دستگاه تشخیص کف پای صاف

درمان کف پای صاف در کودکان
درمان کف پای صاف در کودکان
24 اسفند 1400
درمان پای پرانتزی با دستگاه
درمان پای پرانتزی با دستگاه
29 اسفند 1400
دستگاه تشخیص کف پای صاف
4.3
(6)

کف پای صاف عارضه‌ای است که سلامت بزرگسالان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و عوارض متعددی از قبیل کمر درد، پا درد، خستگی مفرط عضلانی، تغییر شکل انگشتان پا، از تراز خارج شدن زانوها و لگن را نیز ایجاد کند. پس در صورت مشکوک بودن به این عارضه و جلوگیری از تشدید عوارض، باید به متخصص مراجعه نمود. در این مقاله به بررسی دستگاه های تشخیص کف پای صاف پرداخته شده است؛ و انواع دستگاه های اسکن کف پا معرفی و با یکدیگر مقایسه شده اند.

برای تشخیص کف پای صاف، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به علائم ظاهری، تست‌های بالینی و دستگاههای مخصوص اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی دستگاه تشخیص کف پای صاف می‌پردازیم.

دستگاه تشخیص کف پای صاف

دستگاهی که برای تشخیص کف پای صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعی اسکنر است که با آنالیز مرکز ثقل و توزیع فشار کف پا، اختلالات پا را تشخیص می‌دهد. این اسکنرها انواع مختلفی دارند :

• اسکنر نوری کف پا

• اسکنر فشاری کف پا

• دستگاه آنالیز گیت یا تحلیل گام

• اسکنر سه بعدی کف پا

اسکنر نوری کف پا

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

ساده‌ترین دستگاه تشخیص کف پای صاف، اسکنرهای نوری هستند. این اسکنرها از یک سطح شیشه‌ای، دوربین و منبع نور ساخته شده‌اند و تقریبا شبیه به دستگاه‌های اسکن کاغذ کار می‌کنند. به این شکل که مراجعه کننده، بر روی صفحه‌ی شیشه‌ای دستگاه، ثابت می‌ایستد تا کف پا اسکن شود. توسط اسکنرهای نوری، وضعیت و نوع قوس کف پا و ابعاد دقیق، برای ساخت کفی و کفش طبی، تعیین می‌شود.

از دیگر کاربردهای این نوع اسکنر می‌توان به شناسایی نقاط پر فشار کف پا، توسط رنگ تصاویر اشاره کرد. بدین صورت، قسمتی که به رنگ سفید نزدیک‌تر است یعنی آن ناحیه از کف پا، فشار و وزن بیشتری را متحمل شده است‌.

اسکنر نوری برای تشخیص کف پای صاف و سایز دقیق پا بسیار کاربردیست؛ اما دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد :

• عدم استفاده در حالت داینامیک (آهسته راه رفتن)

• دقت و کیفیت نسبتا پایین در ارائه نقاط پر فشار

• کاربردی نبودن برای آنالیز کف پای مبتلایان به دیابت

• عدم تشخیص کف پای صاف منعطف از کف پای صاف فیکس

• نداشتن نمودارهای تحلیلی

اسکنر فشاری کف پا

اسکنرهای فشاری در طول‌های متفاوت، ارتفاع ۱۰ میلیمتر و عرضی حدود ۴۰ سانتیمتر ساخته می‌شوند؛ و معاینه بیمار به دو حالت ایستایی (ثابت ایستادن) و یا داینامیک (آهسته قدم برداشتن) امکان پذیر است. سطح اسکنرهای فشاری با هزاران سنسور پوشیده شده که فشار وارده از سطح زمین و توزیع آن بر کف پا را آنالیز می‌کنند. در نتیجه‌ی این بررسی، اطلاعاتی دقیق، از جزئیاتی مانند ساختار اسکلتی پاها، شدت قوس کف پا (کف پای صاف، نرمال یا قوس بیش از حد)، ناهنجاری‌های حرکتی و نقاط تحت فشار مضاعف نیز، به متخصص ارائه می‌شوند. اسکنرهای فشاری از کیفیت و دقت بیشتری نسبت به اسکنرهای نوری برخوردار هستند.

قابل ذکر است که ارائه‌ی داده‌ها و نمودار در این دستگاه به صورت تخصصی می‌باشد و باید توسط متخصصِ آموزش دیده، تفسیر شوند.

دستگاه آنالیز گیت یا تحلیل گام

برای معاینه‌ی کامل کف پا، از جمله تشخیص کف پای صاف، می‌توان از نوع پیشرفته‌ی اسکنرهای فشاری، به نام دستگاه آنالیز گیت یا تحلیل گام، بهره برد. این دستگاه‌ها قادر هستند که الگوی دقیقی از راه رفتنِ مراجعه کننده را با بررسی قدم‌های او، ارائه کنند.

دستگاه آنالیز گیت، افزون بر قابلیت‌های اسکنر فشاری، می‌تواند اختلاف فاز و فاصله‌ی بین پاها، طول گام‌ها، جابجایی مرکز ثقل بدن و نمودارهای حرکتی را نیز، در اختیار متخصص قرار دهد. همچنین اسکن کف پا توسط این دستگاه، با مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

در مجموع مزیت و برتری‌ اسکنرهای فشاری و دستگاه‌های آنالیز گیت، نسبت به اسکنرهای نوری به شرح زیر است :

• امکان اسکن حتی در حالت داینامیک یا قدم آهسته

• مناسب برای بیماران دیابتی برای تشخیص نقاط مستعد زخم

• ارائه تصاویر، با کیفیت بالاتر و اطلاعات دقیق‌تر از قسمت‌های مختلف پا و تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی

• تشخیص توزیع نامناسب فشار بر کف پا

• تشخیص و بررسی جابجایی مرکز ثقل در کف پا

• ارائه‌ی نمودارهای حرکتی با دقت بالا

• بررسی مشکلات زانو و لگن

اسکنر سه بعدی تشخیص کف پای صاف

استفاده از اسکنر سه بعدی کف پا بدین صورت است که مراجعه کننده پای خود را بر روی آن می‌گذارد و چند ثانیه صبر می‌کند تا لیزر، تمام کف پا را اسکن کند؛ سپس خروجی این دستگاه به شکل یک مدل سه بعدی، در دیتابیس ذخیره می‌شود.

ویژگی خاص اسکن سه بعدی این است که می‌تواند در حالت‌های نشسته، ایستاده، بدون وزن و یا با نصف وزن بررسی را انجام دهد. این دستگاه ارتفاع قوس کف پا را بسیار دقیق بررسی کرده و به صورت خودکار نوع قوس کف پا را تشخیص می‌دهد. همچنین اطلاعات جامعی را درباره‌ی ابعاد کف پا در اختیار پزشک می‌گذارد. قابل ذکر است که لیزرِ این دستگاه هیچ عوارضی در پی نخواهد داشت.

با تمام این ویژگی‌ها، نقاط ضعف این مدل از اسکنر نسبت به دو مدل قبلی، عدم امکان تست در حالت داینامیک و عدم تشخیص ناهنجاری‌‌های ساختاری پا می‌باشد.

سخن آخر

همان طور که می‌دانید تشخیص به موقع و دقیق کف پای صاف، از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبق توضیحات، بهترین دستگاه‌ برای تشخیص کف پای صاف، اسکنرهای فشاری و دستگاه آنالیز گیت هستند؛ که اطلاعات کافی و جامعی را در اختیار متخصص قرار می‌دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان