فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر
22 اسفند 1401
آیا روماتیسم باعث خستگی می شود؟
24 اسفند 1401
فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک
3.4

چرا افراد به فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک (Sciatica) همزمان با یکدیگر نیاز دارند؟ آیا درد سیاتیک یک عارضه است یا پیامد و علامت یک بیماری است؟ افراد چطور به درد عصب سیاتیک دچار می شوند و چرا معمولا این دو یکی دانسته می شوند. در حقیقت می توان گفت که درد سیاتیک یک بیماری نیست؛ بلکه پیامد و نتیجه یک عارضه در کمر است. بین درد های سیاتیک و دیسک کمر یک رابطه نزدیکی وجود دارد. بسیاری از متخصصین درد عصب سیاتیک را یک علامت مشخص از وجود فتق دیسک کمر می دانند.

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک؛ بهترین درمان

همین علامت سبب شده تا پزشکان متخصص و فیزیوتراپیست ها، فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک را با هم تجویز کنند. دردی که در عصب سیاتیک به وجود می آید از لگن ها شروع و به سمت پایین حرکت می کند و در نهایت پاها را درگیر می نماید. چرا این اتفاق می افتد؟ تا کنون اصطلاح رادیکولوپاتی کمری ا شنیده اید؟ این اصطلاح تخصصی برای درد سیاتیک به کار برده می شود. معمولا دردهای سیاتیک در نتیجه برخی صدمات و بیماری هایی مثل دیسک کمر، التهاب مفاصل (آرتریت)، خار استخوانی و آسیب های دیگر به وجود می آید. این عارضه ها با فشار بر روی عصب های سیاتیک دردی را به وجود می آورند که به باسن ها، ران و پاها انتشار پیدا می کند. رادیکولوپاتی در واقع همان دردهای منتشر شده در قسمت های کمر به پایین است که با بی حسی، سوزش، گزگز و دردهای شدید همراه است.

اگر پزشکان تشخیص دهند که رادیکولوپاتی یا سیاتیک پیامد دیسک کمر است، برای بیماران فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک توصیه می کنند. به طور کلی، از نظر متخصصین فتق دیسک کمر شایع ترین علت به وجود آمدن درد سیاتیک است.

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک؛ مسکن قوی بدون عوارض

معمولا در کنار فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک راهکارهای درمانی دیگری چون دارو درمانی، جراحی، کمربند طبی و ورزش به بیماران پیشنهاد می شود. هر چند که بیماران ترجیح می دهند از روش درمانی فیزیوتراپی بهره مند شوند؛ زیرا این شیوه هیچ گونه عوارضی نداشته و به مرور زمان با تقویت توانایی حرکتی و قوی کردن ماهیچه ها و عضلات کمر، باعث بهبود گردش خون می شود. این فرایند کمک می کند تا فشارهای وارد شده به عصب سیاتیک برداشته شود.

در انجام فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک، فیزیوتراپیست ها از تکنیک های مختلفی چون یخ درمانی، ماساژ درمانی، گرما درمانی، حرکات اصلاحی، الکتروتراپی و اولتراسوند استفاده می کنند. هدف از انجام این تکنیک ها بازسازی بافت های آسیب دیده ناحیه کمر است تا توانایی حرکتی آن ناحیه بهبود پیدا کند.

روش الکتروتراپی و اولتراسوند در فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

پهن ترین عصب بدن، سیاتیک است که از پایین کمر شروع، بعد عبور از باسن و لگن،در نهایت به کف پا می رسد. اگر علت درد سیاتیک دیسک کمر تشخیص داده شود، برای فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک دو روش الکتروتراپی و اولتراسوند نتایج خوبی خواهد داشت. در الکتروتراپی، با انتقال پالس های الکتریکی در اطراف دیسک کمر، علاوه بر ترشح اندورفین، با بهبود جریان گردش خون، درد های ناشی از کمردرد کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب با کاهش درد کمر، فشاری که به عصب سیاتیک وارد شده، کم خواهد شد. امواج صوتی تولید شده توسط اولتراسوند، موجب انعطاف عضله های کمر می شود. با حرارت ملایمی که برای درمان دیسک کمر به کار می رود، عضلات قوی تر و جریان خون بهتر می شود.

فیزیو تراپی برای دیسک کمر

درمان دستی برای بهبود دیسک کمر و سیاتیک

تا کنون درباره درمان دستی یا کایروپراکتیک در فیزیوتراپی شنیده اید؟ این درمان مبتنی به تنظیم و صف دهی ستون مهره می باشد. فیزیوتراپیست هایی که این شیوه درمانی را برای بیماران خود انجام می دهند، بر این باور هستند که ستون فقرات و اسکلت بدن بر سایر بافت ها و اعضا تاثیر مستقیم دارد. در این شیوه با اعمال فشار با دست، یک نیروی ناگهانی به مفاصل وارد شده و موجب ساختاربندی و هم ترازی مهره ها می شود. همراه با درمان دستی، ماساژ درمانی، یخ درمانی و گرما درمانی نیز به کار می رود.

مزایای فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

بازده فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک، کاملا به شرایط و میزان آسیب دیدگی کمر بستگی دارد. بیمارانی که از روش درمانی فیز یوتراپی برای بهبود دیسک کمر و سیاتیک خود استفاده می کنند، نتایج مثبت آن را در طول یک تا دو هفته مشاهده خواهند کرد. مهم ترین مزیت های فیز یوتراپی برای دیسک کمر و سیاتیک عبارت است از:

• یک تسکین دهنده قوی است و درد کمر و سیاتیک را بهبود می بخشد.
  • پیشگیری از بازگشت مجدد دردهای دیسک کمر و عصب سیاتیک
  • جلوگیری از انجام عمل جراحی
  • مصونیت از عوارض دارو درمانی

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک موثرترین روش درمانی برای بهبود دردهای ناشی از فتق دیسک کمر و عصب سیاتیک است. درد سیاتیک پیامد برخی از مشکلات مربوط به پایین کمر است. از آنجا که یکی از دلایل درد سیاتیک، یعنی بیش از 90 درصد به دیسک کمر مربوط می شود، برای درمان فیزیوتراپی دیسک کمر همراه با سیاتیک به کار می رود. دیسک کمر باعث فشرده شدن ریشه های نخاعی شده و درد سیاتیک را به وجود می آورد؛ بنابراین فیزیو تراپی یک روش درمانی تاثیر گذار در درمان سیاتیک و دیسک کمر است. به غیر از دیسک کمر عوامل دیگری در تحریک و فشرده سازی عصب سیاتیک تاثیر دارد و این باعث شده روش های درمانی مختلفی در کنار فیزیو تراپی برای درمان سیاتیک تجویز شود. فیزیوتراپی با تقویت ران، لگن، باسن، شکم و بافت های کمر به درمان سیاتیک کمک شایانی می کند.

فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک