چرا صبح ها کمر درد داریم؟

بیماری ازگودشلاتر
2 شهریور 1399
خار پاشنه
خار پاشنه یا پلانتار فاسئیت
12 شهریور 1399
4
(555)

آیا تا به حال پیش آمده که صبح با کمردرد شدید از خواب بیدار شوید؟ شما تنها نیستید! درد کمر دردی شایع است. همچنین اغلب اولین چیزی که صبح ها، هنگام بیدار شدن احساس می شود همین درد است، مخصوصاً هنگام بلند شدن از حالت دراز کشیده به ایستاده، این درد احساس می شود. این درد معمولاً نتیجه سفتی و یکنواخت بودن بدن و عضلات در استراحت طولانی مدت یا کاهش جریان خون در خواب است. بعد از حرکت و شروع فعالیت، علائم معمولاً کم می شوند. در حالی که کمردرد صبحگاهی می تواند دوره ای باشد، برخی از افراد آن را بیشتر از دیگران تجربه می کنند. این درد مداوم می تواند توسط تعدادی از مسائل ایجاد شود، از جمله:

فشار بر عضلات

ضعف بدنی

کاهش آمادگی جسمانی

دلایل کمردرد صبحگاهی

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر مشکل کمر درد دارید و تا به امروز از ویزیت رایگان و آنلاین دکتر گلشنی بهره مند نشده اید با تکمیل کردن فرم زیر می توانید منتظر تماس همکاران برای زمان و نوبت دهی باشید.

وضعیت خواب

اگر هر روز صبح احساس کمردرد می کنید، وضعیت خواب شما می تواند عامل آن باشد. وضعیت های نادرست خوابیدن می تواند به ستون فقرات شما فشار وارد کند، انحنای طبیعی آن صاف شده و باعث درد شود. این همچنین می تواند باعث وضعیت نادرست کمر و وارد شدن فشاری ناراحت کننده بر روی مفاصل شما شود. اگر مرتباً روی شکم خود می خوابید، ممکن است درد کمر را تجربه کنید. برای بهتر خوابیدن و سلامت ستون فقرات، وضعیت خواب خود را تغییر دهید. پزشکان توصیه می کنند که یک بالش را زیر زانو، در کنار یا پشت خود گذاشته و بخوابید. اگر خوابیدن روی شکم تنها وضعیت راحت و مورد علاقه ی شماست، یک بالش را در زیر لگن یا زیر شکم خود به عنوان تکیه گاه قرار دهید. این به شما کمک می کند تا فشار وارده بر کمر را کاهش دهید.

تشک نامناسب

اگر وضعیت نادرست خوابیدن علت کمردرد شما نیست، می تواند مربوط به تشک شما باشد. تعویض تشک های قدیمی خود با تشک های جدید و مناسب، می تواند خواب شما را به شدت بهبود بخشد. تعویض تشک بعد از مدتی می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، ناراحتی های کمر را كم كند و علائم فشار را کاهش دهد.

بارداری

کمردرد در دوران بارداری بسیار شایع است. برخی از زنان ممکن است این درد را از اوایل هفته 8 ام پس از بارداری خود تجربه کنند، اما به احتمال زیاد بین ماه های پنجم و هفتم به اوج خود می رسد. بارداری می تواند باعث ایجاد فشار در عضلات کمر شود. بعد از مدت طولانی خوابیدن، این کمردرد می تواند در صبح بدتر شود و باعث سفتی طولانی مدت عضلات شود. برای کاهش درد و ناراحتی، سعی کنید به جای فشار آوردن به کمر، پا را دراز کنید و با این کار از فشار وارده بر کمر کم کنید. اگر درد شما ادامه دارد، یک کمپرس گرم ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند.

تحلیل دیسک

بیماری تحلیل رفتن دیسک به طور معمول بدون یک رویداد مهم حرکتی رخ می دهد. این یک عامل طبیعی بر اثر پیری و ساییدگی و پارگی دیسک شماست. این وضعیت ناشی از سن، زمانی رخ می دهد که دیسک ستون فقرات بین مهره های شما شروع به پارگی و یا ساییدگی کنند. این می تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود که ممکن است صبح ها بدتر شود؛ اما در برخی موارد، تحلیل رفتن دیسک باعث ناراحتی نمی شود. با این حال فشار داخل دیسک در صبح ها بیشتر است.

درمان شامل تزریق استروئید برای تسکین درد یا داروهای مسکن است. پزشک یا درمانگر شما ممکن است برای کاهش درد از بریس استفاده کند و راه های درمانی توانبخشی را برای شما تجویز کند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که باعث درد شدید اسکلتی عضلانی می شود. اعتقاد بر این است که فیبرومیالژیا با تأثیر بر نحوه پردازش مغز شما سیگنال های درد را تقویت می کند. اگرچه هرکسی مستعد ابتلا به فیبرومیالژیا است، اما در زنان شایع تر از مردان است.

سایر علائم مرتبط با این بیماری عبارتند از:

خستگی

بی خوابی

مشکلات حافظه

تغییر بافت عضلانی

سردردهای تنشی

سندرم روده تحریک پذیر

اضطراب

افسردگی

هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما تعدادی داروی درد وجود دارد که به بهبود خواب و کاهش علائم دردناک کمک می کند. پزشک شما همچنین ممکن است درمان یا مشاوره را برای بهبود کیفیت زندگی شما توصیه کند و راههای مقابله با این اختلال را به شما یاد دهد.

درمان کمر درد صبحگاهی

اگر صبح با کمردرد از خواب بیدار شدید، ناامید نشوید! تمرینات و نکات زیر می تواند به شما کمک کند در حالی که ناراحتی های در طول روز را کاهش دهید کمک بزرگی به خود کرده اید.

حرکات کششی در رختخواب

یکی از راه های کاهش کمردرد این است که به انجام حرکات کششی صحیح قبل از بیرون آمدن از رختخواب عادت کنید. در حالی که روی پشت خود دراز کشیده اید تا جایی که می توانید دست های خود را به بالای سر خود ببرید. در همان زمان، پاهای خود را در جهت مخالف بکشید. سپس، زانوهای خود را به سمت سینه بکشید و نگه دارید. همچنین ممکن است احساس خوبی داشته باشید که از یک طرف به طرف دیگر به آرامی حرکت کنید.(حرکت گهواره) پس از نشستن، پاهای خود را روی زمین گذاشته، دست ها را به عرض شانه باز کنید. بازوهای خود را بالا پایین کنید، سپس از یک طرف به طرف دیگر به بدن خود کشش دهید.

کشش کبرا

ممکن است کشش کبرا برای شما شناخته شده باشد. کشش کبرا از همان حرکات اساسی است اما نباید بیش از حد بر روی کمر شما فشار وارد کند. برای انجام کشش کبرا، کف دست های خود را به سمت پایین بکشید و در جلوی بدن قرار دهید. آرنج و ساعد شما نیز باید به صورت مستقیم بر زمین عمود باشد. به آرامی کف دست را به زمین فشار دهید، سینه را به سمت بالا بکشید. سر خود را به جلو و گردن خود را صاف نگه دارید. کشش را حداکثر 10 ثانیه نگه دارید و در کل 5 بار تکرار کنید.

تمرین اسکوات

شما با کشش عضلات ناحیه زانو و باسن می‌توانید احساس آرامش را در کمر خود به وجود آورید.یک راه برای این کار تمرین اسکوات(چمباتمه) است.برای انجام این تمرین از حالت ایستاده سعی می‌کنیم به سمت پایین چمباتمه(اسکوات) بزنیم ، مانند حالتی که می‌خواهیم روی صندلی بنشینیم و تا جایی که زانوها به زاویه 90 درجه برسند پایین می‌رویم و باید توجه کنیم که در طول حرکت زانوها از انگشتان پا جلو نزنند.هنگام پایین رفتن نفس را بیرون می‌دهیم(بازدم) و هنگام بالا آمدن نفس می‌گیریم(دم) و این کار را 10 بار تکرار می‌کنیم.

در طول روز ورزش کنید

ورزش منظم در طول روز برای کاهش کمردرد مهم است. پیاده روی یکی از بهترین تمرینات است و شما باید حداقل 10،000 قدم در روز داشته باشید. با این حال، هر عملی که شما را مجبور به حرکت پاهایتان می کند، می تواند به قوی نگه داشتن کمر شما کمک کند. همچنین، اگر مشاغل اداری دارید که شامل نشستن طولانی مدت است، نکته مهم می تواند استراحت های مکرر باشد. حداقل هر 30 دقیقه یک بار بایستید و کشش دهید.

راه های درمانی کمر درد

می‌توانید داروهای موضعی را امتحان کنید. مثلاً روغن‌های گیاهی و یا درمان‌های خانگی؛ اما بهترین راه‌ها درمان‌های فیزیکی و فعالیت‌های مناسب هستند که به درمان و کاهش درد کمک می‌کنند. امروزه درمان‌هایی نظیر آب‌درمانی و منوآل تراپی جز بهترین درمان‌ها قرار گرفته اند به شرطی که تحت نظر بهترین متخصصین انجام گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

4 Comments

  1. میترا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    خیلی ممنونم از مطالبی که فرمودید
    بسیار کمک کننده بود برام به دلیل درد کمر در صبح
    گاهی مینشینم درد کمی هست در پایین کمر و کشاله و نمیدونم چرا
    وقتی یبوست دارم بیشتره و ورزش کششی کمک میکن
    و صبح ها در قسمت تناسلی هم یه حس غریب هست که نمیفهمم
    نفخ هم اذیت بیشتری میکنه
    برای سوزش ادرار و درست نیامدنش به پزشک مراجعه کردم ولی چیز خاصی ندادند
    با بیشتر آب خوردن بهتره اما تکرر به خاطر سوزش اذیت میکنه
    این روزها کمی بیشتر آزار میدهد درد کمر که به عضله ها مربوط میشه چون با ماساژ و حرکات کشش خوب میشه
    حتی یه ذره درد تا بالای دنده ها هست
    آیا حالب میتونه تنگ بشه؟
    ببخشید به جز دیگاهم مطالب دیگری هم عرض کردم
    پیشاپیش یک دنیا ممنونم از پاسختون
    البته لاغر هستم و ورزش نمیکنم و تحرکم زیاد نیست

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      ضعف عضلات کمر و کف لگن میتونه دردها و مشکلات متعددی ایجاد کنه.
      با توجه به مواردی که گفتین باید ارزیابی از وضعیت کمر و لگن انجام بدین و تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم.
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  2. حسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    حدودا ی سالیه ک صبحا از شدت درد در ناحیه کتف تا بالای لگن از خواب بیدار میشم میخواستم علت درد از چیه دکتر مراجعه کردم کپسول سلکوکسیب نوشت ک تا مصرف میکردم دردی نداشتم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      دردها میتونه ناشی از ناهنجاری های کتف و کمر باشه و یا درگیری عصب در این ناحیه و یا حتی الگوی حرکتی نادرست مثل نشستن و خوابدین نادرست
      باید ارزیابی از وضعییتون انجام بشه، تستها اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان