تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان سالمند

همه چیز درباره گن کمر (معایب و مزایا برای سلامتی)
همه چیز درباره گن کمر (معایب و مزایا برای سلامتی)
11 آبان 1402
چگونه پا ضربدری می شود؟
چگونه پا ضربدری می شود؟
15 آبان 1402
تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان سالمند
0
(0)

تمرینات اصلاحی بر حفظ تعادل بهترین، موثرترین و کارآمدترین شیوه برای پیشگیری از زمین خوردن، آسیب های احتمالی به مفاصل و استخوان های بدن هستند. عدم تعادل به ویژه در زنان سالمند موجب زمین خوردن، سقوط از پله و صدمات جدی دیگر می شود که ممکن است عواقب خطرناک و جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

خبر خوب این است که عدم تعادل قابل پیشگیری است. تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان را نباید دست کم بگیریم. در حقیقت این حرکات اصلاحی بخشی مهم و موثر در پیشگیری از هر گونه آسیب های احتمالی ناشی از عدم تعادل هستند. انجام تمرینات ایمن در خانه می تواند به تقویت پایین تنه شما بانوان عزیز برای ارتقای تعادل و کاهش خطر کلی سقوط کمک کند.

یک متخصص حرکات اصلاحی می تواند تعادل شما را ارزیابی کند و تمرینات مناسبی را تجویز نماید که متناسب با نیازها شما باشند. متخصص حرکات اصلاحی کارشناس تمرینات و ورزش های اصلاحی است که کیفیت زندگی را از طریق مراقبت های عملی و آموزش اصولی تمرینات اصلاحی به بیمار بهبود می بخشد.

در این مقاله می خواهیم دربارۀ تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان، علل عدم تعادل و برخی از حرکات اصلاحی برای رفع عدم تعادل حرف بزنیم.

آشنایی با عدم تعادل

حرکت های مفاصل و استخوان های انسان ماهیتی متقابل دارند. به عبارت دیگر گروه های عضلانی مخالف باید برای انجام حرکات مناسب با همدیگر هماهنگ شوند.

طول و قدرت عضلات بین گروه های عضلانی مخالف باید برای انجام حرکات مناسب و همچنین عملکرد طبیعی در تعادل باشند.

دو نوع اصلی عدم تعادل عضلانی وجود دارد:

  • عدم تعادل عضلانی بدن: عضلات هر طرف بدن شما باید از نظر اندازه و قدرت با یکدیگر متقارن باشند. وقتی یک عضله (یا ماهیچه‌ها) در یک طرف بدن شما بزرگ‌تر، کوچک‌تر، قوی‌تر یا ضعیف‌تر از عضله (یا ماهیچه‌های) مربوطه در طرف دیگر است، شما دچار عدم تعادل عضلانی می شوید.
  • عدم تعادل عضلانی مفاصل: هر یک از عضلاتی که یک مفصل را احاطه کرده اند با نیروی متضادی کار می کنند که استخوان های مفصل را برای حرکت بهینه در مرکز نگه می دارد. اگر یک یا چند مورد از این ماهیچه‌ها ضعیف‌تر، قوی‌تر، شل‌تر یا سفت‌تر از حد معمول شوند، شما دچار عدم تعادل عضلانی خواهید شد و حرکت مفصل ممکن است محدود گردد.

عدم تعادل با افزایش سن به ویژه در زنان شایع تر است. از این رو از تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان در دوران سالمندی نباید ساده گذشت.

چه چیزی باعث عدم تعادل عضلانی می شود؟

عدم تعادل عضلانی اغلب نتیجه موارد زیر است:

  • افزایش سن
  • فعالیت های خاص زندگی روزمره
  • عدم فعالیت
  • یک برنامه ورزشی نامتعادل
  • ورزش کردن با فرم نامناسب

عوارض عدم تعادل عضلانی چیست؟

تقویت عضلات به طور کلی مفید است. با این حال اگر بیش از حد بر روی برخی از نواحی بدن تمرکز کنید در حالی که از برخی دیگر غافل شوید، ممکن است با عدم تعادل عضلانی مواجه شوید.

عدم تعادل عضلانی می تواند منجر به مشکلات فیزیکی زیر شود:

  • تحرک محدود
  • درد
  • ظاهر نامتعادل

عدم تعادل عضلانی همچنین می تواند منجر به بی ثباتی گردد. این امر می تواند منجر به افزایش خطر آسیب در موارد زیر شود:

  • مفاصل
  • رباط ها
  • تاندون ها
  • استخوان ها
  • ماهیچه ها
  • بافت همبند
تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان.

حرکات اصلاحی بر روی تعادل زنان

تا اینجا متوجه شدید که عدم تعادل چه مشکلاتی را به همراه دارد. در بخش زیر می خواهیم تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان را بررسی نمایید.

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی خانگی با متخصص حرکات اصلاحی مجرب مشورت کنید. برخی از مهم ترین تمرینات اصلاحی برای تقویت تعادل در زنان عبارتند از:

مارچ ایستاده (Standing March)

با ایستادن در نزدیکی یک تکیه گاه محکم به مدت 20 تا 30 ثانیه به آرامی مارچ بزنید.

به مرور زمان می توانید سرعت و سطحی که بر روی آن مارچ می زنید را تغییر دهید.

Standing 3-Way Kicks

روی 1 پا بایستید. به آرامی پای دیگر خود را به سمت جلوی بلند کنید. پای کشیده خود را تا حد امکان صاف نگه دارید و آن را به مرکز برگردانید. سپس همان پا را به آرامی به سمت بیرون ببرید و سپس به سمت پایین برگردانید. در مرحلۀ بعد باید پای خود را در پشت بدن دراز کنید و به سمت پایین بیاورید.

تاثیر تمرینات اصلاحی بر روی تعادل زنان.

Leg Stand (ایستادن بر روی یک پا)

تا زمانی که می توانید روی یک پا بایستید. بهتر 30 ثانیه در این حالت بمانید. به یاد داشته باشید که در نزدیکی یک سطح نگهدارنده محکم این تمرین اصلاحی را انجام دهید تا در صورت عدم تعادل به آن تکیه نمایید.

سپس با پای بعدی این حرکت را انجام دهید. سعی کنید این کار را 3-5 بار روی هر پا انجام دهید.

از آنجایی که انجام این حرکت اصلاحی به مرور زمان ممکن است برایتان آسان‌تر شود، سعی کنید در هنگام انجام آن خود را به چالش بکشید. برای مثال در زمان مسواک زدن، ظرف شستن، صحبت کردن با تلفن و غیره این حرکت را انجام دهید.

Heel-to-Toe Standing or Walking

1 پا را مستقیماً جلوی پای دیگر قرار دهید، به طوری که پاشنه پای جلویی با پنجه پای عقب برخورد کند. تا جایی که می توانید این حالت را حفظ کنید. بهتر است 30 ثانیه در این حالت بمانید.

تاثیر حرکات اصلاحی بر روی تعادل زنان در صورتی که زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی انجام شود به مراتب دو چندان خواهد شد. همچنین متخصص حرکات اصلاحی می تواند به مرور زمان تمرینات اصلاحی پیشرفته تری را متناسب با نیاز شما تجویز کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان