ماساژ برای درمان صافی کف پا

زانو درد و دوچرخه سواری
زانو درد و دوچرخه سواری
17 مرداد 1401
قوز پشتی
قوز پشتی
22 مرداد 1401
ماساژ برای درمان صافی کف پا
3.6
(5)

پس پلانئوس یا فلت فوت یک قوس طولی میانی کاهش یافته و یک پای معروف به کف پای صاف است. داشتن کف پای صاف وضعیتی است که در آن یک یا هر دو پا دارای قوس کم یا بدون قوس هستند.ماساژ برای درمان صافی کف پا مفید است.

هنگامی که می‌ایستید، عضلات کف پا به زمین فشار می‌آورند. به طور معمول، نمی‌توانید قوس پا را ببینید، اگرچه گاهی اوقات زمانی که پا را بلند می‌کنید، قوس ظاهر می‌شود.  کف پای صاف برای اکثر افراد مشکلی نیست. اگر صافی کف پا باعث درد یا مشکلات دیگر شود، درمان‌ها می‌توانند به کاهش علائم آن کمک کنند.

علل صافی کف پا:

تحرک بیش از حد

بیومکانیک ضعیف مفصل ظریف و مفصل متاتارس

عضلات کوتاه شده، سولئوس یا آشیل

ضعف در تیبیالیس خلفی

ناهنجاری‌های استخوانی مادرزادی در پا

ناهنجاری‌های استخوانی مادرزادی در پا و ران

وضعیت بدنی ضعیف

ضایعات عصبی که باعث فلج یا ضعف عضلانی می‌شود

ضربه ناگهانی و شدید

کفش نامناسب

حرکت بیش از حد قوس داخلی

درد ممکن است در سطح کف پا وجود داشته باشد، معمولاً با استفاده بیش از حد و خستگی بیشتر می‌شود.

ضعف در درشت نی خلفی، درشت نی قدامی، خم کننده‌های بلند انگشت پا و ماهیچه‌های کف پا دیده می‌شود.

سایر شرایط موجود در فاسئیت کف پا، شین اسپلینت و انقباض باند ایلیوتیبیال است.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

 ماساژ کف پای صاف

ماساژ کف پا یکی از روش‌های کمک کننده در کاهش علائم و جلوگیری از بیشتر شدن شدت صافی کف پا است اما در برخی از شرایط ماساژ کف پای صاف منع انجام دارد که در زیر گفته شده:

تیبیالیس قدامی و خلفی را کشش ندهید. منجر به افزایش پرونیشن پا می‌شود.

در صورت وجود فاسییت از قرار دادن گرما روی سطح کف پا اجتناب کنید.

تکنیک ماساژ اصطکاکی زمانی که فرد داروی ضد التهابی مصرف می‌کند منع مصرف دارد.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

چگونگی ماساژ کف پای صاف

ظاهر کف پای صاف:

پرونیشن در کل چرخه راه رفتن اتفاق می‌افتد

پس پلان خفیف: 4-6 درجه والگوس عقبی

پس پلان متوسط: 6-10 درجه والگوس پای عقبی

پس پلان شدید: 10-15+ درجه والگوس پای عقبی

تاندون آشیل: والگوس

پیچ خوردگی داخلی تیبیا امکان‌پذیر است.

والگوس در زانو

چرخش داخلی در لگن امکان‌پذیر است.

قوس داخلی صاف است.

سر تالار به صورت داخلی برآمده می‌شود. قرمزی یا پینه در جایی که کفش سر تالار را لمس می‌کند.

والگوس در اولین مفصل متاتارس

بیرون رفتن جلوی پا

پای مورتون

متاتارس دوم طولانی‌تر از اولی است.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

لمس کف پای صاف:

حساسیت در رباط‌ها، ناویکولار، چسبندگی پاشنه به رباط بلند کف پا و فاسیای کف پا، سر اول و دوم متاتارس و اولین مفصل متاتارسوفالانژیال.

حرارت موضعی به اولین مفصل متاتارسوفالانژیال همراه با بونیون و در سطح کف پا در صورت وجود فاسیای کف پا

بافت ضخیم و خشن پوست روی سر تالار و سر اول و دوم متاتارس

کشیدگی و بلند شدن ماهیچه‌های داخلی پا، درشت نی قدامی، تیبیالیس خلفی و خم کننده‌های بلند انگشت پا

رباط‌های کوتاه شده و هیپرتونیک، سولئوس، پرونئوس لونگوس، پرونئوس برویس و پرونئوس ترتیوس

نقاط ماشه ای موجود در پرونئوس لونگوس و برویس

ماساژ برای درمان صافی کف پا

دامنه حرکتی کف پای صاف:

چرخش بیرونی پاشنه و عدم تحمل وزن بیشتر از 10 درجه

دورسی فلکشن مچ پا با کف پای صاف شدید محدود شده است

مفاصل تارسال و سایر مفاصل قوس طولی داخلی دچار چرخش می‌شوند.

دامنه حرکتی پلانتارفلکسیون و دورسی فلکشن با مفصل مچ پا محدود شده و کاهش می‌یابد

درد هنگام انحراف غیرفعال استخوان پاشنه، پشت پا و امتداد انگشتان پا همراه با التهاب کم درجه رباط‌ها یا فاسیای کف پا

هیپوموبیلیتی در مفصل تیبیوفیبولار فوقانی

افزایش چرخش داخلی لگن با انترورسیون فمورال

چرخش خارجی لگن کاهش یافت

کاهش استحکام تیبیالیس قدامی، تیبیالیس خلفی و اکستانسور هالوسیس لونگوس

ماساژ برای درمان صافی کف پا

تست‌های ارتوپدی ویژه کف پای صاف

تست ساختاری یا عملکردی

نوروم مورتون

ماساژ برای درمان صافی کف پا چگونه است

کشش عضلات کوتاه شده

افزایش گردش خون، به ویژه به ساختارهای ضعیف و محکم

حرکت مفاصل هیپوموبیل

ماساژ برای درمان صافی کف پا

ماساژ برای درمان صافی کف پا در منزل

آب درمانی

حمام پا با کنتراست پس از تحمل فشار طولانی مدت

روی التهاب موضعی یخ بمالید

تقویت عضلات تیبیالیس قدامی و خلفی، ماهیچه‌های کف پا

از فعالیت‌هایی که قوس طولی داخلی را تحت فشار قرار می‌دهند اجتناب کنید

تمرینات مربوط به حفظ قوس کف پا را بیشتر انجام دهید.

ساق پا، پا و مچ پا و کف پا را بیشتر ماساژ دهید.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

4 ترفند برای درمان صافی کف پا

پاهای همه گهگاهی درد می‌کند؛ اما برای 20 درصد آمریکایی‌هایی که کف پای صاف دارند، این دردها بسیار شایع هستند. قوس‌ها از پاها حمایت می‌کنند. هنگامی که آن‌ها فرو می ریزند، فشار بیشتری بر روی رباط‌های کف پا وارد می‌شود. با گذشت زمان، این می‌تواند منجر به سفتی، التهاب و آسیب، مانند التهاب کف پا یا التهاب تاندون شود.

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کف پا صاف هستید؟ رد پای خود را در ماسه بررسی کنید یا آن را در آب فرو کنید و سپس روی پیاده‌روی خشک قدم بگذارید. اگر پا شکل واضحی ندارد این نشانه صافی کف پا است. این وضعیت عمدتاً ژنتیکی است، بنابراین نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید؛ اما حرکات هوشمندانه زیادی وجود دارد که می‌توانید برای دوری از درد انجام دهید. این چهار مورد را در نظر بگیرید:

1. پشتیبانی مناسب را دریافت کنید.

برای مهار ضربه در هر مرحله و حفظ بدن در یک راستا به حمایت قوس کف پا نیاز دارید. ابتدا، پاهای خود را اندازه بگیرید، زیرا بسیاری از افراد کفش‌های خیلی کوچک یا خیلی باریک می‌پوشند. سپس یک کفی حمایتی در نظر بگیرید. یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند در انتخاب کفش با کفی مناسب به فرد کمک کند. کفی ژله‌ای نازک کار زیادی نمی‌کند، در حالی که یک جفت کفی سفت نیز ممکن است منجر به درد بیشتر شود.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

2. کفش‌های راحتی بپوشید.

در پایان یک روز طولانی، هیچ چیز بهتر از کنار گذاشتن آن کفش‌های پاشنه‌دار یا مجلسی نیست؛ اما پا برهنه یا جوراب‌های مخصوص داخل خانه نیز فشار بیشتری به پاها وارد می‌کنند. پیشنهاد می‌شود یک جفت دمپایی یا پاپوش راحت اما حمایت کننده برای داخل خانه داشته باشید.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

3. خودتان را ماساژ دهید.

اعمال کمی فشار می‌تواند تاندون‌های سفت را شل کند. همچنین می‌تواند جریان خون را به پایین پاهای تشویق کند. سعی کنید کف پای خود را روی یک توپ تنیس یا گلف بچرخانید. می‌توانید از بطری آب یخ‌زده نیز استفاده کنید. این سردی همچنین به کاهش هرگونه التهاب در پاها کمک می‌کند.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

4. عضلات کف پا را کشش دهید.

داشتن کف پای صاف به این معنی است که احتمال بیشتری برای متمایل شدن کف پا به سمت زمین دارید، به این معنی که پا با هر قدم به سمت داخل غلت می‌زند. متمایل شدن بیش از حد کف پا به سمت زمین باعث می‌شود که عضلات برای تثبیت پا سخت‌تر کار کنند و این می‌تواند منجر به سفتی عضلات در پاها و پشت ساق شود. یکی از بهترین حرکات کششی که به طور منظم انجام می‌شود، کشش ساق پا به کمک دیوار است: حدود یک قدم از دیوار فاصله بگیرید. پای راست خود را به جلو ببرید، به طوری که انگشتان روی دیوار و پاشنه روی زمین قرار گیرد. در حالی که پای راست خود را صاف نگه داشته‌اید و به جلو خم می‌شوید، کف دست خود را به دیوار فشار دهید تا ساق پا و پا کشیده شود. 15 تا 20 ثانیه نگه دارید؛ سپس در سمت چپ تکرار کنید.

ماساژ برای درمان صافی کف پا

با توجه به نکات گفته شده در رابطه با صافی کف پا، بهترین درمان و تشخیص را می‌توانید به کمک متخصصان حرکات اصلاحی به دست آورید که به فرد کمک می‌کنند تا از بیشتر شدن علائم کف پای صاف و دردهای موجود جلوگیری کنند و دردها را کاهش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان