از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟

از کجا بفهمیم پای نوزاد پرانتزی است؟
از کجا بفهمیم پای نوزاد پرانتزی است؟
17 دی 1401
علت کج گذاشتن پای کودک نوپا
علت کج گذاشتن پای کودک نوپا
19 دی 1401
از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟
3.1
(24)

از هنگامی که عضو جدیدی به خانواده اضافه می شود و زن و شوهر صاحب فرزند می شوند؛ نگرانی های آنها شکل دیگری به خود می گیرد و تمام توجه آنها به فرزندشان معطوف می شود. نوزادان به دلیل انعطاف بدنی زیادشان، بسیار شکننده و حساسند. این دوران مراقبت ویژه تری نسبت به سایر مراحل رشد را می طلبد. در این مقاله به بررسی پای نوزادان و مشکلات مربوط به آنها می پردازیم. پس پاسخ به سوال «از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟» همینجا است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

بررسی های مداوم:

پاهای کودک خود را به خصوص در یک سال اول به طور مداوم بررسی کنید. چه هنگامی که نوزاد خواب است و چه هنگامی که مشغول بازی است و پاهایش را حرکت می دهد. هر حالتی که ذهن شما را نگران می کند و یا حس می کنید طبیعی نیست را به یاد بسپارید و در چکاپ های ماهانه، به مرکز بهداشت یا دکتری که پیش او پرونده تشکیل داده اید نشان دهید. ضمنا توصیه می کنیم که در دورانی که نوزاد نمی تواند به طور مستقل حرکت کند، غلت بزند و راه برود، پی در پی حالت او را عوض کنید تا فشار کمتری بر روی پنجه و ساق پای او باشد.

کج بودن ساق پا:

شما به راحتی و با یک مشاهده عادی می توانید متوجه انحنای ساق پای نوزاد خود شوید. قوزک پاها در کنار هم چفت می شوند در حالی که زانوها از یکدیگر فاصله دارند. درست شبیه دو پرانتز ( ). نوزادان پاهای خمیده ای دارند و علت آن حالتی است که در رحم مادر به خود می گیرند. این انحنا در دوران نوپایی که کودک تازه راه رفتن را یاد می گیرد بیشتر خودنمایی می کند. رفته رفته با بیشتر شدن مهارت کودک در ره رفتن، انحنا و کج گذاشتن پا نیز از بین می رود.

یکسان نبودن پاها حین حرکت، چرخش پا به درون و احساس درد و بی قراری از نشانه های دیگری است که می بایست به دنبال آنها باشید تا بتوانید به این پرسش پاسخ دهید: از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟

پای نوزاد.

زمان بهبود مشکل پرانتز پای نوزادان:

با شروع راه رفتن و بکار گرفتن بیشتر پاها، انحرافات پا از بین می رود و با مهارت کامل در راه رفتن یعنی تا حدود 2-3 سالگی، این مشکل از بین می رود. اما اگر بعد از سه سالگی همچنان انحرافی مشاهده شد، می بایست به پزشک متخصص مراجعه کرد.

کلاب فوت یا پای چنبری:

اگر مچ پای نوزاد به داخل چرخیده باشد و نوزاد آن را همیشه به همان حالت نگه دارد، نوزاد دچار بیماری پاچنبری شده است.  جای نگرانی نیست. این بیماری با تمرین و کشش، استفاده از آتل و قالب بهبود می یابد و کمتر به جراحی ختم می شود.

متاتارسوس ادداکتوس:

پای لوبیایی نوزاد نشانه ابتلا به این بیماری است. این بیماری گریبان یک تا دو درصد نوزادان را می گیرد. این بیماری مشکلی مربوط به انگشتان پاست. به طوری که انگشتان و قسمت جلویی پا به داخل رفته است و صاف نمی شود. شما پای نوزاد خود را در صورت ابتدا به این بیماری شبیه به یک لوبیا می بینید.

سایر بیماری ها در پاسخ به سوال از کجا بفهمیم پای نوزاد مشکل دارد؟

اگر پای نوزاد شما حالت طبیعی ندارد و بد شکل است می بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید. منظور از بد شکلی زیبایی یا زشتی نیست. بلکه مقصود آن است که پای نوزاد حالت طبیعی و مانند پای سایر نوزادان ندارد. مثلا قسمتی از پا برجسته است و یا قسمتی دیگر فرو رفته است.

بدشکلی برخی از انگشتان پا ممکن است ناشی از شکل نگرفتن استخوان و یا تشکیل استخوانی زائد باشد که با عکس گرفتن می توان آن را به شکل دقیق بررسی کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان