روش تشخیص صافی کف پا

ورزش برای گردن درد چیست
ورزش برای گردن درد چیست
5 خرداد 1401
ورزش برای درد گردن و کتف
ورزش برای درد گردن و کتف
10 خرداد 1401
روش تشخیص صافی کف پا
3.7
(22)

صافی کف پا حالتی است که در آن تمامی قسمت کف پا کاملا بر روی زمین قرار میگیرد. صافی کف پا ممکن است در حالتی به جز حالت ایستاده مشخص نباشد. البته تشخیص صافی کف پا تنها با نگاه کردن به شخص، زمانی که روی زمین ایستاده است، امکان پذیر است. به کمک انواع روش تشخیص صافی کف پا میتوان این عارضه را با مدارک و شهود علمی تشخیص داد.

در ادامه به بررسی مواردی میپردازیم که به عنوان روش تشخیص کف پا مشهور هستند.

چندین روش تشخیص صافی کف پا

روش تشخیص صافی کف پا تنها به یک مورد ختم نمیشود. چندین روش تشخیص صافی کف پا وجود دارد که میتوان با توجه به آنها وجود عارضه را تشخیص داد. به عبارتی میتوان چنین گفت که تشخیص صافی کف پا باید علمی باشد. به عبارتی تنها با نگاه کردن به پای افرادی نمیتوان در مورد صاف بودن کف پا تصمیم گیری کرده و نتیجه قطعی صادر کرد. عدم توجه به روشهای تشخیص صافی کف پا میتواند شخص را گمراه کند. برای مثال ممکن است شخص به عارضه صافی کف پا دچار باشد اما در ظاهر چنین مشکلی نداشته باشد. در هر حالتی تشخیص صافی کف پا باید به کمک روش تشخیص صافی کف پا باشد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

چند روشی که برای تشخیص کف پای صاف بکار میروند:

  • معاینه پاها و تشخیص صافی کف پا توسط خود بیمار
  • معاینه پاها توسط پزشک متخصص در این زمینه
  • انواع آزمایش‌های تصویربرداری

معاینه پاها و تشخیص صافی کف پا توسط خود بیمار

تشخیص کف پای صاف توسط خود بیمار در منزل امکان پذیر است. روش تشخیص صافی کف پا توسط خود بیمار بسیار راحت است و تجهیزات چندانی نیاز ندارد. در این روش بیمار به یک عدد کاغذ تیره رنگ نیاز دارد:

  • پا را ترجیحا به کمک آب مرطوب کنید. توجه کنید که تمامی قسمت کف پا مرطوب شده باشد
  • پای مرطوب تان را روی کاغذ تیره رنگ قرار دهید و آن را به خوبی روی کاغذ بفشارید
  • اگر کف پا صاف باشد، تمامی رد پایتان بر روی کاغذ ظاهر خواهد شد. در غیر این صورت شما به صافی کف پا دچار نیستید

برای اطمینان یافتن از تشخیص تان میتوانید به کفش هایتان نیز توجه کنید. اگر لبه‌های داخلی کفش بیش از لبه‌های خارجی فرسوده شده باشد، احتمالا شما صافی کف پا دارید. چرا که صافی کف پا با چرخش مچ به سمت داخل و در پی آن فرسوده‌شدن لبه‌های داخلی کفش ارتباط مستقیم دارد.

معاینه پاها توسط پزشک متخصص در این زمینه

در روش تشخیص کف پای صاف توسط پزشک، بیمار باید به حالت ایستاده بایستد. در حالت کلی اولین مرحله تشخیص صافی کف پا توسط پزشک، ایستادن بیمار است. پس از اینکه بیمار به حالت ایستاده در آمد، بررسی وضعیت تاندون تیبیال خلفی شروع میشود. پزشک با بررسی تاندون تیبیال خلفی میتواند صافی کف پا را به راحتی تشخیص دهد.

اگر مشکلی در تاندون تیبیال خلفی وجود داشته باشد، پزشک صافی کف پا را تایید خواهد کرد. برای بررسی وضعیت تاندون تیبیال خلفی، بیمار باید مراحل زیر را طی کند:

  • روی یکی از پاهایش بایستد و پاشنه پایش را 3 الی 5 بار از روی زمین بلند کند.
  • این حرکت باید آهسته و با تمرکز بالا انجام شود

اگر بیمار بتواند این حرکت را به درستی و در تعداد دفعات مشخص انجام دهد، یعنی به عارضه صافی کف پا دچار نمیباشد. برای تحقیق بیشتر در مورد تاندون تیبیال خلفی میتوانید به گوگل مراجعه کنید.

انواع آزمایش های تصویربرداری

بهترین روش تشخیص صافی کف پا عکس برداری است. در عکس برداری به جهت تشخیص صافی پا، عکسهای  متعددی به کمک اشعه ایکس گرفته میشود. در این عکسها استخوان‌ها و مفاصل پا و کف به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. با توجه به آزمایش های تصویر برداری از کف پا میتوان صافی کف پا را به راحتی تشخیص داد. بررسی آزمایش های تصویر برداری باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان