آب درمانی برای تنگی کانال نخاعی
عوارض قوز کمر
11 آبان 1401
3.7

آشنایی با قوز پشتی و راه درمان آن اولین قدم برای برطرف کردن این اختلال است. ما از طریق شناخت قوز پشتی و روش‌های درمان این عارضه می‌توانیم از پیشرفت بیشتر آن جلوگیری کنیم. ضمن اینکه به این صورت قادر خواهیم بود بهترین روش درمان قوز پشتی را انتخاب کرده و به کار ببندیم. در ادامه با قوز پشتی و روش‌های رفع این اختلال اسکلتی آشنا می‌شویم.

قوز پشتی چیست؟

پس قوز پشتی چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟ قوز پشتی یک اختلال شایع اسکلتی است که با برآمدگی در ناحیه بالای کمر شناخته می‌شود. این عارضه موجب می‌شود انحنای طبیعی ستون فقرات دچار اختلال شده و بدن فرم بد و غیرطبیعی به خود بگیرد. به دلیل تاثیر بد قوز پشتی در ظاهر افراد و نیز اثرات آن بر سلامتی‌شان توصیه می‌شود با شناخت به موقع قوز پشتی و راه درمان آن، هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این عارضه اقدام شود‌.

روش تشخیص قوز کمر

برای تشخیص قوز کمر می‌توان ابتدا علائم ظاهری را بررسی کرد. به طور معمول این اختلال خود را با علامت‌های زیر نشان می‌دهد:

• کوتاهی قامت
  • سر رو به جلو
  • گرد شدن و افتادگی شانه‌ها
  • احساس کشیدگی در عضلات ناحیه پشت
  • گرفتگی عضلات ستون فقرات
  • انعطاف‌پذیری اندک ستون فقرات
  • احساس درد وخستگی
  • اختلال در تنفس

تشخیص قوز کمر با بررسی این نشانه‌ها به صورت اولیه امکان‌پذیر است. برای تشخیص دقیق‌تر ناهنجاری‌های ستون فقرات، پزشک متخصص از روش‌های مختلف چون به کارگیری صفحات شطرنجی و عکس‌برداری با اشعه ایکس استفاده می‌کند.

عوارض قوز کمر

عوارض قوز کمر عمدتا مواردی را شامل می‌شود که با عنوان علائم این عارضه شناخته می‌شوند. گردی شانه‌ها، کوتاه شدن قد، جلو آمدن سر، درد در ناحیه ستون فقرات، گرفتگی عضلات پشت، خستگی و مشکلات تنفسی از جمله عوارض قوز کمر به شمار می‌رود.

کمردرد مزمن نیز یکی از عوارض قوز کمر است. انحنای غیرطبیعی ستون فقرات معمولا با درد و ناراحتی در ناحیه کمر همراه است. ضمن اینکه قوز پشتی ممکن است به بروز بی‌حسی در بازوها و پاها منجر شود. در موارد شدیدتر امکان مشاهده علائمی چون بی‌اختیاری ادراری نیز وجود دارد.

روش‌های درمان قوز پشتی

شناخت قوز پشتی و راه درمان آن کمک می‌کند تا از پیشرفت این عارضه جلوگیری شده و درمان آن با سرعت بیشتری صورت بگیرد. در این بخش با برخی از روش‌های موثر در پیشگیری و درمان قوز پشتی آشنا می‌شویم.

تغذیه مناسب

گاهی ایجاد قوز پشتی و راه درمان آن به نوع تغذیه ارتباط دارد. سوءتغذیه می‌تواند به شکل‌های مختلف موجب اختلال در ستون فقرات و بروز مشکلاتی چون قوز پشتی شود. تغذیه نامناسب ممکن است باعث اضافه وزن شده و فشار وارده بر ستون فقرات را افزایش دهد. همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی استخوان‌ها، مفاصل و عضلات را ضعیف کرده و سلامتی ستون فقرات را دچار مشکل می‌کند. با انتخاب تغذیه مناسب می‌توان عوامل موثر در بروز قوز پشتی ناشی از سوءتغذیه را برطرف کرده و از بروز این عارضه پیشگیری کرد. این کار همچنین بر درمان قوز پشتی نیز موثر است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روش‌های‌ مرسوم است که در درمان قوز پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف ناهنجاری‌های اسکلتی اصلاح می‌شود.

در رفع قوز پشتی و درمان آن با فیزیوتراپی از این روش‌ها استفاده می‌شود:

• انجام تمرینات طبی و حرکات اصلاحی
  • ماساژ
  • استفاده از بریس یا قوزبند طبی
  • به کارگیری امواج صوتی
  • بهره‌مندی از پرتوهای لیزری
  • الکتروتراپی
  • استفاده از میدان مغناطیسی

ورزش

درمان قوز کمر با ورزش هم امکان‌پذیر است. در واقع ورزش یکی از بهترین روش‌های رفع قوز کمر محسوب می‌شود. البته میزان تاثیرگذاری تمرینات ورزشی به نوع و شدت قوز پشتی و دلیل ایجاد آن بستگی دارد.

درمان قوز کمر با ورزش از مزیت‌های متعددی برخوردار است. ورزش کردن می‌تواند علاوه بر اصلاح قوز کمر، عضلات و مفاصل را تقویت کرده و از بازگشت قوز کمر و بروز دیگر ناهنجاری‌های اسکلتی پیشگیری کند. انجام تمرینات ورزشی بر افزایش سلامتی عمومی بدن نیز تاثیر دارد. با ورزش کردن بدن به نقطه تعادل خود نزدیک شده و به این ترتیب احتمال بروز ناهنجاری‌های اسکلتی و دیگر بیماری‌ها کاهش می‌یابد.