راه درمان قوزپشتی چیست؟

تکنیک‌های خود ماساژدهی: کاهش استرس و درد
3 مهر 1402
حرکات کششی مفید برای شانه ها
4 مهر 1402
5
(3)

صاف بشین! قوز کردی! پشتت رو دیدی چطوری شده؟ به احتمال خیلی زیاد شما هم در یک دوره‌ای از زندگی این جملات و تذکرها رو شنیدید و شاید همچنان هم با این مشکل قوز داشتن پشت درگیر هستید ولی همانطور که در ویدئو مشاهده کردید با رعایت یکسری از نکات و انجام یکسری از تمرینات کاربردی و مفید خیلی راحت می‌توانید این مشکل را رفع کنید و دیگر این جملات رو نشنوید. دقت کنید که قسمت جذاب درمان قوز پشتی این هست که قد بلندتر و اندام کشیده­تری خواهید داشت. پس قبل از این که به سراغ درمان و انجام تمرینات مفید برای قوز پشتی برویم بهتر هست که دلایل ایجاد قوز پشتی و عوارض و بیماری­های مرتبط با آن و مشکلاتی که به دنبال دارد را بررسی کنیم که در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم و بعد از رعایت نکات گفته شده و آشنا شدن با عوارض قوز پشتی با انجام تمرین آموزش داده شده در ویدئو می‌توانید به درمان و کاهش این قوز پشتی اذیت کننده کمک کنید:

قوز پشتی

قوز پشتی به گرد شدن واضح قسمت بالای کمر اشاره دارد که اغلب در زنان بالغ مشاهده می‌شود. علائم و نشانه‌های قوز پشتی شامل گرد شدن پشت است که می‌تواند برای هر کسی در هر مقطعی از زندگی اتفاق بیفتد، اما اغلب مربوط به افزایش سن است. بین پوکی استخوان که ستون فقرات را ضعیف می‌کند و خطر قوز پشتی ارتباط وجود دارد. با این حال، ناهنجاری‌ها یا نقایص مادرزادی نیز می‌توانند باعث این وضعیت شوند.

قوز پشتی نتیجه استخوان‌های ستون فقرات است که به قدری ضعیف هستند که در نهایت می‌شکنند، سپس فشرده می‌شوند و باعث انحنای ستون فقرات به سمت جلو می‌شوند و ظاهری شبیه قوز ایجاد می‌کنند. یک ستون فقرات معمولی از مهره‌هایی به شکل استوانه‌هایی تشکیل می‌شود که روی هم قرار گرفته‌اند. هنگامی که قوز پشتی وجود دارد، مهره‌ها به مرور زمان بیرون زده و گرد می‌شوند، بنابراین قسمت فوقانی پشت شروع به انحنا می‌کند. وقتی خفیف باشد، معمولاً دردناک یا مشکل ساز نیست. با این حال، اگر جدی و شدید باشد، می‌تواند ناخوشایند باشد و ناراحتی شدید برای فرد ایجاد کند.

همانطور که گفته شد کیفوز یا قوز پشتی یک گرد شدن اغراق آمیز و رو به جلو در قسمت فوقانی کمر است. در افراد مسن، قوز پشتی اغلب به دلیل ضعف در استخوان‌های ستون فقرات است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آن‌ها می‌شود. سایر انواع قوز پشتی می‌تواند در نوزادان یا نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا بیرون زدن استخوان‌های ستون فقرات در طول زمان ظاهر شود. قوز پشتی خفیف مشکلات کمی ایجاد می‌کند. قوز پشتی شدید می‌تواند باعث درد و بد شکلی شود. درمان قوز پشتی به سن فرد و علت و عوارض انحنا بستگی دارد.

علائم قوز پشتی

قوز پشتی خفیف ممکن است هیچ علامت یا علامت قابل توجهی ایجاد نکند. در واقع قسمت بالای پشت به طور طبیعی کمی قوز پشتی دارد. افرادی که انحنای بیش از حد دارند ممکن است کمردرد و سفتی را تجربه کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر متوجه افزایش انحنا در قسمت بالای کمر یا ستون فقرات خود یا فرزندتان شدید، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

علل قوز پشتی

استخوان‌ها (مهره‌ها) که ستون فقرات سالم را تشکیل می‌دهند مانند استوانه‌هایی هستند که در یک ستون روی هم چیده شده‌اند. قوز پشتی زمانی اتفاق می‌افتد که مهره‌های پشت بیرون زده و گرد شکل‌تر می‌شوند.

شکل مهره‌ها را می‌توان با موارد زیر تغییر داد:

شکستگی:

شکستگی مهره‌ها می‌تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی‌های فشاری، که می‌تواند در استخوان ضعیف رخ دهد، شایع‌ترین هستند. شکستگی‌های فشاری خفیف اغلب علامت یا علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.

پوکی استخوان:

استخوان‌های ضعیف می‌توانند باعث انحنای ستون فقرات شوند، به خصوص اگر مهره‌های ضعیف شده دچار شکستگی‌های فشاری شوند. پوکی استخوان در زنان مسن و افرادی که برای مدت طولانی کورتیکواستروئید مصرف کرده‌اند، شایع‌تر است.

تخریب دیسک:

دیسک‌های نرم و دایره‌ای شکل به عنوان بالشتک بین مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کنند. با افزایش سن، این دیسک‌ها صاف و منقبض می‌شوند که اغلب باعث بدتر شدن قوز پشتی می‌شود.

بیماری شوئرمن:

این بیماری که کایفوز شوئرمن نیز نامیده می‌شود، معمولاً در طول جهش رشدی که قبل از بلوغ رخ می‌دهد، شروع می‌شود. مثلاً رشد ناگهانی قد در دوران بلوغ که اغلب در پسران دیده می‌شود.

مشکلات دیگر:

استخوان‌های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی‌کنند می‌توانند باعث قوز پشتی شوند. قوز پشتی در کودکان همچنین می‌تواند با برخی شرایط پزشکی مانند سندرم اهلرز-دانلوس همراه باشد.

بیماری دژنراتیو دیسک:

بالشتک‌های بین مهره‌ها حجم خود را از دست می‌دهند به طوری که مهره‌ها به هم نزدیک‌تر شده و وضعیت را پیچیده می‌کند.

نقص‌های مادرزادی:

اگر ستون فقرات قبل از تولد به درستی شکل نگیرد، قوز پشتی می‌تواند ایجاد شود

سایر بیماری‌ها یا سندرم‌ها:

برخی از بیماری‌های دوران کودکی می‌توانند به قوز پشتی مرتبط باشند.

سرطان و درمان بیماری:

تومورهای ستون فقرات، شیمی درمانی و تشعشعات می‌توانند استخوان‌های ستون فقرات را ضعیف کرده و باعث ترک خوردن ستون فقرات به دلیل فشرده شدن شوند.

وضعیت نامناسب:

در نوجوانان، خمیدن معمولی می‌تواند منجر به قوز پشتی شود.  وضعیت نامناسب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خم شدن یا قوز کردن، مانند نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر یا جلوی تلویزیون

تکیه دادن به صندلی‌های نامناسب و نشستن نادرست

حمل بارهای سنگین بر روی پشت خود، مانند کوله پشتی پر از کتاب و سنگین

عوارض قوز پشتی

جدای از شرایط واضح ستون فقرات گرد و درد مرتبط با آن، داشتن کمر گرد یا مجبور به استفاده از بریس پشت می‌تواند باعث ناراحتی عاطفی و تصویر ضعیف بدن شود. اگر کمر به اندازه‌ای به جلو خم شود که شکم را وادار به فشرده سازی کند، می‌تواند بر اشتهای فرد نیز تأثیر بگذارد. از دست دادن قد و تحرک نیز از عوارض این بیماری است. قوز پشتی علاوه بر ایجاد کمردرد ممکن است باعث موارد زیر نیز شود:

عملکردهای فیزیکی محدود قوز پشتی با ضعیف شدن عضلات پشت و دشواری در انجام کارهایی مانند راه رفتن و بلند شدن از صندلی همراه است. انحنای ستون فقرات همچنین می‌تواند نگاه کردن به سمت بالا یا رانندگی را دشوار کند و در هنگام دراز کشیدن باعث درد شود.

مشکلات گوارشی:

قوز پشتی شدید می‌تواند دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد و مشکلاتی مانند رفلاکس اسید و مشکل در بلع را ایجاد کند.

مشکلات ظاهری:

بدن افراد مبتلا به قوز پشتی، به ویژه نوجوانان، ممکن است ظاهر و تصویر بدنی ضعیفی از داشتن انحنای ستون فقرات و گردی پشت داشته باشند.

افراد مبتلا به کیفوز خفیف اغلب می‌توانند با تمرین وضعیت بدنی خوب این وضعیت را اصلاح کنند. اما بهتر است قوز را با توجه به شرایط زمینه‌ای که باعث ایجاد آن شده است، درمان کنید. در برخی موارد، عمل جراحی می‌تواند این بیرون زدگی را از بین ببرد. با این حال، باز هم ممکن است قوز عود کند. اگر قوز عارضه جانبی یک داروی تجویزی است، در مورد تغییر دوز یا تغییر درمان با پزشک خود صحبت کنید. هرگز بدون اجازه پزشک مصرف داروهای تجویز شده را قطع نکنید. اگر قوز نتیجه چاقی است، رژیم غذایی و ورزش ممکن است به درمان آن کمک کند و می‌توان با داشتن تمرینات ورزشی مناسب تا حد زیادی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان