تمرينات آب درماني براي سياتيك

ورزشهاي مضر براي كف پاي صاف
ورزشهاي مضر براي كف پاي صاف
6 آذر 1401
چرخش مچ پا به داخل
حركات اصلاحي چرخش مچ پا به داخل
8 آذر 1401
تمرينات آب درماني براي سياتيك
3.9
(198)

اعصاب سياتيك از كمر شروع شده و تمام پاهاي انسان را در بر مي گيرد. گاهي آسيب به اين اعصاب، درد شديدي را در كمر و لگن فرد به وجود مي آورد. حتي در برخي موارد به ديسك كمر يا ستون فقرات صدمه وارد مي كند. در اين شرايط تمرينات آب درماني براي سياتيك مي توانند تاثير گذار باشند. آب با خاصيتي كه دارد، اين درد حاد يا مزمن را به مرور رفع مي نمايد.

 البته روش هاي ديگري نيز براي از بين بردن سياتيك وجود دارند. اما ممكن است در زمان بسيار طولاني و همراه با عوارض ديگر، درد اين اعصاب را برطرف نمايند. در صورتي كه درمان سياتيك با آب درماني، علاوه بر رفع آسيب اعصاب، اسپاسم يا گرفتگي عضلات را نيز از بين مي برد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

فوايد آب درماني براي سياتيك

اگر از درد سياتيك رنج مي بريد، حتما مي دانيد كه كشيدن عضلات و انجام برخي كارهاي ساده چقدر دشوار است. همان طور كه گفته شد،‌ درمان سياتيك با آب درماني عضلات را نيز تقويت مي نمايد. همچنين انجام ورزش هاي مخصوص در آب براي افراد داراي درد سياتيك بسيار راحت است. چرا كه فرد در آب معلق مي گردد. به همين سبب، وزن كمتري را حس مي كند. عضلات وي هم در جهت هاي مختلف به آساني حركت مي كنند. آب درماني به همين دليل، براي افراد پير و مسن نيز راه حل مناسبتري است.

دماي آب نيز در هيدروتراپي بسيار موثر است. در صورتي كه آب گرم باشد، ماهيچه ها شل مي شوند. به عبارت ديگر، جريان خون بهبود پيدا مي كند. از اين رو عضلات دچار انبساط مي شوند. تمرينات آب درماني براي سياتيك با كاهش بار، اصطكاك بين مفاصل را در انسان كمتر مي كنند. در عين حال مانند ساير روش هاي دارودرماني يا تزريق استروئيد، عوارضي به وجود نمي آورد.

انواع تمرينات آب درماني براي سياتيك

جدا از اينكه راه رفتن در استخر براي سياتيك بسيار مفيد است، انجام نرمش هاي كششي در آب نيز توصيه مي شود. البته اين نرمش ها بهتر است زير نظر فيزيوتراپ تجويز گردد. چرا كه ميزان انجام هر تمرين و روش اصولي آن از طريق پزشك به شما آموزش داده مي شود. با اين حال اگر خودتان مي خواهيد آب درماني كنيد، مي توانيد از ورزش هاي رايج جهت بهبود سياتيك در آب كمك بگيريد.

 البته يادتان نرود كه قبل از انجام هر كدام از حركات، بدن خود را با راه رفتن در آب ولرم گرم كنيد. همچنين از دماي پايين يا آب سرد براي درمان سياتيك استفاده نكنيد. در ادامه برخي از اين تمرينات آب درماني براي سياتيك براي شما شرح داده شده است.

تمرینات

  • در اولين حركت به صورت صاف در استخر بايستيد. سپس زانوي خود را تا سينه به سمت بالا بياوريد. در اين نرمش به وضوح مي توانيد كشش عضلات پشت ران و زانو را حس كنيد.
  • اگر در زير آب تردميل وجود دارد، مي توانيد از آن استفاده كنيد. در غير اين صورت، راه رفتن با سرعت زياد گزينه مناسبي است. در اين حين فشار آب در خلاف عضلات شما باعث تقويت آنها مي گردد.
  • در اين تمرين، لبه استخر را بگيريد. سپس از پهلو يكي از زانوهاي خود را گرفته و در همان جهت بكشيد. بعد از نگه داشتن زانو به مدت 30 ثانيه، آن را رها نماييد. مجددا اين حركت را براي پاي بعدي انجام دهيد.
  • دست هاي خود را به طرفين باز كرده و صاف نگه داريد. حال به آرامي كمر خود را به سمت چپ و راست بچرخانيد. اين حركت را براي 2 دقيقه انجام دهيد.
  • در حركت بعدي بايستي در آب معلق شويد. براي اين كار لبه هاي استخر را بگيريد. سپس پاهاي خود را در آب به حالت شناور قرار دهيد. در حالي كه روي شكم خود در آب معلق هستيد، پاهاي خود را به سمت بالا و پايين تكان دهيد.
  • به صورت صاف و دست به سينه در استخر بايستيد. به آرامي نشسته و بعد از 2 ثانيه برخيزيد. اين حركت نشستن و ايستادن را مي توانيد براي 2 دقيقه انجام دهيد.
  • در حالي كه لبه استخر را گرفته ايد، يكي از پاها را يك قدم به جلو بياوريد. سپس مقداري آن را خم نماييد. پاي ديگر را به عقب برده و به صورت صاف بكشيد. چند ثانيه در اين حالت بمانيد. سپس همين وضعيت را با پاي ديگري جا به جا نماييد.
تمرينات آب درماني براي سياتيك

ممنوعيت هاي انجام تمرينات آب درماني براي سياتيك

ورزش درماني در آب براي سياتيك بسيار موثر است. اما گاهي به واسطه شرايط خاص بيمار، بهتر است اين روش انجام نشود. در ادامه موارد منع انجام تمرينات در آب را براي شما ذكر كرده ايم. اگر شما هم جزو افراد زير مي باشيد، بهتر است آب درماني را انجام ندهيد.

  • افراد داراي تب بسيار شديد
  • بيماران داراي نارسايي يا مشكل قلبي
  • افراد داراي پوكي استخوان شديد
  • بيماران داراي ديابت
  • خانم هاي باردار
  • افراد مبتلا به روماتيسم يا التهاب لگن
  • افراد مبتلا به بي اختياري ادراري
  • به وجود آمدن اختلال يا مشكل در بدن افراد به دليل تغيير دما
محدوديت هاي تمرينات آب درماني براي سياتيك

انجام تمرينات آب درماني براي سياتيك و كاهش درد ناشي از آن بسيار كمك كننده است. نكته حائز اهميت اين است كه بايستي تمام ورزش ها را با احتياط كامل انجام دهيد. در واقع به مرور، سرعت و تعداد حركات بايستي بيشتر شوند. همچنين هر زمان درد شديدي را احساس كرديد، تمرين را متوقف نماييد. چرا كه اعصاب سياتيك شما ممكن است صدمه بيشتري را متحمل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان