علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی

چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟
چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟
28 مهر 1401
بی حالی و خستگی مداوم
رفع گودی کمر
1 آبان 1401
علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی
3.4
(686)

برای یافتن علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی باید موارد متعددی را بررسی کنیم. ممکن است کمبود خواب موجب بی حالی و خستگی روزانه شود. عدم فعالیت بدنی به میزان لازم نیز می‌تواند به بروز بی‌حالی منجر شود. همچنین افرادی که دچار سوءتغذیه هستند اغلب احساس خستگی می‌کنند.

اهمیت شناخت علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی

خستگی و بی‌حالی به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. گاهی علت بی حالی و خواب آلودگی یک مشکل جدی و مهم است. به همین دلیل شناخت دلیل اصلی بی‌حالی و خستگی اهمیت زیادی دارد.

گذشته از احتمال وجود مشکلات جدی سلامتی، بی‌حالی و کسالت بر کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. بی‌حالی ممتد توان و بازدهی افراد را کاهش داده و به شکل‌های مختلف زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با شناخت علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی می‌توان راه برطرف کردن این عارضه را پیدا کرد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت بی حالی و خستگی مداوم چیست؟

ضعف و بی‌حالی مداوم از جمله معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. دلایل متعددی برای بروز این عارضه وجود دارد، از این رو برای پی بردن به علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی باید موارد متعددی مورد بررسی قرار بگیرد.

ممکن است علت بی حالی و خستگی مداوم خواب ناکافی و بی‌کیفیت باشد. خواب مناسب به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد نشاط و سرزندگی تاثیر زیادی بر سلامتی دارد. بدن در هنگام خواب خود را بازیابی کرده و انرژی مورد نیازش را به دست می‌آورد. کمبود خواب این روند طبیعی را مختل کرده و موجب بروز بی‌حالی می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌تواند به عنوان علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی مطرح باشد. بدن ما برای حفظ سلامتی، نشاط و شادابی خود به املاح و ویتامین‌های مختلف نیاز دارد. کمبود این عناصر و ترکیبات می‌تواند به شکل قابل توجهی بر سلامتی و شادابی بدن تاثیر بگذارد.

بیماری علت بی حالی و خستگی مداوم

بیماری‌ها هم به نوبه خود در بروز بی‌حالی و خستگی مداوم نقش دارند. در حقیقت اغلب بیماری‌ها با ایجاد اختلال در سیستم طبیعی بدن موجب بی‌حالی و کسالت می‌شوند. از بیماری‌های فصلی، حساسیت‌ها و مواردی از این دست گرفته تا بیماری‌های مزمن یا جدی و خطرناک از جمله عوامل ایجاد بی‌حالی و خواب آلودگی هستند. در اینجا باید به طور ویژه به بیماری‌های روحی و روانی اشاره کنیم که نقش مهمی در پیدایش کسالت و خستگی دارند. افسردگی، اضطراب، وسواس، دوقطبی، شیزوفرنی و دیگر بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان غالبا با بی‌حالی و خستگی مزمن یا حاد همراه هستند.

عدم تحرک کافی را نیز می‌توانیم به عنوان علت بی حال بودن و خواب آلودگی معرفی کنیم. عدم تحرک خود عامل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی است. بی‌حالی و کسالت نیز از نتایجی است که نداشتن تحرک به دنبال دارد.

علت بی حالی و خواب آلودگی

روش‌های درمان خواب آلودگی و خستگی

روش درمان خواب آلودگی و خستگی باید با توجه به دلیل بروز این عارضه انتخاب شود. به همین دلیل پیش از اقدام به درمان، اطلاع از علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی ضروری است. در این بخش برخی از اقدامات موثر در درمان بی حالی و خواب آلودگی را بررسی می‌کنیم.

انتخاب رژیم غذایی سالم

در بسیاری از موارد علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی تغذیه نامناسب و ناکافی است. کمبود ویتامین‌های گروه ب، ویتامین دی و ویتامین ث می‌تواند به شکل موثری به بروز بی‌حالی و کسالت منجر شود. همچنین با عدم تامین عناصر و ترکیبات لازم چون آهن، منیزیم، پتاسیم و… بدن دچار بی‌حالی و کسالت می‌شود. با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کالری، و غنی از عناصر و ترکیبات مفید می‌توان بی‌حالی ناشی از تغذیه نامناسب را برطرف کرد.

ورزش

انجام ورزش تاثیر محسوسی بر افزایش شادابی و نشاط دارد. ورزش منظم موجب می‌شود مقاومت بدن افزایش یافته و تاثیرات عوامل آسیب‌زا خنثی شود. ایجاد تعادل در بدن و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف بدن نیز از جمله اثرات انجام تمرینات ورزشی است. ورزش به دلیل برخورداری از این نتایج می‌تواند از بروز بی‌حالی و خستگی جلوگیری کند.

بهبود وضعیت خواب

خواب بی‌کیفیت و ناکافی نیز می‌تواند علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی باشد. از این رو با اصلاح وضعیت خواب می‌توان انتظار داشت که بی‌حالی ناشی از کم‌خوابی و بدخوابی برطرف شود.

خواب آلودگی نشانه چیست؟

خواب آلودگی بیش از حد احساس خستگی یا خواب آلودگی در طول روز است. برخلاف خستگی، که بیشتر مربوط به کمبود انرژی است، خواب‌آلودگی بیش از حد می‌تواند آنقدر احساس خستگی در شما ایجاد کند که در مدرسه، کار و احتمالاً حتی روابط و عملکرد روزانه‌تان اختلال ایجاد کند.

در یک نظرسنجی توسط بنیاد خواب در آمریکا، 18 درصد پاسخ دهندگان گزارش کردند که دچار خواب آلودگی بیش از حد شده اند. اما این آمار ممکن است در واقع بسیار بیشتر باشد.

بسیاری از افرادی که خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را تجربه می کنند، به نظر نمی رسد که با خواب کافی مشکلی داشته باشند. در این موارد، خواب آلودگی ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باشد.

کلید غلبه بر خواب آلودگی بیش از حد، تعیین علت آن است. چندین مشکل مرتبط با خواب وجود دارد که قبل از تشخیص باید ارزیابی شوند.

چه چیزی باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود؟

هر شرایطی که شما را از داشتن شرایط کمی و کیفی خواب خوب در شب باز دارد، می تواند باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود. شما در طول روز ممکن است فقط دچار خواب آلودگی باشید اما شاید غافلید که در شب اختلالاتی مانند خروپف و یا لگد زدن باعث این خواب آلودگی باشد!

برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، این شریک در رختخواب است که سایر علائم کلیدی را مشاهده می کند. صرف نظر از علت این موضوع ، بسیار ضروری است که وضعیت خواب خود را ارزیابی کنید تنها به این دلیل که خواب‌آلودگی در طول روز شما را از استفاده حداکثری از روزتان باز می‌دارد.

از شایع‌ترین علل خواب‌آلودگی مفرط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت بالقوه جدی است که در آن به طور مکرر در طول شب تنفس به طور مکرر قطع می شود. ای عامل می تواند باعث شود در طول روز احساس خواب آلودگی کنید.

آپنه خواب چند علامت دیگر نیز دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • خروپف بلند و نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • گلو درد و سردرد پس از بیدار شدن از خواب
  • مشکل در توجه و تمرکز
  • تحریک پذیری

آپنه خواب همچنین می تواند به فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی و همچنین دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.

در واقع دو نوع اصلی آپنه خواب وجود دارد. هر دوی آنها می توانند باعث خواب آلودگی بیش از حد شوند زیرا مانع از خواب عمیق کافی در طول شب می شوند. این دو نوع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه خواب انسدادی (OSA). این اختلال زمانی اتفاق می افتد که بافت پشت گلو شل می شود و

می تواند در حالی که خواب هستید، تا حدودی راه هوایی شما را مسدود کند.

آپنه خواب مرکزی (CSA). این اختلال زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های مناسب را ارسال نمی کند. در واقع این سیگنال های اشتباهی باعث می شوند تا عضله هایی که تنفس شما را در هنگام خواب کنترل می کنند دچار اختلال شوند.

سندرم پاهای بی قرار

در سندرم پاهای بیقرار (RLS) پاها به صورت غیر ارادی دچار حرکت های نا گهانی می شوند. در این اختلال ممکن است زمانی که فرد آرام دراز کشیده است در پاهای خود احساس تپش یا خارش کند و تنها زمانی این احساس برطرف شود که بلند شود و راه برود. سندروم پاهای بی قرار خواب شبانه را مختل می کند و باعث می شود تا به سختی به خواب بروید و در ادامه باعث خواب آلودگی مفرط می شود.

علت سندروم پاهای بی قرار و دلایل تحریک پاها در این سندروم، چندان مشخص نیست. این سندروم بسیار شایع است و طبق تحقیقات حدود 10 درصد جمعیت ایالات متحده دچار این اختلال هستند. یکی از علت های این سندروم می تواند مسائل ژنتیکی باشد. در حالی که تحقیقات دیگری نشان اده است که کمبود آهن ممکن است علت این موضوع باشد. بسیاری از دانشمندان همچنین بر این باورند که مشکلات مربوط به عقده های پایه مغز، ناحیه ای که مسئول حرکت است، علت اصلی سندروم پاهای بی قرار است.

نارکولپسی

نارکولپسی یک مشکل خواب است که اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. مانند سندروم پاهای بی قرار، این بیماری هم یک اختلال عصبی است. در نارکولپسی، مغز چرخه خواب و بیداری را به درستی تنظیم نمی کند.

در طول شب، فرد مبتلا به نارکولپسی چندین بار از خواب بیدار می شود (مثل بی خوابی). سپس در طول روز، دوره‌هایی از خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز و در زمان‌های نامناسب خواهد داشت. افراد مبتلا به نارکولپسی حتی ممکن است در میانه گفتگو یا در حین غذا به خواب بروند.

نارکولپسی نسبتاً نادر است به عنوان مثال احتمالاً کمتر از 200000 نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب به اشتباه به عنوان یک اختلال روانپزشکی تشخیص داده می شود. هر کسی ممکن است به نارکولپسی مبتلا شود، اگرچه این اختلال معمولاً در افراد بین 7 تا 25 سال ایجاد می شود.

افسردگی

تغییر قابل توجه در برنامه خواب یکی از شایع ترین علائم افسردگی است. وقتی دچار افسردگی می شوید، ممکن است خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از قبل بخوابید.

اگر شب ها خوب نمی خوابید، احتمالاً در طول روز دچار خواب آلودگی مفرط می شوید. گاهی اوقات تغییرات خواب نشانه اولیه افسردگی است. برای سایر افراد، تغییرات در عادات خواب پس از ظهور علائم دیگر رخ می دهد.

افسردگی دلایل بالقوه زیادی دارد، از جمله سطوح غیرمعمول برخی از مواد شیمیایی مغز، مشکلات مربوط به مناطقی از مغز که خلق و خو را مدیریت می‌کنند و رویدادهای آسیب‌زا.

عوارض دارویی

برخی از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث خواب آلودگی می شوند. داروهایی که معمولاً شامل خواب آلودگی مفرط می شوند عبارتند از:

  • برخی از داروهایی که فشار خون بالا را درمان می کنند
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای درمان کننده احتقان بینی (آنتی هیستامین ها)
  • داروهایی که حالت تهوع و استفراغ را درمان می کنند (ضدتهوع)
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای صرع
  • داروهایی که اضطراب را درمان می کنند

اگر فکر می کنید داروهای تجویزی شما باعث خواب آلودگی شما می شود، قبل از قطع مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

سالخوردگی

مطالعات نشان داده است که افراد مسن بیشترین زمان را در رختخواب می گذرانند اما کمترین کیفیت خواب را دارند. طبق این مطالعه، کیفیت خواب در بزرگسالان میانسال شروع به کاهش می کند. با افزایش سن، زمان کمتری را در انواع عمیق‌تر خواب تجربه می‌کنیم و در نیمه شب بیشتر از خواب بیدار شویم.

پرخوابی ایدیوپاتیک

اگر نمی توانید علت ثانویه خواب آلودگی بیش از حد خود را تعیین کنید، ممکن است پرخوابی ایدیوپاتیک داشته باشید. این بیماری یک اختلال مزمن خواب عصبی است که حتی با وجود خواب کافی یا حتی طولانی مدت باعث خواب آلودگی مفرط می شود.

“Idiopathic” اصطلاحی برای یک علت ناشناخته است، زیرا علت پرخوابی ایدیوپاتیک در حال حاضر مشخص نیست. افراد مبتلا به پرخوابی ایدیوپاتیک ممکن است با وجود تنظیم چندین آلارم از خواب بیدار می شوند ولی برای بلند شدن از رختخواب مشکل داشته باشند.

دلایل زیادی برای خواب آلودگی بیش از حد در طول روز وجود دارد. یکی از شایع ترین دلایل، کمبود خواب مزمن است، چه به دلیل ساعات کاری طولانی، برنامه زندگی نامنظم، بی خوابی یا دلایل دیگر.

همچنین خواب‌آلودگی بیش از حد می‌تواند ناشی از خواب پراکنده یا بی‌کیفیت باشد. برای مثال، چندین بار بیدار شدن در شب برای استفاده از دستشویی، مراحل خواب را مختل می کند و ممکن است خواب عمیق را کاهش دهد. سیگار کشیدن، نداشتن تحرک کافی و سایر عادات و سبک زندگی نیز ممکن است با کیفیت خواب مناسب تداخل داشته باشد و باعث خواب آلودگی در طول روز شود.

اختلالات خواب و بیداری

همچنین، در افرادی که مبتلا به اختلالات ریتم شبانه روزی هستند، بین ساعت درونی بدن و زمان هایی که نیاز به بیدار بودن دارند، عدم تطابق به وجود می آید و باعث بی خوابی در هنگام تلاش برای خوابیدن و همچنین خواب آلودگی مفرط در زمان بیداری می شود.

سایر شرایط بهداشتی

شرایط مزمن پزشکی و اختلالات سلامت روان اغلب با خواب آلودگی در طول روز همراه است. این دلایل شایع عبارتند از افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، لوپوس، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، سرطان، درد مزمن، چاقی و کم کاری تیروئید و غیره.

شرایط سلامتی و اختلالات خواب اغلب یک اثر دو طرفه دارند. خوب نخوابیدن می تواند در بهبودی اختلال ایجاد کند و همچنین ممکن است باعث بیماری هایی مانند پارکینسون شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان