خار پاشنه یا پلانتار فاسئیت

چرا صبح ها کمر درد داریم؟
4 شهریور 1399
درد شانه هنگام خواب
16 شهریور 1399
خار پاشنه
3.5
(11)

التهاب نیام کف پایی یا پلانتار فاسئیت می‌تواند با عناوین دیگر مانند فاشیوز پلانتار، درد پاشنه پا و فیبرماتوز فاسیار پلانتار هم گفته شود. از آنجا که بسیاری از موارد که با عنوان فاسئیت مزمن شناخته می‌شوند، دارای شرایط التهابی نیستند، ممکن است این بیماری به عنوان فاشیوز مزمن نامیده شود. این از طریق تجزیه و تحلیل بافت‌ها که نشان دهنده‌ی فیبروز فاسیار پلانتار، از بین رفتن کلاژن سلولی، هیپرپلازی عروقی، کلاژن ناکافی و نامرتب و مرگ بافت استخوانی است تأیید شده است. علائم مختلف دیگری از درد در پاشنه علاوه بر پلانتار فاسئیت وجود دارد، از این رو اصطلاح درد پاشنه پا بهتر است تا هنگام بحث در مورد این آسیب، چشم‌انداز وسیع‌تری داشته باشد.

آناتومی

فاشیای پلانتار از بافت پیوندی به صورت طولی تشکیل شده است و از قسمتی که نازک‌تر است به یک قسمت مرکزی ضخیم‌تر گسترش می‌یابد. درد در ناحیه پلانتار فاسئیت می‌تواند کم و یا زیاد باشد و ممکن است ناحیه‌ی مرکزی بزرگ‌تری را درگیر کند، اما ممکن است شامل ناحیه‌ی داخلی و جانبی فاسیای پلانتار نیز باشد. به دلیل تغییر نسبتا جزئی شکل بافت‌های همبند، در مقایسه با بافت‌های دیگر، این آسیب به عنوان فاشیا شناخته می‌شود. فاشیای پلانتار با تاندون آشیل، عضلات کف پا و حتی پوست پا متصل می‌شود. چند لایه چربی چسبناک ویسکوالاستیک مسئول جذب حداکثر 110٪ از وزن بدن هنگام راه رفتن و 250٪ در حین دویدن و تغییر شکل بیشتر در هنگام راه رفتن پابرهنه در مقابل راه رفتن با کفش می‌باشد. در حین تحمل وزن، استخوان درشت نی، وزن پا را متعادل می‌کند و باعث ایجاد تنش در عضلات کف پا می‌شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اپیدمیولوژی و اتیولوژی (شیوع و سبب شناسی)

میانگین میزان درد پاشنه پا بیشتر از 6 ماه طول می‌کشد و تا 10 تا 15٪ از یک جمعیت را مبتلا می‌کند. با این حال، تقریباً 90٪ موارد با مراقبت‌های مناسب با موفقیت درمان می‌شوند. اگرچه این بیماری در سنین مختلف دیده می‌شود، اما بیشتر در دوران میان‌سالی از بین می‌رود. این آسیب در زنانی که پاشنه پای صاف دارند کمی بیشتر از مردان دیده می‌شوند و بیشتر در افراد ورزشکار مانند ورزشکاران دو اتفاق می‌افتد که حداکثر 8 تا 10 درصد از کلیه صدمات مربوط به آن را تشکیل می‌دهد. فقط در ایالات متحده، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این اختلال حداکثر 2 میلیون بیمار در سال ایجاد می‌کند و 1 درصد از کل مراجعه به کلینیک‌های ارتوپدی را تشکیل می‌دهد. درد پاشنه پا شایع‌ترین بیماری پا است که در کلینیک‌های توان‌بخشی درمان می‌شود و حدود 40٪ از کل بیماران را در کلینیک‌های فوق تخصصی کودکان مشاهده می‌کنید.

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث افزایش درد پاشنه پا می‌شود:

از دست دادن استحکام مفاصل مچ پا (محور خلفی، محفظه خلفی عمیق یا سطحی)

ناهنجاری‌های پا

حرکات بیش از حد به صورت پویا

فعالیت‌های متحمل وزن مانند ایستادن طولانی مدت، دویدن و غیره

کفش‌های نامناسب

افزایش BMI

دیابت (و یا سایر شرایط متابولیک)

خصوصیات

درد پاشنه پا با اولین قدم‌ها در صبح یا بعد از مدت طولانی بی وزنی که پا در حالت خمیده بوده است و یا تاندون آشیل در طول کوتاه قرار گرفته است بیشتر به وجود می‌آید. معمولاً درد هنگام پابرهنه راه رفتن روی سطوح سخت و بالا رفتن از پله‌ها بدتر می‌شود. بسیاری از بیماران ممکن است قبل از شروع علائم، افزایش ناگهانی در سطح فعالیت خود داشته باشند.

تشخیص‌های افتراقی

اختلالت عصبی: اختلال در اعصاب پا، اختلالات ستون فقرات کمری، مشکلات داخلی عصبی تیبیال خلفی، سندرم تونل تارسال

بافت نرم: تاندونوپاتی آشیل، آتروفی عضله چربی کف پا، انقباض پاشنه پا، پارگی پلانتار، تاندونیت استخوان تیبیال خلفی، بورسیت خلفی

اسکلت: بیماری‌های اسکلتی، شکستگی بر اثر فشار پاشنه، عفونت، آرتروپاتی التهابی، آرتروز ساب تالار

سایر موارد: اختلالات متابولیک، استئوماسالیا، پیج خوردگی، بیماری سلولی، تومورها (نادر)، نارسایی عروقی، آرتروز روماتوئید

روش‌های تشخیصی

فاسئیت پلانتار یک تشخیص بالینی است. این مبتنی بر سابقه بیمار و معاینه بدنی است. بیماران ممکن است به لمس در ناحیه حساسیت نشان دهند و یا در اولین مراحل یا بعد از تمرین درد داشته باشند. دردهای پلانتار فاسئیت  به ویژه هنگامی که انگشتان پای بیمار به سمت بالا خم شده باشند و بیشتر باعث افزایش کشش کف پا می‌شوند مشهود است؛ بنابراین، هرگونه فعالیتی که باعث افزایش کشش کف پا، مانند پیاده‌روی برهنه و بدون هیچ گونه پشتیبان قوس، بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن می‌شود، می‌تواند درد را بدتر کند. در معاینات بالینی سابقه بیمار، فعالیت بدنی، علائم درد پا و موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد از مطالعات تصویربرداری مانند رادیوگرافی، سونوگرافی تشخیصی و MRI استفاده کند.

اندازه‌گیری توانایی پا و مچ پا، جهت به دست آوردن یک معاینه مناسب در بیمارانی است که تشخیص داده می‌شود دارای پلانتار فاسئیت هستند. در چند مطالعه همچنین از شاخص عملکرد پا استفاده شده است اما فقط مقیاس کمی از درد را در بردارد. این یک اندازه‌گیری معتبر بوده است و 7 مورد اول از مقیاس کم درد به عنوان معیار نتیجه عددی اولیه استفاده می‌شود. بسته به علامت در مقیاس بصری، موارد از 0 (بدون درد) تا 10 (بدترین درد قابل تصور) به ثمر می‌رسند. سپس مجموع 7 مورد به عنوان درصد حداکثر امتیاز ممکن بیان شده و در یک درصد کلی متغیر است.

معاینات

معاینه بالینی، سابقه بیمار، فعالیت بدنی، علائم درد پا و موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. عوامل خطری که برای بررسی پلانتار فاسئیت  به دنبال آن هستند شامل موارد زیر است:

کاهش میزان فشار مچ پا

چاقی

تحمل وزن مربوط به فعالیت

آزمایش Windlass که یک آزمایش ارتوپدی ویژه برای تحریک علائم در فاسیا های پلانتار با ایجاد کشش حداکثر است.

مطالعات تصویربرداری مانند رادیوگرافی، سونوگرافی تشخیصی و MRI ممکن است مفید باشد:

سونوگرافی از طریق اندازه‌گیری ضخامت فاسیا پلانتار می‌تواند در تشخیص و تأیید فاشیوز مزمن یا فاسیوسی مؤثر باشد. از آنجا که از مزایای اولتراسوند عدم تهاجمی بودن با پذیرش بیشتر بیمار است، ابزار تصویربرداری باید در اوایل تشخیص و درمان فاشیوز مزمن یا فاشیوز در نظر گرفته و اجرا شود. تصویربرداری از مچ پا و پشت پا در حالت تحمل وزن در سمت راست با یک اسکنر اختصاصی MRI ممکن است شناسایی‌های جزئی از فاسیا های پلانتار را که می‌تواند در وضعیت خوابیده به پشت باشد نادیده بگیرد.

مدیریت پزشکی

در صورت عدم موفقیت اقدامات محافظه کارانه، ممکن است فاشیوتومی جراحی با یا بدون برداشتن پاشنه پا استفاده شود. روشی وجود دارد که از طریق آن، به صورت جلدی یا متداول از نظر آندوسکوپی انجام می‌شود که فاسیای پلانتار را آزاد می‌کند. در صورت وجود، این یک درمان مؤثر است، بدون اینکه نیازی به برداشتن قسمتی از پاشنه باشد. یک بررسی وجود دارد که 70-90٪ از بیماران مبتلا به درد پاشنه را می‌توان با اقدامات غیر جراحی کنترل کرد. جراحی برای پلانتار فاسئیت  فقط باید بعد از عدم موفقیت سایر روش‌های درمانی در نظر گرفته شود. با استفاده از مقياس مشاهدات و سیگنال‌های بينايي، ميانگين درد بعد از عمل از 1/9 به 6/1 بهبود يافت. برای گروه دوم (ESWT)، با استفاده از مقیاس بینایی، میانگین درد بعد از عمل از 9 به 1/2 بهبود یافته است. فاسیوتومی اندوسکوپی پلانتار نتایج بهتری نسبت به درمان با جراحی باز دارد، اما با قبول مسئولیت عوارض جزئی انجام می‌شود.

مدیریت درمان‌های فیزیکی درد پاشنه

متداول‌ترین روش‌های درمانی شامل کشش فاسیا گاستروک / سولئوس / پلانتار، ارتوتیک، سونوگرافی و توان‌بخشی مفصل است.

آموزش تمرینات قدرتی. مشابه با مدیریت تاندونوپاتی، به نظر می‌رسد آموزش تمرینات قدرتی با شدت بالا در درمان فاسئیت پلانتار مؤثر است. این آموزش ممکن است به کاهش سریع درد و بهبود عملکرد کمک کند. حرکات کششی عبارت است از حرکاتی که در آن بیمار پای آسیب‌دیده‌ی خود را از روی پای دیگر خود عبور می‌دهد و با استفاده از خم و باز کردن انگشتان به کف پا فشار وارد می‌کند که این کشش در قسمت انگشتان پا و همچنین کشش در امتداد ناحیه انتهایی پا احساس می‌شود.

کشش تاندون آشیل را می‌توان در حالت ایستاده با پای آسیب دیده به صورتی که پشت ساق احساس کشیدگی کند انجام داد. ابتدا زانو خم می‌شود و سپس صاف و پاشنه روی زمین نگه داشته می‌شود.

تحرک و توان‌بخشی نیز نشان داده شده است که در برخی موارد باعث کاهش درد و تسکین علائم می‌شود. بیماران در 6 مورد مختلف، تسکین کامل درد و بازگشت کامل به فعالیت‌ها را به طور متوسط به میزان ​​2 مورد از 6 مورد درمان نشان دادند. یک مطالعه جدید تأثیر توان‌بخشی مفاصل مچ پا و ساب تالار بر درد و عملکرد بیماران مبتلا به پلانتار فاسئیت  را بررسی کرده است. محققان فرض كردند كه توان‌بخشی اين مفاصل علاوه بر درمان معمولي فيزيكي، برخلاف درمان معمولی باعث كاهش درد و عملكرد بيماران مبتلا به پلانتار فاسئیت خواهد شد. توان‌بخشی در مقایسه با درمان معمولی به تنهايي باعث بهبود درد و عملكرد در بيماران مبتلا به پلانتار فاسئیت  نشد. توان‌بخشی مشترک مچ پا و استخوان ساق با هدف بهبود حرکات مؤثرتر از سونوگرافی و کشش به تنهایی در درمان پلانتار فاسئیت  نیست. ارتباط بین استخوان ساق پا و وجود پلانتار فاسئیت احتمالاً در کوتاه شدن عضلات ساق پا است نه در مفصل مچ پا یا پا؛ بنابراین، درمان باید بر روی تکنیک‌های بافت نرم متمرکز باشد، نه بر روی عضلات مفصل پا و مچ پا. آتل‌های شبانه باعث حفظ پایداری و فشار مچ پا و کشش انگشتان پا می‌شوند و باعث می‌شوند یک کشش مداوم در فاسیای کف پا ایجاد شود. برخی از شواهد گزارش می‌دهند كه شبانه‌روزی مفید است اما در بررسی كول و همكاران وی، شواهد محدودی برای حمایت از استفاده از آتل‌های شبانه برای معالجه بیماران با درد طولانی‌تر از شش ماه وجود دارد و بیماران تحت درمان با آتل‌های شبانه بهبودیافته‌اند.

کفی‌های طبی پا از لحاظ عملکرد فواید کوتاه مدت دارند و همچنین ممکن است کاهش درد ناچیزی در مبتلایان به بیماری فاسئیت پلانتار ایجاد کند، اما در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی اثرات طولانی مدتی ندارند.

جستجوهای اخیر در مورد اثرات درمان کوتاه مدت با توجه به فاسئیت مزمن انجام شد. به مدت یک هفته نوار روی گاستروکنیوم و فاسیا پلانتار قرار گرفت. نتیجه‌گیری شد که درمان‌های توان‌بخشی به طور مداوم به مدت یک هفته ممکن است دردپلانتار فاسئیت  را بیشتر از یک برنامه درمانی فیزیکی سنتی کاهش دهد، اما این یک اثر کوتاه مدت است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان