کف پای صاف چیست

آب‌ درمانی و مزایای آن چیست
آب‌ درمانی و مزایای آن چیست
6 اسفند 1400
آیا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد
آیا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد
10 اسفند 1400
کف پای صاف چیست
2.9
(11)

کف پای صاف چیست در برخی از کودکان کف پای صاف بسیار شایع است و حین ایستادن و یا راه رفتن هرگز در پای خود قوس ایجاد نمی‌کنند و اگر بخواهید به رد پای فردی با کف پای صاف نگاه کنید، یک رد پای صاف و محکم بدون هیچ فرورفتگی در طرفین داخلی پاها مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده از بین رفتن قوس طبیعی کف پا است. اگرچه بسیاری از افراد از داشتن کف پای صاف هیچ عارضه بدی ندارند، برای برخی دیگر کف پای صاف چندان خوش شانس نیست و گاهی مشکل ساز می‌شود.

کف پای صاف می‌تواند دردناک شود و حتی منجر به بی ثباتی مچ پا و بد شکلی پا شود. این وضعیت همچنین می‌تواند بر نحوه‌ی راه رفتن فرد تأثیر بگذارد و اگر این حالت مختل یا ناخوشایند شود، حرکت کردن و راه رفتن به یک دردسر واقعی تبدیل می‌شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

کف پای صاف چیست

پاها عضوی از بدن هستند که به خوبی طراحی شده‌اند که فرد را به جایی که نیاز دارد می‌برند، به فرد این امکان را می‌دهند که کار و فعالیت کنند و در اصل فرد را در طول زندگی حمل می‌کنند.

هدف قوس کف پا این است که به پاها اجازه دهد وزن بدن را به صورت متعادل و در عین حال انعطاف‌پذیر تحمل کنند و در حین راه رفتن یا دویدن فرد را به سمت جلو سوق دهند. قوس‌های کف پا ترکیبی از ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها هستند.

صحبت در مورد قوس کف پا نیز کمی مبهم است، زیرا کف پا در واقع به سه قوس مجهز است:

قوس داخلی

قوس جانبی

قوس عرضی قدامی

قوس‌های داخلی و جانبی در طول پا بالا و پایین می‌روند، در حالی که قوس عرضی قدامی از روی پا می‌گذرد و می‌توانید همه کارها را از پیاده‌روی گرفته تا پرش و دوی سرعت انجام دهید و به عنوان ضربه گیر نیز عمل می‌کنند.

چرا برخی از افراد کف پای صاف دارند و یا قوس طبیعی کف پا را ندارد؟

ممکن است هرگز در دوران کودکی قوس طبیعی کف پا تشکیل نشود، یا ممکن است پاهایتان به مرور زمان صاف شده باشد، در نتیجه آسیب ترومایی یا زندگی با برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و آرتروز ممکن است باعث ایجاد صافی کف پا شود. اگر چاق هستید و همچنین در دوران بارداری، قوس‌ کف پا ممکن است به سمت داخل و به سمت زمین انحراف پیدا کنند. علت صافی کف پا هر چه باشد، مشکلاتی از درد گرفته تا ناهنجاری‌ها ممکن است رخ دهد، از جمله:

درد در ناحیه قوس یا پاشنه پا

کمردرد

درد پا

تورم در قسمت‌های پایین داخلی پاها

بی حسی در پاها یا مچ پا

خستگی پا

پینه پا

انگشت چکشی

ایجاد انواع پینه‌ها

انحنای ساق پا

علاوه بر این مشکلات بالقوه، صافی کف پا همچنین می‌تواند باعث کج شدن بیش از حد انگشت شست پا شود، یعنی زمانی که مچ پا در هنگام راه رفتن یا دویدن بیش از حد به سمت داخل و پایین غلت می‌خورد. این چرخش زمانی ادامه می‌یابد که انگشتان پا باید شروع به حرکت به سمت جلو کنند، اما در عوض فقط انگشتان بزرگ و انگشت دوم پا تمام کار را انجام می‌دهند و این باعث ایجاد کج شدن انگشتان می‌شود.

وقتی قسمت‌هایی از بدن شروع به تغییر شکل می‌کنند که در کف پای صاف به دلیل نداشتن قوس این تغییر شکل وجود دارد، راه رفتن و توزیع وزن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تحرک به خطر می‌افتد. این می‌تواند تأثیر بسیار واقعی و منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد. حتی ممکن است منجر به یک زندگی کمتر فعال شود که می‌تواند فرد را در معرض خطر همه چیز از دیابت گرفته تا بیماری قلبی قرار دهد.

مشکلات ناشی از صافی کف پا متنوع است، اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند درد، عدم تعادل فیزیکی و تردید در مورد فعالیت بدنی را تسکین دهد.

پیشگیری از صافی کف پا

برای مقابله با صافی کف پا راه‌های پیشگیری نیز وجود دارد. متخصصان حرکات اصلاحی چندین روش درمانی نوآورانه را ارائه می‌دهند که می‌تواند مشکلات مربوط به کف پای صاف را تسکین دهد، از جمله تمرینات اصلاحی و درمانی و وسایل کمکی مانند ارتزهای سفارشی و کفی کفش‌های حمایتی که به طور موقت به کف پا قوس می‌دهد و درد را تسکین می‌دهد.

همچنین ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، تزریق کورتیکواستروئید و درمان‌های داروهای احیاکننده را توصیه کنند که از توانایی‌های درمانی طبیعی بدن برای رفع ناراحتی ناشی از صافی کف پا استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است یک دوره فیزیوتراپی را پیشنهاد کنند، زیرا می‌تواند در کنار تمرینات اصلاحی نتیجه مؤثری به یکسان کردن توزیع وزن و رفع مشکلات راه رفتن کمک کند.

کف پای صاف

کف پای صاف (پس پلانوس) به تغییر شکل پا اشاره دارد که در آن پا قوس طبیعی در هنگام ایستادن وجود ندارد.

علل کف پای صاف

صافی کف پا یک بیماری شایع است. این وضعیت در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است. کف پای صاف به این دلیل رخ می‌دهد که بافت هایی که مفاصل پا را در کنار هم نگه می‌دارند (به نام تاندون‌ها) شل هستند. با بزرگ‌تر شدن کودکان، بافت کف پاها سفت می‌شوند و قوس کف پا شکل می‌گیرد. این تا زمانی که کودک 2 یا 3 ساله شود انجام می‌شود. اکثر افراد تا زمان بزرگسالی قوس‌های طبیعی دارند. با این حال، قوس ممکن است هرگز در برخی افراد ایجاد نشود. برخی از بیماری‌های ارثی باعث شل شدن تاندون‌ها می‌شوند.

افرادی که با کف پای صاف متولد می‌شوند ممکن است تا بزرگسالی نیز کف پای صاف داشته باشند. افزایش سن، جراحات یا بیماری ممکن است به تاندون‌ها آسیب برساند و باعث ایجاد کف پای صاف در فردی شود که قبلاً قوس‌هایی ایجاد کرده است. این نوع کف پای صاف ممکن است فقط در یک طرف ایجاد شود.

علائم کف پای صاف

بیشتر کف پای صاف باعث درد یا مشکلات دیگری نمی‌شود. کودکان اغلب درد پا، مچ پا یا درد ساق پا ندارند. در صورت وقوع باید توسط یک متخصص حرکات اصلاحی معاینه و ارزیابی شوند.

علائم کف پای صاف در بزرگسالان ممکن است شامل پاهای خسته یا دردناک پس از دوره‌های طولانی ایستادن یا ورزش کردن باشد. همچنین ممکن است در قسمت بیرونی مچ پا درد داشته باشید.

تشخیص کف پای صاف

در افرادی که صافی کف پا دارند، هنگام ایستادن کف پا با زمین تماس پیدا می‌کند. برای تشخیص مشکل، متخصص حرکات اصلاحی از فرد می‌خواهد که روی انگشتان خود بایستید. اگر قوس ایجاد شود، کف پای صاف انعطاف‌پذیر نامیده می‌شود و دیگر نیازی به آزمایش یا درمان نخواهد داشت. اگر قوس با ایستادن روی پنجه ایجاد نشود (به نام کف پای صاف سفت و سخت)، یا اگر درد وجود داشته باشد، ممکن است آزمایش‌های دیگری مورد نیاز باشد، از جمله:

سی تی اسکن برای مشاهده استخوان‌های پا

اسکن MRI برای مشاهده تاندون‌های پا

اشعه ایکس از پا برای بررسی آرتروز

درمان کف پای صاف

صافی کف پا در کودک اگر باعث درد یا مشکلات راه رفتن نشود نیازی به درمان ندارد. پاهای کودک به همان اندازه رشد می‌کند، خواه از کفش‌های مخصوص، کفی کفش، آتل پاشنه استفاده شود. کودک ممکن است با پای برهنه راه برود، بدود یا بپرد، یا هر فعالیت دیگری را بدون بدتر کردن کف پای صاف انجام دهد.

در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، کف پای صاف انعطاف‌پذیر که باعث درد یا مشکلات راه رفتن نمی‌شود، نیازی به درمان بیشتر ندارد. اگر به دلیل انعطاف‌پذیری کف پای صاف درد دارید، موارد زیر ممکن است کمک کنده باشد:

حفظ قوس کف پا (کفی کفش) که در کفش خود قرار می‌دهید. می‌توانید آن را از فروشگاه خریداری کنید یا به صورت سفارشی تهیه کنید.

کفش مخصوص.

انحنای ساق پا و کف پای صاف

کف پای صاف سفت یا دردناک باید توسط یک متخصص حرکات اصلاحی بررسی شود زیرا درمان بستگی به علت صافی کف پا دارد. در مواردی که انحنای ساق پا باعث ایجاد کف پی صاف شده است، درمان با تمرینات اصلاحی و در مواردی احتمالاً با گچ گرفتن شروع می‌شود. در صورت عدم بهبود درد ممکن است نیاز به جراحی باشد. دقت کنید در موارد شدیدتر، ممکن است به جراحی نیاز باشد:

تاندون را ترمیم کنید

انتقال تاندون برای بازیابی قوس

مفاصل کف پا را در یک موقعیت اصلاح شده قرار دهید

صافی کف پا در افراد مسن را می‌توان با مسکن‌ها، کفی های طبی و گاهی اوقات جراحی درمان کرد.

اکثر موارد صافی کف پا بدون درد بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان نخواهند داشت. برخی از علل صافی کف پای دردناک را می‌توان بدون جراحی درمان کرد. اگر درمان‌های دیگر مؤثر واقع نشد، ممکن است در برخی موارد جراحی برای تسکین درد مورد نیاز باشد. برخی از شرایط مانند انحنای ساق پا ممکن است برای اصلاح ناهنجاری به جراحی نیاز داشته باشد تا پا انعطاف‌پذیر بماند. جراحی اغلب درد و عملکرد پا را برای افرادی که به آن نیاز دارند بهبود می‌بخشد.

عوارض احتمالی جراحی کف پای صاف

مشکلات احتمالی بعد از جراحی عبارت‌اند از:

عدم التیام استخوان‌های دارای انحنا

بدشکلی پا که از بین نمی‌رود

عفونت

از دست دادن حرکت مچ پا

دردی که از بین نمی‌رود

مشکلات تناسب کف پا

اگر احساس درد مداوم در پاهای خود دارید یا فرزندتان از درد پا یا درد ساق پا شکایت دارد، با پزشک و یا متخصص حرکات اصلاحی تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

36 Comments

  1. مهدیه گفت:

    سلام روز خوش آیا کف پای صاف می تونه باعث ایجاد درد در بقیه قسمت های بدن بشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      استخوان ها و مفاصل بدن به صورت زنجیره بهم مرتبط هستند و انحراف و ناهنجاری در یک مفصل باعث ایجاد ناهنجاری در بقیه مفاصل خواهد شد
      افرادی که کف پای صاف دارند معمولا ناهنجاری در ستون مهره ها دارند که باعث دردهای کمر و … خواهد شد

  2. ساره گفت:

    چه ورزش هایی میتونه به صافی کف پا کمک کنه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      تمریناتی که به تقویت عضلات کف پا و به صورت کلی پاها کمک کنه
      در سایت از ویدیوهای تمرینی مرتبط با ناهنجاری ها میتونید استفاده کنید
      یا برای دریافت برنامه تمرینی مرتبط با مشکل خودتون از طریق لینک فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  3. مینا اصغری گفت:

    سلام جناب دکتر روزتون بخیر آیا امکان داره بعد از عمل دوباره صافی کف پا برگرده؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      یکی از علل ایجاد ناهنجاری ها ضعف و عدم تعادل در عضلات هست
      فرد باید بعد از جراحی و با مشورت متخصص تمرینات اصولی و مرتبط برای پیشگیری از بازگشت وضعیت انجام بده

  4. روشنک گفت:

    اگر ممکنه برخی از تمرینات حرکات اصلاحی که می تونه به صافی کف پا کمک کنه و بگید

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      میتونید از تمریناتی که در سایت به صورت ویدیو و یا عکس و توضیح قرار دادیم استفاده کنید

  5. poormand گفت:

    salam aghaye doctor che zamani bayad safi kaf pa amal she

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      زمانی که به هم خوردن قوس باعث آسیب به ساختار مچ پا، اعصاب یا عروق بشه و یا تغییرات تخریبی در عکس های رادیوگرافی دیده بشه …

  6. احمدرضا گفت:

    آقای دکتر آیا می توان صافی کفی پا رو با ورزش کردن پیشگیری کرد؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      انجام تمرینات اصلاحی مرتب با کف پای صاف در صورتی که مشکل ساختاری در مفصل نباشه تا حدودی قابل اصلاح هست ولی میزان اصلاح و طول دوره اصلاح به شدت ناهنجاری، سن فرد و … بستگی دارد
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  7. صالحی گفت:

    سلام روز خوش، مادرم در قسمت کف پاش احساس گزگز میکنه و گاها این احساس گزگز و همراه با بی حسی داره آیا باید برای درمان کف پاش قدام کنیم؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      گزگز و بی حسی در کف پا میتونه ناشی از درگیری اعصاب ناحیه کمر باشه
      باید برای تشخیص و ارزیابی دقیق به متخصص مراجعه کنند
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  8. خانی گفت:

    استفاده از کفی ممکنه تاثیری در درمان صافی کف پا داشته باشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      استفاده کفی به تنهایی نمیتونه در اصلاح کف پای صاف موثر باشد
      باید تمرینات اصلاحی درکنار استفاده از کفی داخل کفش انجام بشه

  9. مژده گفت:

    سلام روز خوش ،درمان صافی کف پا ممکنه نشانه یک بیماری زمینه ای باشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      صافی کف پا یک ناهنجاری اسکلتی عضلانی است و با بیماری خاصی ارتباط معناداری ندارد

  10. حامد گفت:

    سلام خداقوت میخواستم بدونم برای درمان صافی کف پا ورزش چقدر تاثیر دارد؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اصلاح کف پای صاف باید تمرینات اصلاحی مرتبط در مدت زمان معین انجام بشه و در صورت نیاز از کفی طبی برای اثرگذاری بیشتر و پیشگیری از پیشرفت استفاده بشه
      ولی طول دوره اصلاح و میزان اصلاح به عوامل مختلفی از جمله شدت ناهنجاری، سن و … بستگی دارد
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  11. منوچهر مرادی گفت:

    سلام سپاس از مطالب مفید و خوبتون،ممکنه راهنمایی بیشتری در مورد تمرینات کششی برای درمان صافی کف پا بکنید

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      میتونید از تمریناتی که در سایت و پیج اینستاگرام قرار دادیم استفاده کنید
      ولی حتما در اینده تمرینات جامع تری خدمتتون قرار خواهیم داد
      سپاس از همراهی شما

  12. سپیده گفت:

    سلام آقای دکتر آیا مصرف دارو های ضدالتهابی برای درمان صافی کف پا موثره؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      مصرف دارو برای اصلاح صافی کف پا موثر نیست و باید تمرینات اصلاحی انجام بشه و در صورت صلاح دید متخصص از کفی و صندل طبی مناسب استفاده بشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  13. فاطمه گفت:

    آقاس دکتر چطور میتونم بفهمم که کف پای صاف من انغطاف پذیره یا سخت؟ ممنون

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      در کف پای صاف سخت ساختارهای مفصلی بهم جوش خورده و تغییر شکل ثابت شده
      در کف پای منعطف اگر وزن از روی پا برداشته شود انحنای طبیعی کف پا مشخص میشه

  14. بهار قرنی گفت:

    وقت بخیر تمرینات ورزشی مثل دویدن و پیاده روی میتونه به درمان صافی کف پا کمک کنه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      انجام تمرینات اصلاحی مرتب و استفاده از کفی و صندل مناسب در اصلاح ناهنجاری کف پای صاف موثر است
      راه رفتن صحیح و اصولی نیز میتونه کمک کننده باشه

  15. ناصری گفت:

    سلام جناب دکتر، چند نوع کفش برای افراد دارای کف پای صاف توصیه میشود؟
    آخه پسرم کف پاش صافه میخواستم بدونم چه نوع کفشی بگیرم براش؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      ابتدا باید وضعیت کف پا ارزیابی و اسکن انجام بشه سپس انتخاب کفش یا کفی توسط متخصص انجام میشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  16. پریسا گفت:

    چه علایمی وجود داره که بفهمیم برای صافی کف پامون ممکنه جراحی لازم بشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      تغییر شکل ساختاری و چسبیدن استخوان های مچ پا و افت شدید استخوان ناوی

  17. siavash گفت:

    ?che varzesh haii mitoone be pishgirii az eltehab kaf pa koomak konand

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      میتونید از تمریناتی که در سایت به صورت تصویر و ویدیو قرار دادیم استفاده کنید

  18. آمنه تاجیک گفت:

    سلام امیدوارم که روز خوبی داشته باشید سوالی داشتم از خدمتتون ،آیا مصرف مکمل های غذایی مانند گلوکوزامین برای درمان صافی کف پا مفید است؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      گلوکوزامین مکملی برای ساخت و ساز غضروف است و برای مفاصل مفید میتونه باشه و البته باید به تشخیص متخصص مصرف بشه
      ولی برای اصلاح صافی کف پا موثر نیست باید تمرینات اصلاحی و در صورت صلاح دید متخصص از کفی و صندل طبی مناسب استفاده بشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان