جراحی پا و زانوی پرانتزی چه زمانی باید انجام شود؟

با کمر درد بعد سزارین چه کنیم؟
6 آبان 1402
چه پمادی برای زانو درد خوبه؟ (+مسکن درد زانو)
8 آبان 1402
جراحی پا و زانوی پرانتزی چه زمانی باید انجام شود؟

جراحی پا و زانوی پرانتزی شیوه ای تهاجمی در مقایسه با انجام تمرینات اصلاحی غیرتهاجمی است.

پا و زانوی پرانتزی که گاهی اوقات به آنها «پاهای کمانی» و «زانوهای کمانی» نیز می گویند، بیماری های رایجی هستند که در آنها زانوها هنگام لمس پاها به هم دیگر نمی رسند. ژنوواروم اصطلاح پزشکی پا و زانو پرانتزی است. پا و زانوی پرانتزی نه تنها بر نحوه حرکت شما تأثیر می گذارند بلکه می توانند به ویژه با افزایش سن منجر به درد و ناراحتی مزمن شوند. پاها و زانوهای پرانتزی از ناهماهنگی اندام تحتانی ناشی می شوند که ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی یا آسیب های تروماتیکی رخ دهند.

آیا با وجود علم گسترده و نوظهور حرکات اصلاحی زیر نظر متخصصین باتجربه و تحصیل کرده باز هم جراحی پا وزانوی پرانتزی مرسوم است؟ جراحی پا و زانوی پرانتزی در مقایسه با ورزش های اصلاحی تهاجمی است که عوارض جدی به همراه دارد.

انواع زانو پرانتزی.

آیا می توان بدون جراحی پا و زانوی پرانتزی را اصلاح کرد؟

انجام حرکات اصلاحی اصولی زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی می تواند بدون جراحی پا و زانو پرانتزی را اصلاح کند.

تغییر شکل واروس زانو یک انحراف ساختاری از تراز طبیعی استخوان است. ورزش، کشش، تقویت و حرکات اصلاحی می توانند عضلات و استخوان های شما را قوی تر کنند. همچنین این تمرینات اصلاحی با بازیابی ساختار استخوانی مناسب عملکرد شما را بهبود می بخشند. به طوری که هم ترازی مناسب اندام ها در اثر انجام ورزش های اصلاحی بر کل بدن تأثیر مثبتی می گذارد. ماهیچه ها و تاندون ها در امتداد مسیر مورد نظر خود حرکت می نمایند و کارایی خود را بهینه تر می کنند. با انجام تمرینات اصلاحی برای پا و زانوی پرانتزی رباط هایی که مفاصل را در کنار هم نگه می دارند دیگر تحت فشار تنش قرار نمی گیرند.

افراد مبتلا به پا و زانو پرانتزی که معمولا به مرور زمان ورم مفاصل را نیز تجربه می کنند می توانند برای درمان شرایط خود بدون جراحی از مزایای حرکات اصلاحی بهره مند شوند.

مزایای انجام تمرینات اصلاحی برای پا و زانو پرانتزی.

درمان های جراحی پا و زانوی پرانتزی و عوارض آنها

انواع جراحی پا و زانوی پرانتزی شامل استئوتومی (برش و تغییر شکل استخوان) استخوان درشت نی (استخوان ساق پا)، استخوان ران یا هر دو می باشند. انواع روش های جراحی پا و زانوی پرانتزی بسته به شرایط بیماران ممکن است با عوارض جدی همراه باشند.

خطر ابتلا به عوارض جراحی پا و زانوی پرانتزی به سن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. برخی از مهم ترین عوارض درمان های جراحی پا و زانو پرانتزی عبارتند از:

• لخته شدن خون یا DVT (ترومبوز ورید عمقی): پس از جراحی پا و زانوی پرانتزی ممکن است به دلیل نحوه جریان خون با لخته شدن خون یا DVT (ترومبوز ورید عمقی) مواجه شویم.
  • عفونت زخم: گاهی پس از جراحی پا و زانوی پرانتزی ممکن است زخم ناشی ازجراحی دچار عفونت شود. این عفونت را می توان با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد. با این حال اگر عفونت به عمق مفصل زانو گسترش یابد، ممکن است بیمار به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد. یکی از مهم ترین مزایای حرکات اصلاحی نسبت به جراحی پا و زانوی پرانتزی این است که این تمرینات بدون نیاز به قرص و داروهای شیمیایی می توانند صرفا با شیوه های طبیعی و علمی اقدام به درمان پا و زانوی کمانی کنند.
  • آسیب به اعصاب یا بافت: در طول جراحی این احتمال وجود دارد که رگ خونی، عصب یا رباط اطراف مفصل زانو آسیب ببیند. با این حال این امر چندان شایع نیست و می تواند در طول جراحی ترمیم شود و یا این که بعد از جراحی بهبود می یابد.

مزیت تمرینات اصلاحی بر جراحی پا و زانوی پرانتزی

تمرینات اصلاحی برای درمان پا و زانوی پرانتزی فواید متعددی را به همراه دارند. حرکات اصلاحی با تقویت عضلات به طور کلی وضعیت عملکردی استخوان ها و مفاصل را بهبود می بخشند. همچنین می توانند به کاهش مشکلاتی مانند درد زانو و پا کمک کنند.

عضلات معمولاً به صورت جفت کار می کنند. آنچه در پا و زانوی پرانتزی اتفاق می افتد این است که یکی از آنها ضعیف و بلند می شود، در حالی که دیگری کوتاه و سفت می ماند. عضلات فلکسور – که مفصل را خم می کنند – به احتمال زیاد سفت می شوند.

ورزش های اصلاحی با تمرکز بر عضلات ضعیف هر دو جفت را به تعادل می رسانند. همچنین می توانند به صاف شدن استخوان هایی کمک کنند که ماهیچه ها به آنها متصل می شوند.

ورزش های اصلاحی که ممکن است به بهبود ژنو‌واروم کمک کنند

ورزش های اصلاحی که می توانند بدون جراحی پا و زانو پرانتزی به بهبود این شرایط کمک کنند عبارتند از:

• کشش همسترینگ
  • کشش کشاله ران
  • کشش پیریفورمیس (عضله در ناحیه باسن)
  • تقویت گلوتئوس مدیوس (عضله پهلوی ران)

تمریناتی برای بهبود تعادل

تحقیقات نشان می دهند که داشتن پاها و زانوهای کمانی ممکن است موجب اختلالات جزئی در تعادل شود. برخی از ورزش های اصلاحی برای درمان عدم تعادل در پاها و زانوهای پرانتزی عبارتند از:

• ایستادن روی یک پا
  • ایستادن تاندم

با توجه به مطالب این مقاله علمی متوجه شدید که با انجام تمرینات اصلاحی می توانید بدون جراحی پا و زانوی پرانتزی را درمان کنید. قبل از شروع هر برنامه و تمرین اصلاحی با یک متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید تا مطمئن شوید که این تمرینات با توجه به شرایط شما بی خطر هستند. جراحی پا و زانو پرانتزی آخرین گزینه ای است که باید به آن فکر کنید.