فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

تشخیص گودی کمر در کودکان
21 دی 1401
فیزیوتراپی کمر در منزل

یکی بهترین و اثر بخش ترین روش های درمانی غیر جراحی برای انواع دیسک کمر، فیزیوتراپی است. در حقیقت کمردرد یکی از متداول ترین بیماری هایی است که هر کدام از شما حداقل یک بار آن را تجربه کرده اید. معمولا کمردرد علل مختلفی دارد و در هر کدام از شما به یک شکل بروز می کند. بیشترین علل کمردرد به اختلالات، گرفتگی های عضلانی و آسیب هایی که به دیسک کمر وارد شده است، مربوط می شود.

برخی کمردرد ها مثل دیسک های خفیف، با فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل بهبود پیدا می کنند؛ اما بعضی از آسیب های وارد شده به مهره های کمر به قدری شدید است که فقط با جراحی معالجه می شود. هر چند که بعد از جراحی نیز، فیزیوتراپی برای اغلب بیماران توسط پزشک معالج تجویز می شود. نوع درمانی که برای کمردرد در نظر گرفته می شود، بستگی به میزان آسیبی است که به کمر وارد شده است.

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل؛ درمان تدریجی دیسک کمر

ممکن است بعضی از افرادی که دچار آسیب دیدگی دیسک کمر می شوند، درباره روش درمانی غیر جراحی، چون فیزیوتراپی، نگاه بدبینانه ای داشته و آن را سودمند ندانند. فیزیوتراپی درمانی است که حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات شما را قوی تر می کند. در این شیوه تکنیک هایی به کار می رود که به مرور زمان انواع کمردرد مثل اسپاسم های عضلانی و دیسک کمر بهبود پیدا می کنند.

برای بهره مندی از این تکنیک ها حتما نیاز نیست به مراکز درمانی مراجعه کنید. بلکه بیمارانی که نیاز به استراحت مطلق دارند، می توانند زیر نظر یک فیزیوتراپیست، از یک برنامه  فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل استفاده کنند. همچنین این روش درمانی فقط برای معالجه دیسک کمر نیست، بیمارانی که جراحی های سختی را انجام داده و مجبور هستند به مدت طولانی بی حرکت بمانند، برای جلوگیری از تحلیل ستون فقرات تمرین های ضد التهاب و ضد درد روی بیماران تجویز می شود.

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

دیسک کمر چیست و چرا بیماران  به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل نیاز دارند؟

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل؛ یکی از رایج ترین انواع فیزیوتراپی است که توسط متخصصین حرکت، فیزیوتراپیست ها انجام می شود. سوال اینجاست که چرا افراد به عارضه دیسک کمر دچار می شوند؟ ستون فقرات مجموعه ای از استخوان ها (مهره) است. تعداد این مهره ها 24 عدد بوده که توسط دیسک های غضروفی از یکدیگر جدا شده اند. زمانی که شما حرکت می کنید، راه می روید یا می چرخید، دیسک های کمر ضربه ها و فشارهای وارد شده به کمر را جذب می کنند. در حالت معمولی4 دیسک کمر دارید و این چهار دیسک مانند ضربه گیر عمل می کنند. وقتی که ضربه گیر ها دچار آسیب شوند، بیرون زدگی دیسک یا فتق به وجود می آید که موجب درد شدید در ناحیه کمر می شود.

مهم ترین علایم دیسک کمر شامل خواب رفتگی در پا، احساس بی حسی در عضلات، درد های کمر، دردهای عصب سیاتیک (موجب حرکت درد از کمر به پاها می شود) و مشکلات در راه رفتن است. با دیدن علائم دیسک کمر، حتما با روش فیزیوتراپی، آن را درمان کنید تا در آینده نیازی به عمل جراحی نداشته باشید.

سوالی که بیماران از اغلب فیزیوتراپیست ها می پرسند، این است که چرا باید فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل انجام شود؟ فیزیوتراپی در منزل هیچ فرقی با روش انجام شده در مراکز درمانی ندارد، فقط انجام حرکات درمانی در منزل علاوه بر کیفیت بالا، برای بیماران مزایایی دارد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

مزیت های مهم فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

انجام جلسات درمانی فیزیوتراپی برای بعضی از بیماران در منزل یک امتیاز است و آنها ترجیح می دهند که به جای مراجعه به کلینیک ها و مراکز فیزیوتراپی در خانه درمان خود را ادامه دهند. برخی مزیت های مهم فیزیوتراپی در منزل عبارت است از:

• بعضی از اعضای خانواده ها به علت مشغله های کاری نمی توانند بیمار را به مراکز ببرند و با انتخاب فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل، از این دغدغه رهایی پیدا کرده اند.
  • بیماران در منزل احساس بهتری داشته و به خاطر آرامش، به درمان واکنش مثبتی نشان می دهند.
  • نیازی به جابجا کردن مریض نیست.
  • بیماران یاد می گیرند بعد از اتمام جلسه های درمانی، چگونه به تنهایی در منزل حرکات فیزیوتراپی را انجام دهند.
  • بیماران مسن تر که دیسک کمر دارند، ترجیح می دهند با لباس های راحتی این حرکات را تمرین کنند.
  • ایاب و ذهاب حذف شده است و بیماران نیاز نیست ساعت ها در صف انتظار باشند.

انواع روش هایی که برای درمان دیسک به کار می رود

با توجه به میزان درگیری افراد به دیسک کمر، روش های مختلفی برای درمان توسط فیزیوتراپیست ها به کار می رود. انتخاب هر کدام از این روش ها بستگی به شدت بیماری دارد. پرکاربردترین روش های درمانی در فیزیوتراپی ماساژ درمانی، الکتروتراپی و منوال تراپی است. برای درمان دیسک کمر از روش های ذیل استفاده می شود.

لیزر درمانی: متداول ترین روش فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل، لیزر درمانی است. این روش به بهبود عصب های مهره های دیسک کمر کمک می کند و درد آنها را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی: اگر آسیب کمر به حدی باشد که با فیزیوتراپی اولیه قابل درمان نیست، جراحی آخرین انتخاب برای بیماران است. فیزیوتراپیست ها بعد از جراحی با دادن حرکات تمرینی به بیماران، فرایند بهبودی را تسریع می کنند.

استفاده از روش دست برای درمان دیسک کمر: روش های دستی شامل ماساژ درمانی است که فیزیوتراپیست ها با دست های خود انجام می دهند و با ایجاد کشش و فشار دامنه حرکتی در بیماران را افزایش می دهند. گرما درمانی، سرما درمانی و آب درمانی نیز جزء روش هایی است که برای فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل توصیه می شود.