آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟

انواع کمردرد خطرناک
4 اردیبهشت 1402
اثربخشی زانوبندهای اولتراسوند
اثربخشی زانوبندهای اولتراسوند: افسانه یا واقعیت؟
6 اردیبهشت 1402
4
(16)

آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟ تصور کنید که مشغول باغبانی هستید و یا برای برداشتن یک مداد خم می‌شوید و ناگهان حس می‌کنید که نمی‌توانید به عقب برگردید. این اتفاق می‌تواند درد طاقت‌فرسایی برای شما ایجاد کند.

این موضوع گاهی آن‌چنان دردناک و غیرقابل‌تحمل می‌شود که اکثر افراد را راهی اورژانس‌های پزشکی می‌کند. گاهی افراد احساس می‌کنند که شاید گردنشان شکسته باشد و یا ضربه‌ای سخت باعث این موضوع شده باشد. اما وقتی MRI بیرون‌زدگی دیسک گردن را نشان می‌دهد، آن وقت است که سؤالات شروع می‌شوند: بیرون‌زدگی دیسک دقیقاً چیست؟ چه تفاوتی با دیسک برآمده دارد؟ آیا بیرون‌زدگی دیسک همان لیز خوردگی دیسک است؟

شاید مهم‌ترین نکته در ذهن یک فرد این باشد که “آیا به جراحی نیاز خواهم داشت؟” بیایید با هم بررسی کنیم  که اگر فقط چند هفته روی مبل دراز بکشید و بیرون‌زدگی دیسک را بدون درمان رها کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا بیرون‌زدگی دیسک بدون درمان، خودبه‌خود بهبود می‌یابد؟

در اکثر موارد، شما نیازی به جراحی نخواهید داشت و بیرون‌زدگی دیسک بعد از هفته‌ها یا ماه‌ها خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما درصورتی‌که بیرون‌زدگی دیسک درمان نشود، خطر آسیب دائمی عصبی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که درخواست کمک از یک پزشک یا متخصص کایروپراکتیک ضروری به نظر می‌رسد.

بیایید با هم ببینیم بیرون‌زدگی و برآمدگی دیسک واقعاً چیست و چرا درمان آن مهم است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟

بله می‌تواند چنین اتفاقی بیفتد و اکثر این بیرون‌زدگی‌ها با درمان مناسب، بدون جراحی بهبود می‌یابند. واقعیت این است که با استفاده از درمان‌های مناسب، اکثر بیرون‌زدگی‌های دیسک ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. در موارد شدید، درمان ممکن است چند ماه طول بکشد.

البته باید توجه داشت که حتی جراحی نیز نمی‌تواند ترکیب ژله‌مانند دیسک را دوباره داخل آن قرار دهد. درواقع آنچه که در طی یک جراحی اتفاق می‌افتد این است که این ماده از ناحیه آسیب‌دیده خارج می‌شود تا از تحریک عصب جلوگیری شود.

در بسیاری از موارد، حتی با وجود درمان مناسب، عصبی که تحت‌فشار دیسک برآمده قرار گرفته است به حالت عادی بر نمی‌گردد و این موضوع حتی ممکن است باعث شود عصب از بین برود. از طرفی تا زمانی که فشار دیسک بیرون‌زده از روی عصب برداشته نشود، ممکن است درد زیادی وجود داشته باشد.

آیا بیرون‌زدگی دیسک به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد؟

پاسخ به این سؤال با بله یا خیر کمی دشوار است؛ زیرا هر موردی می‌تواند متفاوت باشد.

ابتدا اجازه بدهید نحوه بیرون‌زدگی و یا پارگی دیسک را با هم مرور کنیم. دیسک‌ها یک صفحه تقریباً ژله‌مانند و شبیه به دونات هستند که در بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفتند. قسمت مرکزی این دیسک‌ها را نوکلئوس یا هسته می‌نامند. ناحیه بعدی آنولوس فیبروس یا حلقه دیسک است که از شکل های دایره‌مانند متحدالمرکزی تشکیل شده. این ناحیه، همان جاییست که اغلب دچار پارگی می‌شود. دقیقاً مثل دوناتی که به آن فشار وارد شود و مواد ژله‌مانند وسط آن بیرون بزند.

آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، ساختار بیرونی حلقه دیسک را الیاف متقاطع بسیار زیادی تشکیل داده‌اند که به هم گره‌خورده‌اند؛ بنابراین این الیاف‌ها می‌توانند به‌راحتی شکسته شوند و مواد ژله‌مانند هسته به‌راحتی از آنها عبور کنند. درواقع این فشارها می‌توانند باعث حالتی انفجار مانند در حلقه دیسک شوند و باعث شوند تا مواد هسته به‌راحتی به بیرون نفوذ پیدا کنند. بیرون‌زدن مواد هسته دیسک می‌تواند باعث التهاب بافت‌های اطراف و تحت‌فشار قراردادن اعصاب شود. این موضوع می‌تواند باعث فرستادن سیگنال‌های درد، بی‌حسی و ضعف شود

بدن چگونه با درد ناشی از بیرون‌زدگی مقابله می‌کند؟

بدن انسان با فعال‌کردن سلول‌های خاصی به نام ماکروفاژها و مونوسیت‌ها به عوامل خارجی حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. درواقع این سلول‌ها مانند سربازهایی هستند که هر چیزی که تهدیدکننده باشد را از بین می‌برند. هسته دیسکی که از حلقه فیبروس خارج شده به‌عنوان یک جسم خارجی در نظر گرفته می‌شود و فرمان حمله این سلول‌ها برای ازبین‌بردن آن صادر می‌شود.

جمع شدن آب در اطراف دیسک

علاوه بر این در پارگی‌های دیسکی که بزرگ‌تر هستند اصولاً آب زیادی در اطراف دیسک بیرون‌زده به وجود می‌آورند. بعد از مدتی این آب‌ها جذب شده و دیسک خشک می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا اندکی از فشار روی اعصاب برداشته شود. به‌تدریج حلقه فیبروس خودش را ترمیم می‌کند و الیاف حلقوی دوباره ساخته می‌شوند. البته حلقه‌ای که ترمیم شده همواره با یک اسکار یا رد زخم همراه می شود و اگرچه جلوی نفوذ مواد هسته را می گیرد؛ اما ناحیه ضعیف‌تری نسبت به بقیه قسمت‌ها محسوب می‌شود و احتمال بازگشت مجدد آن وجود دارد.

دیسک به روند کم‌آبی خودش ادامه می‌دهد و به‌مرورزمان برآمده می‌شود. به همین علت است که در عکس‌های ام ار ای ممکن است شما دچار برآمدگی دیسک تشخیص داده شوید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که: بدن روش‌های خاص خودش را برای بیرون‌زدگی دیسک دارد.

اگر بیماری شما به‌اندازه‌ای اعصابتان را درگیر نکرده باشد که احتیاج به عمل داشته باشید، در بیشتر مواقع بدن خودبه‌خود این بیرون‌زدگی دیسک را برطرف می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در ام‌آرآی خودشان برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک دارند؛ اما دردی ندارند.  

البته اگر درد شدید دارید لطفاً این وضعیت را با پزشک در میان بگذارید تا مطمئن شوید که نیاز به مراقبت‌های فوری یا اورژانسی ندارید. خوشبختانه این وضعیت‌ها نادر هستند؛ اما اگر احساس کردید که کنترل روده و یا مثانه خود را ازدست‌داده‌اید ممکن است احتیاج به مراقبت‌های فوری پزشکی داشته باشید.آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟

کم شدن درد دیسک گردن خود به خود

گاهی دردهای ناشی از بیرون‌زدگی دیسک ممکن است در طول زمان اندکی فروکش کنند؛ مثلاً ممکن است گاهی اوقات یا در برخی شرایط خاص (مثلاً دوچرخه‌سواری) درد ایجاد کنند، اما آیا این بدان معنی است که دیسک واقعاً بهبودیافته است؟

بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند بدون علامت (با شعله‌ورشدن جزئی) در طول زمان همراه باشد، اما با تمامی این اوصاف باید بدانید که این عارضه به‌سختی “درمان” می‌شود.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، وقتی هسته ژله‌مانند دیسک به هنگام پارگی دیسک به بیرون نفوذ پیدا می‌کند، آب موجود در هسته دیسک در نهایت به طور طبیعی توسط بدن جذب می‌شود. این موضوع باعث کاهش حجم ناحیه‌ای می‌شود که عصب را لمس می‌کند.

از طرفی واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند به بهبودی دیسک کمک کند. زیرا در این حالت، سیستم ایمنی قسمتی از هسته دیسک را که با عصب تماس پیدا کرده و آن را تحریک کرده است یک جسم خارجی در نظر می‌گیرد و به آن حمله می‌کند و اندازه آن را کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که دیگر با عصب در تماس نخواهد بود.

اگرچه تمامی این اتفاقات ممکن است رخ دهد؛ اما نمی‌توان آن‌ها را یک  قاعده کلی در نظر گرفت. از طرفی در این مواقع دیسک به‌خودی‌خود واقعاً التیام نیافته است،  بلکه ممکن است اندازه آن کاهش‌یافته باشد و از تماس آن با عصب جلوگیری شده باشد. .

تفاوت بین دیسک برآمده، بیرون‌زدگی دیسک و لیز خوردگی دیسک

دیسک‌های موجود در ستون فقرات دستگاه‌های کوچک و بالش مانندی هستند که بین هر استخوان (به نام مهره) ستون فقرات قرار می‌گیرند. دیسک‌ها با یک ماده ژله‌مانند پر شده‌اند تا از ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر و جلوگیری از شوک هنگام حرکت در اطراف جلوگیری کنند.

باگذشت زمان، دیسک‌ها می‌توانند سخت و انعطاف‌ناپذیر شوند. در طی ماه‌ها یا حتی سال‌ها واردشدن تروماهای جزئی مانند میکرو تروماها، می‌توانند باعث ساییدگی و پارگی بیش از حد دیسک‌ها شوند.

هنگامی که فشار زیادی روی دیسک وارد می‌شود هسته دیسک می‌تواند ازیک‌طرف بیرون بزند. حال اگر این برآمدگی عصب را لمس کند، می‌تواند باعث درد، بی‌حسی یا احساس سوزن‌سوزن‌شدن شود. اما اگر به یک عصب برخورد نکند، ممکن است حتی متوجه نشوید که دیسک آسیب‌دیده است.

اگر نیروی ناگهانی یا ضربه‌ای به دیسک وارد شود، مثلاً در تصادف رانندگی، یا اگر دیسک برآمده اجازه التیام‌یافتن و بازگشت به محل مناسب خود را نداشته باشد، دیسک می‌تواند دچار بیرون‌زدگی یا لیز خوردگی شود. درواقع اغلب وقتی افراد از لغزش دیسک صحبت می‌کنند، درواقع به بیرون‌زدگی دیسک اشاره می‌کنند.

تصور کنید که روی یک سرلوله خمیردندان پا گذاشته باشید. در چنین حالتی لوله خمیردندان برآمده می‌شود و محتویات آن بیرون می‌ریزد. این حالت بسیار شبیه به مواقعی است که بیرون‌زدگی دیسک اتفاق می‌افتد. هنگامی که مواد داخل دیسک با یک عصب برخورد می‌کند این موضوع می‌تواند باعث به‌وجودآمدن درد بسیار شدید و حتی طاقت‌فرسا شود.

بهترین راه برای درمان بیرون‌زدگی دیسک چیست؟

بسته به وضعیت سلامتی و جسمی شما، برای اکثر مردم، مراقبت جامع کایروپراکتیک بهترین راه برای کمک به درمان و بهبود بیرون‌زدگی دیسک است.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مراقبت‌های کایروپراکتیک برای بیرون‌زدگی دیسک یک درمان کاملاً ایمن محسوب می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا قبل از درنظرگرفتن جراحی با یک متخصص کایروپراکتیک مشورت شود.

اگر متخصص کایروپراکتیک متوجه شود که شما مشکلات دیگری دارید یا به درمان‌های دیگری مانند تزریق کورتیزون یا جراحی نیاز دارید، شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

پزشکان کایروپراکتیک برای بیرون‌زدگی دیسک چه می‌کنند؟

درمان بیرون‌زدگی دیسک بسته به شرایط بیمار، سلامت جسمانی وی و محل قرارگیری دیسک متفاوت خواهد بود.

برنامه درمانی در این روش ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

دست‌کاری یا تنظیم ستون فقرات

رفع فشار ستون فقرات بدون جراحی

تکنیک‌های انسداد لگن

سونوگرافی

فروسرخ

ماساژدرمانی کایروپراکتیک

گرما یا سرمادرمانی

برنامه‌های کششی

اگر می خواهید درباره گردن درد و عوارض آن بیشتر بدانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
گردن درد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان