فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف

17 بهمن 1401
فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف
4.6

اگر با علائمی مثل احساس خارش و سوزش در ران پا، تشدید درد هنگام راه رفتن یا ایستادن، بی حسی و ضعف کمر، درد سیاتیک، تشدید درد کمر هنگام عطسه یا سرفه کردن، اسپاسم عضلانی و دردی که هنگام استراحت نیز کاهش پیدا نمی کند، مواجه شده اید، شما به دیسک خفیف دچار هستید. برای بهبود دیسک خفیف روش های درمانی زیادی وجود دارد. فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف، بهترین روش معالجه بدون دارو و جراحی است.

یکی از نکات جالب درباره دیسک کمر خفیف این است که اغلب تان حتی نمی دانید به این مشکل مبتلا هستید. وقتی علائم را پیگیری می کنید، متوجه دیسک خفیف می شوید. دیسک کمر خفیف بیماری است که بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد. دلیل این مسئله افزایش سن و خشک شدن تدریجی دیسک ها می باشد. دیسک کمر خفیف، منجر به از دست رفتن توان و انعطاف پذیری در کمر می شود.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف؛ بهترین درمان بدون جراحی

از نظر بیماران، فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف، مناسب ترین روش بهبودی است؛ زیرا نیازی به جراحی نیست و با چند تکنیک فیزیوتراپی درمان می شود. فیزیوتراپی یک انتخاب آگاهانه و درست برای درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی است. به خصوص وقتی در مراحل اول، شناسایی شود، بیماران به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنند.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف یا روش های درمانی دیگر

درست است که روش های درمانی دیگری برای معالجه دیسک کمر وجود دارد؛ اما اغلب بیماران ترجیح می دهند از فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف استفاده کنند. دیسک کمر خفیف در نتیجه ترک های کوچک در لایه بیرونی دیسک به وجود می آید. در این حالت دیسک ها سالم و هنوز از حالت طبیعی خود خارج نشده اند. در صورتی که به درد های سیاتیکی مبتلا هستید، این علامت دیسک خفیف است. قبل شروع درمان، متخصص از طریق ام آر آی تشخیص می دهد که آیا شما دیسک کمر خفیف دارید یا نه. سپس ایشان راهکارهای درمانی را پیش روی تان قرار می دهد.

• دارو درمانی: برخی بیماران به جای فیزیو تراپی برای دیسک کمر خفیف، از دارو برای درمان استفاده می کنند. به نظر کوتاه ترین راه ممکن برای کاهش درد استفاده از دارو است؛ ولی داروها فقط درد را تسکین داده، درمان محسوب نمی شوند. داروهای تجویز شده، بیشتر داروهای ضد درد مثل ایبوپروفن، استامینوفن یا شل کننده عضلات هستند.
  • درمان های خانگی یا خود مراقبتی: این روش به سبک زندگی شما ارتباط دارد. معمولا، دیسک های خفیف با استراحت 4 الی 6 هفته، کم کردن فعالیت های روزانه، استفاده از کمپرس آب گرم و اصلاح سبک زندگی بهبود پیدا می کنند.
  • جراحی: استفاده از جراحی آخرین راهکار بعد فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف است. در این متد، طی یک عمل جراحی بخشی از دیسک آسیب دیده برداشته شده تا دیگر فشاری بر روی اعصاب یا کانال نخاع وجود نداشته باشد.
  • تزریق استروئید: ممکن است دارو درمانی و فیزیوتراپی، برای درمان دیسک کمر خفیف هیچ کمکی نکند، در این مواقع استروئید تزریق می شود. استروئیدها التهاب اطراف دیسک را کاهش می دهند. تاثیر این تزریق یک هفته تا یک ماه است.
  • فیزیوتراپی: فیزیو تراپی برای دیسک کمر خفیف، بهترین روش درمانی است که به بیماران کمک می کند، هر چه زودتر به فعالیت های معمول خود بازگردند. تکنیک های فیزیوتراپی از بازگشت احتمالی درد و آسیب های دیسک کمر جلوگیری می کنند. برای درمان دیسک کمر خفیف از تکنیک هایی مثل الکتروتراپی، تمرینات ورزشی و ترشح میوفاسیال به کار برده می شود.
تمرینات ورزشی برای دیسک کمر خفیف

روش های فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف

به طور کلی هدف فیزیو تراپی برای دیسک کمر خفیف؛ آموزش روش های صحیح بلند کردن اشیا، راه رفتن، ایستادن، تقویت عضلات کمر، ساق پا و شکم است. فیزیوتراپیست ها با ورزش و تمرینات تقویتی به کشش و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات بیماران کمک شایانی می کنند. مهم ترین متدهایی که فیزیوتراپ ها برای درمان دیسک کمر خفیف به کار می برند، عبارت است از؛

• فیزیوتراپی دیسک کمر خفیف با دستگاه: روش هایی مثل الکتروتراپی، اولتراسوند و لیزر درمانی، با تحریک عصب الکتریکی از طریق پوست و مداخله درمانی، جهت تسکین دیسک کمر خفیف به کار می روند. با ارسال پالس های الکتریکی، مغز فرمان مسدود کردن سیگنال های درد را دریافت می کند. بدین ترتیب با تولید اندورفین (مسکن طبیعی درد در بدن) دردهای کمر کاسته می شوند.
  • تمرینات ورزشی: از دلایل مهم درد دیسک کمر خفیف، ضعیف شدن عضلات کمر است که این مسئله باعث ایجاد فشار زیاد بر ستون فقرات می شود. تمرینات ورزشی از بهترین تکنیک های فیزیو تراپی برای دیسک کمر خفیف است. از طریق تمرین های ورزشی مثل پلانک، مکنزی، تیلتینگ و یا کشش عضلات همسترینگ، عضلات کمر تقویت می شوند. برای داشتن یک برنامه ورزشی منظم حتما باید با یک فیزیوتراپ حرفه ای مشورت کنید.
  • انتشار میوفاسیال: درد میوفاسیال در نتیجه آسیب های عضلانی به وجود می آید که بیش از حد روی یک عضله فشار وارد آورده، سبب تشدید درد می شود. فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد میوفاسیال با اعمال فشار دستی آرام و ثابت بر روی کمر، موجب شل شدن و کشش عضلات کمر می شوند.

جمع بندی مطالب

فیزیوتراپی برای دیسک کمر خفیف، یکی از بهترین شیوه های درمانی است. اغلب بیماران برای بهبود درد و آسیب های ناشی از دیسک کمر، آن را ترجیح می دهند. در فیزیوتراپی دیسک کمر خفیف، انجام تمرین های ورزشی و استقامتی همراه فیزیوتراپی با دستگاه، تاثیر بسیار بالایی در بهبودی دیسک کمر دارند. هر چند روش های دیگری چون دارو درمانی، جراحی و تزریق استروئید وجود دارد؛ اما فیزیوتراپی باعث بهبودی و عدم بازگشت درد کمر است و کمک می کند تا از عوارض روش هایی مثل دارو درمانی ایمن باشید.

فیزیو تراپی دیسک کمر خفیف