آیا روماتیسم باعث خستگی می شود؟

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک
فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک
23 اسفند 1401
عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک
عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک
25 اسفند 1401
آیا روماتیسم باعث خستگی می شود؟
4.4
(8)

خستگی مزمن احساس خستگی است که با خوابیدن و استراحت کردن برطرف نمیشود. این حس خستگی اغلب با فقدان انگیزه یا ناتوانی در انجام وظایف روزانه همراه است. خستگی مزمن در افرادی که شرایط خودایمنی خاصی مانند روماتیسم را تجربه می کنند بیشتر دیده می شود. در ادامه میخواهیم چند دلیل احتمالی که چرا یک فرد مبتلا به روماتیسم دچار خستگی مزمن می شود را با هم بررسی کنیم. این عوامل زمینه ای ممکن است به تنهایی و یا در ارتباط با هم باعث بروز خستگی مزمن در فرد مبتلا به روماتیسم شوند.

التهاب

محققان همچنان درحال بررسی ارتباط التهاب ناشی از رماتیسم و خستگی هستند. شواهد نشان می دهد که کاهش التهاب ممکن است در برخی موارد به کاهش خستگی نیز کمک کند..

با این حال، در برخی افراد حتی با وجود کم شدن التهابات و نرمال شدن سطح طبیعی شاخص های التهابی خون، بازهم خستگی اغلب ادامه می‌یابد. برخی از متخصصان حدس می زنند که یا خستگی و التهاب مستقل از یکدیگر هستند و یا سایر نشانگرهای التهابی احتمالاً هنوز کشف نشده اند و برای این موضوع باید شاخص های التهابی دیگری را در نظر گرفت.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

درد مفاصل

بسیاری از متخصصان استدلال می کنند که درد مفاصل، محرک اصلی خستگی در بیماری روماتیسم است و نه التهابات. درد مفاصل و خستگی اغلب با هم در ارتباطند و حتی زمانی که آزمایش خون سطوح طبیعی التهاب را نشان می‌دهد، ممکن است وجود داشته باشند. با این حال، ممکن است بدون درد مفاصل نیز خستگی را تجربه کنید.

هنگامی که خستگی حتی پس از درمان موفقیت آمیز التهاب و درد وجود دارد، ممکن است عامل دیگری در کار باشد.

آپنه خواب

افراد مبتلا به روماتیسم ممکن است تا ۷۵ درصد بیشتر از سایرین به آپنه خواب مبتلا شوند. آپنه خواب یک اختلال خواب است که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع و وصل می شود. این موضوع بر میزان اکسیژن دریافتی بدن تأثیر می گذارد و می تواند حتی پس از یک خواب کامل شبانه احساس خستگی در شما ایجاد کند.

به نظر نمی رسد که آپنه خواب با التهاب روماتیسم ارتباطی داشته باشد، و با وجود کم شدن التهابات نیز ممکن است این موضوع ادامه دار باشد. خوشبختانه، آپنه خواب قابل تشخیص و درمان است. درمان معمولاً شامل استفاده از دستگاه فشار مداوم راه هوایی (CPAP) یا دستگاه درمانی دیگری برای افزایش دریافت اکسیژن در هنگام خواب است.

فاکتور های سلامت روان

افراد مبتلا به روماتیسم بیشتر از سایر افراد با مشکلات سلامت روانی که با خستگی مرتبط است در گیر می شوند.. تحقیقات نشان داده اند که روماتیسم با افسردگی و خستگی ارتباط نزدیکی دارد. استرس، اضطراب و سایر اختلالات خلقی نیز ممکن است با خستگی مرتبط باشند.

دقیقا مشخص نیست که آیا مسائل مربوط به سلامت روان مستقیماً باعث خستگی می شود یا خیر. اما بیشتر محتمل است که افرادی که با مسائلی مانند افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر دچار مشکل خواب شوند. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد افسردگی و اضطراب، خواب آلودگی را به عنوان یک عارضه جانبی ذکر می کنند. با این حال در این زمینه تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

کم خونی

برخی محققان معتقدند که 70 درصد از افراد مبتلا به رروماتیسم از کم خونی رنج می برند. این وضعیت می تواند منجر به سطوح پایین آهن خون شود و در پی آن خستگی را به همراه داشته باشد.

کم خونی علل احتمالی زیادی دارد. برای مثال، ممکن است شما به اندازه کافی غذاهای غنی از آهن نخورید. برخی شرایط پزشکی و داروها نیز می توانند باعث ایجاد تغییراتی در پوشش دستگاه گوارش شما شوند و بر توانایی بدن در جذب آهن تأثیر بگذارند. در این رابطه می توانید با یک پزشک مشورت کنید. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که همه متخصصان معتقد نیستند که کم خونی یکی از دلایل مهم خستگی در افراد مبتلا به رماتیسم است.

عوارض دارویی

در حالی که داروها ابزارهای ارزشمندی برای درمان روماتیسم هستند، اما بسیاری از آنها می توانند باعث خستگی نیز شوند. به عنوان مثال، متوترکسات می تواند باعث خستگی شود. سایر داروها ممکن است مستقیماً باعث خستگی نشوند، اما ممکن است خطر افسردگی، ضعف یا بی خوابی را در شما افزایش دهند که همه اینها ممکن است به خستگی کمک کنند. یک پزشک یا داروساز می تواند به شما بگوید که آیا داروی شما – یا ترکیبی از داروها – ممکن است باعث خستگی شود یا خیر.

با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، عوامل دیگری مانند کمبود ویتامین B12 و D، مشکلات تیروئید و عفونت ها نیز می توانند در ایجاد خستگی نقش داشته باشند. تعیین علت اصلی خستگی برای پزشکان یا بیماران کار آسانی نیست. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد خستگی خود و چگونگی تأثیر آن بر زندگی خود به پزشک خود بدهید، شانس بیشتری برای کاهش آن دارید.

در آخر باید گفت که به همه توصیه می شود که رژیم غذایی سالم داشته باشند و ورزش کنند. این توصیه می تواند به ویژه برای افرادی که روماتیسم و خستگی مزمن دارند ضروری تر باشد.

.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان