های رایج مورد استفاده در درمان قوز کمر هستند.