انواع کمردرد خطرناک

جراحی‌های کمر و پی آر پی
جراحی‌های کمر و پی آر پی : آیا ترکیب این دو درمان اثر بخش است؟
2 اردیبهشت 1402
آیا دیسک گردن خود به خود خوب می شود؟
5 اردیبهشت 1402
1.8

انواع کمردرد خطرناک چیست؟ در بسیاری از موارد، کمردرد می‌تواند؛ مانند سردرد خفیف، عطسه و یا حساسیت چشمی امری شایع باشد. در واقع، کمردرد غیراختصاصی یک بیماری بسیار شایع است که هر فردی می‌تواند در طول زندگی خود حداقل یک‌بار آن را تجربه کند.

اما گاهی علائم دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود تا کمردرد شما احساس خطر را در شما بیدار کند؛ مانند زمانی که روده شما خوب کار نمی‌کند و به شما می‌گوید که چیز دیگری در حال وقوع است. بسیاری از افراد در هنگام تجربه کمردرد به اورژانس مراجعه می‌کنند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که کمردرد 3.15٪ از کل مراجعات اورژانسی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد و این تعداد آمار نسبتاً قابل‌توجهی است.

فرض کنید کمردرد ناراحت‌کننده‌ای را تجربه می‌کنید و از خود می‌پرسید: «چگونه بفهمم کمردرد من جدی است؟» این مقاله به‌عنوان راهنما به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا نیاز به مراجعه به پزشک یا اورژانس دارید یا خیر

نشانه‌های جدی و انواع کمردرد خطرناک

مارک دریمالسکی، مدیر پزشکی دانشگاه بهداشت میسوری، می‌گوید: درحالی‌که کمردرد بیماری بسیار شایعی است و معمولاً خوش‌خیم می‌باشد، اما برخی علائم و نشانه‌ها وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت پزشکی جدی‌تری باشد که نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر دارد.

به گفته دکتر دریمالسکی، این علائم پر خطرمی تواند شامل موارد زیر باشد:

تب‌های مداوم

کاهش وزن بدون رژیم خاصی

وجود خون در مدفوع یا ادرار

بی‌حسی یا ضعف پیش‌رونده در پاها

ناتوانی در ادرارکردن یا اجابت مزاج

ازدست‌دادن کنترل روده و مثانه

درد در شب

اختلال در عملکرد جنسی

اختلالات تعادلی

دردی که با پوزیشن‌های مختلف کاهش نمی‌یابد و یا بدتر می‌شود

پیشرفت درد علیرغم استراحت نسبی

درد در پی آسیب های کمری

برخی از علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند درحالی‌که برخی دیگر می توانند به تدریج افزایش یابند. شرایط متعددی وجود دارد که می‌تواند این به اصطلاح پرچم های قرمز را برای پیگیری های بیشتر، ایجاد کند.

علل احتمالی به وجود آمدن کمردرد شدید

دکتر دریمالسکی همچنین شرایطی را که می‌تواند باعث کمردرد شدید شود، توضیح می‌دهد. بسیاری از این شرایط بر روی استخوان‌ها یا دیسک‌ها متمرکز هستند. اما ممکن است از خود بپرسید: “چگونه بفهمم کمردرد من مربوط به کلیه است؟ و یا اینکه مشکل در کدام اندام‌های دیگر می‌تواند باعث کمردرد شود؟

او فهرست گسترده‌ای از شرایط بالقوه‌ای را که می‌تواند باعث کمردرد شدید شود را به اشتراک می‌گذارد:

شکستگی

فتق دیسک

سندرم دم‌اسبی ستون فقرات

تومورها

عفونت دیسک یا استخوان

عفونت کلیه یا سنگ کلیه

پوکی‌استخوان

بی‌ثباتی ستون فقرات

مننژیت

تنگی کانال نخاعی

اسکلروز چندگانه

زخم‌های گوارشی

آنوریسم آئورت قفسه سینه یا شکمی

اگرچه این فهرست که شرایط احتمالی کمردرد شدید را بیان می‌کند ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما کاری که شما باید انجام دهید این است که روی علائم و احساس خود تمرکز کنید. همچنین، حتماً علائمی را که فراتر از کمردرد تجربه می‌کنید، در نظر بگیرید.

دکتر دریمالسکی می‌گوید: علاوه بر کمردرد، به علائم دیگر، به‌ویژه عملکرد روده و مثانه و عملکرد پاها توجه کنید.

او می‌افزاید که در صورت وجود درد و هریک از علائم بالا، اگر سابقه سرطان و یا بیماری‌های قلبی عروقی دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی کمر باشید.

تشخیص و درمان انواع کمردرد خطرناک

خوشبختانه، شما مجبور نیستید که این علائم و نشانه‌ها را به‌تنهایی پیدا کنید. اینجاست که می‌توانید از تخصص یک پزشک کمک بگیرید!

دکتر دریمالسکی توضیح می‌دهد: در صورت وجود علائم پرخطر یا اورژانسی ممکن است نیاز به تصویربرداری، آزمایش خون و ارزیابی بیشتری باشد

بهترین کار این است که به‌محض اینکه فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد سریعاً به متخصص مراجعه کنید، زیرا درمان زودهنگام و کامل می‌تواند به شما کمک کند از علائم و شرایط جدی‌تر جلوگیری کنید.

شناسایی و درمان زودهنگام بسیاری از بیماری‌های شدید ستون فقرات، مانند مننژیت، دیسکیت، و سندرم دم‌اسبی ناشی از پارگی یا توده دیسک، برای جلوگیری از مرگ یا بستری طولانی‌مدت در بیمارستان و یا در برخی موارد اختلالات عصبی دائمی ضروری است.

انواع کمردرد خطرناک

برای درمان کمردرد خود از متخصص کمک بگیرید

درحالی‌که همه این موارد ممکن است وحشتناک به نظر برسند، اما دانستن این نکته که طبق یافته‌ها، بیش از 90 درصد علائم کمردرد در اورژانس خوش‌خیم هستند، می‌تواند خیال شما را راحت کند. نکته مهم این است که تا جایی که می‌توانید آرام بمانید و درد و علائم خود را ارزیابی کنید و به متخصصان پزشکی کمک کنید تا شما را راهنمایی کنند.

دکتر دریمالسکی تأکید می‌کند: به یاد داشته باشید که کمردرد بیماری بسیار شایعی است و در اکثر مواقع خوش‌خیم خواهد بود و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما اگر نگران هستید یا علائم خطرناکی دارید، ممکن است ارزیابی فوری لازم باشد.

مهم است که همیشه تمام علائم خود را به پزشک خود بگویید، حتی اگر نمی‌دانید که آیا آنها مربوط به کمردرد شما هستند یا خیر، بنابراین پزشک شما می‌تواند مناسب‌ترین راهکار و برنامه درمانی را برای شما ایجاد کند.