بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر

بی حالی و خستگی مداوم
رفع گودی کمر
1 آبان 1401
درمان قوز پشت در طب سنتی
درمان قوز پشت در طب سنتی
3 آبان 1401
بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر
3.2
(83)

انتخاب بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر می‌تواند کمک زیادی به برطرف شدن این مشکل بکند. هر یک از ما معمولاً یک سوم از ساعات زندگی خود را در خواب می‌گذرانیم. مطمئناً چگونگی وضعیت ستون فقرات ما در هنگام خواب تاثیر زیادی بر سلامتی اسکلت ما دارد. استفاده از بالش و تشک مناسب و قرار گرفتن سر و بدن در وضعیت صحیح هر یک به نوعی به سلامتی ستون فقرات و رفع مشکلاتی نظیر قوز کمر کمک می‌کند.

قوز کمر چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

ستون فقرات ما در حالت طبیعی انحنای مشخصی دارد. گاهی مقدار این انحنا از حالت نرمال خود بیشتر می‌شود. به این عارضه قوز کمر می‌گویند. دلایل متعددی برای ایجاد قوز کمر وجود دارد، اما سبک زندگی غلط و عادات نامناسب در این زمینه از هر عاملی موثرتر است. علاوه بر این مورد بیماری، ضعف عضلات، تغذیه نامناسب و وارد آمدن فشار بر ستون فقرات از دیگر عواملی هستند که می‌توانند به ایجاد قوز کمر کمک کنند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت قوز کمر چیست؟

قوز کمر عارضه ناخوشایندی است اما قابل پیشگیری است. اطلاع از اینکه علت قوز کمر چیست می‌تواند به پیشگیری از بروز این عارضه کمک کند. قرار گرفتن بدن در حالت نامناسب از مهمترین دلایل ایجاد قوز کمر به شمار می‌رود. وضعیت نامناسب بدن در هنگام نشستن، ایستادن، خوابیدن یا راه رفتن می‌تواند در بلندمدت به ایجاد قوز کمر منجر شود. دلایل مادرزادی نیز در شکل‌گیری قوز کمر نقش دارند. گاهی بروز اختلال در رشد طبیعی ستون فقرات پیش از تولد موجب به وجود آمدن قوز کمر می‌شود.

باید به نقش بیماری‌ها در ایجاد قوز کمر نیز اشاره کنیم. برخی از بیماری‌ها همچون پوکی استخوان، دیستروفی عضلانی و بیماری پاژه می‌توانند قوز کمر را به وجود بیاورند. از آنجایی که قوز کمر اغلب به دلیل عادات نامناسب ایجاد می‌شود، می‌تواند با اصلاح سبک زندگی درمان شود. اقداماتی چون انتخاب بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر، انجام حرکات اصلاحی و تمرینات بدنسازی برای رفع قوز کمر، تقویت عضلات و استفاده از قوزبند بر درمان و رفع این مشکل موثر هستند.

چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

بسیاری از افرادی که با مشکل قوز کمر مواجه هستند به این فکر می‌کنند که چگونه قوز کمر رو از بین ببریم؟

یکی از اولین اقداماتی که می‌توانیم برای درمان قوز کمر به کار ببندیم انجام حرکات اصلاحی است. حرکات اصلاحی تمریناتی هستند که با هدف رفع مشکلات و ناهنجاری‌های بدن طراحی شده‌اند. با انجام این تمرینات می‌توان انتظار داشت که بسیاری از ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی که در طول زمان ایجاد شده‌اند برطرف شوند.

برای اطمینان از اثربخشی حرکات اصلاحی بر رفع قوز کمر بهتر است که به متخصص فیزیوتراپی مراجعه شود‌. پزشک متخصص پس از بررسی‌های لازم، با توجه به نوع و درجه قوز کمر و نیز وضعیت سلامتی فرد حرکات و تمرینات اصلاحی مورد نیاز را تجویز می‌کند. ممکن است درمان قوز کمر به اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. برای مثال شاید لازم باشد از دارو یا عمل جراحی استفاده شود. البته به طور معمول با حرکات اصلاحی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

اصلاح سبک زندگی نیز از دیگر اقداماتی است که بر درمان قوز کمر و پیشگیری از این ناهنجاری تاثیر دارد. انتخاب بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر، اصلاح نحوه ایستادن، نشستن یا راه رفتن، انجام تمرینات کششی و پرهیز از رفتارهای آسیب‌زا از جمله اقداماتی هستند که به رفع قوز کمر و پیشگیری از این عارضه کمک می‌کنند.

بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر

اهمیت انتخاب بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر

چرا انتخاب بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر مهم است؟ مطمئنا چگونگی وضعیت ما در هنگام خواب تاثیر زیادی بر سلامتی ستون مهره‌هایمان دارد. ما بخش زیادی از ساعات خود را در خواب می‌گذرانیم. به عبارت دقیق‌تر بدن ما به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار می‌گیرد. بنابراین نحوه خوابیدن ما بسیار مهم است. وضعیت سلامتی ستون فقرات و دیگر اعضای بدن از روش خوابیدن تاثیر می‌پذیرد. به همین دلیل لازم است که به نحوه خوابیدن و جزئیات مربوط به آن همچون انتخاب تشک و بالش مناسب توجه شود.

اما بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر روشی است که با کمک آن ستون فقرات در حالت متقارن قرار بگیرد. برای نمونه با دراز کشیدن به پشت، وزن بدن به صورت مساوی در همه اعضا توزیع می‌شود. گاهی لازم است با نظر فیزیولوژیست از یک بالش کوچک کمری هم استفاده شود. افرادی که قوز کمر دارند می‌توانند به پهلو و یا به حالت جنینی نیز بخوابند، اگرچه دراز کشیدن به پشت بهتر است. خوابیدن بر روی شکم توصیه نمی‌شود. این روش خوابیدن علاوه بر اینکه برای ستون فقرات مضر است، می‌تواند در بلند مدت با آسیب‌های مختلف برای دیگر اعضای بدن همراه باشد.

کیفوز در نوجوانان و جوانان

وقتی از پشت به یک ستون فقرات نرمال نگاه کنیم، این گونه احساس می شود که در تمام طول خود صاف به نظر می رسد. با این حال، وقتی از پهلو به ستون فقرات نگاه می کنیم، دو انحنا قابل مشاهده است: یک گرد شدگی ملایم در قسمت بالایی کمر که از شانه ها به سمت پایین قفسه سینه کشیده شده و به عنوان کیفوز سینه ای شناخته می شود و یک انحنای مخالف در قسمت تحتانی کمر، به نام لوردوز کمری. این دو انحنای متضاد، در ستون فقرات طبیعی برای تعادل تنه و سر روی لگن ضروری است.

ستون فقرات سینه ای طبیعی از مهره 1 تا 12 امتداد دارد و باید کیفوز خفیفی از 20 درجه تا 45 درجه داشته باشد. هنگامی که “گردی” ستون فقرات به بالای 45 درجه افزایش می یابد، “هیپرکیفوز” نامیده می شود. “کیفوز شوئرمن” کلاسیک‌ترین شکل هایپرکیفوز است و نتیجه مهره‌های گوه‌دار است که در دوران نوجوانی ایجاد می‌شود. علت این موضوع در حال حاضر مشخص نیست و به نظر می رسد این وضعیت چند عاملی است و در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

کیفوز / بیماری شوئرمن

افزایش کیفوز قفسه ای که در عارضه شوئرمن رخ می دهد یک تغییر شکل ساختاریست. یعنی بر خلاف کیفوز وضعیتی، زمانی که از بیمار خواسته می شود تا تمام قد بایستد یا زمانی که از بیمار خواسته می شود به جلو خم شود، درست نمی شود. این کیفوز ساختاری زمانی رخ می دهد که بخش های جلویی مهره ها کندتر از قسمت های پشتی رشد می کنند و این موضوع منجر به  شکل گیری مهره‌ها به صورت گوه‌ای می‌شود و از شکل گیری مهره‌های مستطیلی شکل که به خوبی در یک راستا قرار می‌گیرند جلو گیری می کنند.

بهترین روش خوابیدن برای رفع قوز کمر

این عارضه معمولا در پی یک دوره رشد سریع استخوان، معمولا بین سنین 12 تا 15 سالگی رخ می دهد. کیفوز غیر طبیعی با خم شدن به جلو و مشاهده از پهلو تشخیص داده می شود. در این حالت در صورت داشتن کیفوز یک برآمدگی غیرطبیعی تیز و زاویه دار به وضوح قابل مشاهده است.

بیماران مبتلا به شوئرمن اغلب به خاطر وضعیت ظاهری و شکایت از کمردرد به پزشک مراجعه می کنند. کمردرد در سالهای اولیه نوجوانی امری شایع است و در بیشتر موارد با نزدیک شدن به بزرگسالی کاهش می یابد. بیماران مبتلا به کیفوز وضعیتی هیچ گونه ناهنجاری در مهره های نخاعی ندارند. با این حال، بیماران مبتلا به کیفوز شوئرمن، رشد نامتقارن چندین مهره را نشان می دهند که باعث ایجاد برآمدگی تیز و خشک می شود.

ناهنجاری کیفوزی که در پی رشد سریع ایجاد می شود، خفیف باقی می ماند و فقط به عکس برداری دوره ای اشعه ایکس نیاز دارد. هنگامی که تغییر شکل نسبتاً شدیدباشد (55-80 درجه) و بیمار از نظر اسکلتی نابالغ باقی می ماند، درمان با بریس همراه با یک برنامه ورزشی توصیه می شود.

عوارض قوز کمر درصورت عدم درمان چیست؟

کیفوز علاوه بر ایجاد کمردرد ممکن است باعث موارد زیر نیز شود:

محدود شدن فعالیت های فیزیکی:  کیفوز با ضعیف شدن عضلات کمر و دشواری در انجام کارهایی مانند راه رفتن و بلند شدن از صندلی همراه است. انحنای بیش از حد ستون فقرات همچنین می تواند نگاه کردن به سمت بالا یا رانندگی را دشوار کند و در هنگام دراز کشیدن نیز باعث درد شود.

مشکلات گوارشی: کیفوز شدید می تواند دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد و مشکلاتی مانند رفلاکس معده و مشکل در بلع را ایجاد کند.

آگاهی بدنی ضعیف: افراد مبتلا به کیفوز، به ویژه نوجوانان، ممکن است تصویر بدنی ضعیفی از خود داشته باشند و این موضوع می تواند در انجام فعالیت های روزمره بسیار تاثیرگذار باشد.

درمان قطعی قوز کمر

در ابتدا گفتن این نکته ضروریست که قوز پشت شما یک شبه به وجود نیامده است و نباید انتظار داشته باشید که یک شبه نیز از بین برود. درواقع فاکتورهایی مانند سن و شدت کیفوز در درمان این ناهنجاری بسیار تاثیرگذارند. نکته کلیدی در درمان این عارضه پشت کار و تداوم در انجام تمرینات و درمان های تجویز شده است. در نهایت همانطور که اشاره شد ممکن است گاهی این انحنای به وجود آمده کاملا برطرف نشود اما میتوان از شدت پیشروی آن و اثرات مخربی که در آینده ممکن است بروز کند جلوگیری نمود.

افزایش تون عضلانی، به عقب کشیدن شانه ها و قرار دادن سر در بالای شانه ها، کمک شایانی به بهبود وضعیت بدنی و برطرف شدن این ناهنجاری می کند. همچنین انجام تمرینات زیر میتواند هم در پیشگیری از بروز کیفوز و هم در درمان آن تاثیرگذار باشد.

حرکات مربوط به چانه

سر خود را در سطح نگه دارید، چانه خود را کمی جمع کنید و سر خود را مستقیماً روی شانه های خود به عقب برگردانید (مثل حرکت یک مار کبری برای نیش زدن). این حرکت به سمت بالا یا پایین نیست، این حرکت مستقیم به عقب است، بنابراین بینی شما نباید به سمت پایین خم شود، و باید کاملا صاف بماند. می توانید این تمرین را تقریباً در هر جایی انجام دهید تا به وضعیت بدنی خود کمک کند. تمرین را در ست های ده تایی انجام دهید. استراحت کنید و دوباره آن را تکرار کنید.

کشش قسمت بالایی کمر و عضلات سینه ای

روبروی یک دیوار قرار بگیرید و کف دستان خود را صاف روی دیوار قرار دهید. گردن خود را خنثی نگه دارید و به جلو خم شوید. مطمئن شوید که در حین انجام این کشش، سرتان به جلو خم نمیشود و گوش های خود را در راستای شانه های خود نگه دارید. پس از حدود 10-20 ثانیه، کشش را بیشتر کنید.

فشارهای دیواری

مجدداً دست‌هایتان را بالا بیاورید و رو به کنج یک دیوار بایستید و تا جایی که میتوانید پشت خود را صاف نگه دارید و یک فشار خفیف با دست ها به دیوار وارد کنید. مطمئن شوید که چانه خود را به سمت پایین خم نمی کنید. وقتی به سمت دیوار خم می‌شوید، احساس ‌کنید که کتف هایتان از پشت به هم نزدیک می‌شود. تا 10 ست تمرینات فشاری انجام دهید، استراحت کنید و سپس یک ست دیگر انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان