ورم دست بعد از فیزیوتراپی

17 فروردین 1402
ورم دست بعد از فیزیوتراپی
4.2

معمولا بیمارانی که به عارضه هایی مثل آرتروز، تاندونیت، بیماری دکرون، آسیب های تروماتیک دست (قطع تاندون) و انواع شکستگی ها دچار می شوند، به فیزیوتراپی دست نیاز دارند. چرا بعد از فیزیوتراپی، برخی بیماران دچار ورم دست می شوند؟ علت ورم دست بعد از فیزیوتراپی چیست؟ پاسخ به این پرسش ها، دغدغه بیمارانی است که از انواع فیزیوتراپی برای درمان دست بکار می برند. این دسته از افراد، شدیدا نگران عوارض بعد فیزیوتراپی هستند. در حالی که به خاطر آسیب دیدگی ها و بیماری هایی که مرتبط با دست است، به فیزیوتراپی احتیاج مبرم دارند.

ورم دست بعد از فیزیوتراپی؛ عارضه ای قابل درمان

ورم دست بعد از فیزیوتراپی؛ عارضه ای است که قابل درمان بوده و کاملا طبیعی است.ورم دست یک مسئله جدی برای بیماران محسوب نمی شود و اغلب زمان ها ممکن است پس از فیزیوتراپی به وجود آید. دلایل مختلفی در به وجود آمدن ورم دست تاثیر دارند. به طور کلی هدف از فیزیوتراپی دست، بهبود و کاهش درد بیماران می باشد.

در حقیقت فیزیوتراپی دست، برای درمان فیزیکی مفصل ها و عضلات دست از نوک انگشتان تا بازو ها انجام می پذیرد. با کمک فیزیوتراپی، قدرت و محدوده حرکتی دستان بیماران بهبود پیدا می کند. زمانی که بازوها، ساعد، آرنج و مچ دست آسیب می بیند، بهترین گزینه درمانی فیزیوتراپی است؛ اما بعد از فیزیوتراپی دست، برخی بیماران دچار ورم می شوند.

چرا بیماران با ورم دست بعد از فیزیوتراپی روبه رو می شوند؟

گاهی ورم دست بعد از فیزیوتراپی، پیامد استفاده از تکنیک های فیزیوتراپی است. البته گاهی نیز در نتیجه انجام نادرست تکنیک های به کار رفته توسط فیزیوتراپیست ها به وجود می آید. در صورتی که علت تورم دست به خاطر اهمال کاری فیزیوتراپیست باشد، بهتر است یک مرکز درمانی با فیزیوتراپ های مجرب و با تجربه انتخاب کنید.

گاهی نیز انجام برخی حرکات ورزشی یا کششی در به وجود آوردن تورم تاثیر دارد. دلیل آن نیز بسیار ساده است؛ وقتی شما به علت درد مدت طولانی از دست خود استفاده نمی کنید، حین درمان با درد های شدیدی مواجه می شوید که این امر با ورم کردن دست بعد از فیزیوتراپی خود را نشان می دهد.

به طور کلی ورم دست بعد از فیزیوتراپی جزء عارضه های شایع در فیزیوتراپی است. از آنجا که فیزیوتراپیست ها برای تقویت عضله ها، تاندون ها و رباط های دست، آنها را شدیدا به چالش می کشند، بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد. این عکس العمل به شکل درد و تورم پاسخ داده می شود. عموما دست ها حین فیزیوتراپی، فشار زیادی را تحمل می کنند. همین امر سبب می شود دست ها دچار التهاب موضعی شده، در بدن مواد زائد بیشتری تولید شود و ورم دست ها را شدیدتر کند.

درد بعد از فیزیوتراپی دست

درد بعد از فیزیوتراپی دست باعث محدود شدن دامنه حرکتی و کارکرد دست می شود و این مسئله سبب می شود تا بیماران فکر کنند، فیزیوتراپی باعث درد یا تورم است. این پیامدها اصلا نباید بیماران را مشوش کنند؛ زیرا فیزیوتراپیست های با تجربه، تکنیک های کنترل درد و التهاب را به آنها آموزش می دهند.

از دلایل دیگری که باعث ورم دست بعد از فیزیوتراپی می شود، انجام فعالیت های سنگین است. برخی بیماران به جای استراحت، از دستان خود زیاد کار کشیده و موجب درد نواحی فیزیوتراپی شده می شوند. نتیجه حاصل شده چیزی جز تورم  و التهاب نیست. دلیل درد و تورم این است که اسید لاکتیک بیشتری در بدن تولید می شود.

فیزیوتراپی دست

چگونه ورم دست بعد از فیزیوتراپی را کنترل کنیم؟

قبل از اینکه بگوییم، چگونه تورم دست بعد از فیزیوتراپی را کنترل کنیم، باید بپذیریم که فلسفه فیزیوتراپی، تسکین درد، اصلاح وضعیت بدن، بهبود و افزایش توانایی، بهبود شرایط زندگی و بالا بردن محدوده حرکتی دست است. حال چنانچه بعد از فیزیوتراپی با عوارضی رو در رو شدید، درمان را رها کنید؛ بلکه علل به وجود آمدن مشکلاتی مثل التهاب یا درد را کنترل کنید.

یکی از بهترین راهکارهای کنترل تورم دست بعد از فیزیوتراپی، استفاده از کمپرس سرد و گرم است. استفاده همزمان آنها گردش خون را بهبود می دهد، در نتیجه شاهد کاهش ورم و درد خواهید بود. فعالیت دیگری که در بهبود ورم دست پس از فیزیوتراپی موثر است، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. با نوشیدن آب، سموم بدن دفع شده، آرام آرام از ورم دست کاسته خواهد شد.

از فیزیوتراپیست بخواهید، روش هایی را برای درمان به کار ببرد که ورم دست در آن کمتر اتفاق بیفتد. چنانچه مجبور هستید از آن تکنیک ها استفاده کنید، راه های کنترل درد و تورم را بیاموزید. استراحت کنید و اجازه دهید، ناحیه آسیب دیده دست کمتر به چالش کشیده شود.

جمع بندی مطالب

ورم بعد از فیزیوتراپی دست؛ رایج ترین عوارضی است که اغلب بیماران با آن مواجه می شوند. علت تورم دست پس از فیزیوتراپی دلایل گوناگونی دارد. از جمله می توان به عدم بکارگیری صحیح تکنیک ها توسط فیزیوتراپیست ها اشاره کرد. عارضه التهاب دست بعد از فیزیوتراپی می تواند در نتیجه به چالش کشیدن تاندون ها، عضلات، رباط ها و مفاصل حین انجام فیزیوتراپی باشد. البته برای پیشگیری از عوارضی مثل درد و تورم می توان اقداماتی انجام داد.

برای کاهش ورم دست بعد از فیزیوتراپی، کمپرس سرد و گرم استفاده نمایید. اگر لازم شد، از تکنیک های دیگر برای درمان و بهبودی استفاده کنید. استراحت کنید و ماهیچه های دست را زیاد خسته نکنید. به طور کلی فیزیوتراپیست های با تجربه از پیامدهای فیزیوتراپی کاملا آگاه هستند و قبل از شروع آن، درباره عوارض و راه های پیشگیری، با بیماران مشورت می کنند. در نهایت بهترین متد درمانی را انتخاب و آسیب دیدگی های دست بیماران را مداوا می کنند.

ورم بعد از فیزیوتراپی دست