چند نوع کف پای صاف داریم؟

آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟
آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟
8 دی 1401
حرکات اصلاحی چرخش ساق پا
حرکات اصلاحی چرخش ساق پا
11 دی 1401
چند نوع کف پای صاف داریم؟
2.7
(12)

قوس های کف پایی تعادل لازم را در بدن برای دستیابی به حداکثر انعطاف و ثبات فراهم می کنند. هنگامی که این قوس ها ایجاد نشده باشد، پاها دچار وضعیت کف پای صاف می‌شوند.. نوزادان معمولاً با کف پای صاف به دنیا می آیند و قوس های کف پایی معمولاً در دوران کودکی ایجاد می شود. اما چند نوع کف پای صاف داریم؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که دو نوع کف پای صاف وجود دارد: انعطاف پذیر و سخت. در بیمارانی که کف پای صاف انعطاف پذیر دارند قوس جزئی قابل توجه است، در حالی که در کف پای صاف سفت اصلا قوس وجود ندارد. همانطور که روند پیری رخ می دهد، ممکن است چندین دلیل برای ایجاد صافی کف پا وجود داشته باشد، از جمله افزایش وزن و آسیب های احتمالی پا. دوندگان مبتلا به این بیماری ممکن است متوجه شوند که استفاده از کفش‌هایی که در حین دویدن، حمایت بیشتری را انجام می‌دهند، ممکن است احساس راحتی بیشتری را برای آن ها به دنبال داشته باشد. البته توصیه می شود برای تشخیص صحیح یا اطلاعات بیشتر با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

کف پای صاف چیست؟

صافی کف پا حالتی است که در آن قوس کف پا دچار فروپاشی شده و کف پا تقریباً به طور کامل با زمین در تماس است. حدود 20 تا 30 درصد از جمعیت جهان، عموماً کف پای صاف دارند، زیرا قوس کف پایی آنها هرگز در طول رشد بدنیشان ایجاد نمی شود.

کف پای صاف: شرایط و مشکلات

داشتن کف پای صاف به دلیل فشار وارده به مچ پا، دویدن یا راه رفتن را دشوار می کند.

تراز کلی پاهای شما ممکن است مختل شود، زیرا مچ پاها به سمت داخل حرکت می کنند که می تواند باعث ناراحتی و نابرابری طول پاها شود. اگر در زانوهای خود عوارضی دارید، صافی کف پا می تواند یکی از عوامل ایجاد آرتروز در آن ناحیه باشد.

ما چند نوع کف پای صاف داریم؟

صافی کف پا چه در دوران کودکی ادامه یابد و چه در بزرگسالی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. انواع صافی کف پا عبارتند از:

کف پای صاف انعطاف پذیر:

کف پای صاف انعطاف پذیر رایج ترین نوع این عارضه است. در این حالت می توانید وقتی که ایستاده نیستید، قوس های پا را ببینید، ولی با ایستادن و تحمل وزن، قوس ها ناپدید می شوند. صافی کف پای انعطاف پذیر در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. هر دو پا را درگیر می کند و به تدریج با افزایش سن بدتر می شود. در کفپای انعطاف پذیر، تاندون ها و رباط ها در قوس پا می توانند کشیده، پاره و یا متورم شوند.

کف پای صاف سخت

فردی که کف پای صاف سخت دارد، هنگام ایستادن (تحمل وزن) و یا نشستن (بدون تحمل وزن بر روی پا) قوس کف پایی ندارد. این وضعیت اغلب در سال های نوجوانی ایجاد می شود و با افزایش سن بدتر می شود. ممکن است پاهای شما دردناک شوند. خم کردن پاها به سمت بالا یا پایین یا حرکت دادن آنها به پهلو ممکن است دشوار باشد. صافی کف پا ممکن است یک پا یا هر دو را درگیر کند.

کف پای صاف اکتسابی در بزرگسالان (فالن آرچ)

 در این وضعیت قوس های کف پایی به طور غیرمنتظره ای فرو می افتند. فالن آرچ باعث چرخش پا به سمت بیرون می شود و می تواند دردناک باشد. این مشکل ممکن است تنها یک پا را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین علت، التهاب یا پارگی در تاندون ساق پا (تاندون تیبیال خلفی) است که قوس کف پا را حمایت می کند.

کف پای صاف در اثر تالوس عمودی(ورتیکال تالوس)

برخی از نوزادان از یک نقص مادرزادی به نام تالوس عمودی رنج می برند که از ایجاد قوس کف پا جلوگیری می کند. در این عارضه، استخوان تالوس در مچ پا در وضعیت نامناسبی قرار دارد و قسمت پایینی پا شبیه به یک صندلی گهواره ای می شود. به تالوس عمودی “راکر باتم” نیز گفته می شود.

چند نوع کف پای صاف داریم؟

علل و عوامل خطرآفرین در کف پای صاف

علل و عوامل خطرآفرین برای ایجاد کف پای صاف  بسیار پیچیده اند با این حال برخی از عواملی که می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهند عبارت اند از:

چاقی

بارداری

دیابت

ضربه به پا

داشتن اعضای خانواده مبتلا به این بیماری

ایجاد شرایطی که تاندون ها را تحت تاثیر قرار دهد

عوامل ژنتیکی، زیرا کف پای صاف می تواند در ژن ها از والدین به فرزندان منتقل شود

قوس‌های ضعیف، به این معنی که وقتی فرد می‌نشیند، قوس آن قابل مشاهده است، اما هنگام ایستادن روی پا و تحمل وزن قوس ها از بین می روند.

صدمات پا یا مچ پا

فشار روی قوس پا به دلیل وزن اضافی

آرتریت یا آرتریت روماتوئید

آسیب، اختلال عملکرد، یا پارگی تاندون تیبیال خلفی

بیماری های سیستم عصبی یا عضلانی، مانند اسپینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی، یا فلج مغزی

عارضه پیوستگی تارسال، که باعث می شود استخوان های پا به طور غیرعادی به هم جوش بخورند و منجر به سفت شدن و صاف شدن کف پا شود.

استفاده طولانی مدت از مچ پا، که می تواند باعث ضعیف شدن تاندون تیبیال خلفی (ساختار اصلی حمایت از قوس پا) در سنین بالاتر شود.

تاندونیت، که پارگی ناشی از استفاده بیش از حد و یا آسیب های دیگر به تاندون است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان