با کمر درد بعد سزارین چه کنیم؟

چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟
چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟
5 آبان 1402
جراحی پا و زانوی پرانتزی چه زمانی باید انجام شود؟
جراحی پا و زانوی پرانتزی چه زمانی باید انجام شود؟
7 آبان 1402
با کمر درد بعد سزارین چه کنیم؟
3.4
(14)

کمر درد بعد سزارین در اکثر مادران رایج است. کمر درد بعد سزارین به دلایل مختلفی از جمله خود زایمان رخ می دهد. خبر خوب این است که راه حل های خود مراقبتی زیادی برای تسکین کمر درد بعد سزارین وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. با این حرکات اصلاحی و خود مراقبتی می توانید از کمردرد بعد سزارین جلوگیری نمایید یا آن را تسکین دهید. در این راهنما نحوه مدیریت کمردرد پس از زایمان را همراه با نکات کاربردی آسان برای مادران جدید بررسی می کنیم.

علل کمردرد بعد از سزارین: آنچه باید بدانید

کمر درد بعد سزارین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای تسکین کمر درد یا پیشگیری از بدتر شدن آن بهتر است ابتدا این دلایل را بشناسید. پس از زایمان بدن شما هنوز مقدار زیادی ریلاکسین دارد. ریلاکسین هورمونی است که مفاصل و رباط های شما را نرم و شل می کند.

نوزاد تازه متولد شده شما هرچند بسیار کوچک است اما هنگام حمل و بلند کردن او فشار زیادی به شما وارد می شود که می تواند منجر به کمردرد شود. هنگامی که به کودک خود شیر می دهید، مطمئن شوید که پشت شما صاف است و احساس راحتی می کنید. بهتر است در هنگام شیر دادن پشت خود را به چیزی تکیه دهید. وضعیت صحیح در هنگام تغذیه کودک می تواند تفاوت زیادی در کاهش کمر درد بعد سزارین ایجاد کند.

به طور طبیعی یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ وزن مناسب می تواند به کاهش احتمال کمردرد بعد از سزارین کمک کند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که سزارین یک جراحی بزرگ است و فقط خود این عمل می تواند برای مدت کوتاهی باعث کمردرد شود. با از بین رفتن اثرات بیهوشی در قسمت پایین کمر، درست در جایی که اپیدورال انجام شده است احساس درد خواهید کرد. اپیدورال نوعی تسکین درد می باشد که به ستون فقرات شما تزریق می شود.

طرز درست بغل کردن نوزاد.

4 درمان های خانگی و تکنیک های اصلاحی برای تسکین کمردرد پس از سزارین

  1. هنگام شیردهی، ایستادن، نشستن و راه رفتن به وضعیت بدن خود توجه نمایید: هنگامی که بدن شما خمیده می شود، به سایر قسمت های بدن نیز فشار وارد می گردد که در نهایت درد کمر را در پی دارد. حرکات اصلاحی پس از زایمان به اصلاح وضعیت بدن کمک می کنند و به کاهش کمر درد منجر می شوند. نوزاد شما روز به روز بزرگتر و به مراتب سنگین تر می شود. از این رو برای جبران وزن اضافی نوزاد در حین حمل سعی کنید از حرکات اصلاحی برای تنظیم وضعیت بدن خود استفاده نمایید. وضعیت بدنی خوب و حرکت‌هایی که توام با احتیاط باشند به کاهش کمردرد بعد سزارین کمک می کنند.
  2. از حرکات ناگهانی خودداری نمایید. زمانی که کودک خود را بلند می کنید یا در آغوش می گیرید، به جای خم کردن کمر قسمت مرکزی بدن خود را درگیر کرده و از باسن خم شوید. هنگام شیردهی از یک بالش برای تکیه کردن استفاده کنید تا وزن واردشده به بازوهای خود را متعادل و از خمیدگی به جلو جلوگیری نمایید.
شیر دادن مادر به فرزندش با وضعیت مناسب.

سایر شیوه ها

  • تمرینات اصلاحی ملایم و سبک انجام دهید: در روزهای اولیه بعد از سزارین قطعا کارهایی که قبلا می‌توانستید انجام دهید محدود خواهند شد. متخصص حرکات اصلاحی پیش از تجویز ورزش ها و تمرینات اصلاحی ابتدا وضعیت و شرایط شما را بررسی می کند.

 شروع حرکات اصلاحی برای کمر درد بعد سزارین قبل از تایید توسط متخصص حرکات اصلاحی می تواند منجر به آسیب بیشتر شود و بهبودی شما را به تاخیر بیاندازد. معمولاً پس از حدود 6 هفته می توانید زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی شروع به انجام تمرینات اصلاحی ملایم کنید. کشش های ساده و حرکات ملایمی که بهتر است برای کمر درد بعد سزارین انجام دهید عبارتند از:

  • پیاده روی
  • Pelvic tilt: در این حرکت سعی کنید به پشت دراز بکشید. زانو های خود را خم نمایید. کف پاها را بر روی زمین بگذارید. در این حرکت کمر خود را مماس با زمین قرار دهید. تقریبا بین 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید.
Pelvic tilt

.

  • کشش های گربه-گاو برای تسکین کمر درد بعد سزارین: در حالی که روی دست ها و زانوها قرار گرفته اید، ماهیچه های شکم را منقبض کنید. در پشت خود قوس ایجاد نمایید. باسن باید به سمت عقب کشیده شود. در نهایت نیز باید نگاه تان رو به جلو باشد.
کشش های گربه-گاو برای تسکین کمر درد بعد سزارین.
  • ژست کودک برای درمان کمر درد پس از سزارین: زانو بزنید و دستان خود را در مقابل خود دراز کنید و روی پاشنه های خود بنشینید.
ژست کودک.
  • چرخش های ملایم کمر: روی دست ها و زانوها قرار بگیرید و به آرامی سر خود را به اطراف بچرخانید تا پاشنه های پاهای خود را ببینید.
  • ژست های یوگا
  • تمرینات کف لگن

اگر در حین ورزش های اصلاحی یا حرکات کششی احساس درد یا ناراحتی کردید، فوراً آن را متوقف کنید. انجام تمرینات اصلاحی و اجرای حرکات کششی با تکنیک های مناسب که در محدوده حرکتی شما باشند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.

تکنیک لیفتینگ برای درمان کمر درد بعد سزارین

  • تکنیک های لیفتینگ: برای این که کمر درد بعد سزارین خود را با حرکات اصلاحی درمان نمایید باید در خم کردن کمر از تکنیک های صحیح لیفتینگ استفاده کنید تا وزن تان در کل بدن توزیع شود و فشار روی کمر کاهش یابد. برای بلند کردن نوزادتان سعی کنید تا از طرف باسن خود خم شوید. همچنین اگر نوزادتان روی زمین است، زانوهای خود را خم کنید تا به تدریج پایین بیایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان