توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن

دراز نشست برای گودی کمر
دراز نشست برای گودی کمر
12 تیر 1401
حرکات کششی صبحگاهی برای داشتن وضعیت بدنی عالی
حرکات کششی صبحگاهی برای داشتن بدنی عالی
14 تیر 1401
توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن
3.5
(57)

توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن بسیار مهم است و نحوه تنفس می‌تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد و به تنظیم عملکردهای مهم مانند ضربان قلب و فشار خون کمک کند. همچنین می‌تواند مکانیک مناسب بدن را تقویت کند که در حین حرکت استرس کمتری به بدن وارد می‌کند.

به تنفس عمیق، تنفس شکمی نیز گفته می‌شود. این تنفس شامل دم آهسته و عمیق از طریق بینی است که باعث می‌شود ریه‌ها با بزرگ شدن شکم پر از هوا شوند. این نوع تنفس با فواید بسیاری برای سلامتی از کاهش استرس گرفته تا کاهش فشار خون همراه است.

در حالی که این مزایا به طور گسترده‌ای شناخته شده است، سرعت و شلوغی زندگی به اضافه یک محیط کاری کم تحرک باعث شده است که بسیاری از ما فقط نفس‌های سریع و کم عمق بکشیم. با گذشت زمان، این امر قدرت ماهیچه‌های تنفسی ما را ضعیف می‌کند. همچنین باعث ایجاد تنش در قسمت بالایی بدن می‌شود که می‌تواند وضعیت بدن ما را تغییر دهد و سلامت ما را تضعیف کند.

اگر کم عمق تنفس می‌کنید، فعالیت بدنی منظم و جلسات کوتاه تمرین عضلات تنفسی می‌تواند این علائم را معکوس کرده و به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

چگونه نفس می‌کشیم؟

هوا با انقباضات ماهیچه‌های تنفسی که ریه‌ها را احاطه کرده‌اند، دم و بازدم می‌شود. دیافراگم عضله اصلی مورد استفاده در فرآیند استنشاق است. این یک عضله گنبدی شکل است که در داخل دنده‌های پایینی قفسه سینه قرار دارد. در حین استنشاق، دیافراگم منقبض می‌شود تا فضایی در حفره قفسه سینه ‌ایجاد شود تا ریه‌ها منبسط شوند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

ماهیچه‌های بین دنده‌ای که بین دنده‌ها قرار دارند، با بالا بردن قفسه سینه به دیافراگم کمک می‌کنند تا هوای بیشتری وارد ریه‌ها شود. در صورت اختلال در تنفس، سایر عضلات اطراف گردن و استخوان ترقوه به عضلات بین دنده‌ای کمک می‌کنند. این ماهیچه‌ها شامل استرنوکلیدوماستوئید، سراتوس قدامی، عضلات سینه‌ای کوچک می‌باشد. همه این‌ها سرعت و میزان حرکتی که دنده‌ها قادر به انجام آن هستند را افزایش می‌دهد. پس در می یابیم که توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن ارزش بسیاری دارد.

عوامل مؤثر بر سرعت تنفس و توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن

میزان تنفس می‌تواند با سن، وزن، تحمل میزان ورزش و سلامت عمومی متفاوت باشد. برای بزرگسالان متوسط، نرخ تنفس طبیعی شامل 12 تا 18 نفس در دقیقه است. با این حال، عوامل متعددی می‌توانند عملکرد تنفسی را مختل کنند و الگویی از تنفس سریع و کم عمق ایجاد کنند.

درد ناگهانی یا مزمن می‌تواند بخشی از سیستم عصبی را فعال کند که بر بسیاری از سیستم‌های بدن، از جمله سرعت تنفس، سرعت گرما و دمای بدن حاکم است. استرس مزمن و احساسات قوی مانند خشم یا ترس واکنش جنگ یا گریز را تشدید می‌کند که می‌تواند سرعت تنفس را مختل کند.

وضعیت نامناسب نیز به اختلال در الگوی تنفس کمک می‌کند. این معمولاً در افرادی دیده می‌شود که ساعت‌های طولانی را هر روز می‌نشینند. شانه‌های گرد و حالت سر به جلو باعث سفت شدن عضلات اطراف سینه می‌شود. این سفت شدن توانایی قفسه سینه برای انبساط را محدود می‌کند و باعث می‌شود افراد نفس‌های کم عمق و سریع‌تری بکشند.

چگونه وضعیت و تنفس بر حرکت تأثیر می‌گذارد

تنفس از قفسه سینه به جای دیافراگم به عضلات ثانویه اطراف گردن و استخوان ترقوه بستگی دارد. هنگامی که این الگوی تنفسی با وضعیت نامناسب همراه باشد، بسیاری از ماهیچه‌های قسمت بالایی بدن نمی‌توانند به درستی کار کنند. هر چه در طول روز بیشتر بنشینید، بدن کمتر می‌تواند با نیروهای گرانش مبارزه کند و عضلات مرکزی را به صورت قوی و پایدار حفظ کند. عضلات جانبی سفت در اطراف قفسه سینه باعث گرد شدن شانه و حالت سر جلو می‌شوند. این امر با مهار ماهیچه‌هایی که به حفظ وضعیت عمودی کمک می‌کنند، کمر را ضعیف می‌کند.

سفت شدن ماهیچه‌های جانبی نیز می‌تواند باعث بی‌ثباتی شانه و سندرم گیر افتادگی شود. سفتی می‌تواند ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی را که به امکان می‌دهند تیغه‌های شانه خود را آزادانه حرکت دهید، مهار کند. این ماهیچه‌ها و تاندون‌ها عبارت‌اند از:

سراتوس قدامی

تاندون دوسر بازو

دلتوئید خلفی

فوق خاری

تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای گردن درد خفیف تا متوسط ​​مداوم یا درد و سفت شدن عضلات گردن هستند، در استفاده از ریه‌ها و سیستم تنفسی با ظرفیت کامل خود مشکل دارند.

تقویت الگوهای تنفسی مناسب و توجه به تنفس در طول روز و تأثیر آن بر سلامت بدن

یک الگوی تنفس آهسته و پیوسته، ثبات مرکزی بدن را افزایش می‌دهد، به بهبود تحمل در برابر تمرینات با شدت بالا کمک می‌کند و خطر خستگی و آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد. نفس‌های متعادل و مساوی باید هدف تقویت شدن باشد. یک راه خوب برای تمرین تنفس متعادل این است که یک دم عمیق بکشید تا چهار بشمارید و سپس یک بازدم عمیق را با همان شمارش رها کنید.

اگر مطمئن نیستید که تنفس کم عمقی دارید، کف دست خود را روی شکم خود در زیر قفسه سینه قرار دهید و بازدم کنید. نفس عمیق بکشید و حرکت دست خود را دنبال کنید. اگر با بزرگ شدن شکم دستتان حرکت کند، درست نفس می‌کشید.

اگر دست فقط کمی حرکت می‌کند اما شانه‌های بالا می‌رود، ممکن است بخواهید تمرینات تنفسی را برای تقویت عضلات و تقویت الگوهای تنفسی مناسب در نظر بگیرید.

افزایش قدرت ماهیچه‌های تنفسی

انجام تمرینات تنفس عمیق همراه با تمرینات تناسب اندام عمومی می‌تواند قدرت ماهیچه‌های تنفسی را افزایش دهد. از تکنیک‌های تنفسی مانند تنفس چرخشی نیز می‌توان برای استفاده کامل از ریه‌ها و در عین حال کنترل ریتم تنفس استفاده کرد.

اگر یک اختلال عصبی عضلانی، بیماری ریوی یا آسیب‌های ناشی از تروما دارید، ممکن است بخواهید یک دستگاه تمرین تنفسی برای افزایش حجم ریه و تشویق به تنفس عمیق بخرید.

تنفس عمیق فواید زیادی دارد. به تقویت حس آرامش، کاهش سطح استرس و اضطراب و کاهش فشار خون کمک می‌کند. در واقع، تنفس عمیق اساس تمام تمرینات مراقبه و ذهن آگاهی است. تمرین الگوهای تنفس سالم همچنین به فرد این امکان را می‌دهد که استقامت خود را برای ورزش‌های سنگین افزایش دهد.

برای انتخاب سبک زندگی که با سلامتی بهتر همراه است. به عنوان مثال، برای اینکه بدانید سیگار برای سلامتی مضر است، نیازی به آزمایشی مانند این ندارید.

بهترین راه برای به حداکثر رساندن طول عمر چیست؟

در یک محیط امن و سالم، با زیرساخت‌های بهداشت عمومی خوب زندگی کنید. دکترهای خوبی داشته باشید که توصیه کنند سبک زندگی‌ای را دنبال کنید که بر خلاف آزار و اذیت، از بدن خود مراقبت کنید و روش زندگی خود را عاقلانه انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان