آیا کف پای صاف درمان میشود؟

کفش مناسب پیاده‌روی
4 اسفند 1401
بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد
7 اسفند 1401
آیا کف پای صاف درمان میشود؟
3.8

آیا کف پای صاف درمان میشود؟ صافی کف پا که گاهی به آن افتادگی قوس پا نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که قوس کف پا بسیار کم باشد یا قوس کف پا وجود نداشته باشد. اکثر افراد مبتلا به کف پای صاف مشکل چندانی را تجربه نمی کنند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر در ساق پا یا مچ پا درد دارید، مهم است که به یک متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید وضعیت شما را ارزیابی کند. اغلب ابتدا گزینه های غیر تهاجمی و سپس جراحی برای کسانی که نیاز به درمان دارند، در نظر گرفته می شود.

بنابر این در موارد شدید یا در مواردی که درجه ناهماهنگی به حدی است که بیمار درد یا خستگی را تجربه می کند درمان لازم است.

این بیماران دارای کف پای صاف پاتولوژیک در نظر گرفته می شوند. در اکثر موارد علائم به تمرینات کششی، ارتز (کفی کفش) و سایر وسایل حمایتی پاسخ می دهند. اگر بیمار به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

علل صافی کف پای پاتولوژیک

1. بدشکلی موجود در بدو تولد
  2. آسیب های تاندون، به طور معمول تیبیالیس خلفی
  3. بیماری هایی که بر عملکرد ماهیچه ها و اعصاب تاثیر می گذارند
  4. شل شدگی مفاصل یا لکسی
  5. اتصال غیر طبیعی دو استخوان مچ پا که منجر به صافی کف پایی می شود
  6. آرتروز

انواع کف پای صاف

صافی پاتولوژیک را می توان به دو دسته انعطاف پذیر و سخت تقسیم بندی نمود. همچنین می توان بر اساس اینکه آیا فرد بزرگسال است یا کودک. تشخیص با معاینه بالینی پا و راه رفتن بیمار انجام می شود. علل همانطور که در بالا ذکر شد متفاوت است و برای تأیید شدت و علل زمینه‌ای، اغلب نیاز به بررسی به با عکس ایکس-ری و اسکن است.

تشخیص صافی کف پا

معمولا افراد دارای قوس های کف پایی با اندازه های مختلف هستند. اگر فکر می کنید کف پای صافی دارید، باید برای تایید وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید. هنگام مراجعه به پزشک، بهتر است  کفشیرا  که اغلب می پوشید، استفاده کنید. زیرا ممکن است پزشک احتیاج داشته باشد تا فشارهای وارده بر روی کفش شما را مشاهده کند.

در برخی موارد نیز، ممکن است برای تعیین منبع و محل درد تحت آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی یا ام آر آی قرار بگیرید

درمان های صافی کف پا چیست؟

در صورت عدم وجود درد، جای نگرانی برای داشتن کف پای صاف وجود ندارد. با این وجود، توجه به این نکته مهم است که داشتن کف پای صاف اغلب به دلیل مشکلات هم ترازی می تواند منجر به مشکلاتی در مچ پا و زانو شود. برخی از افراد ممکن است در حین فعالیت دچار درد یا تورم در مچ پا شوند. اگر احساس ناراحتی می کنید، پزشک ممکن است برخی از این درمان ها را توصیه کند:

دستگاه های اُرتوتیک برای پشتیبانی از قوس کف پا

معمولا این وسایل برای پشتیبانی از قوس کف پا و بهبود و راحتی شما به کفشتان اضافه می شود. دستگاه های ارتز می توانند به تصحیح راه رفتن یا ناهنجاری های ساختاری کمک و از ایجاد مشکلات اضافی برای ستون فقرات شما جلوگیری کنند. اگر کف پای صافی دارید، دستگاه‌های اُرتز باید به صورت سفارشی برای شما ساخته شوند تا بتوانند پشتیبانی کافی را برای پاهایتان فراهم کنند.

کفش های حمایتی

اکثر کفش های موجود در بازار برای عموم مردم ساخته می شوند. این نمونه ها از حمایت اضافی مورد نیاز در صورت داشتن کف پای صاف برخوردار نیستند. برای کاهش عوارض بیشتر ناشی از کف پای صاف، باید به دنبال کفش های حمایتی باشید که برای راحتی بیشتر طراحی شده اند..

تمرینات کششی

تمرینات کششی برای کف پای صاف به تقویت عضلات پای شما کمک می کند. اگر عضلات پای شما قوی باشد، پاهای شما می توانند وزن شما را به راحتی تحمل کنند. اگر می‌خواهید تمرینات ساده پای زیر را در خانه امتحان کنید، با متخصص خود مشورت کنید

تمرین کشش پشت پا: این تمرین عضلات کوچکی که از قوس پای شما حمایت می کنند را هدف قرار می دهد. در حالی که نشسته اید، بدون اینکه پاشنه پایتان را بلند کنید، آن را به سمت عقب حرکت دهید. این موقعیت را موقعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید.

کشش ساق پا: انجام حرکت لانژ باعث متعادل شدن استرس روی ساق پا می شود.
بلند شدن روی پاشنه پا: این تمرین باعث تقویت عضلات ساق پا می شود. روی انگشتان پا بایستید و برای چند ثانیه در این حالت بمانید.

یوگای انگشت پا: این تمرین کنترل انگشتان پا را افزایش می دهد که به شما در تثبیت مچ پا کمک می کند. در حالی که بقیه انگشتان پا پایین هستند، انگشت شست پا را بلند کنید. سپس، در حالی که انگشت شست پا پایین می آید، چهار انگشت پا را بالا بیاورید.

داروهای مسکن

اگر درد شدید در پاهای خود احساس می کنید، ممکن است از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. با این حال، در صورت تداوم علائم، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عمل جراحی

برای بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند، جراحی لازم نیست. شما می توانید با استفاده از درمان های غیرجراحی کف پای صاف از جراحی اجتناب کنید. با این حال، اگر این روش‌ها کارساز نبودند یا برای رفع مشکلات مرتبط مانند پارگی تاندون، پزشک متخصص ممکن است جراحی را توصیه کند

عوامل دیگر

برخی از بیماری ها مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا می توانند خطر احساس درد را در هنگام صافی کف پا افزایش دهند. به یاد داشته باشید که به طور منظم ورزش کنید و از رژیم غدایی سالم پیروی کنید. کفش خود را هوشمندانه انتخاب کنید. همیشه فعالیت هایی را که هنگام انتخاب کفش انجام خواهید داد در نظر بگیرید و از خرید کفش هایی که ممکن است باعث بدتر شدن درد شوند خودداری کنید.