آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟

تعیین درجه اسکولیوز
تعیین درجه اسکولیوز
7 دی 1401
چند نوع کف پای صاف داریم؟
چند نوع کف پای صاف داریم؟
10 دی 1401
آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟
3.6
(43)

آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟ کمردرد در بارداری بسیار شایع است و تخمین زده می شود که 50 تا 80 درصد از زنان باردار به آن مبتلا هستند. ای درد میتواند شامل دردهای خفیف مرتبط با فعالیت های خاص تا دردهای حادی که ممکن است مزمن شود، متغیر باشند. حدود 10 درصد از مواقع درد به قدری شدید می شود که می تواند در توانایی کار یا انجام فعالیت های عادی در دوران بارداری اختلال ایجاد کند.

مطالعات نشان می‌دهند که کمردرد معمولاً بین ماه‌های پنجم تا هفتم بارداری رخ می‌دهد، اگرچه در برخی موارد هم از هفته هشتم تا دوازدهم شروع می‌شود. زنانی که از قبل مشکلات کمردرد دارند بیشتر در معرض خطر هستند و کمردرد آنها می تواند در اوایل بارداری رخ دهد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علائم کمر درد در بارداری

کمردرد در دوران بارداری به طور کلی در قسمت بالای کمر و گودی کمر ممکن است اتفاق بیوفتد و میتواند همزمان با دردی باشد که به ساق انتشار پیدا می‌کند.

درد خلفی لگن (در پشت لگن) چهار برابر بیشتر از درد در قسمت های دیگر ممکن است اتفاق بیوفتد. یعنی درد عمیقی که در زیر خط کمر، در یک یا هر دو طرف یا در سراسر دنبالچه احساس می شود.

علل و عوامل خطر آفرین کمر درد در بارداری

افزایش هورمون‌ها: هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند باعث شل شدگی و نرم شدن رباط‌های ناحیه لگن و مفاصل می شوند تا برای فرآیند زایمان آماده شوند. این تغییر ممکن است ساختارهای حمایتی کمر را تحت تاثیر قرار دهد.

مرکز ثقل: مرکز ثقل شما به تدریج با رشد رحم و جنین به سمت جلو حرکت می کند که باعث تغییر وضعیت بدن شما می شود.

وزن اضافی: بارداری و جنین در حال رشد، وزن اضافی ایجاد می کنند که کمر شما باید آن را تحمل کند.

پوزیشن نامناسب: ایستادن بیش از حد و خم شدن می تواند باعث ایجاد یا تشدید کمردرد شود.

استرس: به دلیل تغییراتی که در ناحیه لگن شما ایجاد می شود، ممکن است در دوره های پر استرس بارداری، کمردرد افزایش یابد.

تشخیص کمر درد در بارداری

تشخیص کمردرد در دوران بارداری بر اساس بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و احتمالا MRI  برای مطمئن شدن از عدم وجود بیرون زدگی دیسک است. باید به این نکته توجه داشت که هیچ گونه عکس ایکس-ری یا سی تی اسکنی نباید انجام شود زیرا در این روش ها از اشعه استفاده می شود.

کمر درد در بارداری: ملاحظات برای پیشگیری و درمان

وقتی نشسته اید مراقب وضعیت بدن خود باشید. نشستن روی صندلی در تمام طول روز بیش از هر چیز دیگری به ستون فقرات شما فشار وارد می کند. مطمئن شوید که صندلی‌ ای که در خانه و محل کار، استفاده می‌کنید، حمایت خوبی از ستون فقرات شما ایجاد می کند. صندلی ترجیحا دارای پشتی صاف، جایی برای قرارگیری بازوها و بالشتک محکم باشد. از یک زیرپایی برای  بالا بردن اندک پاها استفاده کنید و پاهای خود را روی هم قرار ندهید. این موضوع می تواند باعث شود که لگن شما به سمت جلو متمایل شود و تنش بر روی عضلات تحت فشار را تشدید کند.

استراحت کنید. حداقل هر ساعت یک بار راه بروید یا بایستید و حرکات کششی انجام دهید. نشستن طولانی مدت می تواند کمردرد شما را بیشتر کند. اگر کار شما به صورت ایستاده است، سعی کنید یکی از پاهای خود را بر روی چهارپایه کوتاهی قرار دهید تا کمی فشار از قسمت پایین کمر شما کم شود و هر از چندگاهی پای خود را تعویض کنید.

آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟

از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید. اگر انجام این کار ضروری است ، آن را به آرامی انجام دهید. با باز کردن پاهای خود به اندازه عرض شانه، مرکز ثقل خود را افزایش دهید. سپس روی زانوها خم شوید، و سعی کنید کمر خود را بیش از حد خم نکنید. برای بلند کردن جسم نیز  سعی کنید با بالا آوردن دست و باز کردن زانوها آن را بلند کنید نه با راست کردن کمر. همپنین برای پیشگیری از کمردرد در بارداری مراقب وزن خود باشید!

کفش مناسب بپوشید. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و یا کفش‌های کاملاً صاف خودداری کنید. کارشناسان یک پاشنه 2 اینچی (تقریبا سه سانت) را توصیه می کنند تا بدن شما را در یک راستای مطلوب قرار دهد.

به چیزهای خوب فکر کنید. ذهن آرام منجر به کمر نرم تر و ریلکس تر می شود. همچنین می توانید یوگای بارداری را امتحان کنید که هم ذهن و هم کمر شما را آرام می کند.

ورزش کنید

فیزیوتراپی، یوگا، ورزش (پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا) همگی برای اکثر زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می شوند و می توانند به مدت 20 تا 45 دقیقه، سه تا پنج روز در هفته انجام شوند. زنان باردار باید ورزش در حد خفیف تا متوسط ​​را در برنامه روزانه خود داشته باشند، اما نه در حد خستگی

مساژ گرم و سرد انجام دهید. درد عضلات را با استفاده از کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم در فواصل 15 دقیقه ای تسکین دهید. میتوانید حمام آب گرم هم بگیرید.

ماساژ بگیرید. بعد از سه ماهه اول بارداری می توانید این کار را انجام دهید. فقط دقت کنید که نزد ماساژوری بروید که می داند شما باردار هستید و در زمینه ماساژ دوران بارداری آموزش دیده است.

کمردر درد بارداری: همیشه با پزشک زنان خود درین رابطه صحبت کنید!

گاهی اوقات کمردرد یک هشدار جدی برای یک اتفاق در حال وقوع است. از جمله نگران کننده ترین دلایل کمردرد در بارداری، زایمان زودرس است. زنان باید مراقب دردی باشند که جدید و دوره‌ای است – که می‌تواند نشانه انقباضات رحمی باشد – همراه با خونریزی واژینال یا هر تغییری در ترشحات واژن که می‌تواند نشان دهنده مشکل در جفت یا پارگی زودرس کیسه آب باشد.

اگر احساس کرختی، گزگز یا درد شدید و تیر کشیدن در باسن یا پاهای خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که شرایط جدی وجود ندارد. اگرچه علت بی‌حسی معمولاً وضعیت نگران‌کننده‌تری مانند زایمان زودرس نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده فشردگی عصب سیاتیک یا سایر اعصاب باشد که ستون فقرات شما را به قسمت تحتانی بدن و ناحیه لگن متصل می‌کند.

زنان باردار همیشه باید قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنند. زنانی که از داروهای ضد درد استفاده می کنند و قصد باردار شدن دارند نیز باید با متخصص خود مشورت کنند تا در مورد خطرات و مزایای داروی مسکن آگاه باشند. پزشکان نیز هنگام تجویز داروهای ضد درد برای بیماران باردار، باید به توصیه های روی برچسب دارو توجه کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان