همه چیز درباره گن کمر (معایب و مزایا برای سلامتی)

همه چیز درباره پای اردکی و علت اردکی راه رفتن کودکان
همه چیز درباره پای اردکی و علت اردکی راه رفتن کودکان
10 آبان 1402
تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان سالمند
تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان سالمند
14 آبان 1402
همه چیز درباره گن کمر (معایب و مزایا برای سلامتی)
4.4
(5)

آیا استفاده از گن کمر راه حل قطعی و دائمی برای درمان کمر درد می باشد؟ شاید در یک دوره کوتاه مدت احساس کنید که با استفاده از گن کمر دردتان تسکین یافته است اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که نه تنها کمر دردتان درمان نشده بلکه به مرور زمان بدتر هم می شود. نگران نباشید. حرکات اصلاحی اصولی و علمی بهترین راه حل برای درمان قطعی کمر درد می باشند. البته پیش از انجام هر گونه ورزش و تمرینات اصلاحی با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

در این مقاله با ما باشید تا اطلاعات مفیدی را درباره معایب و مزایای استفاده از گن کمر و همچنین اثربخشی حرکات اصلاحی در اختیارتان قرار دهید.

نگاهی علمی به استفاده از گن کمر برای کاهش کمر درد

با توجه به جدیدترین پژوهش های انجام شده استفاده از گن کمر تاثیر چندانی بر درمان کمر درد ندارد و تنها اقدام علمی و پیشگیرانه برای درمان کمر درد انجام ورزش ها و حرکات اصلاحی است که نتایج مثبتی بر تسکین درد در ناحیه کمر و درمان قطعی آن دارند.

نیرو های فشاری در بدن موجب فشرده شدن عضلات و مفاصل می شوند. در حالی که نیرو های برشی قسمتی از بدن را در یک جهت و قسمت دیگر را در جهت مخالف فشار می دهند.

تحقیقات علمی نشان داده اند که انواع گن کمر تنها می توانند به کاهش حداقلی در نیرو های فشاری منجر شوند. برخی از تحقیقات حتی این امر را نشان می دهند که استفاده از انواع گن کمر با احتمال افزایش نیرو های فشاری و برشی در ستون فقرات همراه می باشد.

انواع گن کمر در هیچ وضعیتی سطح فعالیت عضلات ستون فقرات را تغییر نمی دهند. در حقیقت گن کمر باعث کاهش رگ به رگ شدن ستون فقرات یا خستگی نمی شود.

معایب استفاده از گن کمر

در درمان کمر درد نباید صرفا به استفاده از گن کمر بسنده کنید. مهم ترین معایب استفاده از گن کمر حبس شدن تنفس است. این امر باعث افزایش فشار بر روی عضلات شکم می شود که ممکن است احتمال آسیب را افزایش دهد.

استفاده طولانی مدت از انواع گن کمر ممکن است منجر به آتروفی برخی از عضلات حمایت کننده از ستون فقرات شود. به عبارت دیگر برخی از ماهیچه ها و رباط ها به دلیل نقش حمایت کننده بریس کمر ضعیف می شوند.

از آنجایی که ماهیچه ها و رباط ها به مرور زمان با استفاده از بریس کمر ضعیف می شوند، ستون فقرات در صورت عدم استفاده از بریس آسیب پذیر می شود. از این رو ستون فقرات در معرض خطرات بیشتری قرار می گیرد.

بریس های پشت می توانند بعد از آسیب مفید باشند

مهم ترین مزیت و شاید تنها حسن استفاده از گن کمر یادآوری محدودیت های حرکتی به فرد آسیب دیده است. در حقیقت گن کمر اثر پیشگیرانه ای را در ابتلا به کمر درد ندارد بلکه ممکن است خطر بدتر شدن آسیب را کاهش دهد.

مزایای حرکات اصلاحی را دست کم نگیرید.

مزایای حرکات اصلاحی بر گن کمر

کمردرد یکی از شایع ترین آسیب هایی است که بسیاری از افراد بنا به شرایط مختلف ممکن است تجربه کنند.  حرکات اصلاحی بهترین و موثرترین راه حل پیشگیرانه و همچنین درمان قطعی برای کمر درد هستند. ورزش ها و تمرینات اصلاحی در مقایسه با گن کمر تاثیر طولانی مدت و همیشگی بر رفع کمر درد دارند. این تمرینات اصلاحی در صورتی که زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی انجام شوند می توانند با بهبود تحرک، قدرت و الگوهای حرکتی کمر درد را برطرف کنند. 

پل (Bridges)

گلوتئوس ماکسیموس عضله بزرگ باسن است. این عضله یکی از قوی ترین عضلات بدن و مسئول حرکت در مفصل ران از جمله فعالیت های اکستنشن لگن مانند اسکات می باشد.

ضعف در عضلات سرینی می تواند به کمردرد منجر شود. این عضلات در واقع تثبیت کننده مهم مفاصل ران و کمر در حین حرکاتی مانند راه رفتن هستند.

  • دراز بکشید و پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید. سپس باید پاهای خود را به اندازه عرض باسن از همدیگر باز نمایید.
  • دستان خود را در کنار خود بگذارید. به آرامی باسن خود را از زمین بلند کنید تا بدن در یک خط مستقیم قرار بگیرد. شانه های خود را روی زمین نگه دارید. 10 تا 15 ثانیه به همین حالت بمانید.
حرکت پل برای کاهش درد کمر.

Drawing-in maneuver

  • روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید. پاها را اندکی از هم باز کنید.
  • دستان خود را در اطراف خود قرار دهید.
  • نفس عمیق فراموش نشود. سپس ناف را به سمت ستون فقرات بکشید و عضلات شکم خود را بدون کج کردن باسن درگیر کنید.
Drawing-in maneuver.

Lying lateral leg raises

عضلات ابداکتور یا دورکننده لگن کمک می نمایند تا بتوانید پای خود را به پهلو و دور از بدن تان ببرید. هنگامی که روی یک پا ایستاده اید، این عضلات همچنین به حمایت از لگن کمک می کنند.

وقتی این ماهیچه ها ضعیف شوند، می توانند بر تعادل و تحرک شما تأثیر بگذارند. همچنین به دلیل بی ثباتی می توانند باعث کمردرد شوند.

Lying lateral leg raises.
  • به یک طرف دراز بکشید و ساق پای خود را کمی روی زمین خم کنید.
  • نفس عمیق فراموش نشود. سپس ناف را به سمت ستون فقرات بکشید.
  • پای بالایی خود را بدون حرکت دادن بقیه بدن بالا بیاورید.
  • 2 ثانیه در این حالت بمانید.

همان طور که متوجه شدید به جای استفاده از گن کمر می توانید با حرکات اصلاحی علمی و اصولی درد کمر خود را مدیریت نمایید و به مرور زمان به درمان قطعی و ماندگار دست یابید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان