علت کج گذاشتن پای کودک نوپا

از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟
از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟
18 دی 1401
فیزیوتراپی کمر در منزل
فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل
20 دی 1401
علت کج گذاشتن پای کودک نوپا
3.7
(25)

از علت کج گذاشتن پای کودک نوپا چیزی می‌دانید؟! یکی از شایع‌ترین مشکلات در هنگام راه رفتن کودکان نوپا، کج گذاشتن پاها است. اگر شما نیز به راه رفتن کودکان نوپا توجه نمایید، قطعا شاهد کج گذاشتن پاها در هنگام راه رفتن، خواهید بود. شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که چرا کودک نوپا، در هنگام قدم برداشتن، پاها را کج می‌گذارد؟

دلایل بسیار زیادی موجب کج گذاشتن پاها در کودکان، می‌شوند. برخی از کودکان در سال اول با این مشکل مواجه شده و سپس این عارضه کم کم به خودی خود، رفع می‌شود. در صورتی که دلیل مهمی برای بروز این عارضه وجود داشته باشد، با بزرگ شدن کودک، مشکل رفع نخواهد شد. بلکه این عارضه می‌تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات دیگر نیز گردد. لذا بهترین راه، شناخت علت کج گذاشتن پا در کودکان نوپا، است. زیرا در این برهه زمانی، می‌توان به راحتی از راهکارهای درمانی موثر استفاده نموده و شاهد تاثیرگذاری آن نیز بود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

مهمترین علت کج گذاشتن پای کودک نوپا چیست؟

اگر بخواهیم به دلیل کج گذاشتن پا در کودک نوپا اشاره کنیم، قطعا با موارد بسیار زیادی مواجه خواهیم بود. قبل از توجه به این عارضه، بهتر است بررسی کنید که کودک نوپا در هنگام راه رفتن، پاهای خود را چگونه بر روی زمین می‌گذارد؟

  • آیا پاها را به صورت پرانتزی بر روی زمین قرار می‌دهد؟
  • آیا پنجه پا را به سمت داخل حرکت می‌دهد؟
  • آیا در ناحیه ساق پا با انحراف مواجه است؟

پس از پاسه به این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر، می‌توان به علت کج گذاشتن پای کودک نوپا، پی برد. عوامل مختلفی می‌توانند سبب بروز این مشکل گردند. این عوامل عبارتند از:

عوامل مهم در کج گذاشتن پا:

  1. صافی کف پا: (مهمترین علت کج گذاشتن پای کودک نوپا در بسیاری از موارد، صافی کف پا است. اغلب در تمامی کودکان می‌توان شاهد صافی کف پا بود. این صافی گاهی تا 3 سالگی نیز ادامه خواهد داشت. کم کم و با رشد مناسب، پا به ساختار طبیعی خود دست خواهد یافت. بنابراین این علت به زودی از بین رفته و کودک به خودی خود، سلامتی پاها را تجربه می‌کند.)
  2. متاتارتوس اداکتوس: (این مشکل گاها در رحم مادر برای کودکان پدید می‌آید. برای پی بردن به این مشکل در کودکان، می‌توانید به کف پای آنها توجه نمایید. اغلب از روش‌های درمانی بسیار ساده برای رفع این مشکل استفاده می‌شود. در صورت عدم دریافت نتیجه از این راهکارهای درمانی، می‌توان از پزشک متخصص کمک گرفت.)
  3. انحراف استخوان ران و یا ساق پا: (شاید دلیل کج گذاشتن پای کودک نوپا، وجود انحراف در استخوان ساق پا و یا استخوان ران، باشد. این موضوع سبب می‌شود که کودک نتواند به طور صحیح و مناسب راه برود. با توجه به صلاحدید پزشک، می‌توانید از روش‌های درمانی مناسب برای درمان این عارضه، استفاده کنید.)
کج گذاشتن پاها در هنگام راه رفتن

رفع علت کج گذاشتن پای کودک نوپا:

برای رفع علت کج گذاشتن پای کودک نوپا، ابتدا باید اطلاعات دقیقی در مورد دلیل بروز این مشکل، کسب نمایید. پس از شناخت دلیل و علت بروز این مشکل، می‌توانید از راهکارهای دقیق و مناسب درمانی استفاده کنید. امروزه شاهد بسیاری از راهکارهای مفید و موثر درمانی برای از بین بردن این مشکل در کودکان، هستیم. گاهی این مشکل به راحتی و بدون استفاده از روش‌های درمانی دشوار، رفع خواهد شد. بنابراین بسیاری از پزشکان، روند درمانی این عارضه را به 2 الی 3 سالگی مبدل می‌کنند.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که با رشد پا و دستیابی به ساختار اصلی پا، این عارضه‌ها نیز از بین می‌روند. در برخی از موارد خاص، شاهد عدم از بین رفتن این عارضه در کودکان خواهیم بود. بنابراین بهترین راهکار، استفاده از راهکارهای پزشکی ایده‌آل و مناسب، است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان