چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟

راه های پیشگیری از ناهنجاری های اسکلتی
راه های پیشگیری از ناهنجاری های اسکلتی
27 مهر 1401
علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی
علت اصلی بی حالی و خواب آلودگی
30 مهر 1401
چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟
3.7
(19)

چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟ این یکی از سوالاتی است که ممکن است پس از تشخیص ناهنجاری‌های بدن به سراغمان بیاید. ناهنجاری‌های بدن یا مشکلاتی که وضعیت طبیعی بدن ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند. بیماری، نقص مادرزادی، سوءتغذیه و صدمات فیزیکی از جمله دلایل ایجاد ناهنجاری در بدن هستند. اگر بخواهیم به شایع‌ترین دلایل بروز ناهنجاری اشاره کنیم باید از سبک زندگی غلط و عادات رفتاری نادرست نام ببریم. بسیاری از ناهنجاری‌ها در طول زمان و به دلیل عادت‌های غلط ایجاد می‌شوند. عادت‌های نامناسب در ایستادن، نشستن، خوابیدن و راه رفتن هر یک به نوعی بر حالت طبیعی بدن تاثیر می‌گذارند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

انواع ناهنجاری‌ های بدن

برخی از انواع ناهنجاری‌ های موجود در بدن نسبت به دیگر ناهنجاری‌ها شایع‌تر هستند. این مشکلات عموما به دلیل انجام حرکات تکراری و در بلندمدت ایجاد شده‌اند. اگر بخواهیم چند نمونه از شناخته‌شده‌ترین ناهنجاری‌های بدن را معرفی کنیم، می‌توانیم از این موارد نام ببریم:

  • کیفوز
  • لوردوز
  • اسکولیوز
  • صافی کف پا
  • شانه‌های افتاده یا نامتقارن
  • سر رو به جلو
  • شست پای کج
  • ناخن فرورفته در انگشت
  • زانوی پرانتزی
  • زانوی ضربدری

ممکن است برخی از این ناهنجاری‌ها بر اثر ضعف عضلات، سوءتغذیه یا بیماری به وجود بیایند، ولی غالبا بیشتر آن‌ها در اثر انجام حرکات تکراری و به دلیل عادات غلط ایجاد می‌شوند. برای نمونه بروز مشکلاتی چون کیفوز یا اسکولیوز غالبا ناشی از نحوه غلط ایستادن یا نشستن است. همچنین فرو رفتن ناخن پا در انگشت به نحوه چیدن ناخن یا پوشیدن کفش نامناسب ارتباط دارد. به همین ترتیب بسیاری دیگر از مشکلات و ناهنجاری‌های بدن نیز در اثر عادات غلط و نامناسب به وجود می‌آیند.

بررسی علل ناهنجاری جسمانی

یکی از اولین سوالاتی که در ارتباط با ناهنجاری‌های بدن پیش می‌آید این است که چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد؟ یافتن پاسخ این سوال اهمیت زیادی دارد، زیرا با شناخت دلایل ناهنجاری‌های بدن می‌توانیم از بروز آنها پیشگیری کنیم. همچنین آگاهی از عوامل موثر بر ایجاد ناهنجاری‌های بدن به برطرف کردن این عارضه‌ها کمک می‌کند.

در بررسی علل ناهنجاری جسمانی با موارد متعددی مواجه می‌شویم. برای نمونه برخی از این ناهنجاری‌ها به دلیل بیماری به وجود می‌آیند. بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان با تاثیرگذاری بر اسکلت موجب ایجاد ناهنجاری می‌شوند. سوءتغذیه نیز به شکلی مشابه وضعیت طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود مواد معدنی، ویتامین‌ها و دیگر ترکیبات مورد نیاز بدن می‌تواند به بروز انواع ناهنجاری منجر شود. به‌طوری‌که پژوهش‌ها نشان داده افرادی که به تغذیه خود بی‌توجه هستند و رژیم غذایی ناسالمی دارند بیشتر دچار ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی می‌شوند.

عادت‌های غلط رفتاری در زندگی روزمره نیز از دیگر علل ناهنجاری جسمانی است. اغلب ما در طول روز بسیاری از کارها را به صورت تکراری انجام می‌دهیم. این اعمال تکراری در بلندمدت به شکل‌گیری ناهنجاری منجر می‌شود. مخصوصاً اگر این اعمال با روش‌های غلط انجام شود.

چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد

عوارض ناهنجاری‌ های بدن چیست؟

عوارض ناهنجاری‌‌های بدن در افراد متفاوت است. همچنین بسته به اینکه چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد ممکن است این ناراحتی‌ها با عوارض و نشانه‌های مختلفی همراه باشند. معمولاً هر یک از ناهنجاری‌ها عوارض مخصوص خود را دارند، ولی برخی از مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های بدن متداول‌ترند. سردرد، کمردرد، درد گردن، خستگی ادامه‌دار، دردهای عضلانی و مفصلی برخی از عوارضی هستند که به دنبال ایجاد ناهنجاری‌های بدن به وجود می‌آیند. ناهنجاری‌های بدن همچنین می‌توانند موجب پدید آمدن مشکلات و ناراحتی‌های روحی و روانی شوند. در این مورد می‌توانیم به مشکلاتی چون افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، بی‌خوابی و ضعف اعصاب اشاره کنیم. بیماری‌هایی چون آرتروز و یا مشکلات جدی نظیر بر هم خوردن تعادل داخلی بدن نیز از دیگر عوارض ناهنجاری‌های بدن به شمار می‌رود.

درمان ناهنجاری های بدن

برای درمان ناهنجاری های بدن لازم است که ابتدا علل ایجاد این ناهنجاری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. با آگاهی از اینکه چرا ناهنجاری در بدن به وجود میاد درمان و برطرف کردن این مشکلات با سهولت بیشتری انجام می‌شود. برای نمونه در صورتی که علت ناهنجاری‌های بدن مواردی چون تغذیه نامناسب یا عدم تامین آب مورد نیاز بدن باشد می‌توان با اصلاح این موارد ناهنجاری را برطرف نمود. همچنین اگر ناهنجاری به دلیل عادات حرکتی نادرست ایجاد شده باشد، با اصلاح این عادات انتظار می‌رود که از پیشرفت ناهنجاری جلوگیری شود. البته برای درمان ناهنجاری های بدن لازم است که اقداماتی همچون انجام حرکات اصلاحی و تمرینات فیزیوتراپی نیز در نظر گرفته شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان