بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر
علت کمردرد و پا درد در زنان
4 آبان 1401
3.2

درمان قوز پشت در طب سنتی با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. سوزن‌درمانی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که در طب سنتی برای رفع قوز پشت به کار می‌رود. با این روش امکان رفع التهابات ناشی از قوز پشت به صورت کامل وجود دارد. البته میزان اثرگذاری طب سوزنی بر رفع قوز پشت به عوامل مختلف بستگی دارد. علاوه بر سوزن‌درمانی از روش‌هایی چون بهبود تغذیه یا روش‌های درمان فیزیکی نیز در طب سنتی برای رفع قوز پشت استفاده می‌شود.

قوز پشتی چیست؟

ستون فقرات در وضعیت نرمال انحنای مشخصی دارد. وقتی انحنای ستون فقرات از حالت طبیعی بیشتر می‌شود، ستون فقرات در ناحیه پشت دچار برآمدگی و تحدب می‌شود. به این عارضه قوز پشت یا کایفوز می‌گویند.

تشخیص قوز پشتی

برای تشخیص قوز پشت ابتدا به نشانه‌های ظاهری و عوارض ناشی از این عارضه توجه می‌شود. مواردی چون گردی شانه‌ها، کوتاهی قد، سر رو به جلو، درد عضلات، خستگی ممتد، مشکلات تنفسی و کاهش انعطاف‌پذیری از جمله نشانه‌هایی هستند که به دنبال ایجاد قوز پشت مشاهده می‌شوند.

گاهی لازم است که برای تشخیص قوز پشت به فیزیوتراپیست مراجعه شود. فیزیوتراپیست با معاینه دقیق و عکسبرداری وضعیت قوز پشت را بررسی کرده و روش‌های درمانی مناسب را تجویز می‌کند. معمولا درمان قوز پشت با حرکات اصلاحی امکان‌پذیر است. ولی ممکن است در کنار حرکات اصلاحی نیاز به استفاده از قوزبند یا عمل جراحی نیز وجود داشته باشد.

روش‌های درمان قوز پشت

برای درمان قوز پشت از روش‌های مختلف استفاده می‌شود. ازدرمان قوز پشت در طب سنتی گرفته تا استفاده از حرکات اصلاحی، لیزر، جراحی و فیزیوتراپی بخشی از شیوه‌های درمانی هستند که در رفع این عارضه کاربرد دارند. هر یک از این روش‌ها با توجه به علت ایجاد قوز پشت، نوع و شدت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش با برخی از روش‌های درمان قوز پشت به صورت خلاصه آشنا می‌شویم.

درمان قوز پشت با حرکات اصلاحی

درمان قوز پشت با حرکات اصلاحی یک روش مرسوم برای رفع این مشکل است. حرکات اصلاحی به عنوان تمریناتی که با هدف اصلاح ناهنجاری‌های بدن طراحی شده‌اند، از قابلیت بالایی برای رفع و درمان مشکلاتی چون قوز پشت برخوردارند. می‌توان گفت با انجام این تمرینات امکان درمان قوز پشت به طور کامل وجود دارد.

می‌توان گفت درمان قوز پشت با حرکات اصلاحی از بهترین روش‌هایی است که به منظور رفع این ناهنجاری به کار می‌رود. اغلب تنها با انجام حرکات اصلاحی می‌توان ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی را درمان کرد. البته میزان تاثیرگذاری این تمرینات به نوع ناهنجاری و دلیل ایجاد آن بستگی دارد. شرایط فرد مبتلا به ناهنجاری و شدت ناهنجاری نیز در این زمینه موثر است.

رفع قوز پشت با بریس

بریس یا قوزبند از جمله وسایل طبی است که به منظور جلوگیری از پیشرفت قوز پشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بریس عمدتاً برای درمان قوز پشت در کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.

استفاده از لیزر برای رفع قوز پشت

از لیزر نیز برای درمان قوز پشت می‌توان استفاده کرد. لیزر با گرم کردن عضلات و مفاصل کمر به افزایش جریان خون کمک می‌کند. به دنبال این اتفاق درد و التهاب ناشی از قوز پشت التیام می‌یابد. از لیزر برای درمان قوز پشت معمولاً زمانی استفاده می‌شود که قوز پشت در اثر گرفتگی و آسیب به وجود آمده باشد.

درمان قوز پشت با عمل جراحی

عمل جراحی روش مرسومی برای درمان قوز پشت نیست. از این روش غالباً زمانی استفاده می‌شود که قوز پشت پیشرفت زیادی داشته و با هیچ یک از روش‌های درمانی برطرف نشده باشد. با افزایش شدت قوز پشت احتمال آسیب رسیدن به اعصاب ستون فقرات نیز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از عمل جراحی برای درمان قوز پشت ضروری است.

درمان قوز پشت در طب سنتی

درمان قوز پشت در طب سنتی چگونه است؟

درمان قوز پشت در طب سنتی با چند روش مرسوم و قدیمی انجام می‌شود. البته استفاده از هر یک از این روش‌ها به شدت عارضه و دلیل ایجاد آن بستگی دارد.

طب سوزنی یکی از روش‌های درمان قوز پشت در طب سنتی است. در این روش با فرو بردن تعدادی سوزن در محل مورد نظر درد و التهاب ناشی از قوز پشت را تسکین می‌دهند. استفاده از این شیوه می‌تواند با افزایش جریان خون فرآیند تغذیه عضلات و مفاصل را بهبود ببخشد و به این طریق به تقویت آنها کمک کند.

اصلاح تغذیه نیز از جمله روش‌هایی است که در کنار دیگر شیوه‌های درمان قوز پشت در طب سنتی به کار می‌رود. با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب ضعف عضلات و مفاصل برطرف شده و از پیشرفت قوز پشت جلوگیری می‌شود.

در نهایت باید به درمان قوز پشت در طب سنتی با روش‌های دستی اشاره کنیم. ماساژ می‌تواند خون‌رسانی به نواحی پشت بدن را افزایش داده و به تقویت مفاصل و ماهیچه‌ها کمک کند.