علت درد سمت راست کمر

چرخش لگن چیست
چرخش لگن چیست
18 فروردین 1401
آب درمانی برای رفع مشکلات زانو
آب درمانی برای رفع مشکلات زانو
23 فروردین 1401
علت درد سمت راست کمر
3.8
(508)

درد در بالای سمت راست کمر می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. این می‌تواند به آزادی حرکت کمتر منجر شود و انجام کارهای روزانه را سخت کند. این قسمت از پایه گردن شروع می‌شود و تا سمت راست قفسه سینه ادامه می‌یابد. این ناحیه از بدن شامل بالای ستون فقرات قفسه سینه است که به قسمت کوچک پشت ختم می‌شود. علت درد سمت راست کمر اغلب به دلیل مشکلات ستون فقرات ایجاد می‌شود، از جمله: مهره‌ها این استخوان‌های کوچک ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و به قفسه سینه متصل می‌شوند. دیسک‌های ستون فقرات که بین هر مهره قرار دارند، داخل اسفنجی و بیرونی سخت دارند. دیسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام راه رفتن، دویدن یا پریدن، ضربه را جذب کنند. ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها، این‌ها نوارهایی از بافت همبند فیبری هستند که ستون فقرات را در جای خود نگه می‌دارند.

اعصاب، دسته‌ای از الیاف هستند که ارتباط بین مغز، نخاع، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی را تسهیل می‌کنند.

گاهی اوقات، درد در این ناحیه از بدن می‌تواند ناشی از شرایط جدی و بالقوه کشنده باشد، مانند عفونت ستون فقرات، سرطان ریه، آمبولی ریه یا التهاب کیسه صفرا.

فهرست مطالب

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر کمر درد دارید و تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

درد در قسمت بالای سمت راست می‌تواند مزمن یا حاد باشد. نوع دردی که احساس می‌کنید نیز می‌تواند از تیز و ضربان دار تا مبهم و ضربان دار متفاوت باشد. درد بالای سمت راست کمر ناشی از طیف وسیعی از شرایط است. متخصص حرکات اصلاحی علت، نوع درد و همچنین بهترین درمان برای آن را تعیین می‌کند.

استفاده بیش از حد، کشیدگی عضلات یا آسیب دیدگی

کشیدگی عضله، پیچ خوردگی یا پارگی عضله یا تاندون است که می‌تواند منجر به درد بالای سمت راست کمر شود. فعالیت بیش از حد، یا حرکات تکراری مرتبط با فعالیت‌هایی مانند خم شدن بر روی رایانه یا ورزش‌های سنگین و غیر اصولی می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات شود.

پیچ خوردن ناگهانی یا بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند باعث این عارضه شود. سقوط، برخورد اتومبیل یا ضربه ناگهانی از هر نوعی می‌تواند باعث آسیب از خفیف تا شدید در پشت شود.

آسیب‌های خفیف می‌توانند به شکل کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن، کشش یا پارگی رباط یا اسپاسم باشد. اسپاسم یک انقباض ناگهانی در عضله است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

کاهش دامنه حرکتی در بازو یا شانه

افزایش درد با حرکت شانه، بازو یا پشت

علت درد سمت راست کمر و فشار روی اعصاب نخاعی

فتق دیسک نیز می‌تواند در اثر بلند کردن اجسام سنگین یا جراحات مانند ضربه ناگهانی ایجاد شود. به این حالت لغزش یا پارگی دیسک نیز گفته می‌شود. هنگامی که دیسک کمر پاره می‌شود، ممکن است به اعصاب نخاعی فشار وارد شود. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که داخل نرم دیسک ستون فقرات به بیرون فشار بیاورد و از طریق پارگی در پوشش بیرونی آن بیرون بزند. فتق دیسک بیشتر در ناحیه کمر دیده می‌شود، اما می‌تواند در گردن نیز رخ دهد و باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی کمر شود. آن‌ها ممکن است در افراد دارای اضافه وزن یا در افراد مسن بیشتر رخ دهند. سایر علائم فتق دیسک عبارت‌اند از:

درد بازو یا شانه که ممکن است با سرفه یا عطسه بدتر شود

احساس سوزن سوزن شدن

بی حسی

ضعف عضلانی در بازو یا شانه

شکستگی مهره‌ها

این وضعیت می‌تواند در اثر ضربه ناشی از سقوط، برخورد ورزشی، تصادف اتومبیل یا آسیب‌های دیگر ایجاد شود. شکستگی مهره‌ها باعث شکستگی و احتمالاً تکه تکه شدن استخوان‌های ستون فقرات می‌شود که باعث گیر افتادگی یا سوراخ شدن نخاع یا اعصاب می‌شود. شدت شکستگی مهره‌ها از خفیف تا فاجعه‌بار متغیر است. علاوه بر کمردرد ، علائمی که دارید با توجه به شدت آسیب مشخص می‌شود. آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

گردن درد

اسپاسم عضلانی

ضعف

احساس سوزن سوزن شدن

مشکل در حرکت بازو یا بازوها

فلج شدن

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب تا زمانی که دچار شکستگی فشاری در مهره‌های نخاعی نشوند نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. علائم عبارت‌اند از:

شروع ناگهانی کمردرد

درد شدید هنگام ایستادن یا راه رفتن

کاهش قد

عقب رفتن لثه

گرفتگی دست

ناخن‌های شکننده

علت درد سمت راست کمر – آرتروز

استئوآرتریت (OA) مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر مهره‌های ستون فقرات به مفاصل بدن متصل هستند و این ناحیه از بدن را مستعد ابتلا به آرتروز می‌کند. استئوآرتریت می‌تواند باعث درد بالای سمت راست یا درد در هر نقطه از ستون فقرات شود. این وضعیت گاهی اوقات با اسکولیوز همراه است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

تابش درد در گردن، بازوها یا شانه‌ها

ضعف

بی حسی

گرفتگی عضلات

سفتی، سختی

سندرم درد میوفاشیال (MPS)

MPS باعث درد مزمن در بافت های همبند (فاسیا) که ماهیچه را می‌پوشاند، می‌شود و ممکن است در دیسک‌های بین مهره‌ای ستون فقرات ایجاد شود. درد میوفاشیال اغلب در اثر فعالیت‌های حرکتی مکرر ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد درد در عمق عضله یا درد ارجاعی شود و باعث ایجاد ناراحتی در سایر نواحی بدن شود. علائم عبارت‌اند از:

نقطه حساس در عمق عضله

دردی که به طور مداوم بدتر می‌شود

استرس ، علت درد سمت راست کمر

احساساتی مانند استرس، عصبی بودن و اضطراب می‌تواند باعث کمردرد شود. وقتی استرس را احساس می‌کنید، بدن برای پاسخ جنگ یا گریز آماده می‌شود و خود را برای یک چالش بزرگ آماده می‌کند، حتی اگر نزدیک نباشد. این باعث می‌شود عضلات سفت شوند. همچنین ممکن است این علائم را داشته باشید:

ضربان قلب سریع

سردرد

تنفس سریع و پی در پی

معده عصبی

فیلم تمرین تنفس برای آرامش

علل غیر معمول

شرایط ریوی از آنجایی که ریه‌ها در نزدیکی قسمت بالای کمر قرار دارند، شرایطی مانند ذات‌الریه یا عفونت‌های تنفسی می‌توانند باعث ایجاد درد در قسمت بالای کمر و سمت راست شوند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث درد در این ناحیه شود، به خصوص اگر متاستاز به ستون فقرات یا قفسه سینه باشد. همچنین اگر یک تومور در ریه به پشت فشار بیاورد، ممکن است احساس درد کنید. آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) نیز می‌تواند باعث درد در سمت راست بالای کمر شود.

بیماری‌های کیسه صفرا. حتی اگر کیسه صفرا در نزدیکی قسمت بالایی کمر قرار ندارد، شرایطی که روی آن تأثیر می‌گذارد، مانند سنگ کیسه صفرا، می‌تواند باعث آسیب بالای کمر شود. این به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود. کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)، یک بیماری بالقوه جدی است که می‌تواند باعث درد در این ناحیه نیز شود. زمانی که التهاب کیسه صفرا درمان نشود، ممکن است باعث پارگی کیسه صفرا شود.

عفونت ستون فقرات. عفونت در ستون فقرات می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. احتمال بروز آن‌ها در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر است. آن‌ها همچنین می‌توانند در نتیجه یک عمل جراحی ایجاد شوند. عفونت‌های ستون فقرات می‌توانند دیسک‌ها، استخوان‌ها یا طناب نخاعی را تحت تأثیر قرار دهند. این نوع عفونت‌ها ممکن است با علائم دیگری مانند بی حسی، لرز، تب یا گزگز همراه باشند.

علائم و علل خاص کمردرد بالای سمت راست و زیر شانه

علائم و علل خاص کمردرد بالای سمت راست و زیر شانه

کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن و اسپاسم می‌تواند بر روی عضلات ذوزنقه‌ای که در وسط تیغه‌های شانه قرار دارند تأثیر بگذارد. این درد بیشتر در وسط قسمت فوقانی کمر احساس می‌شود، اما ممکن است به یک یا هر دو طرف تابش کند.

درد زیر یا نزدیک تیغه شانه می‌تواند چرخش کامل شانه یا حرکت بازو را با دامنه کامل حرکت سخت کند. این نوع درد اغلب به دلیل فشار عضلانی ناشی از استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود. همچنین اگر در وضعیت نادرست بخوابید یا وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر درد در داخل یا زیر تیغه شانه با درمان خانگی ظرف چند روز از بین نرود، ممکن است نشان دهنده شرایط جدی‌تری در ریه‌ها یا کیسه صفرا باشد.

درد بالای سمت راست کمر هنگام تنفس

گاهی اوقات درد در پشت هنگام نفس عمیق بدتر می‌شود. این به این دلیل است که مهره‌های ستون فقرات به قفسه سینه متصل هستند. معمولاً این موضوع جای نگرانی ندارد؛ اما گاهی اوقات، این نوع درد می‌تواند نشانه آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) باشد.

فوریت‌های پزشکی

اگر درد شدید یا همراه با علائم زیر است، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

شروع ناگهانی تنگی نفس

غش یا شروع ناگهانی سرگیجه یا ضعف

افزایش ناگهانی دمای بالای 100 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی‌گراد).

شروع ناگهانی درد شدید قفسه سینه

ضربان قلب سریع یا شروع ناگهانی ضربان قلب نامنظم

سرفه خونی

درمان درد بالای سمت راست کمر

کمردرد اغلب با درمان خانگی در طی چند روز برطرف می‌شود. ممکن است لازم باشد چندین روش درمانی را ترکیب کنید تا بهترین اثر را به دست آورید. این شامل:

داروهای ضد درد OTC داروهای ضد درد مانند NSAIDS یا استامینوفن (تیلنول) می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

گرما و یخ. گرما و سرما درمانی می‌تواند به آرام کردن اسپاسم کمر و رفع گرفتگی کمک کند. سعی کنید از یک بطری آب گرم روی پشت خود استفاده کنید یا در یک حمام گرم بنشینید. کیسه‌های یخ می‌توانند برای التهاب، تورم و درد ناشی از آسیب، رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی مفید باشند.

ورزش. ورزش‌های ملایم، مانند کشش یا چرخاندن شانه، می‌تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند.

ماساژ دادن. ماساژ اطراف گردن و تیغه‌های شانه می‌تواند به کاهش گره‌های عضلانی کمک کند.

استراحت. استراحت در بستر می‌تواند به کمردرد حاد کمک کند، اما باید محدود شود. سعی کنید هر بار چند ساعت استراحت کنید، فقط یک تا دو روز.

عوامل خطر

کمردرد یک اتفاق رایج است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال، چندین فاکتور خطر وجود دارد که ممکن است باعث شود بیشتر اوقات کمردرد در سمت راست یا کمردرد مزمن را تجربه کنید. این شامل:

چاقی یا اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به کمر وارد کند.

ورزش نکردن می‌تواند باعث ضعف عضلات یا ضعف عضلات در پشت و شکم شود.

سن (کمردرد با افزایش سن افزایش می‌یابد)

استرس مزمن یا افسردگی

بلند کردن اجسام سنگین، حرکات مکرر و وضعیت بدنی نامناسب (کارهای پشت میز نیز می‌توانند یک عامل خطر باشند)

کشیدن سیگار باعث کاهش جریان خون در ستون فقرات و زمان بهبودی ناشی از آسیب می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

کمردرد بالا و سمت راست اغلب با درمان خانگی در عرض چند روز برطرف می‌شود. اگر در عرض یک هفته شروع به بهبود نکرد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید برای کمردرد ناشی از آسیب یا درد همراه با علائم دیگر مانند مشکلات جدید روده یا مثانه، ضعف عضلانی، گزگز، بی حسی یا تب به دنبال درمان پزشکی باشید.

کمردرد در سمت راست می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از شرایط باشد. معمولاً این موارد در خانه قابل درمان هستند. کمردرد اغلب با خود مراقبتی در عرض یک هفته برطرف می‌شود. اگر وضعیت در آن بازه زمانی بهبود پیدا نکرد یا از بین نرفت، به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید تا شرایط زمینه‌ای جدی‌تر را بر طرف کنید.

گرفتگی عضله کمر سمت راست

علل احتمالی زیادی برای اسپاسم کمر وجود دارد، از جمله وضعیت نامناسب، استفاده بیش از حد از عضلات، رگ به رگ شدن و کشیدگی. افرادی که دچار اسپاسم یا دردهای مکرر می شوند باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنند.

در وضعیت گرفتگی عضله کمری، بیمار معمولاً احساس می‌کند که یک عضله به شدت منقبض شده است و یا درست حرکت نمی‌کند. گاهی حتی ممکن است این گرفتگی، مانند یک درد مبهم باشد که در سرتاسر کمر جا به جا می شود. و یا گاهی ممکن است یک درد شدید در یک مکان خاص باشد و یا حتی هر ترکیبی از هر دو این احساسات دردناک. برخی از افراد همچنین ممکن است احساس کنند که درد ناشی از گرفتگی کمرشان به سایر نواحی مانند باسن یا پاها هم می رسد.

در این مقاله به علل گرفتگی کمر در سمت راست و همچنین پیشگیری، تشخیص و کمک‌های اولیه برای علائم و درمان می‌پردازیم

علت های گرفتگی عضله کمری

اختلال عملکرد کمر اغلب ترکیبی از چند علت است. آسیب، التهاب و ضعف عضلانی همگی می توانند باعث گرفتگی کمر، درد و ناراحتی شوند. بسیاری از این عوامل ممکن است به طور همزمان رخ دهند یا از یکدیگر ناشی شوند.

در برخی افراد، علت ممکن است نسبتاً جزئی باشد، مانند یک فشار خفیف. در افراد دیگر، یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند فتق یا پارگی دیسک ستون فقرات ممکن است باعث به وجو آمدن این درد باشد.

وضعیت بدنی ضعیف

وضعیت نامناسب، به خصوص هنگام نشستن پشت میز یا در ماشین، می تواند عضلات پشت را تحت فشار قرار دهد. این موضوع می تواند باعث گرفتگی های دردناکی شود. برخی از افراد ممکن است وضعیت بدنی خود را برای مقابله با گرفتگی تطبیق دهند تا از درد بیشتر جلوگیری کنند و این موضوع می تواند در دراز مدت راستای قامتی را بیشتر دستخوش تغییر کرده و باعث بدتر شدن درد شود. اگر شما در سمت راست خود احساس درد بیشتری دارید، این موضوع می تواند ناشی از نشستن های یک طرفه شما و انجام کار های سنگین یک طرفه به علت راست دست بودن و یا راست پا بودن شما باشد.

فیلم طریقه استفاده صحیح از موبایل

ضعف عضلانی

طبق بررسی ها در سرتاسر جهان، حدود 25 درصد از بزرگسالان، دارای کمبود فعالیت بدنی هستند.

سبک زندگی کم تحرک می تواند عضلات پشت و سایر نواحی بدن را ضعیف کند. این تضعیف عضلات کمر را وادار به وضعیت های جبرانی برای حفظ راستای قامتی می نماید و این موضوع باعث می شود تا عدم تعادل های عضلانی به وجود آمده، گرفتگی های عضلانی دردناک شود. همچنین نشستن های طولانی مدت یکی دیگر از عوامل ضعف و التهابات عضلانیست که می تواند منجر به گرفتگی های یک طرفه کمر، علی الخصوص در سمت راست شود.اگر ضعف عضلانی توسط متخصص ستون فقرات، علت کمر درد شما تشخیص داده شد، در این بخش با یاد گرفتن  چند تمرین اصلاحی برای کاهش درد کمر خود وقت بگذارید. توجه داشته باشید که این یک تمرین عمومی است و درصورت افزایش درد به متخصص مراجعه کنید.

حرکت کشیدن زانو در شکم:

برای کاهش کمر درد با ورزش با  یک کشش ملایم شروع کنید. تا به انعطف پذیری عضلات این ناحیه و کاهش فشار از روی کمر کمک کند.

فیلم تمرین حرکت کشیدن زانو در شکم در کاهش کمر درد

حرکت حلزونی:

وقتی لگن شما از ثبات مناسبی برخوردار باشه به شما در حفظ راستای صحیح ستون فقرات کمک می کنید.

فیلم تمرین حرکت حلزونی در کاهش کمر درد

حرکت پل زدن:

عضلات باسن از اصلی ترین مرکزی بدن هستند که عملکرد صحیح آن در مراقبت از ستون مهره ها، جلوگیری از  فشار روی مهره های کمری و دیسک های بین مهره ای و همچنین کاهش کمر درد نقش بسزایی دارد.

فیلم تمرین حرکت پل زدن در کاهش کمر درد

حرکت پلانک پهلو:

مرکز بدن ما مانند یک جعبه هست که هر بخش از آن را یک گروه عضلانی تشکیل می دهد. جعبه عضلانی شامل عضلات دیافراگم، عرضی شکمی و مولتی فیدوس (چند سر) که با داشتن عملکرد صحیح  باعث ایجاد ثبات می‌شود. عضلات عرضی شکمی تمرینات مثل پل  به خوبی فعال نمی شود و از طرفی در حفظ ثبات مرکزی و جلوگیری یا کاهش کمر درد نقش مهم دارد.

فیلم تمرین حرکت پلانک پهلو در کاهش کمر درد

حرکت حشره مرده ثابت:

عضلات مرکزی بدن با کاهش فعالیت بدنی ضعیف می‌شوند. از سویی عملکرد صحیح این عضلات نقش مهمی در کاهش فشار از روی ساختارهای غیرفعال ستون مهره ها مثل دیسک های بین مهره ای ، تاندون ها و…  دارد. در نتیجه افزایش قدرت و استقامت این عضلات در پیشگیری از کمر درد و همچنین کاهش آن بسیار مهم است.

فیلم تمرین حرکت حشره مرده ثابت در کاهش کمر درد

استفاده بیش از حد از عضلات و درد بعد از ورزش

استفاده بیش از حد از هر عضله ای می تواند عملکرد آن را مختل کند و آن را دچار گرفتگی، درد و ناراحتی کند. برخی از افراد نیز ممکن است پس از ورزشهای سنگین و یا با فاصله زیاد درد را تجربه می کنند که به عنوان “درد عضلانی تاخیری” شناخته می شود. این امر به ویژه زمانی اتفاق می افتد است که فرد تمرین جدیدی را شروع می کند.

کشیدگی و رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن یا “اِسپرین” در اصطلاح همان آسیب رباط است، در حالی که کشیدگی یا “استرین” پارگی تاندون و یا عضله نامیده می شود. هر دو این آسیب ها می توانند باعث گرفتگی و اسپاسم عضلانی و درد در ناحیه کمر شوند. کشش بیش از حد یا زمین خوردن از علل شایع رگ به رگ شدن و کشیدگی است

اختلالات دیسک

دیسک ها صفحات بین مهره ای در ستون فقرات هستند و آسیب به آنها می تواند علت دیگری برای گرفتگی عضلانی کمر باشند. یکی از شایع ترین انواع آسیب دیسک های مهره ای فتق و یا بیرون زدگی دیسک میباشد که زمانی رخ می دهد که فشار نیرویی باعث شود دیسک از جایگاه خود بیرون آمده و بر روی اعصاب ناحیه فشار وارد کند.

گاهی اوقات ممکن است که این فتق یا بیرون زدگی دچار پارگی نیز شود که در این حالت درد بیشتر می شود. این موضوع نیزمی تواند شبیه به گرفتگی عضلانی در کمر باشد..

پارگی یا فتق دیسک می تواند ورزش یا حرکت را دشوار کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث ضعف عضلانی شود که منجر به اسپاسم کمر می شود.

آرتروز

آرتریت می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود و با گرفتگی عضلانی اشتباه گرفته شود، اما در حقیقت، این درد ناشی از مشکلات مفاصل ستون فقرات است. مانند سایر شرایط دردناک، برخی از افراد مبتلا به آرتریت ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند که می تواند در ادامه  باعث ضعف عضلانی شود.

استئوآرتریت یکی از علل شایع کمردرد و اختلال در عملکرد ستون فقرات است. این عارضه تخریب تدریجی غضروف و استخوان مفاصل را به دنبال دارد. سایر اشکال خودایمنی آرتریت، مانند روماتیسم مفصلی، نیز می توانند بر روی کمر تأثیر بگذارند.

آسیب های عصبی

شرایط یا صدماتی که به اعصاب کمر یا اعصابی که سیگنال‌ها را به پشت منتقل می‌کنند آسیب می‌رسانند، می‌توانند باعث گرفتگی عضلات کمر و درد شوند..

یکی از شایع ترین اشکال آسیب عصبی رادیکولوپاتی است. این اختلال در نتیجه التهاب، فشردگی یا آسیب به ریشه عصبی در ستون فقرات به وجود می آید. رادیکولوپاتی می تواند باعث گزگز و درد شود. برخی از افراد ممکن است احساسی مانند گرفتگی عضلانی را هم تجربه کنند، حتی اگر واثعا عضله دچار گرفتگی نشده باشد.

سیاتیک یکی از رایج ترین اشکال رادیکولوپاتی است. این درد ناشی از فشرده شدن ریشه های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک است و معمولاً باعث ایجاد دردی می‌شود که از باسن فرد شروع می شود و به داخل ساق پا می‌رود، اما درد ممکن است فقط به قسمت پایین کمر نیز سرایت کند.

دیابت، آسیب های نخاعی و برخی شرایط دیگر نیز ممکن است باعث مشکلات عصبی شود که گاهی اوقات می تواند شبیه گرفتگی عضلانی کمر باشد

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نیز می تواند باعث گرفتگی عضلانی کمر شود.

برخی از افراد با منقبض کردن ناخودآگاه عضلات یا تولید آدرنالین بیشتر به استرس پاسخ می دهند. استرس و اضطراب همچنین می تواند انگیزه فرد را کاهش دهد و منجر به عدم فعالیت بدنی شود. همه این عوامل در احتمال گرفتگی عضلانی کمر نقش دارند.

گاهی اوقات، افراد حتی ممکن است پریشانی روانی را به عنوان درد فیزیکی تجربه کنند که تحت عنوان اختلال “جسمانی شدن” شناخته می شود. در این اختلال درد واقعی است، اما ناشی از هیچ شرایط جسمی یا آسیبی نیست.

بدن مثل یک رشته زنجیر به هم متصل هست که اشکال در یک الگوی حرکتی یا یک بخش می تواند باعث یک به هم ریختگی زنجیره وار در بخش های دیگر شود.
لازم هست بدانید تنفس پرتکرار ترین الگویی است که شما در یک شبانه روز انجام میدید؛ ۲۰۰۰۰ تنفس در یک شبانه روز رقم قابل توجهی است!!!
تحقیقات کلینیکی نشان دادن که گاها علت مشکل در کمر شما به علت عملکرد اشتباه عضله ی دیافراگم است.
زندگی پر تنش این روزها باعث تغیر در ریتم تنفس می شود. به شکلی که تنفس های عمقی و شکمی به تنفس های سطحی و سریع و سینه ای تبدیل می شود و این باعث ایجاد استرس در این ناحیه می شود و به دنیال آن شروع درد … .

اصلاح تنفس تان را در این پوزیشن شروع کنید و سعی کنید هر صبح و ظهر و شب تا سه دقیقه تمرین کنید.

فیلم تمرین اصلاح الگوی تنفس در کاهش استرس و اضطراب

اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس باعث می شود بخشی از ستون فقرات فرد از وضعیت طبیعی خود خارج شود و این موضوع می تواند باعث گرفتگی های عضلانی کمر و درد شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

16 Comments

  1. نرگس گفت:

    سلام درد خیلی شدید سمت راست کمر دارم‌مخصوصا موقع خواب انگار سنگ توی کمر و پهلوم بستن احساس سنگینی زبادی دارم قبلا ام ار ای دادم یکی از دیسکها سیاه بود مشکل دفع ادرار هم داشتم شدید شده پشت میز و کامپیوتر هم حیلی زیاد میشسنم توروخدا بگید چکار کنم شبها خواب ندارم از درد ۴۴ سال دارم کارمند و دانشجو هستم کار نشستنی زباد دارم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به موردی که فرمودین باید ارزیابی دقیق از وضعیت کمر، لگن انجام بشه. مدارک پزشکیتون و تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  2. سلام پای راست کمی درد دارم که پایین لگن سمت راست شروع میشه. همیشه یکسان نیست دردش. قابل تحمل است. وقتی بیشتر استراحت ميکنم دردش بیشتر است. وقتی کار انجام می دهم یا تحرک بیشتر دارم درد کمتر ی دارم ممنون از اینکه بررسی ميکنيد

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      دردهای انتشاری میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلات، آسیب دیسک های بین مهرهای و .. باشه باید ارزیابی از وضعیتتون انجام بشه تا بتونیم در خصوص راهکار مناسب راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  3. میلاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    سمت راست کمرم خورد به لبه اپن آشپزخانه و سه روز باعث گرفتگی عضله شدم
    نه کبودی وجود داره نه هم چیزی روز به روز هم بدتر میشه
    آیا امکان خطرناک بودن هم هست یا خوب میشه

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام، وقتتون بخیر
      با توجه به اینکه بعد از گذشت چند روز بهتر نشده
      بهتر است ارزیابی کنیم تا بتونیم راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  4. ابولفضل گفت:

    سلام من بعد از استخر اومدم خونه پهلوی سمت راستم درد گرفت الان حدود ۱۰ ماه درد می‌کنه هر کاری میکنم خوب نمیشه چی کار کنم خسته شدم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به موردی که فرمودین باید ارزیابی دقیق از وضعیت کمر، لگن انجام بشه. علت درد مشخص بشه تا در خصوص راهکار مناسب بتونیم راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  5. سبحانی گفت:

    سلام وقت بخیر من چند روزه حالت یه نقطه در قسمت راست کمرم درد میکنه وقتی راه میرم میخوام بشینم و پاشم و دراز بکشم دردش زیاده ۲۲ سالمه احتیاجی هست به دکتر مراجعه کنم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به موردی که فرمودین باید ارزیابی دقیق از وضعیت کمر، لگن انجام بشه. علت کمر درد مشخص بشه تا در خصوص راهکار مناسب بتونیم راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  6. Amir گفت:

    سلام من فوتبال بازی می‌کردم که تکلیف خوردم و پس از چند روز ناحیه سمت راست کمرم یا میشه گفت لگنم درد گرفت و هر وقت ورزش میکنم درد میگرد چکار کنم که خوب شود؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به موردی که فرمودین باید ارزیابی دقیق از وضعیت کمر، لگن انجام بشه. علت کمر درد مشخص بشه تا در خصوص راهکار مناسب بتونیم راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  7. سید حسن گفت:

    با سلام و وقت بخیر و تبریک سال نو
    احتراما
    من 50 سال سن دارم حدود یک هفته هست سمت راست کمر بالای لگن درد دارم بطوری که در بعضی مواقع ران سمت راست درد میگیره با راه رفتن درد ساکت میشه به محث ایستادن در جا ب مدت چند دقیقه شروع میشه ودر هنگاه خواب باید پا ها را بصورتی که در پهلو خوابیدم بغل کنم تا درد ساکت بشه یا با قوض کردن درد کم میشه خواهشمند است راهنمای بفرمایید
    سپاس از جنابعالی

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      علت درد کمر میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلانی، آسیب دیسک هاو مهره های کمری باشه
      باید ارزیابی دقیق انجام بشه تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر کمکتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان