ژيمناستيك و كف پاي صاف

طب سوزنی
چه کسانی از طب سوزنی نتیجه گرفتند؟
25 آبان 1401
درمان صافي كف پا با دوچرخه سواري
دوچرخه سواري براي كف پاي صاف
28 آبان 1401
ژيمناستيك و كف پاي صاف
5
(1)

به نظر شما ژيمناستيك و كف پاي صاف باهم چه ارتباطي دارند؟‌ آيا اين ورزش مي تواند رشد استخوان را تحت تاثير قرار دهد؟‌ همانطور كه مي دانيد، ستون فقرات بخش حساس و مهم بدن ما انسان ها است. افرادي كه داراي صافي كف پا هستند، به مرور اين بخش در آنها دچار مشكل مي شود. از اين رو عوارضي مانند فشار بيش از حد به روي كمر يا به وجود آمدن خارپاشنه، اين افراد را درگير مي كنند.

انتخاب يك ورزش درست مي تواند در تصحيح ساختار بدن از جمله كف پا كمك كننده باشد. ژيمناستيك يكي از رشته هاي ورزشي است كه به افزايش انعطاف استخوان ها كمك مي نمايد. همچنين با تمرينات مختلف، باعث شكل گيري قوس طبيعي در كف پاي شخص به مرور زمان مي شود.

از ورزش هاي مضر براي صافي كف پا دور باشيد!

قبل از آنكه به ارتباط ميان ژيمناستيك و كف پاي صاف بپردازيم، بياييد ورزش هاي مضر را باهم بررسي كنيم. شايد شما هم فكر مي كنيد كه ورزش در همه حال براي سلامتي بدن مفيد است. در صورتي كه با نگاه جزئي تر، متوجه مي شويم برخي از ورزش ها گاهي نتيجه عكس مي هند. چرا كه ساختار يا چارچوب بدن هر انسان با ديگري متفاوت است. مخصوصا كودكاني كه در حال رشد هستند، بايستي ورزش مناسبي را دنبال كنند.

نداشتن قوس طبيعي در كف پا يكي از عارضه هاي ژنتيكي يا اكتسابي است. افراد داراي كف پاي صاف معمولا در دويدن طولاني مدت يا ايستادن بيش از حد مشكل دارند. حتي ممكن است در آينده به دليل كمردرد يا زانودرد هاي شديد از انجام تمرينات مختلف عاجز بمانند. برخي از اين ورزش هاي مضر براي صافي كف پا شامل موارد زير مي شوند:

  • فوتبال
  • دو ميداني
  • بسكتبال
  • واليبال
  • طناب زني
  • هند بال
  • هاكي
  • تنيس
  • پينگ پونگ
تاثير باله و ژيمناستيك در بهبود كف پاي صاف

تاثير باله و ژيمناستيك در بهبود كف پاي صاف چيست؟

بين تمام رشته هاي ورزشي مختلف، ژيمناستيك و كف پاي صاف باهم جور در مي آيند. البته در صورتي كه نوع صافي كف پا به صورت ساختاري باشد، احتمال رفع آن با ورزش كم است. در اين شرايط فرد مي تواند زير نظر پزشك از بريس استفاده كند. يا استخوان داخل كف پا را جراحي نمايد. اما زماني كه شما كف پاي صاف انعطاف پذير داريد، ژيمناستيك مي تواند به شما كمك كند.

در واقع باله يا ژيمناستيك باعث تقويت تمامي ماهيچه هاي پا مي شود. انجام اين ورزش در سنين پايينتر از بروز ناهنجاري هاي مختلف در رشد استخوان پا جلوگيري مي نمايد. البته تمام حركات اصلاحي كف پاي صاف در اين ورزش بايستي به درستي انجام شود. در غير اين صورت مي تواند مچ پا را تحت فشار قرار دهد. نتيجه آن هم تضعيف عضله و پيچش پا مي شود.

ژيمناستيك و كف پاي صاف

حركات ژيمناستيكي براي اصلاح كف پاي صاف در خانه

براي چند برابر بودن تاثير باله و ژيمناستيك در بهبود كف پاي صاف، مي توانيد علاوه بر كلاس ورزش، در خانه نيز تمرينات مختلف آن را انجام دهيد. البته ورزش كردن يا انجام حركات در خانه بايستي به صورت اصولي باشد. در ادامه برخي از حركات اصلاحي ژيمناستيكي را براي شما شرح داده ايم. در هنگام انجام هركدام از تمرينات، وزن خود را بين پاهاي خود پخش كنيد. همچنين فراموش نكنيد كه انجام آنها با پاي برهنه تاثير بيشتري دارد.

  • يكي از تمرينات، انتقال اجسام به وسيله انگشتان پا است. مي توانيد وسيله هاي كوچك يا حتي پارچه را با پنجه خود جا به جا كنيد. اين كار باعث قوي شدن عضله هاي كف پا مي شود.
  • در حركت بعدي سعي كنيد بر روي پاشنه پاهايتان بايستيد. حفظ تعادل بدني در اين تمرين بسيار مهم است. راه رفتن بر روي پاشنه پا به مدت 5 دقيقه به صورت روزانه كافي است.
  • خم و راست كردن پنجه هاي پا از ديگر حركات اصلاحي كف پاي صاف است. اين تمرين باعث افزايش مقاومت پنجه هاي شما نيز مي شود.
  • قرار دادن ميله يا توپ كوچك در زير پا نيز مي تواند در بهبود به ما كمك كند. بعد از قرار دادن وسيله، سعي نماييد كف پاي خود را روي آن براي دقايقي حركت دهيد. اين تمرين به اصلاح قوس كف پا كمك مي كند.
  • شست پاي خود را به سمت پايين نگه داريد. حال چهار انگشت ديگر را در جهت مخالف به سمت بالا بكشيد. بعد از مدتي همين حركت را به صورت عكس براي شست پاي خود انجام دهيد.
  • در تمرين بعدي، سعي كنيد با قسمت خارجي كف پاي خود براي چند دقيقه راه برويد.
  • در حالي كه رو به ديوار ايستاده ايد، يكي از زانوهاي خود را جلو آورده و خم كنيد. پاي ديگر را به صورت صاف به سمت عقب بكشيد. انجام اين حركت به مدت 3 دقيقه براي هر پا كافي است.
  • ابتدا صاف بايستيد. سپس پاشنه پاي خود را به آرامي بالا ببريد. اين حركت را براي 30 ثانيه نگه داريد. بعد از استراحتي كوتاه، مجددا آن را انجام دهيد.
حركات اصلاحي ژيمناستيك براي درمان كف پاي صاف

کلام آخر

مطابق با آنچه در مقاله ذكر شد،‌ ورزش ژيمناستيك و كف پاي صاف مشكلي براي هم ايجاد نمي كنند. چرا كه به دليل نرمش هاي كششي فراوان آن، ساختار كف پاي صاف نيز بهبود مي يابد. همچنين براي به وجود آمدن قوس كف پا،‌ كاهش وزن نيز پيشنهاد مي گردد. اگر وزن متعادلي داشته باشيد، راحتتر مي توانيد باله يا ژيمناستيك انجام دهيد. در نهايت اگر مشتاق ساير رشته هاي ورزشي هستيد، كفش طبي را فراموش نكنيد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان