تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی

بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران
بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران
2 فروردین 1402
کسانی که دیسک گردن دارند
کسانی که دیسک گردن دارند
5 فروردین 1402
تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی
0
(0)

درست همانطور که فولاد تقویت شده می تواند وزن بیشتری را نسبت به یک ورق آلومینیوم تحمل کند، عضلات کمری قوی و سالم نیز می توانند بسیار بهینه و کارامد تر از عضلات کمری ضعیف از ستون فقرات محافظت کنند. تقویت این عضلات از طریق تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات تقویتی کمر نه تنها به جلوگیری از آسیب و یا به حداقل رساندن شدت آسیب کمک می کند، بلکه می تواند به تسکین درد ناشی از بسیاری از عارضه های مرتبط با کمر نیز کمک کند. حال تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن چیست؟

نقش عضلات کمر بر تقویت ستون فقرات

بدن انسان دارای یک مرکز ثقل است که با برقراری تعادل بین عضلات و استخوان ها، به حفظ تا یکپارچگی ساختارها کمک می کند و از آنها در برابر آسیب محافظت کند. در کمردرد غیراختصاصی، این تعادل بر هم می خورد و بین فشارهای وارد بر ستون فقرات که ناشی از فعالیت های روزمره است و میزان قدرت و عملکرد عضلات ستون فقرات اختلال به وجود می آید. شیوع کمردرد در میان بزرگسالان 15 درصد گزارش شده است و این درصد بسته به سن، جنسیت، تحصیلات و شغل ممکن است متفاوت باشد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

کمردرد مزمن غیر اختصاصی چیست؟

کمردرد مزمن غیراختصاصی به دردی گفته می شود که بیش از 12 هفته طول بکشد و بیمار نتواند هیچ علت خاصی مانند عفونت، آرتریت، شکستگی، اسپوندیلولیستزیس و غیره را برای آن پیدا کند. معمولاً کمردرد مزمن غیراختصاصی به دلیل اعمال سنگین بدنی مانند وزنه برداری، حرکات مکرر و وضعیت ایستای طولانی مدت اتفاق می افتد. مشخصه کمردرد مزمن غیراختصاصی درد شدید است که با تلاش و فعالیت بدتر می شود و با استراحت تسکین می یابد. در برخی موارد ممکن است رگ به رگ شدن یا کشیدگی بیش از حد رباط یا عضلات علت بروز آن باشد.

علت های احتمالی بروز کمردرد مزمن غیر اختصاصی

استقامت عضلات عمیق تنه که مسئول حفظ ثبات ستون فقرات هستند، در بیماران مبتلا به کمردرد در مقایسه با افراد بدون کمردرد کمتر است. تحقیقات نشان داده اند که استقامت ضعیف عضلات تنه ممکن است باعث ایجاد فشار بر ساختارهای کمری و بالطبع باعث ایجاد کمردرد شوند. در موارد دیگر علت ممکن است یک مشکل جزئی در دیسک بین دو مهره یا یک مشکل جزئی در مفاصل فاست کوچک بین دو مهره باشد. همچنین ممکن است مشکلات جزئی دیگری در ساختارها و بافت های کمر وجود داشته باشد که منجر به درد می شود.

خواص آب درمانی یا هیدروتراپی چیست؟

 هیدرو به معنی آب است بنابراین هیدروتراپی را می توان آب درمانی یا استخر درمانی نیز نامید. گرما و شناوری می‌تواند با اثر بر گیرنده‌های حرارتی و گیرنده‌های مکانیکی، گیرنده‌های درد را مسدود کرده و تأثیر مثبتی بر بخش‌های مختلف ستون فقرات داشته باشد. درواقع می توان گفت که آب دارای خواص زیادی است که به آن توانایی التیام بخشی می دهد.

  آبدرمانی می تواند گرما و انرژی را ذخیره و حمل کند.

  آب نمی تواند به شما آسیب برساند.

  آبدرمانی می تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

 . آب اثرات تسکین دهنده، آرام بخش و ریلکسی بر افراد دارد

  ورزش در آب، وزن را از روی مفصل دردناک برمیدارد و در عین حال مقاومت خفیفی را  نیز ایجاد می کند.

برخی دیگر از خواص آب که میتواند بر تسکین درد موثر باشد شامل موارد زیر است:

1. شناوری: شناوری نیروی گرانش را کاهش می دهد و مقاومتی را ایجاد می کند که می توان از آن برای تقویت عضلات استفاده نمود.

2. فشار هیدرواستاتیک: فشار هیدرواستاتیک فشاری است که آب بر جسم غوطه ور وارد می کند. این فشار در عمق آب به بیماران اجازه می دهد تا ورزش را راحت تر انجام دهند.

3. ویسکوزیته: ویسکوزیته باعث ایجاد مقاومت در برابر تمام تمرینات فعال می شود.

4. کشش سطحی: کشش سطحی مقاومت سطحی آب را افزایش می دهد اجازه استفاده از تجهیزات شناوری در سطح آب را ممکن می سازد.  

تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی چیست

ورزش‌های کششی و تقویتی یکی از تمرینات مفید برای کمردردهای مزمن غیر اختصاصی و همچنین برای کاهش درد در حین ورزش است. اگر این تمرینات در آب انجام شود، خواص آب  می تواند باعث تسکین درد، کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، تقویت عضلات ضعیف، بهبود گردش خون، ایجاد مقاومت و بهبود تعادل و هماهنگی شود. علاوه بر این، ترکیبی از خاصیت شناوری و مقاومت آب، حرکت مفصل را آسان‌تر کرده و ناتوانی‌ها را نسبت به خشکی کاهش می‌دهد. همچنین این طور به نظر می رسد که تمرینات در آب می تواند بر فاکتورهای بهبود کیفیت زندگی مانند پیشگیری از افسردگی نیز تاثیرگذار باشد.

در کمردرد مزمن غیراختصاصی مشکل یا اختلال خاصی وجود ندارد که بتوان آن را علت درد تشخیص داد، اما آبدرمانی، می تواند ناراحتی را تسکین ‌و توانایی های جسمانی را ارتقا دهد. به عنوان مثال استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و شل کننده عضلات در طولانی مدت، می تواند عوارض جانبی مختلفی را به دنبال داشته باشد. همچنین بیمارانی که فقط تحت درمان دارویی هستند، به احتمال قوی تر، بیشتر در معرض عود دوباره و بدتر شدن عملکرد ستون فقرات قرار دارند. این موضوع می تواند بعد ها منجر به تغییرات دژنراتیو و تخریبی در ساختارهای ستون فقرات می شود. از طرف دیگر آبدرمانی فرصتی برای درمان طبیعی بدن است که به وسیله آن می توان کمردرد مزمن غیر اختصاصی را به طور موثر مدیریت کرد.

بررسی پژوهشی در رابطه با تاثیر آب درمانی بر کمردرد مزمن غیراختصاصی

برای پی بردن به اثربخشی آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی می خواهیم امروز پژوهشی در این زمینه را با هم بررسی کنیم.

هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات مبتنی بر آب درمانی بر کمردرد مزمن غیراختصاصی بود. کمردرد سومین عرضه شایع در سراسر جهان است. از آنجایی که سبک زندگی امروزه به دلیل بالا بودن رقابت های شغلی دستخوش تغییرات زیادی شده است، تمایل افراد برای نادیده گرفتن مسائل مربوط به سلامت جسمانی از جمله سلامت ستون فقرات نیز افزایش یافته است. کاهش خودمراقبتی و عدم انجام تمرینات بدنی باعث بالا رفتن آمار کمردرد های مزمن در سرتاسر دنیا شده است. بنابراین مداخله به منظور تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی و همچنین تقویت عضلات و بهبود کیفیت زندگی از جمله موارد ضروری در دنیای امروز محسوب می شود.

تحقیقات گذشته نشان داده اند که  بسیاری از پروتکل‌های ورزشی مانند ورزش هوازی، تمرینات ثبات کمر، ورزش با توپ سوئیسی، تنها تمرینات تقویتی برای عضلات مرکزی تنه هستند که به طور معمول برای کمردرد مزمن غیر اختصاصی استفاده می‌شوند. از این رو در تصمیم برآن شد که در این مطالعه بررسی تأثیر آب درمانی در کمردرد مزمن غیراختصاصی نیز بررسی شود.

در این پژوهش 30 شرکت کننده با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به طور مساوی به دو گروه تقسیم شدند. گروه A تحت درمان معمولی قرار گرفت و گروه B تحت تمرینات آب درمانی.

تمرینات انجام شده به وسیله گروه A به شرح زیر بود:

1. ماساژ کیسه آب داغ به مدت 15 دقیقه.

2. تمرینات استاتیک کمر

3. تمرینات کششی

4.تمرینات تقویت کننده عضلات کور یا مرکزی

5. موارد توصیه شده برای انجام کارهای روزانه به صورت ارگونومیک برای اصلاح پاسچر یا وضعیت بدنی

تمرینات گروه B در استخر انجام شد و شامل موارد زیر بود:

  1. تمرینات کششی برای لگن و کمر در حالت ایستاده

2. تمرینات تقویتی شکم، باسن، تنه، کمر و اندام تحتانی.

در انتهای این برنامه های تمرینی از هر دو گروه تست های لازم برای اندازه گیری دامنه حرکتی، قدرت عضلانی و تست های مرتبط با فاکتورهای درد گرفته شد.

نتیجه بررسی پژوهش تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی

این مطالعه در انتها مشخص کرد که درمان های مرسوم و آب درمانی هر دو مانورهای موثری برای کمردرد مزمن غیراختصاصی هستند و در هر دو گروه Aو B بهبود وضعیت اتفاق افتاد. نکته حایز اهمیت این بود که در گروه A چند ماه پس از قطع تمرینات، عود دوباره کمر درد مشاهده شد. همچنین افرادی که تحت تمرینات آب درمانی قرار گرفته بودند، در مقایسه با افراد درمان معمولی سریعتر بهبود یافتند. بنابراین، بهبود قابل توجهی در افرادی که تحت درمان مرسوم و آب درمانی قرار گرفتند، وجود داشت. مطالعه حاضر به این نتیجه رسید که هر دو گروه درمان معمولی و آب درمانی تسکین قابل توجهی از درد را نشان می دهند، اما آب درمانی در تسکین درد سریعتر عمل می کند و بازگشت دوباره درد را نیز بیشتر به تاخیر می اندازد.

برای مطالعه بیشتر

معیارهای ورود و خروج از روند تحقیق:

بیماران بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. رضایت نامه کتبی از شرکت کنندگان گرفته و کل مطالعه برای آنها توضیح داده شد. ارزیابی دقیق اسکلتی عضلانی برای غربالگری افراد انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه به شرح زیر بود:

1. افرادی که از نظر بالینی به عنوان کمردرد مزمن غیر اختصاصی تشخیص داده شده اند،

2. هر دو جنس

3- گروه سنی 20 تا 45 سال

4. شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در مطالعه بودند

5. شناگران.

معیارهای خروج به شرح زیر بود:

1. افرادی که دلایل خاصی برای کمردرد داشتند

2.ابتلا به بیماری های سیستمیک مانند: اختلالات عصبی، آتاکسی، اختلالات تنفسی، اختلالات قلبی

3-افراد مبتلا به هیدروفوبیا.

مزمن غیراختصاصی شد، اما این تفاوت در مقایسه با برنامه فیزیوتراپی چندوجهی به تنهایی تفاوت معنی داری نداشت. .

ناتوانی، وضعیت سلامت، قدرت و استقامت عضلانی و دامنه حرکتی کمر به طور قابل توجهی به سطح مشابهی در هر دو گروه مداخله بهبود یافت. ترموتراپی همیشه باید قبل از موبیلیزاسیون استفاده شود و MET نوعی بسیج است. بسته های مرطوب داغ درد را تسکین می دهد، ماهیچه ها را با گشاد شدن عروق آرام می کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان