تعیین درجه اسکولیوز

بهترین دکتر دیسک کمر در تهران
بهترین دکتر دیسک کمر در تهران
6 دی 1401
آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟
آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟
8 دی 1401
تعیین درجه اسکولیوز
3.9
(21)

با توجه به اینکه اسکولیوز بیش از 4 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است، به راحتی می توان درک کرد که چرا بسیاری از مردم مایلند تعیین درجه اسکولیوز را بدانند.

اسکولیوز یک ناهنجاری رایج است که در آن ستون فقرات از حالت عادی خارج شده و به یک سمت تحدب پیدا می کند.  شدت اسکولیوز معمولاً با اندازه‌گیری “زاویه کوب” بر روی عکس ایکس-ری ستون فقرات ارزیابی می‌شود. در واقع این “زاویه کوب” است که مشخص میکند روش های درمانی تا چه میزان می تواند بر اسکولیوز شما تاثیر بگذارد و مدت زمان درمان را نیز تعیین میکند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت به وجود آمدن اسکولیوز

اسکولیوز را می توان بر اساس علت به سه دسته طبقه بندی کرد: ایدیوپاتیک، مادرزادی یا عصبی عضلانی. این ناهنجاری زمانی تشخیص داده می شود که همه علل دیگر کنار گذاشته شوند و حدود 80 درصد از موارد را شامل می شود. اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان شایع ترین نوع اسکولیوز است و معمولا در دوران بلوغ تشخیص داده می شود.

اسکولیوز مادرزادی ناشی از یک ناهنجاری جنینی  است که یک یا چند مهره را درگیر می کند. ممکن است در هر مکانی از ستون فقرات رخ دهد. ناهنجاری های مهره ای باعث انحنا و سایر ناهنجاری های ستون فقرات می شوند، زیرا باعث می شوند تا یک ناحیه از ستون فقرات با سرعت کمتری نسبت به بقیه رشد کند. از آنجایی که این ناهنجاری ها در بدو تولد وجود دارند، اسکولیوز مادرزادی معمولا در سنینی پایین تر از اسکولیوز ایدیوپاتیک تشخیص داده می شود.

اسکولیوز عصبی عضلانی شامل اسکولیوزی است که به صورت ثانویه و به علت بیماری های عصبی یا عضلانی به وجود می آید. این موارد شامل اسکولیوز همراه با فلج مغزی، ترومای نخاعی، دیستروفی عضلانی، آتروفی عضلانی نخاعی و عارضه اسپینا بیفیدا است. این نوع اسکولیوز عموماً سریعتر از اسکولیوز ایدیوپاتیک پیشرفت می کند و اغلب نیاز به درمان جراحی دارد.

اندازه گیری و نحوه تشخیص اسکولیوز

در یک مشاوره اولیه برای اندازه گیری و تشخیص شدت اسکولیوز، پزشک معمولاً در جستجوی علائم خاصی مانند: شانه ها، باسن، کمر، پاها یا قفسه سینه نابرابر و یا یک کتف برجسته تر و افتاده تر از دیگری می گردد. پس از این مرحله، برای درک وضعیت شما و تشخیص بهتر، سابقه پزشکی و درمان های انجام شده شما را نیز بررسی می کند. انجام تست “خم شدن به جلوی آدامز” نیز میتواند در تشخیص عارضه اسکولیوز علی الخصوص در کودکان تاثیر گذار باشد. پس از همه این مراحل می توان از عکس ایکس-ری برای تشخیص نهایی و میزان و شدت این عارضه استفاده نمود.

تست آدامز و تعیین درجه اسکولیوز

اسکولیوز و نحوه تعیین زاویه کوب

اسکولیوز یک وضعیت پزشکی است که با انحنای ستون فقرات مشخص می شود و علائمی مانند کمردرد، برجستگی قابل مشاهده در یکی از کتف ها و اختلال در تنفس را ایجاد می کند

“زاویه کوب” با اندازه‌گیری زاویه بین مهره‌های کج شده در بالا و پایین انحنا محاسبه می‌شود. خطوطی موازی با بالاترین و پایین ترین مهره کج شده در منحنی رسم می شوند. سپس خط های عمود بر این دو خط موازی کشیده می شود و جایی  که این خطوط همدیگر را قطع می کنند، “زاویه کوب” را به ما می دهد. این اندازه گیری به ما می گوید که وضعیت چقدر شدید است.

نحوه اندازه گیری زاویه کوب به وسیله عکس ایکس ری

تعیین شدت اسکولیوز به وسیله زاویه کوب

در روش اندازه گیری و تعیین درجه اسکولیوز به روش زاویه کوب برای تشخیص اسکولیوز از روی عکس ایکس-ری، زاویه انحنای کمری شما به طور کلی باید حداقل 10 درجه باشد. در صورتی که منحنی بیشتر از 25-30 درجه باشد، “زیاد” و اگر بیش از 45-50 درجه باشد “شدید” در نظر گرفته می شود.

زاویه کوب تا 20 درجه معمولاً مستلزم استفاده از “بریس” و یا “فیزیوتراپی” است. هدف از این درمان ها کمک به توقف پیشرفت انحنای به وجود آمده است. بریس ها معمولا بین 18 تا 20 ساعت در روز استفاده می شوند. همچنین استفاده از تمرینات خاص نیز میتواند تاثیر بسزایی در کم شدن انحنای اسکولیوز داشته باشد. مطالعه ای در سال 2017، در مجله توانبخشی ورزش منتشر شد و نشان داد در نوجوانانی که مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک هستند، می توان با استفاده از برنامه های تمرینی تثبیت کننده تنه و یا در اصطلاح “تمرینات کور” زاویه کوب را کاهش داد.

در زوایای بالای 40 درجه معمولا جراحی در نظر گرفته می شود. در این روش اغلب یک همجوشی ستون فقرات انجام می شود تا انحنای اسکولیوز را مجبور به توقف رشد کند.

اگر انحنا بین 10 تا 20 درجه است، ممکن است فقط لازم باشد به طور دوره ای به پزشک مراجعه کرد تا انحنای کمری، از نظر پیشرفت بررسی شود.

آیا شدت اسکولیوز تنها با زاویه کوب قابل بررسی است؟

اندازه گیری میزان خم شدن، پیچش و چرخش ستون فقرات بیمار به دلایل متعددی مهم است.

در مرحله اول، اندازه گیری زاویه کوب به ما می گوید که انحنای بیمار چقدر شدید است. ثانیاً، به ما می گوید که وضعیت در کجای مقیاس شدت قرار می گیرد. ثالثاً، به ما کمک می کند تا شرایط را طبقه بندی کنیم تا بتوانیم آن را به بهترین شکل درمان کنیم.

علاوه بر این دلایل باید این نکته را در رابطه با “زاویه کوب” نیز در نظر داشت که انحنای اسکولیوز باید از زوایای مختلف ارزیابی شود. زیرا تصاویر اشعه ایکس اندازه گیری هایی هستند که از یک فضای دو بعدی گرفته می شوند، اما اسکولیوز یک وضعیت سه بعدی است. از طرفی هر بیمار می تواند شرایط منحصر به فرد خود را دارا باشد در نتیجه انجام تست ها و معاینات دستی هم میتواند در انتخاب درمان آن کمک کننده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان