کمردرد در کودکان و نوجوانان

ورم دست بعد از فیزیوتراپی
ورم دست بعد از فیزیوتراپی
16 فروردین 1402
علت سوزش پشت قفسه سینه
علت سوزش پشت قفسه سینه
19 فروردین 1402
کمردرد در کودکان و نوجوانان

37724099 - back pain. athlete little asian (thai) boy in blue sportswear rubbing the muscles of his lower back, cropped torso portrait, isolated on white background. studio shot

2.8
(4)

هنگامی که کودک شما با احساس کمر درد به سراغ شما می آید، چندین نکته وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در موارد نادر، کمردرد ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اما معمولا کمردرد در کودکان و نوجوانان با افزایش سن، ممکن است افزایش یابد و به طور معمول دختران را بیشتر از پسران مبتلا می کند.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی در مورد کمردرد در کودکان و نوجوانان، از جمله علل احتمالی، ملاحظات تشخیصی، و گزینه‌های درمانی را در اختیار شما قرار دهیم تا به شما والدین عزیز کمک کنیم تا شرایط فرزند خود را بهتر درک نموده و برای آن اقدامات درمانی مناسب را در نظر بگیرید. پس با ما همراه باشید.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

عوامل خطر آفرین برای کمردرد در کودکان و نوجوانان

شایع ترین عوامل خطر آفرین برای کمردرد در کودکان و نوجوانان شرکت در فعالیت های بدنی است. از دیگر عومال خطر آفرین می توان به چاقی، سبک زندگی بی تحرک، سابقه خانوادگی کمردرد، سیگار کشیدن و یا استرس های روانی اشاره نمود. به عنوان مثال، کودکان و نوجوانان با سابقه خانوادگی کمردرد تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر کمردرد در مقایسه با همتایان خود قرار دارند. شواهد حاکی از آن است که کسانی که در دوران کودکی دچار کمردرد می شوند، در بزرگسالی نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمردرد هستند.

همچنین کودکانی که در سنین مدرسه از کمردرد شکایت می کنند ممکن است بیشتر در معرض مشکلات روانی-اجتماعی و ناراحتی های روحی و عاطفی قرار گیرند.

علائم شایع کمردرد در کودکان و نوجوانان

بسته به اینکه علت بروز کمر درد چه می تواند باشد، ناحیه درد در کمر هم می تواند متفاوت باشد. درد ممکن است محدود به ناحیه‌ای از کمر باشد یا ممکن است کل ناحیه فوقانی و یا تحتانی کمر را شامل شود. علل شایع و خوش خیم کمردرد در کودکان و نوجوانان به طور کلی دارای ویژگی های زیر است:

  • در دوران کودکی و نوجوانی، در مراحل اولیه، کمردرد معمولاً با شدت پایین رخ می‌دهد و کمتر از یک هفته طول می‌کشد
  • معمولاً میزان عود کمردرد در این گروه سنی خاص زیاد است.
  • به طور معمول درد با شدت بیشتری دوباره عود می کند.
  • ممکن است باعث محدودیت هایی در انجام فعالیت های روزانه، غیبت در روزهای مدرسه و کاهش یا ترس از انجام فعالیت بدنی وجود داشته باشد.

انواع کمردرد در کودکان و نوجوانان

کمردرد بسته به عامل ایجاد کننده آن می تواند درد های زیر را در کودک و یا نوجوان ایجاد کند:

درد حاد: در صورت آسیب، ضربه، شکستگی مهره یا صفحه رشد مهره‌ها یا پارگی دیسک ممکن است دردی تیز، کوبنده و یا دردی منتشر شونده در کمر ایجاد شود.

درد مزمن: این درد نوعی دردی مداوم است، دردی که می آید و می رود، یا درد مربوط به وضعیت بدن که ممکن است به دلیل اسپوندیلوآرتروپاتی های التهابی، مسائل روانی یا مشکلات رشدی مانند بیماری شوئرمن رخ دهد

دردی که با حرکت ستون فقرات بدتر می شود: فلکشن (خم شدن به جلو) فشار را بر قسمت جلوی استخوان‌های ستون فقرات افزایش می‌دهد. این درد ناشی از شرایطی مانند پارگی دیسک، التهاب دیسک، استئومیلیت یا تومور های نخاعی است. اکستنشن (خم شدن به سمت عقب) ستون فقرات باعث افزایش فشار روی قسمت خلفی و پشتی استخوان‌های ستون فقرات، از جمله مفاصل فاست می‌شود. یک ضایعه یا آسیب، مانند استئومای استئوییدی، استئوبلاستوم یا اسپوندیلولیز در این ناحیه می‌تواند باعث درد در حین خم شدن به عقب شود.

درد های شبانه و مکرر که کودک را از خواب بیدار می‌کند: معمولاً با تومورها یا عفونت‌هایی مانند استئومیلیت، التهاب دیسک، استئومای استوئیدی، استئوبلاستوم، کیست استخوان، لوسمی یا تومورهای نخاعی همراه است.

کوله پشتی و کمر درد

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کوله پشتی های سنگین ممکن است باعث کمردرد در کودکان شوند. معمولاً حمل کوله پشتی های سنگین روی یک شانه ممکن است باعث کشیدگی عضلات ناحیه کمر به منظور جبران وزن ناهموار می شود و در نتیجه درد موضعی یا یک طرفه در شانه و قسمت بالای کمر ایجاد می کند. همچنین کوله پشتی های سنگین ممکن است عضلات گردن را تحت فشار قرار دهند و منجر به درد در کمر، شانه و بازو شوند. بارگیری نادرست کوله پشتی و خم شدن به جلو در حین راه رفتن می تواند وزن را به طور نامناسب در داخل کیف توزیع کند و باعث فشار بر عضلات پشت شود.

در هر سال تحصیلی میلیون ها کودک و نوجوان با کوله های سنگین راهی مدرسه می شوند و مسیر بین خانه و مدرسه را با این کوله ها طی می کنند. به همین علت والدین باید توجه داشته باشند که کوله نامناسب و سنگین می تواند فشار بیش از حدی به کمر وارد کند و همین موضوع می تواند باعث کمر درد در کودکشان شود

وزن سنگین حمل شده در کوله پشتی می تواند:

  • انحنای طبیعی در قسمت میانی و پایین کمر را دچار اختلال کند و باعث کشیدگی عضلات و تحریک مفاصل ستون فقرات و قفسه سینه شود.
  • منجر به گرد شدن شانه ها شود
  • باعث خم شدن فرد به جلو، کاهش تعادل و افزایش خطر زمین خوردگی شود.

معمولاً حمل کوله پشتی روی یک شانه باعث می شود تا عضلات برای جبران وزن تحت فشار قرار گیرند. در نتیجه این بار اضافی ستون فقرات تمایل به خم شدن به سمت مخالف پیدا می کند و این موضوع می تواند به قسمت میانی کمر، دنده ها و قسمت پایین کمر در یک سمت، فشار بیشتری وارد آورد. این نوع عدم تعادل عضلانی می تواند در کوتاه مدت باعث کشیدگی عضلانی، اسپاسم عضلانی و کمردرد شود. در صورت عدم اصلاح، بروز مشکلات کمر در آینده را سرعت بخشد.

در واقع طبق بررسی های به عمل آمده، حمل کوله پشتی های سنگین یا حمل آن به صورت یک طرفه، یکی از علل شایع کمردرد در کودکان و نوجوانان است. البته هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تغییر شکل ساختاری ستون فقرات می تواند در اثر استفاده از کوله پشتی ایجاد شود وجود ندارد.

کمردرد در کودکان و نوجوانان را در اولین فرصت بررسی کنید!

هر گونه شکایت کودک یا نوجوان در مورد کمردرد حاد یا کمردرد مزمن توسط پزشکان اطفال جدی گرفته می شود و معمولاً با مشاوره دقیقی که شامل بررسی تاریخچه پزشکی کودک، معاینه فیزیکی عمیق و بررسی روانشناختی است، پیگیری می شود. اگر تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی، نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است آزمایشاتی برای بررسی های بیشتر تجویز شود. این آزمایش‌ها معمولاً شامل آزمایش‌های خون و انجام عکس های رادیوگرافی است که برای بررسی بیشتر صورت می گیرد.

چه زمانی کمر درد در کودکان و نوجونان جدی است؟

کمردرد، به ویژه درد شدید در ناحیه کمر در کودکان زیر 10 سال و به ویژه در افراد کمتر از 4 سال، باید به عنوان یک پرچم قرمز برای پاتولوژی های جدی زمینه ای در نظر گرفته شود، که ممکن است به علت های زیر بروز کرده باشد:

شکستگی مهره

تومورهای ستون فقرات

بیماری های عفونی

سندرم دم اسبی ستون فقرات

تومورها و شکستگی های ستون فقرات ممکن است با علائم دیگری مانند خستگی، خشکی در ستون فقرات پس از بیدار شدن در صبح، کاهش وزن، کاهش اشتها، تب ویا حساسیت موضعی در ستون فقرات همراه باشد. درد شبانه، دردی که کودک را از خواب بیدار می کند و درد در هنگام استراحت با وجود تومورهای ستون فقرات مرتبط باشد.

کمردرد مرتبط با سندرم دم اسبی ممکن است باعث علائم پیشرونده مانند علائم درد سیاتیک و بی اختیاری روده و یا مثانه شود.

کلام آخر

کمردرد خفیف تا متوسط در کودکان و نوجوانان ممکن است به دلیل ضربه مستقیم و ناگهانی به کمر یا در نتیجه زمین خوردن (مانند هنگام بازی در زمین بازی یا شرکت در ورزش) رخ دهد و معمولاً در عرض چند روز برطرف می شود. خودمراقبتی و/یا داروهای بدون نسخه. کمردرد مداوم، پیشرونده و/یا شدید ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی جدی باشد و توصیه می شود فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان