آب درمانی در منزل
درمان درد با گرما و سرما
1 خرداد 1401
3.8

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کمردرد بسیار شایع است، به ویژه در بزرگسالان بین 30 تا 50 سال. ناراحتی در ناحیه کمر می‌تواند مزمن یا مداوم باشد. در این مطلب درباره راه های درمان کمر درد صحبت می کنیم، همچنین می‌تواند یک وضعیت ناگهانی و مختصر باشد که به عنوان درد حاد شناخته می‌شود. علل کمردرد عبارت‌اند از:

کشش و اسپاسم عضلانی

تحریک عصبی

ناهنجاری‌های ستون فقرات، مانند لغزش دیسک یا تنگی ستون فقرات

گزینه‌های درمانی برای کمردرد با توجه به علت این عارضه گسترده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

برای مقابله با درد به کمر خود استراحت دهید. بسته به شدت علائم، این ممکن است به معنای کاهش سطح فعالیت برای چند روز باشد؛ اما استراحت در بستر برای درمان کمردرد به جز برای مدت کوتاه توصیه نمی‌شود.

دراز کشیدن به پشت با یک بالش زیر زانو کمک می‌کند تا کمر در وضعیت خنثی قرار گیرد. همچنین ممکن است با دراز کشیدن روی زمین در حالی که زانوهای خود را با زاویه 90 درجه خم کرده و روی صندلی تکیه داده‌اید، کمی آرامش پیدا کنید. با این حال، برای مدت طولانی استراحت نکنید. بسیاری از موارد کمردرد در عرض چند روز برطرف می‌شود. دوره‌های طولانی بی تحرکی در واقع می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات شود.

راه های درمان کمر درد

یکی از راه های درمان کمر درد با کمپرس سرد یا گرم می باشد. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از کیسه‌های یخ و گرما می‌تواند تحرک را افزایش داده و درد را کاهش دهد.

برای کاهش التهاب، یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده را روی نواحی حساس کمرتان قرار دهید. حتماً کیسه یخ را در حوله بپیچید تا از پوست خود در برابر سرمازدگی محافظت کنید. می‌توانید با خیال راحت چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه یا بیشتر از یخ در یک زمان استفاده کنید. پس از چند روز درمان سرد به شکل پد گرم کننده یا حمام گرم، درمان را به گرما تغییر دهید. گرما باعث شل شدن ماهیچه‌های سفت می‌شود که باعث درد می‌شوند. قبل از به خواب رفتن پد گرمایشی را خاموش کنید تا خطر سوختگی کاهش یابد.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

مسکن‌های OTC

مسکن‌های بدون نسخه (OTC) یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای کمردرد هستند. داروهایی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن در کاهش درد و تورم مرتبط با کمردرد مرتبط با عضلات مؤثرتر هستند.

با این حال، داروهای OTC کمتر احتمال دارد علائمی را که ناشی از فشردگی عصب یا مشکلات دیسک هستند، کاهش دهد. اگر پس از چند روز استراحت، کمپرس سرد یا گرم و مسکن‌های OTC احساس بهبودی نکرد، با متخصص حرکات اصلاحی تماس بگیرید.

داروهای تجویزی

متخصص حرکات اصلاحی ممکن است داروهای قوی‌تری را برای تسکین کمردرد مزمن تجویز کند که با گزینه‌های OTC کمکی نمی‌کند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر مانند کدئین و داروهای ضد تشنج ممکن است برای درمان کمردرد استفاده شود.

درمان دردهای عصبی مانند سیاتیک که ناشی از برآمدگی دیسک در قسمت پایین کمر است، با داروهای خوراکی قابل درمان است. برای این نوع ناراحتی، کورتیکواستروئیدها و داروهای بیهوشی ممکن است برای کاهش التهاب تزریق شود.

کورتیکواستروئیدها ممکن است به صورت عضلانی، خوراکی یا تحت فلوروسکوپی (به عنوان تزریق استروئید اپیدورال-ESI) تزریق شوند. هنگامی که تورم عصب کاهش یابد، معمولاً مقداری تسکین پیدا خواهید کرد.

ورزش برای درمان کمر درد

وقتی کمرتان درد می‌کند، ممکن است ورزش آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می‌رسد؛ اما فعالیت بدنی یک راه مؤثر برای بهبود سریع‌تر دردها است.

تمرینات اصلی – مانند چرخش لگن و حرکات پل – عضلات شکم و پشت را تقویت می‌کند که از ستون فقرات حمایت می‌کنند. هر چه این ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند، کمتر تحت تأثیر کمردرد قرار خواهید گرفت.

مطالعات انجام شده گزارش می‌دهد که افرادی که تمرینات یوگای منظم را انجام می‌دهند، درد و ناتوانی کمتری را تجربه می‌کنند و پس از شش ماه خلق و خوی آن‌ها بهبود می‌یابد.

شنا و پیاده‌روی نیز راه‌های عالی برای حفظ سلامت کمر و همچنین حفظ وزن مناسب هستند. اضافه وزن در کمردرد نقش دارد زیرا فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌کند.

کشش، سونوگرافی و TENS

اگر کمردرد به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد، ممکن است لازم باشد گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرید. کشش از سیستمی از وزنه‌ها استفاده می‌کند تا ستون فقرات را تراز کند و احتمالاً به دیسک‌های لغزیده کمک می‌کند تا به جای خود بازگردند.

سونوگرافی، شامل ماساژ بافت‌های نرم اطراف آسیب کمر با امواج صوتی است که عضلات را گرم می‌کند و باعث شل شدن و بهبود سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) تحریک الکترونیکی اعصاب از طریق الکترودهایی است که روی پوست قرار می‌گیرد.

الکتریسیته سیگنال‌های درد را که از مسیرهای عصبی عبور می‌کنند، مسدود می‌کند.

طب جایگزین

داروهای جایگزین برای کمردرد شامل استفاده از مراقبت‌های کایروپراکتیک و طب سوزنی است. کایروپراکتیک تمرینی است که ستون فقرات و سایر نواحی ضعیف یا آسیب دیده سیستم اسکلتی عضلانی را به صورت دستی تنظیم می‌کند. طب سوزنی یک هنر چینی باستانی برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها از طریق دستکاری نقاط فشار است. سوزن‌های ظریف استریل می‌شوند و در نقاط خاصی از بدن برای کاهش درد و در تلاش برای تنظیم مجدد روحیه زندگی که در طب سوزنی به عنوان «چی» نامیده می‌شود، در پوست وارد می‌شوند.

عمل جراحي

افراد نسبتاً کمی برای کمردرد مزمن و شدید نیاز به جراحی دارند. با این حال، اگر سایر درمان‌ها تسکین ندهند، یک گزینه باقی می‌ماند. قطعات کوچک دیسک که شکسته یا متلاشی شده‌اند را می‌توان با جراحی برداشت تا فشار از مسیرهای عصبی برداشته شود. مهره‌های آسیب دیده یا غیرطبیعی که باعث کمردرد می‌شوند ممکن است با هم ترکیب شوند تا کمر صاف شود و به فرد کمک کند تحرک را دوباره به دست آورید.

جراحی کمر، مانند هر روش جراحی دیگری، خطراتی را به همراه دارد. این تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده می‌شود، مگر اینکه کنترل روده یا مثانه از دست رفته باشد یا هر گونه از دست دادن عصبی وجود داشته باشد.