آب درمانی برای رفع مشکلات زانو

علت درد سمت راست کمر
علت درد سمت راست کمر
21 فروردین 1401
ورزش برای قوز و افتادگی شانه
ورزش برای قوز و افتادگی شانه
25 فروردین 1401
آب درمانی برای رفع مشکلات زانو
4.3
(14)

آب درمانی یا هیدروتراپی، یک روش درمانی است که برای رفع درد و تسریع روند بهبودی افرادی که از عارضه‌های مفصلی-عضلانی، مخصوصا درد در زانوها رنج می‌برند، بسیار مفید می‌باشد. آب درمانی محدود به انجام تمرینات ورزشی در آب نیست. بلکه روش‌های متفاوت دیگری نیز، در زمره‌ی آب درمانی قرار می‌گیرند. روش‌هایی مانند دوش گرفتن، پاشویه، بخور و استنشاق بخار، کمپرس آب گرم و سرد و غیره. در این مقاله، آب درمانی برای رفع مشکلات زانو و انواع روش­های آب درمانی زانو، از قبیل دوش آب گرم، حمام بخار، کیسه ­ی آب و حرکات اصلاحی در آب بررسی شده است. در ادامه به معرفی برخی از روش‌های آب درمانی برای مشکلات زانو می‌پردازیم.

دوش گرفتن برای تسکین درد زانو

قانون کلی در انواع دوش‌های ملایم بدین گونه است که، با شلنگ یا سطل انجام می‌گردد. همچنین آب باید آرام بر روی پوست ریخته و از اطراف به سمت قلب هدایت شود. همچنین به یاد داشته باشید، این روش درمانی در زمان قاعدگی و در افراد مبتلا به عفونت‌های ادراری و مثانه‌ی تحریک پذیر، نباید انجام شود.

انواع مختلفی از دوش گرفتن، در آب درمانی وجود دارد. که در اینجا نحوه‌ی دوش گرفتن برای زانو را تشریح می‌نماییم.

دوش زانو در آب درمانی به این صورت است که آب از انگشت کوچک پا، در راستای قسمت بیرونی ساق پاها، به طرف زانو جریان پیدا می‌کند.  سپس آب دوباره از قسمت داخلی ساق پا به سمت انگشتان باز می‌گردد. این فرآیند برای هر دو پا باید انجام گیرد. از فواید دوش زانو، می‌توان به تسکین درد، گرفتگی و التهاب زانو، بهبود رگ‌های واریسی، درمان میگرن و سردرد، رفع فشار خون پایین و بی‌خوابی اشاره کرد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

آب درمانی برای رفع مشکلات زانو با سونا و حمام بخار

قرار گرفتن در سونا و حمام بخار، منجر به سم زدایی و دفع مواد زائد از بدن می‌گردد. همچنین این فرآیند آب درمانی، با تحریک جریان خون و افزایش ضربان قلب، در تنظیم و تعادل سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. در نتیجه‌، این موارد با تاثیر بر ترشح هورمون‌ها به تسکین درد و التهاب زانو و مفاصل منجر می‌گردد. قابل ذکر است که در سونا، سموم با سرعت بیشتری دفع می‌شوند. در حمام بخار نیز استنشاق هوای مرطوب، بر بهبود دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارد.

البته تاثیر و فایده‌ی سونا و حمام بخار یکسان است. پس با توجه به در دسترس بودن و ترجیح شخصیِ خود، می‌توانید یکی را انتخاب نمایید.

مالش سرد برای تسکین درد زانو

هنگامی که درد زانو به علت اختلال گردش خون یا عفونت مفاصل ایجاد می‌شود؛ از این روش آب درمانی می‌توانید بهره ببرید. ابتدا یک پارچه را با آب سرد خیس کنید. سپس سریع و با فشاری متعادل، بر روی مفصل زانو بکشید.

زانوبند پارچه‌ای برای کاهش درد

آب درمانی برای رفع مشکلات زانو

در موقعیتی آرام و بی حرکت قرار بگیرید. سپس یک پارچه‌ی کتانی را با آب سرد یا گرم (با توجه به نظر پزشک) خیس کنید و و مانند یک زانوبند، به دور زانو ببندید. اکنون پارچه‌ی خیس را با یک پارچه‌ی کتانی خشک دیگر، بپوشانید. به طور معمول پس از بستن زانو، یک ملحفه نیز به دور بیمار بپیچید و ۴۵-۶۰ دقیقه استراحت کنید. اگر هدف تعریق بیمار است، می‌توانید تا سه ساعت نیز به این حالت صبر کنید.

توجه کنید که پارچه‌ی خیس را آنقدر محکم نبندید که فشار زیادی به زانو وارد شود. همچنین اگر در طول استراحت، احساس گرما در موضع از بین رفت، با کمپرس یا بطری آب گرم، گرما را به محل بازگردانید.

زانوبند، در بهبود تورمِ ناشی از آرتروز زانو، بسیار تاثیر گذار است. با این حال اگر با بستن زانوبند احساس ناخوشایند یا درد پیدا می‌کنید، از این روش صرف نظر نمایید.

کیسه‌ی آب برای تسکین درد زانو

آب درمانی برای رفع مشکلات زانو

کیسه‌ی آب گرم : یک پارچه‌ی تمیز را در آب گرم یا جوشانده‌های گرم با خاصیت ضد التهابی، بخیسانید. سپس پارچه را برداشته و روی موضع دردناک در زانو قرار دهید. از جوشانده‌های گیاهی مفید می‌توان به بخارپز کردن تخم علف یا آرد گل خردل گرم یا فانگو، اشاره کرد.

کیسه‌ی آب سرد : ضمادهای سرد را تهیه کنید و در پارچه بپیچید و روی زانو قرار دهید. همچنین می‌توانید یک کیسه از یخ‌های خرد شده تهیه کنید و هر یک دقیقه یک بار، چهار مرتبه به صورت موضعی استفاده کنید. این روش برای بهبود کشیدگی، رگ به رگ شدن و تورم ناشی از آرتروپاتی ثمربخش می‌باشد.

تمرینات ورزشی در آب

از معمول‌ترین روش‌های آب درمانی، انجام تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی در آب است. در آب به دلیل کاهش وزن و فشار وارد شده بر زانو، دامنه‌ی انجام حرکات اصلاحی بسیار گسترده‌تر می‌باشد. در ابتدا متخصص، با توجه به نوع عارضه و مشکلات بیمار، تمرینات خاصی را برای وی تجویز می‌نماید. از بهترین تمرینات ورزشی در آب، برای تسکین و بهبود مشکلات زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• راه رفتن در آب

• کشش عضلات در آب

• راه رفتن روی تردمیل در آب

• تمرینات فعال مانند گرم کردن و دیگر نرمش‌ها در آب

• پایداری و تثبیت مرکزی بدن

به عنوان سخن پایانی، به یاد داشته قبل از انجام هر گونه روش آب درمانی، حتما با متخصص مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان