علت درد سمت راست کمر

23 فروردین 1401
علت درد سمت راست کمر
3.7

درد در بالای سمت راست کمر می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. این می‌تواند به آزادی حرکت کمتر منجر شود و انجام کارهای روزانه را سخت کند. این قسمت از پایه گردن شروع می‌شود و تا سمت راست قفسه سینه ادامه می‌یابد. این ناحیه از بدن شامل بالای ستون فقرات قفسه سینه است که به قسمت کوچک پشت ختم می‌شود. علت درد سمت راست کمر اغلب به دلیل مشکلات ستون فقرات ایجاد می‌شود، از جمله: مهره‌ها این استخوان‌های کوچک ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و به قفسه سینه متصل می‌شوند. دیسک‌های ستون فقرات که بین هر مهره قرار دارند، داخل اسفنجی و بیرونی سخت دارند. دیسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام راه رفتن، دویدن یا پریدن، ضربه را جذب کنند. ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها، این‌ها نوارهایی از بافت همبند فیبری هستند که ستون فقرات را در جای خود نگه می‌دارند.

اعصاب، دسته‌ای از الیاف هستند که ارتباط بین مغز، نخاع، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی را تسهیل می‌کنند.

گاهی اوقات، درد در این ناحیه از بدن می‌تواند ناشی از شرایط جدی و بالقوه کشنده باشد، مانند عفونت ستون فقرات، سرطان ریه، آمبولی ریه یا التهاب کیسه صفرا.

اگر کمر درد دارید و تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

درد در قسمت بالای سمت راست می‌تواند مزمن یا حاد باشد. نوع دردی که احساس می‌کنید نیز می‌تواند از تیز و ضربان دار تا مبهم و ضربان دار متفاوت باشد. درد بالای سمت راست کمر ناشی از طیف وسیعی از شرایط است. متخصص حرکات اصلاحی علت، نوع درد و همچنین بهترین درمان برای آن را تعیین می‌کند.

استفاده بیش از حد، کشیدگی عضلات یا آسیب دیدگی

کشیدگی عضله، پیچ خوردگی یا پارگی عضله یا تاندون است که می‌تواند منجر به درد بالای سمت راست کمر شود. فعالیت بیش از حد، یا حرکات تکراری مرتبط با فعالیت‌هایی مانند خم شدن بر روی رایانه یا ورزش‌های سنگین و غیر اصولی می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات شود.

پیچ خوردن ناگهانی یا بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند باعث این عارضه شود. سقوط، برخورد اتومبیل یا ضربه ناگهانی از هر نوعی می‌تواند باعث آسیب از خفیف تا شدید در پشت شود.

آسیب‌های خفیف می‌توانند به شکل کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن، کشش یا پارگی رباط یا اسپاسم باشد. اسپاسم یک انقباض ناگهانی در عضله است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

کاهش دامنه حرکتی در بازو یا شانه

افزایش درد با حرکت شانه، بازو یا پشت

علت درد سمت راست کمر و فشار روی اعصاب نخاعی

فتق دیسک نیز می‌تواند در اثر بلند کردن اجسام سنگین یا جراحات مانند ضربه ناگهانی ایجاد شود. به این حالت لغزش یا پارگی دیسک نیز گفته می‌شود. هنگامی که دیسک کمر پاره می‌شود، ممکن است به اعصاب نخاعی فشار وارد شود. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که داخل نرم دیسک ستون فقرات به بیرون فشار بیاورد و از طریق پارگی در پوشش بیرونی آن بیرون بزند. فتق دیسک بیشتر در ناحیه کمر دیده می‌شود، اما می‌تواند در گردن نیز رخ دهد و باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی کمر شود. آن‌ها ممکن است در افراد دارای اضافه وزن یا در افراد مسن بیشتر رخ دهند. سایر علائم فتق دیسک عبارت‌اند از:

درد بازو یا شانه که ممکن است با سرفه یا عطسه بدتر شود

احساس سوزن سوزن شدن

بی حسی

ضعف عضلانی در بازو یا شانه

شکستگی مهره‌ها

این وضعیت می‌تواند در اثر ضربه ناشی از سقوط، برخورد ورزشی، تصادف اتومبیل یا آسیب‌های دیگر ایجاد شود. شکستگی مهره‌ها باعث شکستگی و احتمالاً تکه تکه شدن استخوان‌های ستون فقرات می‌شود که باعث گیر افتادگی یا سوراخ شدن نخاع یا اعصاب می‌شود. شدت شکستگی مهره‌ها از خفیف تا فاجعه‌بار متغیر است. علاوه بر کمردرد ، علائمی که دارید با توجه به شدت آسیب مشخص می‌شود. آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

گردن درد

اسپاسم عضلانی

ضعف

احساس سوزن سوزن شدن

مشکل در حرکت بازو یا بازوها

فلج شدن

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب تا زمانی که دچار شکستگی فشاری در مهره‌های نخاعی نشوند نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. علائم عبارت‌اند از:

شروع ناگهانی کمردرد

درد شدید هنگام ایستادن یا راه رفتن

کاهش قد

عقب رفتن لثه

گرفتگی دست

ناخن‌های شکننده

علت درد سمت راست کمر – آرتروز

استئوآرتریت (OA) مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر مهره‌های ستون فقرات به مفاصل بدن متصل هستند و این ناحیه از بدن را مستعد ابتلا به آرتروز می‌کند. استئوآرتریت می‌تواند باعث درد بالای سمت راست یا درد در هر نقطه از ستون فقرات شود. این وضعیت گاهی اوقات با اسکولیوز همراه است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

تابش درد در گردن، بازوها یا شانه‌ها

ضعف

بی حسی

گرفتگی عضلات

سفتی، سختی

سندرم درد میوفاشیال (MPS)

MPS باعث درد مزمن در بافت های همبند (فاسیا) که ماهیچه را می‌پوشاند، می‌شود و ممکن است در دیسک‌های بین مهره‌ای ستون فقرات ایجاد شود. درد میوفاشیال اغلب در اثر فعالیت‌های حرکتی مکرر ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد درد در عمق عضله یا درد ارجاعی شود و باعث ایجاد ناراحتی در سایر نواحی بدن شود. علائم عبارت‌اند از:

نقطه حساس در عمق عضله

دردی که به طور مداوم بدتر می‌شود

استرس ، علت درد سمت راست کمر

احساساتی مانند استرس، عصبی بودن و اضطراب می‌تواند باعث کمردرد شود. وقتی استرس را احساس می‌کنید، بدن برای پاسخ جنگ یا گریز آماده می‌شود و خود را برای یک چالش بزرگ آماده می‌کند، حتی اگر نزدیک نباشد. این باعث می‌شود عضلات سفت شوند. همچنین ممکن است این علائم را داشته باشید:

ضربان قلب سریع

سردرد

تنفس سریع و پی در پی

معده عصبی

علت کمر درد

علل غیر معمول

شرایط ریوی از آنجایی که ریه‌ها در نزدیکی قسمت بالای کمر قرار دارند، شرایطی مانند ذات‌الریه یا عفونت‌های تنفسی می‌توانند باعث ایجاد درد در قسمت بالای کمر و سمت راست شوند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث درد در این ناحیه شود، به خصوص اگر متاستاز به ستون فقرات یا قفسه سینه باشد. همچنین اگر یک تومور در ریه به پشت فشار بیاورد، ممکن است احساس درد کنید. آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) نیز می‌تواند باعث درد در سمت راست بالای کمر شود.

بیماری‌های کیسه صفرا. حتی اگر کیسه صفرا در نزدیکی قسمت بالایی کمر قرار ندارد، شرایطی که روی آن تأثیر می‌گذارد، مانند سنگ کیسه صفرا، می‌تواند باعث آسیب بالای کمر شود. این به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود. کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)، یک بیماری بالقوه جدی است که می‌تواند باعث درد در این ناحیه نیز شود. زمانی که التهاب کیسه صفرا درمان نشود، ممکن است باعث پارگی کیسه صفرا شود.

عفونت ستون فقرات. عفونت در ستون فقرات می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. احتمال بروز آن‌ها در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر است. آن‌ها همچنین می‌توانند در نتیجه یک عمل جراحی ایجاد شوند. عفونت‌های ستون فقرات می‌توانند دیسک‌ها، استخوان‌ها یا طناب نخاعی را تحت تأثیر قرار دهند. این نوع عفونت‌ها ممکن است با علائم دیگری مانند بی حسی، لرز، تب یا گزگز همراه باشند.

علائم و علل خاص کمردرد بالای سمت راست و زیر شانه

کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن و اسپاسم می‌تواند بر روی عضلات ذوزنقه‌ای که در وسط تیغه‌های شانه قرار دارند تأثیر بگذارد. این درد بیشتر در وسط قسمت فوقانی کمر احساس می‌شود، اما ممکن است به یک یا هر دو طرف تابش کند.

درد زیر یا نزدیک تیغه شانه می‌تواند چرخش کامل شانه یا حرکت بازو را با دامنه کامل حرکت سخت کند. این نوع درد اغلب به دلیل فشار عضلانی ناشی از استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود. همچنین اگر در وضعیت نادرست بخوابید یا وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر درد در داخل یا زیر تیغه شانه با درمان خانگی ظرف چند روز از بین نرود، ممکن است نشان دهنده شرایط جدی‌تری در ریه‌ها یا کیسه صفرا باشد.

درد بالای سمت راست کمر هنگام تنفس

گاهی اوقات درد در پشت هنگام نفس عمیق بدتر می‌شود. این به این دلیل است که مهره‌های ستون فقرات به قفسه سینه متصل هستند. معمولاً این موضوع جای نگرانی ندارد؛ اما گاهی اوقات، این نوع درد می‌تواند نشانه آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) باشد.

فوریت‌های پزشکی

اگر درد شدید یا همراه با علائم زیر است، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

شروع ناگهانی تنگی نفس

غش یا شروع ناگهانی سرگیجه یا ضعف

افزایش ناگهانی دمای بالای 100 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی‌گراد).

شروع ناگهانی درد شدید قفسه سینه

ضربان قلب سریع یا شروع ناگهانی ضربان قلب نامنظم

سرفه خونی

درمان درد بالای سمت راست کمر

کمردرد اغلب با درمان خانگی در طی چند روز برطرف می‌شود. ممکن است لازم باشد چندین روش درمانی را ترکیب کنید تا بهترین اثر را به دست آورید. این شامل:

داروهای ضد درد OTC داروهای ضد درد مانند NSAIDS یا استامینوفن (تیلنول) می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

گرما و یخ. گرما و سرما درمانی می‌تواند به آرام کردن اسپاسم کمر و رفع گرفتگی کمک کند. سعی کنید از یک بطری آب گرم روی پشت خود استفاده کنید یا در یک حمام گرم بنشینید. کیسه‌های یخ می‌توانند برای التهاب، تورم و درد ناشی از آسیب، رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی مفید باشند.

ورزش. ورزش‌های ملایم، مانند کشش یا چرخاندن شانه، می‌تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند.

ماساژ دادن. ماساژ اطراف گردن و تیغه‌های شانه می‌تواند به کاهش گره‌های عضلانی کمک کند.

استراحت. استراحت در بستر می‌تواند به کمردرد حاد کمک کند، اما باید محدود شود. سعی کنید هر بار چند ساعت استراحت کنید، فقط یک تا دو روز.

عوامل خطر

کمردرد یک اتفاق رایج است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال، چندین فاکتور خطر وجود دارد که ممکن است باعث شود بیشتر اوقات کمردرد در سمت راست یا کمردرد مزمن را تجربه کنید. این شامل:

چاقی یا اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به کمر وارد کند.

ورزش نکردن می‌تواند باعث ضعف عضلات یا ضعف عضلات در پشت و شکم شود.

سن (کمردرد با افزایش سن افزایش می‌یابد)

استرس مزمن یا افسردگی

بلند کردن اجسام سنگین، حرکات مکرر و وضعیت بدنی نامناسب (کارهای پشت میز نیز می‌توانند یک عامل خطر باشند)

کشیدن سیگار باعث کاهش جریان خون در ستون فقرات و زمان بهبودی ناشی از آسیب می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

کمردرد بالا و سمت راست اغلب با درمان خانگی در عرض چند روز برطرف می‌شود. اگر در عرض یک هفته شروع به بهبود نکرد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید برای کمردرد ناشی از آسیب یا درد همراه با علائم دیگر مانند مشکلات جدید روده یا مثانه، ضعف عضلانی، گزگز، بی حسی یا تب به دنبال درمان پزشکی باشید.

کمردرد در سمت راست می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از شرایط باشد. معمولاً این موارد در خانه قابل درمان هستند. کمردرد اغلب با خود مراقبتی در عرض یک هفته برطرف می‌شود. اگر وضعیت در آن بازه زمانی بهبود پیدا نکرد یا از بین نرفت، به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید تا شرایط زمینه‌ای جدی‌تر را بر طرف کنید.