چه زمانی فیزیوتراپی لازم است

15 بهمن 1401
چه زمانی فیزیوتراپی لازم است
4.1

وقتی به آسیب دیدگی های مختلفی چون دیسک کمر، گردن، مشکلات شانه، شکستگی، درد مفاصل یا زانو دچار می شوید، از خود می پرسید، چه زمانی فیزیوتراپی لازم است؟ می دانید چرا به فیزیوتراپی نیاز دارید؟ همه شما با انجام فعالیت های جسمانی ممکن است انواع درد های عضلانی را تجربه کنید. گاهی این دردها و ناراحتی ها موقتی بوده و با استراحت یا خوردن یک مسکن برطرف می شود. گاهی نیز دردها و آسیب ها به حدی هستند که با استراحت یا مصرف قرص ضد درد بهبود پیدا نمی کنند. در این حالت شما نیاز به درمان های بیشتری دارید.

چه زمانی فیزیوتراپی لازم است؛ سوال رایج بیماران

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه زمانی فیزیوتراپی لازم است، باید گفت، شما هر زمان می توانید از خدمات فیزیوتراپی بهره مند شوید. فرقی نمی کند، این خدمات را برای یک پیچ خوردگی ساده و معمولی دریافت کنید یا برای مشکلات حادتری انتخاب نمایید. به طور کلی رویکرد فیزیوتراپی به حفظ سلامتی، جلوگیری از به وجود آمدن آسیب، درمان صدمات جسمی و توانمند سازی فیزیکی افراد متمرکز است.

تشخیص اینکه چه زمانی فیزیوتراپی لازم است، به عهده متخصصین ارتوپدی و فیزیوتراپی است که با ارزیابی بیماری، میزان آسیب و نوع درمانی که لازم دارید، آن را تجویز می کنند. طبق نگرش فیزیوتراپیست ها، هر کدام از شما، بدون در نظر گرفتن اینکه در چه سنی هستید یا چه صدمه ای دیده اید، می توانید از خدمات فیزیوتراپی بهره مند شوید.

در حقیقت وقتی با این سوال مواجه می شوید که چرا به فیزیوتراپی نیاز دارید، در حقیقت باید گفت، فیزیوتراپی برای تسکین و بهبود درد، تقویت عضلات، بالا بردن عملکرد حرکتی و افزایش کیفیت زندگی تان نقش فوق العاده ای دارد. همچنین آسیب ها و صدمات وارد شده به بدن تان را بدون نیاز به جراحی، درمان می کند.

مشکلاتی که نشان می دهد، چه زمانی فیزیوتراپی لازم است؟

اگر هنوز هم نمی دانید چه زمانی فیزیوتراپی لازم است، کافی است به فهرست دلایل مراجعه بیماران به مراکز فیزیوتراپی توجه کنید. در این لیست علل نیاز به فیزیوتراپی اشاره شده است. در واقع فیزیوتراپی توانسته به عنوان یکی از بهترین روش های درمانی مشکلات اسکلتی و عضلانی، جایگاه خود را ارتقاء دهد.

درد های مزمن

درد همیشه به معنای این نیست که شما به فیزیوتراپی نیاز دارید، ولی معمولا بیمارانی که در نتیجه آسیب های وارده، به مدت طولانی توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را از دست داده اند، به فیزیوتراپی نیاز دارند. فیزیوتراپی مشکلات آنها را به کمترین حد رسانده و به بهبودی آنها کمک می کند.

درمان دیسک کمر و گردن:

یکی از بهترین زمان هایی که نشان می دهد، فیزیوتراپی لازم است، هنگام درمان و بهبود دردها و التهابات ناشی از دیسک کمر و گردن است. توانبخشی کمک می کند تا فشار از روی اعصاب گردن و کمر برداشته شود.

دوران بارداری و پس از زایمان:

برای زنان باردار چه زمانی فیزیوتراپی لازم است، از جمله دغدغه های دوران بارداری و پس از زایمان است. معمولا زنان هنگام زایمان به آسیب های لگنی یا ستون فقرات مبتلا می شوند. فیزیوتراپی با آموزش تکنیک ها و حرکات اصلاحی مناسب، روند بهبودی در آنها را تسریع می کند.

بیماری های عصبی:

از مهم ترین افرادی که به فیزیوتراپی نیاز دارند، بیماران با مشکلات مزمن مثل فلج مغزی، ام اس، ضایعه نخاعی، سکته های قلبی و اختلالات حرکتی است.

عمل های جراحی:

برای بیماران بعد جراحی های اسکلتی و عضلانی، چرا و چه زمانی فیزیوترابی لازم است؟ اگر جزء بیمارانی هستید که به خاطر آسیب های شدید، تحت درمان جراحی قرار گرفته اید، فیزیوتراپی برای سرعت بخشی به بهبودی و بازتوانی یکی از ضرورت های مهم است. فیزیوتراپ ها حرکات اصلاحی، کششی و نحوه مراقبت بعد از جراحی را به بیماران آموزش می دهند.

مشکلات زیادی وجود دارد که به سوال چرا به فیزیوتراپی نیاز دارید، پاسخ مناسبی دهد. در حال حاضر سبک زندگی افراد، شرایط ابتلا به انواع آسیب های جسمی را بیشتر کرده است. مثلا نشستن به مدت طولانی پشت میز، عدم تحرک، استفاده طولانی مدت کامپیوتر و گوشی از جمله عواملی هستند که در زمان نه چندان دور شما را به فیزیوتراپی نیازمند می کنند.

چه زمانی فیزیوتراپی لازم دارید؟

چه زمانی فیزیوتراپی در منزل لازم است؟

فیزیوتراپی در منزل برای بیشتر بیماران یک امتیاز است و آنها دوست دارند در خانه فیزیوتراپی شوند؛ اما در منزل،چه زمانی فیزیوتراپی لازم است. زمانی که توانایی حرکتی نداشته و نمی توانید به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید، می توانید از این خدمات بهره مند شوید. در درمان انواع مشکلات و بیماری هایی مانند دیسک کمر، گردن، شانه، زانو، جراحی لگن، تعویض مفصل زانو، فلج مغزی، قطع نخاعی و آسیب های ورزشی می توانید از فیزیوتراپی درمنزل استفاده کنید. البته این به انتخاب شما و تشخیص فیزیوتراپیست بستگی دارد.

به طور کلی، به کار گیری فیزیوتراپی از نظر زمان، مکان، سن، جنس و نوع عارضه هیچ محدودیتی ندارد. این یک روش درمانی موثری است که تقریبا همه دردها، ضعف ها و صدمات فیزیکی را بهبود می دهد. علاوه بر این، زمانی که عملکرد حرکتی بدن شما دچار اختلال شود، فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک، بهترین متد درمانی است.

جمع بندی مطالب:

چه زمانی فیزیوتراپی لازم است، سوال پر تکراری است که بیماران از متخصصین می پرسند. در واقع هر زمان دردهای ناشی از آسیب های جسمی مثل دیسک کمر، درد زانو، مفاصل، دیسک گردن و هر نوع مشکل اسکلتی و عضلانی را مشاهده کردید، نشان دهنده نیاز شما به فیزیوتراپی است. ممکن است برخی از آسیب ها خفیف بوده و با یک استراحت و مصرف مسکن، بهبود پیدا کند؛ اما وقتی بیماری طولانی شد و علائم بهبودی را مشاهده نکردید، حتما به فیزیوتراپی نیاز دارید. فیزیوتراپی هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و هر زمان که لازم باشد، می توانید از خدمات توانبخشی استفاده نمایید. این شیوه درمانی با بهترین تکنیک ها و تجهیزات، در بهبود درد، تورم و التهابات مفصلی کمک شایانی می کند.

فیزیوتراپی بهترین روش درمانی